Gå till innehåll

Nicks försök på 650L salt


kocknick

Rekommenderade inlägg

Jaha då var det äntligen dags! väntat och planerat snart i 6 månader och enligt osäkra källor kommer karet+ sump att anlända nu på torsdag 25/8.. Ja vi får väl se!
för 3 veckor sen kom förstas karet, allt såg prima ut enligt leverantören, men ALLT var i princip fel och ingen sump! så beställde på nytt och nu har dom lovat att det kommer :) men jag tror på det när jag ser det med egna ögon.. Men allt är ju färdigt förutom det viktigaste, så varför inte skapa en ny tråd redan nu så jag har nå att göra.

 

Förra gången, köpte jag ett begagnat juwel 450 150x50x60 och borrade egna hål och satte solfilm på baksidan och byggde bänken helt i trä, dock blev utrymmet i själva bänken alldeles för trångt och en del bubblor i solfilmen men var ändå nöjd  (mina ej utredda kombinationer) störde sig en del i början men det gick över. Men djupet på karet var helt fel så därför blir det nu ett kar på 165x70x50 med en bänk med stålreglar som stomme, och det har ett utrymme inunder som heter duga (som bilden visar :) Baksidan på karet kommer jag spraya med svart färg och boxen har jag snitsat ihop själv med 6mm glas och kletat svart silikon på insidan. Karet kommer färdig borrat med 4 hål, 25mm 32mm 32mm 25mm så kommer ha 2 returer på vardera sida. Själva bänken är en stålram som jag klätt med mdf och målat med vit lack (använde för tjock mdf och skulle ha tänkt till lite mer på ramens storlek och inte gjort den exakt som mått på akvariet ) men alltid kul att lära sig nå nytt :D 

Insidan kommer rymma en enkel sump på höger sida som har måtten 100x50x30, större fack för skummare, reaktor och returpump även ett fack för osmos. Vänster sida kommer finnas ett karantänskar med måtten 50x50x30 och har ett täckglas ovanpå, tanken är att återanvända vattnet från visningskar så jag får någorlunda lika värden.

 

Ny ljusramp till detta kar, PS hyperion smt 4x145 W led och 4x80W t5.

 

 

Kommer prova på att köra biopellets den här gången, mest för att jag har en reaktor från PS som står o samlar damm, så det ska bli kul att prova. annars blir det rätt basic tills jag hittar orken och tiden att köra ultralith, letar beggad reaktor för det och som sagt när jag orkar så ska jag prova på.

 

För tillfället har jag sparat 40 kg sten och några fiskar (3 kirurger 1 kanin och 1 gräsklippare och en clown) det var dom som överlevde flytten. har även 6 mini bta's ( var 1 innan flytten) lite briarium, xenia och gröna stjärnpolyper (clavularia nånting) som jag inte fick lös från stenarna, resten sålt. så blir lite av en nystart  och det känns kul!

 

Kommer satsa ganska hårt på att få till ett snyggt stim, anthias och chromis blir första inköpen..sneglar dock på Alpheus randalli och en Amblyeleotris randalli redan nu :)

 

nå väl, ny uppdatering på torsdag om karet kommer! annars sätter jag mig i ett hörn o grinar.

 

 

 

 

 

20160726_121006.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte grejen att den bara gick att nå via bluetooth var en dålig egenskap. Den inbyggda bluetoothen var väldigt dålig och man var tvungen att vara väldigt nära enheten för att ens få nån signal från den. Nu är den väl i och för sig uppgraderad att fungera med wifi men jag föredrar ändå att kunna nå enheten via USB då man då kan vara säker på att inget avbryter överföringen när man tex ska uppdatera firmware. 

Sen kändes den väldigt billig när man tittade under skalet på den. Sladdar i ett ormbo om man tex jämförde med ATIs ramper där allt är modulärt och enkelt att byta ut ifall tex ett kretskort skulle gå sönder eller LED:ar måste bytas. @nike83 har en PS ramp och där har plasten under LED:arna smält och jag har hört andra med liknande problem. Sen så är inte deras LED:ar av nån speciellt bra kvalité och sprider ljuset ganska dåligt. Mjukvaran till den gillade jag inte heller. Den var på många sätt svår att förstå. T.ex. känns det flummigt att man ska sätta tex -5 på antal timmar när man vill ändra tiden när lampan tänds framåt. Borde vara tvärtom men de hade nån förklaring till varför det var så som jag glömt bort.

