Gå till innehåll

Planering för mitt eventuella kar


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har funderingar på att dra igång ett nytt kar, men jag har mycket funderingar.. Det var många år sedan jag var aktiv här och hade ett kar sist så är lite ringrostig.. Så tar gärna emot en hel del feedback..

 

Än så länge så är det bara i funderingsstadiet..

Jag funderar att bygga in ett kar i väggen i mitt vardagsrum.. Precis bakom väggen ligger en klädkammare så den får isåfall fungera som akvarierum..

Karet kommer vara på ca 850 liter pluss ca 150 liter sump så ca 1000 liter system..
Jag vill att allt ska vara så enkelt och självgående som möjligt.. Vill inte hålla på med massor av vattentester, tillsatser, och fix, utan det ska flyta på bara när det är igång..
Jag kommer mest ha LPSer men någon enstaka SPS och Mjukis också.. Kommer ha en hel del fiskar.. Det här är som grundtanken..

Detta är vad jag funderar på.. Jag vill gärna ha synpunkter på allt..

Akvarium

200x60x70

10000,00 kr

Sump

200x50x40

4500,00 kr

Belysning 1

Radion XR30w G3

6640,00 kr

Belysning 2

Radion XR15w Pro

3790,00 kr

Belysning 3

Radion XR30w G3

6640,00 kr

Styrsystem

reeflink

1300,00 kr

Skummare

Deltec SC-2560

10490,00 kr

Ozon

AM Ozon 200

2990,00 kr

UVC

Deltec 2x39

5670,00 kr

Fosfatfilter

Deltec FR 509

1890,00 kr

Aktivt kol filter

Deltec FR 509

1890,00 kr

Nitratfilter

Deltec NF616

7150,00 kr

Kalciumreaktor

Komplett system, tips?

10000,00 kr

Kalkmixer

Deltec km500

3454,00 kr

Returpump

Ecotex vectra vm1

3800,00 kr

Cirkulationspump

Ecotex Vortex mp60

6640,00 kr

Osmos 

Tips?

2000,00 kr

Osmolator

tips?

2000,00 kr

Magnetventil etc för osmos

tips?

2000,00 kr

Diverse pumpar (uvc, etc)

tips?

3000,00 kr

rör, slangar, diverse

 

15000,00 kr

Levande sten

 

20000,00 kr

bygnationer etc

 

20000,00 kr



Nu till funderingarna..

Som sagt, karet ska byggas in i väggen..
Karet - funderar på måtten 200x60x70.. Tankar om det? är det för djupt för att komma åt bra tex eller kan det funka bra?

Sumpen - 200x50x40.. Samma längd, men 10 cm mindre djupt, så att det ryms mellan reglerna i bänken..  40 cm högt.. då blir det ca 40 cm upp till karet som kommer stå på ca 80 cm höjd... tänker att det borde räcka för att komma åt, sätta till och ta bort utrustning etc..
Tänker ha två fack på 100 liter var.. ena för osmos, och andra för att blanda till saltvatten.. alltså 10% av volymen på systemet för vattenbyten.. det går åt ca en meter (2 fack á 50 cm)  resten av sumpen, ca en meter går till själva filterutrsutning.. om jag har 20 cm vattennivå i sumpen blir det då ca 100x50x20 = 100 liter

Påfyllningen av osmosvatten till första facket (osmosfacket) tänkte jag också automatisera genom en nivåvakt och magnetventil på tillvattnet på osmosen etc, så att facket alltid är fyllt med 100 liter osmosvatten.. sen från detta fack har jag en osmolator och en nivåvakt i sumpen och fyller på karet... Först tänkte jag köra osmosen direkt till karet och inte ha något fack för osmosvatten alls, men måste ju ändå blanda nytt vatten för vattenbyten så..2:a facket som har jag för blanda saltvatten som sagt, pumpar vatten från osmosfacket hit, blandar med en pump, och pumpar sen över vattnet till sumpdelen vid vattenbyte.. Om ni förstår hur jag tänker..
Tips på bra osmolator från osmosfacket till sumpen... Samt även tips på magnetventil för osmosen för automatiseringen av osmosvatten till osmosfacket..

