Gå till innehåll

Kalkvatten


Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Ber om ursäkt för nybörjarfrågan, men vilken form av kalciumprodukt ska jag använda när jag ska blanda till kalkvatten? Har tillgång till foderkalk CaCO3 och släckt kalk Ca(OH)2. Har för mig att man använder släckt kalk när man kalkar vattendrag. Dock är det kanske inte så lämpligt i akvariet då det bildas en ganska starkt basisk lösning om man blandat Ca(OH)2 med vatten. Kommer CaCO3 att lösa sig bra i vatten och bilda någon lämplig jonform som kan tas upp av koraller och andra organismer?

 

Mvh

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som används för att höja kalcium i revakvarier är framförallt kalciumklorid. Kalciumkarbonat löser sig inte i pH över ca 7,6. Kalciumhydroxid används i det ersättningsvatten som tillförs för att kompensera avdunstningen. Försiktighet där eftersom det kan driva upp alkaliniteten ordentligt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, eftersom kallvatten har ett väldigt högt PH, så måste det tillsättas långsamt.

 

jag tillsatte kalkvatten på natten, då påverkas PH minst. Om du nu inte har ett algfilter som körs på natten förstås, då är det ingen mening med att köra på natten.

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en mycket enkel metod för att tillföra kalkvatten. I min 25 liters dunk för ersättningsvatten (för avdunstningen) tillsätter jag 3 matskedar kalciumhydroxid. Skakar om och håller behållaren så stängd som möjligt. Vid nästa påfyllning så spolar in nytt vatten i dunken mot den kalciumhydroxid som är kvar. Vid var tredje påfyllning byter jag ut kalciumhydroxiden helt. Håll behållaren så sluten som möjligt. I början så fick ersättningsluften gå genom en CO scrubber men det visade sig inte påverka så mycket så nu får luften bara gå in för att ersätta upp pumpat vatten. genom min dator kan jag styra så att även om Nivåvakten säger ja - så kan det bara pumpas in vid vissa tider. Jag mäter ju pH också - och numer får kalkvatten bara gå in vid pH under 8.3

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 21 juli 2016 at 21:36, Daniel Lundblad sa:

Hej!

 

Ber om ursäkt för nybörjarfrågan, men vilken form av kalciumprodukt ska jag använda när jag ska blanda till kalkvatten? Har tillgång till foderkalk CaCO3 och släckt kalk Ca(OH)2. Har för mig att man använder släckt kalk när man kalkar vattendrag. Dock är det kanske inte så lämpligt i akvariet då det bildas en ganska starkt basisk lösning om man blandat Ca(OH)2 med vatten. Kommer CaCO3 att lösa sig bra i vatten och bilda någon lämplig jonform som kan tas upp av koraller och andra organismer?

 

Mvh

Daniel

Många bra svar, och har ngr ytterligare kommentarer till dig som du skall veta om du vill köra med kalkvatten:

 

  • pH-värdet på nyblandat kalkvatten är närmare 12, så när du häller ner det även droppvis så kommer det precis där du håller ner det bli lite grumligt. Det är en bildning av sannolikt MgOH, till följd av att pH stiger lokalt så lösligheten för MgOH sjunker o därmed fäller ut. Inte helt omöjligt att den vita grumlingen även kan vara en snabb fällning av CaCO3, men troligen inte om man skall tro Randy Holmes, då CaCO3 tar längre tid på sig att bildas. MEN, så fort det hela fått blandas, sjunker pH värdet tillbaka och MgOH löser tillbaka sig.(skulle det vara även lite CaCO3 som bildas löses denna del inte tillbaka dock)  Således ingen praktisk betydelse men alltid bra att veta vad som sker. Oavsett lär det oss att hälla i kalkvattnet i små mängder åt gången där man har stark cirkulation.

