Gå till innehåll

Tillväxttakt på fiskar?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Sitter och planerar lite på kommande fiskbestånd och har ett par funderingar.

Reeflex och Liveaquaria är de "källor" jag kollar på men de är inte alltid överens. För t ex vitbröstad kirurg rekommenderas 470 resp. ~1200 liters tank...det är viss skillnad på det!

Sen är det ju hur fort olika arter växer? Tar det ett år eller sex år innan en viss art ev. växer ur tanken? Finns det nån överskådlig sammanställning eller får man söka art för art?

Går det att säga att kirurger tar X år på sig för att bli maxade i storlek, kejsare Y år osv?

Tack på förhand!

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Sitter och planerar lite på kommande fiskbestånd och har ett par funderingar.

Reeflex och Liveaquaria är de "källor" jag kollar på men de är inte alltid överens. För t ex vitbröstad kirurg rekommenderas 470 resp. ~1200 liters tank...det är viss skillnad på det!

Sen är det ju hur fort olika arter växer? Tar det ett år eller sex år innan en viss art ev. växer ur tanken? Finns det nån överskådlig sammanställning eller får man söka art för art?

Går det att säga att kirurger tar X år på sig för att bli maxade i storlek, kejsare Y år osv?

Tack på förhand!

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Alltså de där är en intressant o ständigt återkommande fråga. Jag har ibland fått kritik för att jag "bara stoppar ner" fisk i mitt system....men min erfarenhet är den att fiskar växer inte ur ett akvarium i första taget utan stannar i växten utifrån karets storlek, såklart inom rimliga gränser, men därför stämmer inte dessa storleksrekommendationer som baseras på en fisk som blir fullvuxen på ett riktigt rev. Tex min hepatus, som kan bli riktigt stor, har inte växt en cm mer på ett år, och då är den inte mer än kanske 12 cm nu. Navarchus tex växer mkt långsamt o växer sällan ur ett kar, och samma gäller acanthurus. Jag har haft vitbröstad med framgång i ett 220 liters i 1 år, den dog sen av andra skäl, blev inte särskilt stor men var ändå fet. Konkurrens påverkar också slutgiltig storlek. Jag tycker det är fånigt med stränga storleksrekommendationer. Sen är det faktiskt inte svårare än att fånga upp fisken isåfall efter ett par år med fiskfälla om man skulle vilja det o sälja den till ngn med större kar. Beträffande din specifika fråga, så räcker ett 400 liters kar alldeles utmärkt till en vitbröstad om du inte köper ett stort ex. SEN stämmer det förvisso, att ju större akvarium desto bättre trivs en fisk, dom blir mer harmoniska, osv....men om vi skall gå på att inte ha en fisk om den inte trivs till 100.0%, så kan ingen ha ngn fisk i princip. Det handlar ändå lite om en kompromiss också, att vi har inte hur stora kar som helst, och vi vill ha många av de fina fiskarna. Det funkar oftast bra, bara man slipper prick o andra sjukdomar. Det är ett betydligt större problem och hot mot fisken än om den har perfekt simyta. Sen tror jag inte fiskar har ett direkt känsloliv.;-).....så vafan...du är herre över fisken o inte tvärtom, lever den o trivs helt ok, så är det good enough. Jag tycker tex det är helt ok att köpa en juvenil imperator till ett 300 liters kar, vilket säkert inte alla tycker. Skulle den växa på bra, så sälj den sen. Du har tills dess haft glädje av den o lärt dig massor. Det finns givetvis trots detta ett antal fiskar man skall undvika vid en viss volym, så fråga på varje specifik art. Men att gå på generella rekommendationer tycker jag aldrig riktigt stämmer. Verkar ibland vara skrivna av djuraktivister som hatar akvarister och vill sänka vår hobby!

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, att kunna sälja av den om den skulle blir för stor är ju alltid ett alternativ, men det känns ju tråkigt att behöva göra sig av med en firre alltför snart efter man skaffat den.

 

Tror oxå liksom du att inom rimliga gränser sätter omgivningen en gräns på hur stora de faktiskt blir. Sedan vet inte jag vilken maxstorlek de faktiskt anger...normal max eller maxmax? Om Homo Sapiens funnits i Reeflex skulle det lika gärna kunna angetts 180cm som maxlängd likaväl som 230cm om du förstår hur jag menar?