Belysning.. Här är jag HELT ny på LED... när jag körde var det MH eller T5 som gällde.. 
Funderar på denna uppsättning   2 stycken Radion 6R30w G3 och en Radion Xr15w i mitten.. 
Här är jag som sagt helt novis så tar gärna emot tankar.. Har jag fläskat på för mycket belysning för karet eller för lite etc? 
Jag gillar det jag läst om dom, och att det går att styra med samma app och så som cirkulationspumparna som jag tänkt ha.. 
18.000 totalt för belysningen känns ju lite saftig, men å andra sidan behöver man väl inte byta lampor som med MH..

 

Skummare, Deltec SC-2560.. Fanns inte på min tid, ser och verkar bra ut.. tankar? andra förslag?

 

Ozon.. Går det köra till denna skummare, och vad säger ni om ozon? Verkar inte vara så många som kör med det.. Jag hade det till ett kar förrut och upplever att den skummade mer.. Men tar gärna emot tankar här.

UVC, deltec 2x39... Tänker mig palettkirurg och ev vitbröstad kirurg så då känns det ju som nödvändigt med UV

 

Jag vill med enkla medel få ner näringsnivåerna för att slippa alger och att få lite färg på korellerna.. tänker ju som sagt inte köra så mycket SPS, men vill främst slippa alger, så automatiserar gärna 
Funderar därför på Deltecs Fosfat samt Nitratfilter och även ett aktivt kol filter.. 
Vad säger ni om detta?
Ett alt är att köra på Zeovit medtoden.. Jag körde det, eller jag körde UltraLith men det är ju typ samma.. men det känns lite overkil då jag inte ska köra så mycket på SPS samt att det är ju en hel del underhåll, skaka stenarna, dosera bakterier, dosera bakteriemat etc etc etc.. Så, därför känns fostaf och nitratfilter enklare.. Vill som sagt minska alla dagliga grejjer..

Kalkreaktor och kalkmixer... Som sagt kommer ha många LPSer som jag tänkt, så lär ju behöva tillsätta kalcium. Funderar på kalkmixer och kalciumreaktor... Har tidigare kört på balling, och var nöjd med det, men känns kanske som ändå mer underhållsfritt med raktor och mixer?
Men jag är ny på det också.. Behöver förutom reaktorn och co tub även en PH-kontroller va? Vad gör den? Den slår på CO när PHt förändras? 
Och kalkmixern vad gör den som inte reaktorn gör?
Magnecium och spårämnen som man tillsätter med Balling.. hur tillförs det om jag kör reaktor?
Tips på lämplig calciumreaktor, lämplig PH controller och allt annat som behövs.. 

Retur och cirkulationspumpar tänker jag mig Ecotex vectra och vortex pumpar.. kan som sagt styras med samma system som den planerade belysningen..

Budgeten landar på 150k vilket känns lite saftigt, men ja, jag gillar bra grejjer och vill saker ska fungera direkt och jag vill ha det så självgående och lätt underhållt som möjligt.. Vattenbyte 10% i veckan, skrapa rutorna och mata är det jag vill uppnå i underhåll.. Kanske nått vattenprov ibland men inte varje dag med olika tillsatser och prover, som jag kommer ihåg att jag gjorde sist..

Ja men som sagt, kom gärna med synpunkter på mina tankar.. det är som sagt bara i planeringsstadiet ännu =)

Bifogar bild på den tänkte väggen i vardagsrummet (där klockan sitter) men kan också se dörren till klädkammaren som ska bli akvarierum isf..
Samt en bild på det tänka akvarierummet... 









 

IMG_8291.jpg

IMG_8292.jpg

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både uvc och ozon? Borde räcka med uvc kanske, om du vill spara in på nåt

 

Bra osmolator är tunze 3155, går som tåget i ur o skur.

 

Tänk på att ordna bra utrymme/hyllor för doserpumparna...du kommer garanterat ha ett gäng :)

 

Häftigt projekt, ska bli spännande att följa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Välkommen tillbaks

 

Har du tagit tillräckligt med color nu så du vet hur man tar det lugnt och sansat :)

 

Jag har 90 cm hög bänk på mitt nya kar - det var ett av de bättre besluten jag tog inför detta bygge eftersom ju äldre man blir - desto längre ner är backen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...