 

  • En del tror att kalkvatten bara höjer calciumhalten, då den inte innehåller ngr karbonater, Ca(OH)2. Men det är inte sant, kalkvatten höjer kalcium OCH KH-värdet i relationen 1/1, dvs det duger perfekt att ersätta både kalcium o KH förlusterna till följd av koralltillväxt (som ju förbrukar kalcium o kh i samma relation 1/1). MEN, eftersom man inte kan tillsätta hur mkt som helst av kalkvatten, som Lasse med flera skriver, då det höjer PH värdet för mkt o för snabbt, så har metoden en begränsning. Vid snabb koralltillväxt räcker sällan kalkvatten för att upprätthålla Ca och KH på rätt nivåer.  Och, hur kan då kalkvatten tillföra karbonater, dvs höja den sanna karbonathårdheten då den ju inte innehåller ngr karbonater i sig? Jo, genom de hydroxidjoner som kalkvatten innehåller. OH-jonerna kommer så fort dom åker ner i akvarievattnet, göra så att befintliga H2CO3-joner går över som HCO3, och när H2CO3 då sjunker kommer CO2(aq) sjunka, och när CO2(aq) sjunker så kommer när jämnvikt försöker återställas med luften, motsvarande mängd NYA CO2 molekyler från luften att dras ner till vattnet. Så man kan enkelt säga: Karbonaterna som kalkvattnet tillför kommer ifrån luftens CO2.!. Därför tillför kalkvatten både Ca och karbonater (dessutom i relationen 1/1). 

 

  • Lösligheten för calciumhydroxid är ett annat problem., den är mkt låg, cirka 1.6g/ liter (tror jag, skriver ur minnet, kan va fel på nån tiondel kanske). MEN, genom att då i sötvattensdunken där man blandar sitt kalkvatten, tillföra ättika, dvs surgöra vattnet lite, så kan man tvinga kvar Ca(OH)2 att till större del stanna kvar i lösning som lösta Ca o OH-joner. Annars händer nämligen det Lasse skriver om: Med tiden i en kalkvattenbehållare så kommer luftens CO2 lösa ner sig i vattnet som ett uttryck för CO2-jämnviktssträvan mellan luften och vattnet i dunken. När denna CO2 löses ner, så bildar den som vanligt en viss mängd kolsyra, H2CO3. Men de lösta hydroxidjonerna kommer som jag skrev ovan, direkt att ta upp vätejoner från den bildade kolsyran och omvandla den till CO3-joner...men eftersom vi nu i samma vatten har en extremt hög halt av calciumjoner, så kommer det bildas av de nybildade CO3-jonerna och de lösta Ca-jonerna en fällning av CaCO3...dvs en del av kalkvattnet förbrukas alltså  o fäller ut som kalk, o detta kalk löses inte tillbaks (då som lasse skriver, kalk löses inte upp förrän man kommer under pH 7.6 eller kanske ännu lägre enligt mig , då vi pratar mon calcit..enligt uppgifter jag har pH 7.2...kan vi diskutera i en annan tråd:-)). Nåväl, men genom att då tillsätta lite ättika, dvs vätejoner till vattnet, så kommer en del hydroxidjoner förhindras att "omvandla" H2CO3 till CO3, och man minskar spontanbildning av kalk i kalkvattenbehållaren, o därmed ökar man kalkvattnets "styrka", alltså innehåll av lösta calcium och hydroxidjoner. Med inte alltför mkt sps-koraller kanske man i vissa fall med denna metod kan upprätthålla Ca/KH nivåerna utan att tillgripa Ballings metod eller kalkreaktor. Men som sagt, oftast räcker det inte i alla fall, för dom flesta av oss idag har ju mkt stenkoraller, och där blir det tufft även om man använder "ättika"-metoden i sitt kalkvatten. 

 

Jag tror dom flesta idag som överhuvudtaget använder kalkvatten, har det mest för att hjälpa kalkreaktorn eller Ballingmetoden lite på traven, samt att höja akvariets pH värde ngt.

 