 

Mitt dilemma är eg. lite motsatt att de ska växa ur karet (för då kan man sälja dem om det kniper) utan att då jag skall ha drake (snabbväxande) så måste jag ha lite koll på hur snabbt övrig fisk växer, dvs vilken "inköpsstorlek" måste jag satsa på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma erfarenhet som Jonas, de flesta fiskarna växer väldigt långsamt....

När det gäller just den vitbröstade så är det ju dock en klurig firre.... Dels så är den väldigt aktiv och väääääldigt lättstressad, den behöver stabila värde och är inte lämplig för nybörjare eller i nystartade kar då det allt som oftast inte blir tillräckligt stabilt/stressfritt vilket leder till prick och fiskdöd som i värsta fall drar med sig stor del av karets övriga firrar.... Med det sagt så tror jag också att det räcker med ett 400l kar för att hålla en vitbröstad, under rätt förutsättningar!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som tumregel kan man säga att de fiskar vi oftast stöter på växer långsamt (som i cirka 10% ökning/år), är det rätt uppfattat (även om juvenlier kanske växer lite fortare upp till en viss gräns)?

Just den vitbröstade var mest ett exempel. Den är en av de finaste fiskar jag vet och den står på önskelistan, men inget som kommer hamna hemma hos mig än på ett bra tag.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, MattiasN sa:

Jag har samma erfarenhet som Jonas, de flesta fiskarna växer väldigt långsamt....

När det gäller just den vitbröstade så är det ju dock en klurig firre.... Dels så är den väldigt aktiv och väääääldigt lättstressad, den behöver stabila värde och är inte lämplig för nybörjare eller i nystartade kar då det allt som oftast inte blir tillräckligt stabilt/stressfritt vilket leder till prick och fiskdöd som i värsta fall drar med sig stor del av karets övriga firrar.... Med det sagt så tror jag också att det räcker med ett 400l kar för att hålla en vitbröstad, under rätt förutsättningar!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Helt överens:-) Man bör rent generellt tänka efter noga innan man köper en vitbröstad, och då av andra skäl än storleksfrågan. Bra kommentar MattiasN:-)

Så otroligt många vitbröstade (för o inte tala om achilles mm) som dött....säkert nära 100% om vi skall se från fångst till slutstation.   

Jag skulle aldrig köpa en "prickmagnet" som tex i mitt fall, när jag har ett fint etablerat bestånd, o riskera allihop. Däremot om jag började om från början, så hade jag kanske köpt 1-2 acanthurusarter, dock ej achilles. Ingen mig veterligt har klarat den.  Finns det högst en handfull exemplar i vårt land som lever i hobbykar?...jättemkt mer är det nog inte. Kanske är helt fel ute men vad tror ni?:_)  Den borde inte tas in. Det finns dessutom så mkt andra fiskar som är snyggare, den har bara fått sin skönhet för att den är svår...vore den billig o lätt, skulle ingen tycka den var snygg...ungefär som den stackars clownfisken som ju egentligen är en av de snyggaste fiskar som finns om man tittar noga. Knivskarpa kontraster och extremt starka färger och en lustig form. men den är ju billig o enkel, så ingen vill ha den...sådan är vår fåfängliga hjärna.  

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med till stor del fast skulle vilja tillägga att det känns som de växer rätt exponentiellt, min Acanthurus olivaceus köptes som en 3-4cm plutt och har dubblat sin storlek varje år. Köper man en 10-12cm Acanthurus som trivs och får mycket mat i ett stort kar ska man nog inte bli jätteförvånad om den är 20cm efter ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som flera redan har skrivit att de anpassar sig väldigt mycket efter utrymmet. Jag har haft min unga Acanthurus Pyroferus i sju månader med knappt någon tillväxt alls, förutom att den är rejält fet. Likaså en väldigt ung Naso Elegans som inte har vuxit något synbart på fem månader, men som också har blivit fet och fin. Båda är mycket aktiva och har bra simytor, de äter som vilddjur och får mycket mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju rätt intressant att någon tog upp Homo sapiens som ett exempel. Jag är övertygad om att ingen människa vill växa upp i ett så litet rum att man inte når full längd.

Har man ett riktigt stort akvarium och prövat fiskar i både det och mindre kar så ser man skillnaden i beteende tydligt.

Och vad som är stort för en fisk beror ju inte bara på fiskens längd. Om och hur den håller revir spelar också stor roll förutom om det är en simglad fisk från bränningszonen.

