Gå till innehåll

Artikel om bakteriella fisksjukdomar


Rekommenderade inlägg

Jag läste precis en mkt bra artikel om bakteriella infektioner hos fisk, och som orsak till sjukdom och ibland död. Jag tar mig friheten att sammanfatta den artikeln här åt oss alla, men den finns att läsa i sin helhet på reef2reef. 

Min sammanfattning nedan är ingen översättning utan jag skriver en egen miniartikel ur minnet från ursprungsartikeln samt lägger till en del själv./Jonas Roman

 

PS: till moderator, ni får gärna lägga artikeln i artikelregistret också:-)

 

 

Bakteriesjukdomar hos fisk.pdf

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas! Bra läsning.

 

Hur är det med bredspektrum-antibiotika, är det okej att köpa i Sverige? Hur ser läkare och veterinärer på det och resistens? 

Har inte så bra koll på detta men pratat lite med vår veterinär om vad vi kan och får använda, så jag är nyfiken :)

 

/ David

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Tack Jonas! Bra läsning.

 

Hur är det med bredspektrum-antibiotika, är det okej att köpa i Sverige? Hur ser läkare och veterinärer på det och resistens? 

Har inte så bra koll på detta men pratat lite med vår veterinär om vad vi kan och får använda, så jag är nyfiken :)

 

/ David

 

Min högst privata syn på detta är att med tanke på hur mkt antibiotika som förskrivs inom humanmedicinen, i onödan, så tror jag den del som isåfall vi akvarister skulle bidra med är helt försumbar, dvs jag tycker inte vi skall tveka. Hur många akvarister doserar antibiotika?, knappt hört talas om det, så det lär inte va ett globalt bekymmer. Sen får inte resistensdiskussionen går till överdrift så man skapar en rädsla för att faktiskt behandla när det behövs...i slutändan är det trots allt bättre att överbehandla någon gång o förvisso bidra ngt till resistensutvecklingsrisken, ÄN att missa en dödshotande infektion. 

Seachem har som jag förstår det färdiga produkter som ej kräver recept, annars kan man ju via veterinär eller läkare få det på recept. Då är jag dock ovetandes om doserna, men det finns säkert ngn ichtyolog som vet:_). 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On 2017-08-06 at 19:13, Kimozabe sa:

Tack för artikeln @jonasroman

Läst lite på amerikanska (?) forum där karantän och behandlingar tycks diskuteras flitigt. 

Hur ställer du dig till att avmaska fisk i förebyggande syfte? 

Går det ens att få tag på dessa medel i Sverige?

Mvh

Kim

Jag är nog inte experten du skall fråga.  Men sådana medel finns ju, Axilur är väl ett?...tror det kanske finns ngn veterinär/ichtyolog som kan svara bättre? Eller kanske David Sällström, @Sjöfartsmuseet Akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, jonasroman sa:

Jag är nog inte experten du skall fråga.  Men sådana medel finns ju, Axilur är väl ett?...tror det kanske finns ngn veterinär/ichtyolog som kan svara bättre? Eller kanske David Sällström, @Sjöfartsmuseet Akvariet?

Sorry, har inte så mycket koll. Vår veterinär vill inte avmaska i förebyggande syfte, måste veta att fisken har mask först. Likadant med andra mediciner.

 

/ David

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det @jonasroman och @Sjöfartsmuseet Akvariet

Då kör jag på samma linje. 

 

Fortsätter på lite "semi-off topic" då det är svårt att få svar i separata trådar, hoppas det är ok. 

 

Några tips på vilka preparat man ska försöka ha hemma om fisk skulle behöva behandlas för diverse sjukdomar?

Att försöka få hem preparat först när fisken blir sjuk och då riskera förlora dyr fisk känns lite fel. Slänger hellre oförbrukade preparat. 

 

Kommer ha överdimensionerad UVC till karantänen. 

Tänkte försöka få tag på formalin om brooklynella skulle dyka upp (det är väl oftast clowner som får detta?). 

 

Ska även ha en dialog med Seachem vad dom rekommenderar och försöka googla lite mer men känns som en djungel. 

 

Så vad rekommenderar ni att man ska ha hemma om oturen är framme?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så är antibiotika receptbelagd i Sverige - klassad som medicin. Seachems produkter - om de innehåller medicinklassade produkter är alltså inte tillåtna att saluföras i Sverige. Det finns ett antal väldigt tveksamma produkter ( ur detta perspektiv) som säljs i akvariebutiker och på nätet dock.

 

Vad gäller antibiotika så har jag en helt annan syn än Jonas - sådan som kan användas på människor skall inte användas på våra akvariefiskar utan vetrinärutskrivning. 

 

Jonas artikel missade också den mest farliga av bakterier som drabbar saltvattensfisk - Vibrio.

 

Det finns bredspectra speciellt utvecklat för fisk - de innehåller Nifurpirinol eller liknande molekyler. Ett minus med dem är att de är cancerogena och hanterar man dem är det handskar som gäller (fettlösande). Furanace är en av de produkterna som finns. För sjukdomar som är flagelatbaserade är det oftast ett preparat från Waterlife - octozin - som är verksamt. men även dessa två är lite tveksamma eftersom det innehåller läkemedelsklassade molekyler

 

Att använda ej vattenlösliga antibiotika - som är vanligt i USA - fungerar på saltvattensfisk av en anledning - den dricker. Det fungerar inte på sötvattensfisk om man inte upprätthåller så hög aktiv dos i akvariet att antibiotikan förs in via läckage i gälarna. Även i saltvatten får man överdosera. Detta ökar risken för resistens och det finns bakterier som kan överföras från fisk till människor och som redan nu är fruktansvärt svårbehandlade - mycobacterium marinum är ett exempel. 

 

Min inställning är - använd inte antibiotika avsett för människor vid behandling av akvariefisk!

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad ska man göra om ens firre för 5-10000 blir dålig? Pengarna är inte allt men än då......

Bara titta på? :( 

Känner man ingen veterinär så är ju den vägen körd. Vad jag läst så kan vissa händelseförlopp vara snabba och då behöver man kunna sätt in något som förhoppningsvis kan hjälpa ( iofs blir det kanske mest gissningar pga svårt att ställa diagnos). 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...