Gå till innehåll

80 liter fönsternano, Twix första saltburk


Twix

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Efter att ha pysslat med sötvatten ett tag tänkte jag att nu var det tags att testa denna sida av akvaristiken. Jag bor i en etta och har redan ett 400 liter igång så platsen är begränsad, men jag hittade ett kar med annorlunda mått som skulle passa perfekt i mitt fönster! 100 långt, 25 djupt och 35 högt är det. Kommer köra low-tech till en början, dels pga ekonomi men även för att jag vill ha kvar så mycket som möjligt av den lilla volym jag har. Perfekt att göra en tråd här att ha som loggbok samtidigt som man kan få tips och input.

 

Jag har målat alla sidor utom fronten svart, har tonat nedre delen av fönstret samt har persiennerna neddragna så jag hoppas att det kommer funka temperaturmässigt. Ett litet problem är att det blir grisigt varmt i lägenheten så få se lite hur pass bra det klarar sig. Tyvärr säger forumet att mina kamerabilder är för stora att ladda upp så jag får väl knäppa några med mobilen eller nåt.

 

Prylarna jag har i nuläget är:

refraktometer

doppvärmare på 100w och 25w

Tunze nanostream 6025

T8 ljusramp med ett ensamt coralstar

AquaMedic Reef salt

Turkeybuster x2

NO2-test

Ca 9 kg levande sten

 

Prylar jag tänker skaffa:

Jebao RW4

AquaMedic Ocean Light http://www.zoo.se/aqua-medic-armatur-led-ocean-light-led-90-cm.html Tankar om denna?

 

Iallafall, i måndags (11/7) fyllde jag upp med saltvatten, 1.023 låg jag på då. I tisdags (12/7) var jag och hämtade ca 7-8 kg levande sten av en privatperson. Körde utan belysning från början. Igår (23/7) var jag och köpte en säck levande sand samt ca 2 kg levande sten från butik som jag lade i, tände även lyset och kommer börja med 4h/dag. Mätte även nitrit som var noll.

 

Kommer låta det stå till sig, vänta på att det klarnar, införskaffa lite sniglar och kräftor och så småningom blir det någon clown och förmodligen någon Goby/Firefish. Vore även kul om man kan ha någon krabba och/eller muräna om det finns några passande. Har även sett att jänkarna pratar varmt om Possum Wrasse så det är något jag ska undersöka också. Erfarenheter och tankar? Några speciella arter som gör nytta i akvariet som jag bör fundera på?

 

Tänkte även införskaffa lite läsning, denna är en bok jag funderar på http://www.zoo.se/korallrevsakvaristik-nyborjare-bok.html , ni kanske har fler tips?

 

Det var allt sålänge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, hundben sa:

kul med nya akvarium. men vad har du i 400L akvariet? Bilderna går alltid att förminska i datorn. 

Kör sötvatten i det, lite mindre rovfiskar är det som bor där. Hur gör man för att förminska bilderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, hundben sa:

vad har du för dator PC eller MAC?. Jag börja med sötvatten en hel del akvarium hade jag. Sen tog saltvatten över

Har pc med win7. Jaså, har du inget  sötvatten kvar nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nemateleotris och Ptereleotris är ökända för att hoppa så i ett så lågt akvarium lär de inte stanna länge om du inte har täckglas.

Rovfiskar som t.ex muränor har ofullständig matsmältning så de kräver rejäl skummare. De flesta blir alldeles för stora också.

Det finns några små gyltor - wrassar som kan tänkas gå bra. Se upp med Pseudocheilinussläktet bara. De är oftast ytterst aggressiva i så små kar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har ett litet räkakvarium kvar som mest bara står där. sen 3 saltburkar som rullar på i olika storlekar största är ca 180L.

Du kan använda paint i win till att förminska bilderna spara dessa inte som bmp utan jpeg då kommer det att funka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Nemateleotris och Ptereleotris är ökända för att hoppa så i ett så lågt akvarium lär de inte stanna länge om du inte har täckglas.

Rovfiskar som t.ex muränor har ofullständig matsmältning så de kräver rejäl skummare. De flesta blir alldeles för stora också.

Det finns några små gyltor - wrassar som kan tänkas gå bra. Se upp med Pseudocheilinussläktet bara. De är oftast ytterst aggressiva i så små kar.

 

 

Tack för infon om hoppandet, det hade jag ingen aning om. Finns det någon bättre sida att läsa på om fiskar än liveaquaria? SeriouslyFish är ju grym till sötvatten tex. Possum Wrasse är en sort jag är sugen på längre fram iallafall http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+3041&pcatid=3041 . Ska läsa mer och även åka runt i lite butiker och se vad jag hittar för spännande.

 

Tack för tipset om paint, hundben. Här kommer några bilder. Flyttade om stenarna lite på bild tre, vet inte riktigt vad jag gillar bäst. Ni får gärna säga vad ni tycker och komma med egna förslag. 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-26 at 01:35, Genne sa:

Ser bra ut och fina simytor för fisk och lycka till.

 

Tack ska du ha! Inte har du någon fisk du vill tipsa om som du tror skulle passa bra här? :)

 

Var förövrigt iväg och köpte en bok idag, "Korallrevsakvaristik för nybörjare" skriven av Daniel Knop. Bläddrade lite i butiken och det verkar stå mycket matnyttigt i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, mikoto sa:

Ser kanon ut, fick för mig av måtten att karet skulle se mycket mindre ut.

 

Man tackar!