En muräna t.ex trivs om jag har uppfattad det rätt ofta i ett akvarium som är lika långt som fisken medan en kirurg ofta behöver ett akvarium som är mer än 10 gånger fiskens längd. Jag har en kund som fick ta ur en 17 cm lång Palettkirurg ur ett 160 cm långt 700 liters kar för att den blev hyperaggresiv mot allt. Den slog ihjäl de andra kirurgerna och en kaninfisk efter 3 år i karet.

Kirurger växer ofta långsamt - könsmogna efter 3 -4 år medan andra mindre fiskar ofta växer fortare. Vanliga clownfiskar har ofta full längd efter 1 år och Pseudochromis och mindre blennider kan vara fullvuxna på tre månader.

För en vitbröstad eller en Palett skulle jag säga att 2,5 m är en minimistorlek på karet medan gula kirurger ofta kan gå bra i kar på 1,5 m. 

Jag tycker inte man skall titta för mycket på handlarsiter som Liveaquaria t.ex. Det verkar som om de anger ministorlek på karen för fisk i försäljningsstorlek.

En annan fisk som mer eller mindre kräver stort kar är Pseudocheilinus hexataenia. Jag har kunder med 2 m kar som säger att de aldrig sett någon aggresivitet från den.

Jag hade 2 i mitt nästan 3 m kar som lekte flera gånger och det var bara någon enstaka gång innan de började leka som honan var jagad.

Men sätt en i ett 100 liters kar...

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, stigigemla sa:

Det är ju rätt intressant att någon tog upp Homo sapiens som ett exempel.

Vad jag menade med det var att det är skillnad på om man anger den "normala" maxstorleken (180cm) på en art eller om man anger den största storleken som arten kan komma upp i (230+cm).

 

Att de lever i olika miljöer och har olika sim- och revirbeteende/krav på yta ligger för min del i steg två av "urgallringsprocessen". Steg ett är att de (sannolikt) inte ska hamna i munnen på draken, därav att jag fokuserar på storleken.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att max storleken på fiskar ofta är överdriven. Att man anger den största storleken man normalt kan hitta.

Gula kirurger t.ex har jag för mig brukar vara 12 - 14 cm i naturen. Min minst 12 år gamla är nu ungefär 11 cm. (Stora karet nästan hela tiden) Antagligen en hona = lite mindre.

Palettkirurger brukar stanna på 20 - 25 cm (honor är de mindre) men jag har sett en i akvarium på 25 cm + 0,5 kg ungefär. Den var så fet och trög att den inte orkade vara aggressiv.

Den vanliga Chromis virides är väl oftast runt 8 cm i naturen men kan bli 12 cm i akvarium.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

Jag tror som flera redan har skrivit att de anpassar sig väldigt mycket efter utrymmet. Jag har haft min unga Acanthurus Pyroferus i sju månader med knappt någon tillväxt alls, förutom att den är rejält fet. Likaså en väldigt ung Naso Elegans som inte har vuxit något synbart på fem månader, men som också har blivit fet och fin. Båda är mycket aktiva och har bra simytor, de äter som vilddjur och får mycket mat.

precis så tycker jag det ofta är:)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mamadubba sa:

Håller med till stor del fast skulle vilja tillägga att det känns som de växer rätt exponentiellt, min Acanthurus olivaceus köptes som en 3-4cm plutt och har dubblat sin storlek varje år. Köper man en 10-12cm Acanthurus som trivs och får mycket mat i ett stort kar ska man nog inte bli jätteförvånad om den är 20cm efter ett år.

bra att du nämnde olivaceus för den tror jag intar en särställning i frågan...dvs den växer fortare än mkt annat. Jag har en sådan också, men även den har stannat nu i växten ser det ut som, den är väl 15 cm kanske o har ej förgat ut riktigt än. haft den i 1.5 år. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först så är det en av de äldsta akvariemyterna som finns att storleken på akvariet spelar roll för hur stor en fisk blir i fångenskap. Den myten verkar aldrig dö.

 

Om fisken hålls i 100 liter eller 1000 liter spelar absolut ingen roll för hur stor den blir och hur snabbt den växer. Det enda som betyder något är mängden mat och kvalitén på den. Myten har troligtvis uppstått för att det normalt inte är möjligt att mata lika mycket i ett 100 liters som i ett 1000 liters pga begränsningar i reningsförmåga. Men matar man lika mycket i ett 100 liters som i ett 1000 liters så växer de lika fort. Då får man för kirurger också ta med den mat som så att säga producerar sig självt, dvs diverse alger.

