Gå till innehåll

frågor ang kalkvatten.


hippo

Rekommenderade inlägg

Det finns ett ganska så stabilt blandssalt med bland annat kalcium och fosfor i. Det faller ut i höga pH och i närvaro av OH-joner som kommer med kalciumhydroxid. Om det kan lösas igen i akvarium eller inte tvistar de lärde. Men i så fall i väldigt låga halter. och genom bakteriers eller algers inverkan. Man har hittat mer än 5000 år gamla fornlämningar på grund av fosfatets inverkan på växtligheten. Så i mark är det i alla fall ganska stabilt.

Kalciumhydroxid höjer pH på grund av inverkan av hydroxidjonen.

Kalciumklorid sänker pH litet svagt.

Båda höjer (i alla fall i teorin) Kalciumhalten i vattnet.

Kalciumhalt + pH - Magnesiumhalt reglerar Karbonathårdheten i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett ganska så stabilt blandssalt med bland annat kalcium och fosfor i. Det faller ut i höga pH och i närvaro av OH-joner som kommer med kalciumhydroxid. Om det kan lösas igen i akvarium eller inte tvistar de lärde. Men i så fall i väldigt låga halter. och genom bakteriers eller algers inverkan. Man har hittat mer än 5000 år gamla fornlämningar på grund av fosfatets inverkan på växtligheten. Så i mark är det i alla fall ganska stabilt.

Kalciumhydroxid höjer pH på grund av inverkan av hydroxidjonen.

Kalciumklorid sänker pH litet svagt.

Båda höjer (i alla fall i teorin) Kalciumhalten i vattnet.

Kalciumhalt + pH - Magnesiumhalt reglerar Karbonathårdheten i vattnet.

ehh ok??

om man gör kalkvatten på kalciumklorid fäller det också ut fosfater?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ehh ok??

om man gör kalkvatten på kalciumklorid fäller det också ut fosfater?

Kalkvatten som begrepp gör man endast med kalciumhydroxid.

Kalciumklorid kan också höja kalciumhalten i ett akvarium men påverkar i princip inte PH eller Fosfater.

Jag ska försöka förklara på ett enkelt sätt...

För att få kalkvatten blandar man sötvatten och kalciumhydroxid. Om sötvattnet innehåller fosfater så kan kalciumhydroxiden sätta igång kemiska processer som binder fosfaten. Den fälls ut som små partiklar och därmed kan inte alger och liknande utnyttja fosfaten som näring. Kalkvatten påverkar inte fosfathalten i karet, bara i sötvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag tror du får börja läsa kemi.

Kalcium och Magnesium har en begränsad löslighetsprodukt. Kalkvattnet motsvarar ett kH av ungefär 50.

Saltvatten ungefär 7 vid normalt pH och Kalciumhalt. Försöker man höja kH för mycket fäller kalk ut. Höjer man pH för mycket faller magnesium ut. Det är vanligt att akvarister som försöker hålla för högt kH får problem med kalkutfällning i t.ex pumpar. Blandar du kalciumhydroxid i vattenledningsvatten fäller kalk och andra lösta ämnen ut. Det är inte alltid kalkvattnet klarnar. På vissa orter går det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du får börja läsa kemi.

Kalcium och Magnesium har en begränsad löslighetsprodukt. Kalkvattnet motsvarar ett kH av ungefär 50.

Saltvatten ungefär 7 vid normalt pH och Kalciumhalt. Försöker man höja kH för mycket fäller kalk ut. Höjer man pH för mycket faller magnesium ut. Det är vanligt att akvarister som försöker hålla för högt kH får problem med kalkutfällning i t.ex pumpar. Blandar du kalciumhydroxid i vattenledningsvatten fäller kalk och andra lösta ämnen ut. Det är inte alltid kalkvattnet klarnar. På vissa orter går det bra.

kanske är säkrare att köra med kalciumkolrid istället eller?

hur gör man när man tillsätter det?häller man det direkt i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalsiumhdroxid är mycket bra som pH regulator. pH 11,5 eller högre. dock är lösligheten låg c.a 1,2 mg/l och nästan 0 i saltvatten, så som Ca tillskott funkar det dåligt.

Kalciumklorid har mycket hög löslighet i vatten 1,2:1 (mer än 1kg/liter) men jag varnar för att använda detta då halten klorjoner ökar. Detta kan leda till total krasch! Det finns numera klorfrit kalksalt med hög löslighet som användes mycket, men jag tycker det är dyrt. Mång använder i stället en kalkreaktor och kombinerar med kalkvatten som pH regulator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är "Tropic Marin Bio-calcium" calciumhydroxid ? Jag tilsätter detta i pulverform och jag har inte upptäckt några nackdelar. Snarare att ph sänks med tiden

Tropic Marin Bio Calcium är de tre vätskorna (eller pulverpåsarna) som utgör den s.k. Ballingmetoden. Det finns en utförlig beskrivning för den kemiintresserade på Marinakvariets hemsida (Marinakvariets kemikaliehandbok). Tropic Marin skriver inte någon innehållsförteckning, men min kvalificerade gissning är att A = kalciumklorid, B = natriumvätekarbonat och C = natriumkloridfritt salt. Genom att tillsätta alla dessa substanser i proportionella doser får du jonbalans i akvariet, dvs. inte överskott av klor som du skulle fått om du bara hade tillsatt kalciumklorid.

Kalciumhydroxid säljs kanske främst i form av Rowakalk i akvariehandeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper Tropic Marin Bio-Calsium i en plastburk (500gr alt. 1,8 kg).

På bruksanvisningen står det att man bara ska fylla på detta för att öka calsiumhalten.

Det står inget om att man ska fylla på något annat typ balling-preparaten som du nämnde.

Det är kanske dumt ?

Jag inbillade mig att man bara behövde fylla på detta.

Jag har även alla Balling-preparaten hemma, men har inte använt dessa än.

Någon som har några goda råd ?

Tropic Marin Bio Calcium är de tre vätskorna (eller pulverpåsarna) som utgör den s.k. Ballingmetoden. Det finns en utförlig beskrivning för den kemiintresserade på Marinakvariets hemsida (Marinakvariets kemikaliehandbok). Tropic Marin skriver inte någon innehållsförteckning, men min kvalificerade gissning är att A = kalciumklorid, B = natriumvätekarbonat och C = natriumkloridfritt salt. Genom att tillsätta alla dessa substanser i proportionella doser får du jonbalans i akvariet, dvs. inte överskott av klor som du skulle fått om du bara hade tillsatt kalciumklorid.

Kalciumhydroxid säljs kanske främst i form av Rowakalk i akvariehandeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...