Gå till innehåll

Lps erfarna sökes !


runstenen

Rekommenderade inlägg

Har 2 frågor till er:

1. Min Lobophyllia har varit blek/vit i över en månad nu. Egentligen blålila i färgen. Nu är den i princip vit, fast verkar inte tappa vävnad eller försämras under denna tid. Flyttat runt den och provat olika flöde ljus, samt även olika kar utan resultat. Verkar inte äta direkt heller vad jag kan se. 


Ideer om orsak - åtgärd ? Överlevnads/återhämtningschanser ?
l.jpg

2. Lps i största allmänhet. Smältande polyper - dvs att dom fort eller långsamt, ibland över en natt "smälter" bort helt eller delvis och blir ett vitt/grått slem. Om man blåser med pipett så lossnar det och blottar skelettet. ( En acan och en favia har jag upplevt hittils )


Ideer om orsak - åtgärd ? Överlevnads/återhämtningschanser ?

Stort tack för att vi hjälper varandra att få mer kunskap/erf.
Trevlig sommar / Emil

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en chalice som när jag köpte den bleknade. Flyttade den då till en skuggad plats och då fick den efter ett tag tillbaka sin färg. Du sa ju dock att du testat olika platser med olika ljus men testa att ha den på en plats med där den inte får något direkt ljus och låt den sen vara ett tag innan du stör den ytterligare.

Angående vävnadsdöden så låter det som du fått någon bakteriellt angrepp. Bästa brukar vara att ta bort det utsatta och hoppas det inte sprider sig. Brown jelly disease är vanligt förekommande bland euphyllia tex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Finns det preparat mot Brown Jelly ?

 

Edit. Läste på nu. Pest control och pipett / pensel var visst metoden. Då vet jag isf. 

 

Ska prova att sätta lobon helt i skugga så får vi se. Tror inte på det men måste prova ngt nytt .

 

tack !

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Vidofner sa:

Ja tror inte man bör försöka behandla BJD utan istället suga bort de huvuden som är utsatta och sen bryta av dem och slänga dem. Det var så jag fick bukt med det när det satte sig på två av mina euphyllior

Nej jag tänkte mer både och. Klippa/såga bort huvuden och doppa det som är kvar för att förhindra ev smittspridning.
Enkelt med euphyllia. Svårare med typ acans och favior etc ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil!

 

Det kan vara svårt att gissa på vad som gått fel såhär i efterhand eftersom flera olika åtgärder verkar ha tagits. De blir stressade eller blekta ibland pga transport,stress byte av omgivning.

 

Angående brown jelly så kan du lyfta upp korallen och lukta, brownjelly eller necros luktar illa, om det inte är det hade jag undvikit att fragga korallen, särskilt om det innebär att du måste skära i vävnad. Återhämtningen på korallen verkar rätt nedsatt nu, och näring genom mat eller liknande verkar ha störst chans.

Men mata inte korallen om du inte ser att den blåser upp sig själv, jag brukade stötta korallen med Aminisyror om jag inte misstänker bakteriella infektioner. brukade ha särskilt bra respons på LPS.

 

Jag håller med Vidofner förövrigt och hade satt den någonstans skuggigt 

 

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...