 

Var idag förbi fjärde och sista saltvattensbutiken som jag känner till i Stockholm, fick lite bra tips och köpte två eremiter. Överlever de ska jag ¨åka tillbaka och köpa ett gäng till :) Kul med nånting som rör sig iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klurar på om jag skulle ordna en sump ändå, det verkar finnas en hel del fördelar med det. Isåfall tänkte jag använda antingen ett 30-liters nano jag har ståendes eller Ikea-back som är 45 eller 55 liter. Jag kommer inte borra utan köra pipe overflow på det här viset: 

 

Men det jag funderar lite över är dimensionen på rören. 20 mm tänker jag själv är ganska rimligt. Har inte bestämt vilken returpump jag kommer använda, har en liggandes på 600 l/h. Tänkte testa använda den först, annars köper jag en annan. Så, dimension på rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet står och mognar, mina två eremiter lever och kryper omkring. Började få en kraftig fet vit yta på vattnet som efter lite forskning verkade vara en proteinhinna. Satte i en mindre powerhead på 600 l/h för lite mer ytcirkulation, det tillsammans med en diy-skummare har nu på mindre än ett dygn fått hinnan att nästan försvinna.

 

I övrigt har jag noterat att på en levande sten har det kommit nåt som liknar gröna alger. Ser även att min väldigt vita sand har börjat få en svag solbränd färg. Är det positivt eller negativt? Bör jag sänka ljustimmarna? Kör just nu 5h/dygn. Såg på facebook att någon sa att det var bra för det var början till kalkalger. 

20160802_065406.jpg

Ändrat av Twix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har köpt lite saker. Belysning blev en Kessil a160e spot. Kommer nog komplettera med en till när ekonomin tillåter (ska nog beställa en par38 från ebay sålänge). Kör på typ 70% styrka 5h om dagen. Inga problem med dåliga alger men istället har kalkalger börjat växa fram. Den begagnade LS som i början var lite luden har nu eremiterna gjort rent helt.

 

Köpte två rw4 som efter mycket om och men slutade med en som fungerade och över två veckors väntetid. Fick med revkeramik så till helgen ska jag limma om lite. Bland annat ska Euphyllian limmas på stenen till höger. 

 

Den fraggen fick jag med när jag köpte böcker av en person,  sen har jag köpt ett Kenyaträd och Xenia. Tanken är att täcka resten av mittenstenen (den med trädet och Xenia) med stjärnpolyper (briareum?) som en levande gräsmatta och till vänster ska en pelare byggas med olika knappar. Det är väl inga konstigheter att blanda flera sorters knappar på en egen sten?

DSC_0484.JPG

DSC_0486.JPG

DSC_0482.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Varit ute på jakt efter mina första fiskar idag, ville ha en vanlig och en svart clownfisk men det var slut på svarta i de butiker jag var in i så det blir nästa vecka. Köpte en sten med stjärnpolyper, lite knappar mm som jag hoppas ska växa till sig. Limmade ihop en pelare och fixade lite idag. Tanken är att pelaren ska vara full med knappar så småningom. Såhär ser det ut nu, kommer fler bilder när de slagit ut mer. 

 

Edit: verkar inte kunna posta bilder från mobilen.

Ändrat av Twix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-09-18 at 05:49, runstenen sa:

Tja Twix. Du postar på Rovfisk va ?

Pma mig !

Stämmer det, skickade pm för några dagar sedan så nu får du logga in för jag blir nyfiken :P

 

Har upptäckt att forumet har en gräns på bildstorlek för uppladdning på 2,44 MB,  bilderna telefonen tar blir 2,6... Får lägga in på datorn och göra om men det blir mycket krångel,  då kan man ju lika gärna rycka fram kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena twix. och runstenen. jag finns med på rovfisk. , mange heter jag där. jag som ska starta 200x120x80 burken 1920 liter salt :) nu kör jag ett salt på 150x80x40 med en stjärnmuräna. enbart igång för att köra in lite sten. kul om vi blir några stycken saltisar på rovfisk med. mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-09-23 at 17:20, mange82 sa:

tjena twix. och runstenen. jag finns med på rovfisk. , mange heter jag där. jag som ska starta 200x120x80 burken 1920 liter salt :) nu kör jag ett salt på 150x80x40 med en stjärnmuräna. enbart igång för att köra in lite sten. kul om vi blir några stycken saltisar på rovfisk med. mvh

Skojigt! Har du någon tråd nu? Muränor är förjäkla coola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej ingen tråd om något alls än tyvärr. men det kommer inom sinom tid :) ja muränor är häftiga, blir nån till känner jag. men längtar tills allt är klart och det har blivit lite fisk till stora karet. du får hålla ögonen öppna efter en tråd längre fram :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, mange82 sa:

nej ingen tråd om något alls än tyvärr. men det kommer inom sinom tid :) ja muränor är häftiga, blir nån till känner jag. men längtar tills allt är klart och det har blivit lite fisk till stora karet. du får hålla ögonen öppna efter en tråd längre fram :)

Det ska jag absolut göra. 

 

Har handlat lite saker som det kommer bilder på imorgon troligtvis :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bildbomb! Blivit en del nytt, BTA, Stjärnpolyper, ett par clowner, Kenyaträdet har vuxit en hel del, en porslinskrabba har flyttat in (ömsade skal efter någon dag, gömde sig i en vecka och skrämde mig ordentligt) och nyss hittat anemonen, köpte flera fina fraggar av @runstenen mm. Tyvärr har jag hittat två döda eremiter utan skal på kort tid, är krabban gärningsmannen? Vore hursom kul om någon kommenterade nåt.

DSC_0063.jpg

DSC_0140.jpg

DSC_0198.jpg

DSC_0168.jpg

DSC_0206.jpg

DSC_0178.jpg

DSC_0175.jpg

DSC_0163.jpg

DSC_0181.jpg

DSC_0146.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...