Gå till innehåll

funderingar på att sluta med osmosvatten


hippo

Rekommenderade inlägg

Osmosen tar i första hand silikater, tillverkarna hävdar ofta att det tar bort 80-90%, därmed minskar risken för kiselalger. Vissa osmoser har ett fosfatfilter också, men det måste underhållas för att ha någon verkningsgrad. Sen hävdar många att det finns massor med annan skit i dricksvatten som också är bra slippa i ett akvarium. Återigen beror det på var man bor och säkert också vilken årstid det är. Förr i tiden innan all teknik tyckte jag man oftare fick kiselalger och annat strul vid vattenbyte på våren efter snösmältningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med aktivt kol + DI-filter,de tar fosfat,silikat.Efter som jag har egen brunn får jag för lågt tryck för att en osmosanläggning ska funka.Jag kollar vattnet med TDSmätare,ligger de nära 0ppm är jag nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med aktivt kol + DI-filter,de tar fosfat,silikat.Efter som jag har egen brunn får jag för lågt tryck för att en osmosanläggning ska funka.Jag kollar vattnet med TDSmätare,ligger de nära 0ppm är jag nöjd.

NP om du vill ha osmos. Då kopplar du en bosterpump till osmosen för att få upp trycket. Volymen är fortfarande förhållandevis liten och skall inte vara något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör frågan lite problematisk i ditt fall, är ju att du säjer att osmosen står oanvänd för det mesta.

I min tanke så är du då en av dom som byter alldeles för lite vatten i ditt kar!

En gammal "möglig" osmos är ju hälsorisk, så om du har sån tur att du är 1 av 10 som kan använda kranvatten - så kan det kanske vara bättre att skippa osmosandet.

Men sen är det ju också en fråga om vad du har i ditt kar, dom flesta som säger att det går bra utan osmos har ju burkar som är algbevuxna och inrymmer bara fisk (och ev. några mjukisar som trivs i lortigare vatten).

För dom som vill köra lite "svårare" koraller och firrar funkar det väldigt sällan utan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju när man startar upp ett kar osmosen är viktigast. Det vatten man tillför varje vecka för inte med sig mer silikat än att de svampar och sjöpungar man har i karet normalt tar upp det.

Jag köpte silikatfilter till min osmos för några månader sedan och min gula "tvättsvamp" har försvunnit liksom den svarta svampen. Den vita däremot går bra. Jag hade litet av dem också i refugiet och fraggkaret så det är garanterat inte fisk som ätit upp dem där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos är ganska kass på att ta upp silikat. Jag gjorde ett litet genomströmningsfilter med 70 gram Rowaphos i som jag körde 25 liter osmosvatten genom. (Silikathalt ungefär 2mg/liter). När jag började var sililkathalten från filtret noll men när jag kört 25 liter igenom gick det knappt att se någon skillnad mellan filtrerat och oflitrerat vatten med Saliferts silikattest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, jag har också märkt det inte alls är lika effektivt på Si, i vart fall tar det betydligt längre tid innan det märks nån skillnad-typ flera veckor.

Så som silikatremover för osmos finns det säkert bättre alternativ, jag har en AN-osmos med ett silikatfilter, som finns att köpa löst också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ett sedimentfilter efter ett år och såga itu det och titta så kommer ni att få en chock. All denna skit hade ni annars tillfört till akvariet.

ja det är säkert mycket skit där i, men det gå ju ett antal tusen mer kubik genom det filtret än vad det går åt att fylla mitt kar efter ett vattenbyte på 20-40liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju när man startar upp ett kar osmosen är viktigast. Det vatten man tillför varje vecka för inte med sig mer silikat än att de svampar och sjöpungar man har i karet normalt tar upp det.

Jag köpte silikatfilter till min osmos för några månader sedan och min gula "tvättsvamp" har försvunnit liksom den svarta svampen. Den vita däremot går bra. Jag hade litet av dem också i refugiet och fraggkaret så det är garanterat inte fisk som ätit upp dem där.

Jag vill minnas att Hans har mycket svart svamp och har svårt att tro att han har/tillsätter silikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...