  • Så Till sist: Hur kan kalkvatten höja akvariets pH!???...det höjer ju KH lika mkt som Ca, och KH styr i sin tur pH....borde vi inte efter ny jämnvikt få samma pH i vattnet oavsett om vi höjer KH med kalkvatten eller med Balling osv? Svaret är: JA, OM vi hade haft fullständig jämvikt mellan luften o karets CO2-nivåer så skulle kalkvatten INTE påverka pH i akvariet ett dugg så länge vi håller samma KH. Dvs det är ointressant ur pH synpunkt(OM total jämnvikt råder mellan luft o vatten alltså) med vilken metod vi höjer KH, så länge vi höjer KH lika mkt. MEN, eftersom kalkvatten kommer tillfälligt dra undan en del CO2(aq) ur karet så får vi en initial pH-stegring när vi tillför kalkvatten, OCH eftersom total jämvikt mellan karets vatten o luften ALDRIG råder, utan bara en strävan ditåt, så kommer bruk av kalkvatten innebära att vi ligger lite lite lägre i CO2(aq) hela tiden än om man inte kör med kalkvatten, vilket i sin tur såklart  höjer pH värdet. Det betyder å andra sidan att rent teoretiskt skulle man med tillräcklig genomlutning HELT kunna häva den pH-höjande effekt som kalkvatten innebär, för det är alltså inte primärt tillförseln av OH som är orsaken till att kalkvatten höjer pH-värdet, utan en sänkning av CO2(aq), pgr av att jämnvikten aldrig helt hinner med. Detta stämmer bra, för jag har själv mätt fram att ju mer genomluftning, bra skumning man har, desto mindre pH höjande effekt har kalkvatten, och vid teoretiskt tillräckligt kraftig genomlyftning/skumning, så påverkar alltså kalkvatten pH värdet ingenting, så länge vi har ett konstant KH-värde. Men OBS, så ni inte missförstår, vi lyckas aldrig i ett akvarium med denna total jämnvikt mellan luften o vattnets CO2 nivåer, så beroende på hur mkt genomluftning vi har, respektive kvaliten på inomhusluften, så kommer kalkvatten höja pH olika mkt i olika akvarium. 

 

/Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ta mig en funderare över om jag ska köra med kallvatten. Mitt akvarium innehåller just nu bara ett fåtal mjukkoraller. Planen är att skaffa betydligt fler mjukkoraller men att hålla mig borta från stenkoraller. Har akvariet placerat på ett sådant sätt att jag inte har plats för någon teknik och utrustning utöver den som är inbyggd i akvariet. (Därför går tyvärr t ex Lasses smarta idé med dunken med ersättningsvatten bort.) Små akvarier med lite teknik är kanske ingenting för stenkoraller? 

Matar VÄLDIGT lite då jag inte har någon fisk i akvariet, har därför inte bytt så mycket vatten. Har förstått att vattenbyten i saltvatten inte bara handlar om att avlägsna nitrat utan också om att tillföra mineraler, därför dessa funderingar runt blandannat kalkvatten.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Ok, tack Jonas Slanten för shop upplysningen. 

Har jag uppfattat detta rätt nu ni som kan det här,  att man kan tillsätta kalciumhydroxid i dunken direkt med påfyllningsvattnet för avdunstning och att korken till dunken ska vara så tät som möjligt....och 2:dra påfyllningen rent vatten..3:dje gången bytts vattnet ut helt mot nytt vatten och kalciumhydroxid blandning.

Om ph:t stiger för mycket så ska man inte tillsätta mer just då, men det betyder då att man måste väl ha en dunk med bara osmosvatten utan kalciumhydroxid blandningen också....och om kh:t stiger mycket så bör man väl avsluta tillsättningen helt, eller..

Hur mycket är långsam tillsättning i mängd, för det kommer ju en rejäl skvätt vatten när det fylls på med aton från dunken

Hur mycket ättika kan man tillsätta?

Eller är det enklare att dropp tillsätta denna kalkblandning på sidan om? 

:klia::rapture::redface:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är väl att ta en petflaska och borra ett hål (ex. 6 mm) på sidan nära botten och sedan i det hålet sätta en anslutningsnippel för 4x6 mm slang. På den anslutningsnippel en 4x6 mm slang som man antingen sätter en kran eller en slangklämma på för att reglera flödet så det blir droppar.

IMG_2524.JPG

IMG_2525.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 hours ago, stigsdotter said:

Har jag uppfattat detta rätt nu ni som kan det här,  att man kan tillsätta kalciumhydroxid i dunken direkt med påfyllningsvattnet för avdunstning

Jag tror inte det är så bra, eftersom det då lätt följer med bottensats in i akvariet. Det är säkrast att blanda till kalkvattnet i en separat dunk, och hålla över det klara vattnet i förrådsbehållaren. Alternativt kan man tillsätta kalciumhydroxid i en Tunze Calcium Dispenser inuti förrådsbehållaren (i princip en flaska med kalciumhydroxid som sitter mellan pumpen och akvariet och som påfyllningsvattnet går genom).
   

