Gå till innehåll

Vad för fisk är detta


litenpapillon

Rekommenderade inlägg

Vad är detta för fisk? Köpte den å några andra för en vecka sen å frågade då specifikt så att ingen utav dem skulle ge sig på å äta förstöra koraller m.m. vilket han upprepade flera gånger att de inte skulle göra. Men nu har denna ätit upp alla våra knappar och nu börjar den ge sig på dessa som är med på bilden + en annemon vi har. Finns det något man kan göra åt det eller är det bara att göra sig av med den?

Tacksam för svar ☺

 

20160807_105619.jpg

 

20160807_105627.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste enligt mitt tycke, läsa på innan man köper fisk. Det är inte upp till handlaren att avgöra detta. Bara om de i affären sagt att en viss typ är revsäker, bör reklamation gälla.... Men det är ändå du som köpare som måste göra din hemläxa och läsa på.... Fjärilar (den som du har på bilden) är inte revsäkra då de lever på polyper, koraller och musslor... Alltså inga fjärilsfiskar om du vill ha kvar dina koraller. Nästa grupp är kejsare... Äter i stort sett alla koraller, så där får man tänka efter om man vill ha ett revakvarium....... Tryckarfiskar ska man vara försiktig med då de äter levande sten och koraller.... De är väl de enda fiskarna som på kort tid kan rasera ett revakvarium på egen hand. Sist men inte minst muränor... Äter sten, musslor, koraller.....

Själv har jag massor av koraller och kejsare, men det är på egen risk.... Jag gjorde en övervägning att de får ta en och annan korall eller nafsa på de jag har om så är fallet..... Nu har jag haft tur och de har ännu inte gått på en enda korall.... Men man vet aldrig!!!

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tog bara de mindre glasroserna sen tog den våra knappar. Det var när knapparna försvann som jag la märke till att det försvann saker. 

Nu är den i ett eget akvarium.

 

Vi har beställt pepparmintsräkor för att bli av med glasrosorna. Vi har försökt bli av med dem med ett medel som heter

 " Aiptasia Exit " men det har inte fungerat.

 

När vi fångade in fjärilen så fick vi plocka upp en del stenar för att få tag i den, då hittade vi dessa. Vet någin vad det är och om de är bra eller dåliga att ha?

20160807_131443.jpg

 

14706483853571266777085.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fjärilar brukar vara lite mer effektiva än pepparmintsräkor vad gäller glasrosor. Dra ner på maten så tar hen nog de stora glasrosorna också - de kommer pepparminten ha problem med också. Skivor och anemoner brukar de inte röra faktiskt - men det kanske kan variera med individ.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...