 

Det är också en myt (som följd av den första) att fisken generellt blir mindre i ett akvarium än ute i naturen. I genomsnitt är det precis tvärtom - även detta beroende på maten. En fisk har inte en bestämd storlek som den växer till för att senare bara bli fetare. Fisken växer på längden hela livet men på ålderdomens höst behöver den mer mat för att växa x cm jämfört med under ungdomsåren (foderkonverteringen är sämre).

 

Däremot finns det stor anledning att tänka på de faktorer som Stig tar upp vad gäller trivsel även om aggresivitet kan lösas med att ha mer fisk på samma volym.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I denna fråga håller jag inte med Lasse. Jag tog upp muränan för vissa fiskar verkar som Lasse säger inte vara känsliga för akvariestorlek.

Men det finns andra... Vad som gör att fisken slutar växa vet jag inte. Kanske vantrivsel som gör att de bara äter livsuppehållande i väntan på bättre tider. I stället för att äta så att de växer. 

Vissa fiskar slutar tvärt att växa "normalt" beroende på hormoner. Det ser alla som har Clownfiskar. Jag har en trio percula i mitt stora kar. Hona, hane, och underordnad hane.

Den minsta är ungefär 5,5 cm och den största 8 men de är lika gamla - drygt 12 år. Vad jag kan se växer den minsta fortfarande liksom de andra men det rör sig om någon eller några mm per år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller Clownfiskar (och några andra arter) handlar det om något helt annat som inträffar oavsett storlek på akvarier och det är troligtvis orsakat av feromoner eller beteende som stoppar matintaget hos de undertryckta fiskarna. Samma fenomen ses i många fiskodlingar där storleksortering är viktigt ur tillväxtsynpunkt. Men har inget med storleken på akvariet eller bassängerna att göra. Samma fenomen kan också ses i naturen - exempelvis tusenbrödrarbestånd av abborre och fjällröding. Inom Tilapiaodling är ordet stunting välkänt och betyder att fiskarna stannar i en viss storlek - oftast efter könsmognad. Motverkas ofta genom att man odlar bara hanar.

 

Jag vill fortfarande hävda att storleken av akvariet inte har någon betydelse för tillväxttakt eller slutstorlek.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant diskussion. Tycker att man ibland kan ifrågasätta storleksrekomendationerna, ta tex ocellaris som enl liveaquaria och reeflex bör ha 100-150 l. Personligen tror jag att ett par skulle kunna trivas i ett 30 liters om de är ensamma, har en anemon och denitrifikationen fungerar tillfredställande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Och i andra änden av skalan finns Naso Elegans som enl. Reeflex vill ha ~10.000 liter! Har sett att flera av er har såna, så viss förvirring tycker jag är på sin plats....

http://se.reeflex.net/tiere/1138_Naso_elegans.htm

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

 

De flesta vuxna Naso Elegans man ser i havet ligger runt knappa halvmetern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Strikt sa:

Intressant diskussion. Tycker att man ibland kan ifrågasätta storleksrekomendationerna, ta tex ocellaris som enl liveaquaria och reeflex bör ha 100-150 l. Personligen tror jag att ett par skulle kunna trivas i ett 30 liters om de är ensamma, har en anemon och denitrifikationen fungerar tillfredställande.

 

Tror jag också, iaf runt 50 liter.

Mitt Ocellaris-par rör sig sällan mer än ca 20 cm från sin anemeon. När de har lagt rom handlar det mer om ca 10 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-29 at 6:28 PM, Ouscazz said:

 

De flesta vuxna Naso Elegans man ser i havet ligger runt knappa halvmetern.

Zebrasoma desjardini blir upp till 40cm. Nästan alla jag sett i Röda havet har varit så stora, däremot verkar alla exemplar i akvarier (även på bilder) vara ungdjur så man frågar sig om de stannar i växten eller dör innan de hunnit växa upp?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-29 at 8:03 AM, Lasse said:

Vad gäller Clownfiskar (och några andra arter) handlar det om något helt annat som inträffar oavsett storlek på akvarier och det är troligtvis orsakat av feromoner eller beteende som stoppar matintaget hos de undertryckta fiskarna.

Fast det gäller väl bara clownhanarna? Annars är ju just clownfiskar väldigt stationära, så honorna borde vara de sista att påverkas.

 

En gissning skulle kunna vara att fiskarter med stort simbehov (t ex kirurger) kan stanna i växten i små akvarier på grund av stress eller dålig aptit orsakad av brist på motion: de hinner helt enkelt inte få upp farten innan de når andra änden av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...