Quote

och att korken till dunken ska vara så tät som möjligt

Enligt http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm är det inte väldigt noga: "Limewater can lose potency by reacting with carbon dioxide in the air, forming insoluble calcium carbonate. ... The rate at which this happens in large containers, such as plastic trash cans with loose fitting lids, however, is much less than many aquarists expect."
 

Quote

 Om ph:t stiger för mycket så ska man inte tillsätta mer just då, men det betyder då att man måste väl ha en dunk med bara osmosvatten utan kalciumhydroxid blandningen också....

Jag tror inte pH är något akut problem just vid varje tillsättningstillfälle, eftersom det är så små doser (om det tillsätts automatiskt), möjligen kan pH stiga långsamt över hela dagen. Skulle det stiga för mycket kan man antingen tillsätta ättika eller späda ut kalkvattnet i förrådsbehållaren.
  

Quote

och om kh:t stiger mycket så bör man väl avsluta tillsättningen helt, eller..

Ja eller späda ut.
   

Quote

Hur mycket är långsam tillsättning i mängd, för det kommer ju en rejäl skvätt vatten när det fylls på med aton från dunken

Jag tycker inte det är så mycket (jämfört med att hälla i flera liter åt gången i akvariet manuellt, det bör man nog inte göra med kalkvatten).
   

Quote

Hur mycket ättika kan man tillsätta?

Länken ovan föreslår "45 ml of vinegar per gallon of limewater", men det framgår inte vid vilken koncentration av ättika (vinegar på engelska). Det nämns även något om bakterieuppblomstring, så det är nog bäst att börja lite försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättika sänker inte pH i saltvattensakvarier. Det som händer är att bakterier tar upp den som kolkälla tillsammans med nitrat och fosfat.

Om nitrat och fosfat tar slut får korallerna problem.

Det är mycket som hänger ihop i akvariekemin och innan man har 100% koll på sina vattenvärden - hur och varför de ändras tycker jag att man skall göra det så enkelt som möjligt. Börja med att lära sig testerna. Vattenbyten när det behövs. Sedan tillsätta det som saknas när man testar. Föra dagbok över tillsatserna. När det utvecklar sig en trend är det dags att börja fundera på en metod. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde under flera år med en mättad kalciumhydroxidlösning i mitt påfyllnadsdunk. Från början så togs behövlig luft in genom en koldioxidscrubber (ideen som sedan gjordes om för att få en scrubber till skummaren - det var för en 4 till fem år sedan). Efter ett tag märkte jag att filtrera ersättningsluften via scrubber inte behövdes så länge jag hade ett bottenlager av olöst kalciumhydroxid. Att inte få in det i karet löste jag genom att insuget låg ca 6 cm över botten. När dunken var tom - fyllde jag på vatten och några nya skedar med kalciumhydroxid. Fick sedimentera och så kopplades det in. Hade två dunkar - en som det togs från och en som sedimenterade innan den togs i bruk. var femte fyllning betydde hel rengöring av dunken. Fungerade utmärkt tills jag fick för stor population sten koraller - då fick jag komplettera med Balling.. Då jag har en dator så la jag en spärr så att avdunstat vatten inte fylldes på om pH låg över 8,3

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minutes ago, stigigemla said:

Ättika sänker inte pH i saltvattensakvarier. Det som händer är att bakterier tar upp den som kolkälla tillsammans med nitrat och fosfat.

...och det är just dessa bakterier som sänker pH genom att avge CO2, enligt http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm#6

 

Quote

Om nitrat och fosfat tar slut får korallerna problem.

Många akvarister vill ju tvärtom minska mängden av dessa två ämnen, men visst bör man vara försiktig (precis som med t ex vodkadosering).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CO2 ger ingen varande pHsänkning genom att luftas ut / in genom skummaren.

Genom att mäta vet man om man vill öka eller minska. Fosfat, nitrat eller andra ämnen.

Det är alltid det samma. Mäta. Jämföra med önskade värden. Fundera ut vad som behöver göras. Och göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-27 at 11:58 PM, stigigemla said:

CO2 ger ingen varande pHsänkning

Kalkvattnets pH-höjning är ju inte heller varaktig, men den tillfälliga pH-höjningen genom kalkvattnet kompenseras genom en lika tillfällig sänkning genom ättikan.

 

Däremot kan det kanske vara dags att fundera på andra metoder (t ex Balling) om man behöver tillsätta ättika till kalkvattnet för att hålla jämna steg med korallernas kalkförbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...