Gå till innehåll

kurera


kocknick

Rekommenderade inlägg

Finns säkert ett ämne/inlägg för detta men har scrollat och bytt sida men hittar/orkar inte bläddra mer :)
 Har en hel del död sten som jag tänkt sätta ner när nya karet kommer.. har haft dom i sötvatten/osmos med god cirkulation och mätt nitrite till 0.25-0.5ish.. är det ett okej värde? kommer inte ta kol på allt och alla när jag stoppar ner det? 

 

och sen en till fråga, hur kurerar man död sten till levande? hur lång tid tar det ca. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tVet inte hur du fått nitrit i det vattnet. Du skriver död sten - vart kom den ifrån?

 

din andra fråga är samma som art ställa frågan - hur långt är ett snöre

 

Om du blandar död och levande sten så beror det ju på vad du har för innevånare i den "levande" och hur stor biomassan är hur lång tid det tar innan de koloniserat den "döda". Frågan är omöjlig att besvara.

 

Jag vet att många "kurerar" sin "döda" sten och även den "levande" (som inom parantes sagt - vid många kureringar upphör att vara speciellt levande när den sätts in)

 

Jag har aldrig gjort så - jag brukar bara lägga i stenen och köra

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att du köpt sten som en gång varit levande och sen torkats. Ska den i ett kar med fisk etc så måste du nog vänta till nitriten är nere på noll. Tillsätt startbakterier om du inte orkar vänta. Du kan alltid göra egen startkultur av jord och vatten om du känner för att pyssla.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

peterj66 ja det är precis det jag köpt :) tror jag beställde från aquawarehouse, dom sålde bort "Kanon fin död sten"... den var helt ok inte mer än så.. 

Jag kommer snart få mitt nya kar, kommer behålla 200L vatten och nuvarande sten fisk etc. till nya karet, kommer även köra med startbakterier då. Menar du att jag ska köra ner döda sten i en balja med saltvatten och tillsätta startbakterier och sen vänta ut nitriten eller ska jag köra vattenbyten tills nitriten är 0 ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra den i vanligt sötvatten. Nitriten kommer förmodligen från torkade döda djur. Kör du startbakterier så är det samma för söt och saltvatten. Jag köpte flaskborstar och tog bort det jag kunde med några dagars mellanrum. Var lite pill men kortade tiden till stenen var ok rejält.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...