Gå till innehåll

Mikes första salt akvarium


M1ke

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Mitt namn är Mikael och bor några mil norr om Göteborg, har tidigare hållt på med sötvatten (malawi).

Då var det dax även för mig att starta mitt första saltakvarium. Så tanken är att detta blir min dagbok och skall försöka hålla allt uppdaterat med både värden och bilder:)

 

Lite info om hårdvaran

Tank:

Red sea Reefer 250L
Cirkulation: 2 RW-8
Ljus: 1x EcoTech Radion XR30w G3

Sumpen:

Sump: som följer med red sea reefer
Returpump: Jebao DC-6000
Skummare: Deltec 1455
UVC: Deltec UV-C 39w
Värme: nån som låg hemma :P

Doserpump: Jebao DP-6
Vattenbyte:
Osmos: D-D Osmos

 

Övrigt:

Refraktometer: Milwaukee Digital

Salt: Red Sea Coral Pro

25kg Levande Sten

 

Ändrat av M1ke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väntar bara på min RMS till radion så vi kan komma igång på riktigt. nu ligger en kina led ramp som jag hade liggandes och efter 2 dagar nu och inte det minsta tecken på alger så är det nog alldeles för klen för ens ge någon effekt.

 

Och till mina läsare så tar jag gärna imot ris/ros eller tips :)

Ändrat av M1ke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värde 30/7

KH 11.7

NO3 0.25ppm

PO4 0.02ppm

 

inga alger har dykt upp ännu men tror att det beror på min svaga belysning eftersom RMS inte dykt upp ännu :/ men lovat att dyka upp på tisdag.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, patricko sa:

 

Blev 18år i Alafors innan jag fick nog. Har du vägarna förbi Kingälv så kan du få ett par knoppar Euphyllia (frogs.) som tröst i misären ;).

Hehe. nä detta känns för jäkla gott. flyttat till nybyggd villa så nu leker livet så det knakar :P Bodde 25år på hisingen så det kändes lite wierd att flytta men kunna öppna altandörren med en bira i ena handen och starta grillen medans solen skiner är rätt oslagbart :P

Skulle jätte gärna komma förbi lite senare när karet blivit cyklad och det är dax för isättning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkte idag att jag gjorde min första mät tabbe när jag läste av färgen och vilket värde så det var lite högre :P Så någonstans där ligger jag just nu. lite svårt att jämföra färgerna. Så funderar redan på försöka hitta några hanna checkers så man får ett värde istället för alla jäkla färger :P

KH 11.0

NO3 1.5 PPM

PO4 0.27 ppm

 

Förresten så har det dykt upp lite alger på stenarna liknar som grässtrå och jag tycker även att själva stenen börjar bli brunare men vet inte ifall det är en illusion. gjorde även ett 5% vattenbyte som Red sea mature kit anvisade om. Så allt rullar på som det skall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 6

 

Kisel algerna börjar täcka stenarna :) snart dax att köpa städpatrull

 

Värderna håller sig kvar och inte ändrat sig, köpte dock ett Nitrit test men fick ej något utslag.

 

Kh 10.8

NO2 0  fick ingen färg ändring.Testade 3ggr. Så får testa mäta igen om ett par dagar.

NO3 1.5ppm

Ändrat av M1ke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Besökte Emil idag och självklart följde det med hårda grejer hem. tyvärr för tidigt för levande så fick endast njuta och titta :P

Kunde redan efter 1 dag med Radion igång märka trådalger, vilket är mycket gott.

 

Ecotech Mp10WQD

Sand

Fosfat remover

Grotech slanghållare

 

 

 PO4 0.28ppm

NO2 0.0ppm ----- känns mysko..

 NO3 3.5-4ppm

 

 

13918904_10209629049265050_1254279441_o.jpg

13901862_10209629049145047_143905282_o.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade hem igår lite turbosar och den andre sorten snäcka samt några eremiter och en zebrasoma flavescens. Köpte allt av en kille som skulle lägga ner sitt salt. fisken var riktigt rund och fin. Redan efter dem första timmarna efter anlänt såg jag den äta alger på stenarna vilket jag tycker är ett mycket bra tecken på hälsa. inga tecken på prick heller.

Så nu får jag mata väldigt varsamt eller bara låta den äta algerna i akvariet. så att bakterierna hinner utveckla sig.

 

tillsatte även 2.4kg keramik rör, samt kol.

 

Nitrit ligger fortfarande på 0 enl testet.

 

444.jpg

555.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sho! Long time no seen!

 

Allt tuffar på som det skall, dock gick min MP-10 sönder bara efter 4-5dagar då impellern är trasig. håller på med garantiärende osåvidare men men.

Värderna är kanon. fått även flytta in 2 småttingar clowner. Och var herromdan på en salt tripp runt GBG för hämtning av fraggar :P 

Och Ja just det min RMS kom i måndags från Sewatec så nu slipper jag den fula  backen. :)

 

Lite värden mättes idag

dKH 8.4

Calcium 430

Magnesium 1480

PO4 0.00

 

 

Köpte även en ny doserpump idag med en väldigt smart extern display som skall komma i bruk inomkort.

30252967-origpic-7a1294.jpg

14060221_10209776212344035_1866411743_o.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...