 

Fördelen med deras ramper är ju dock att de är väldigt snygga samt billiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej bra info! 

Själv så har jag aldrig behöft öppna upp den, som konsument har man 3 år på en såhär "billig" dyr för mig :D men man kan gnälla till sig upp till 5 år och få den reparerad eller ny produkt så jag hoppas att jag slipper öppna upp den, @nike83 sen gällande plasten på ledsen så har du helt rätt, men man behöver bara maila att det hänt och dom skickar dig glas istället, jag kör med glas nu.  och ja blåtanden är helt jävla värdelös men det löste jag med en blåtands adapter/förstärkare för 149 kr på kjell o company och sitter nu 10 meter ifrån utan problem. men kodning verkar inte vara deras starka sida då deras app är oanvändbar, funkar inte för mig iaf!

 

ja det där med klockan fattar inte jag heller, men polen är polen.. tycker ljuset är oslagbart för denna peng, har själv inte märkt av någon dålig spridning och gillar att den är helt utan vita leds och precis som du säger så är den snygg, stilren och för mig är det en viktig faktor då jag gillar att vara hemma och pynta..

 

det är tur att smaken är som baken, delad :) annars hade ju allt sett likadant ut!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Vidofner sa:

Jag tyckte grejen att den bara gick att nå via bluetooth var en dålig egenskap. Den inbyggda bluetoothen var väldigt dålig och man var tvungen att vara väldigt nära enheten för att ens få nån signal från den. Nu är den väl i och för sig uppgraderad att fungera med wifi men jag föredrar ändå att kunna nå enheten via USB då man då kan vara säker på att inget avbryter överföringen när man tex ska uppdatera firmware. 

Sen kändes den väldigt billig när man tittade under skalet på den. Sladdar i ett ormbo om man tex jämförde med ATIs ramper där allt är modulärt och enkelt att byta ut ifall tex ett kretskort skulle gå sönder eller LED:ar måste bytas. @nike83 har en PS ramp och där har plasten under LED:arna smält och jag har hört andra med liknande problem. Sen så är inte deras LED:ar av nån speciellt bra kvalité och sprider ljuset ganska dåligt. Mjukvaran till den gillade jag inte heller. Den var på många sätt svår att förstå. T.ex. känns det flummigt att man ska sätta tex -5 på antal timmar när man vill ändra tiden när lampan tänds framåt. Borde vara tvärtom men de hade nån förklaring till varför det var så som jag glömt bort.

 

Fördelen med deras ramper är ju dock att de är väldigt snygga samt billiga.

 

 

@Vidofner  mina problem har varit detta:

 

Moderkortet gick sönder. fick nytt på några dagar. tyvärr så tog det lång tid med felsökning för att konstatera det. dock funkade inte tempgivaren för rampen när jag bytte moderkort. troligen hade de kopplat fel och bara lött om sladdarna, så kontakten passade inte. fick ny tempgivare så nu funkar den, men mycket "meck"...

 

Plasten som skyddar led-klustret smälte när det blev varmare. fick ett nytt fast i härdat glas på några dagar. 

 

håller med om att programvaran är dålig. dock verkar de ha slutat uppdatera mjukvaran för sina ramper, så jag är inte orolig för att misslyckas med någon uppdatering :)

jag har inga problem att köra blåtand från min laptop 5 meter bort. dock skulle jag vara lite rädd att uppdatera mjukvaran.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kocknick sa:

@nike83 Nä som sagt kodning verkar inte vara deras starka sida! :D har du fått igång deras app? har android själv..

 

hehe nä. 

 

men jag gillar rampen och den funkar klockrent just nu !:)

nej, jag kör med ajfån. dock hade jag tänkt köpa en billig platta till min dotter, så det blir nog en Android så ska jag försöka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, kocknick sa:

@nike83 om du kommer ihåg och får det att fungera så berätta gärna hur emoji16.png

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

gjorde faktiskt en bestälning på en sådan nu. tack för att du påminde mig :)

 

https://www.komplett.se/product/873617/datorer/surfplattor/surfplattor/lenovo-tab-3-a7-10-7-8gb-svart

 

500kr, känns värt!  ska beställa skydd från ebay till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kom igår! men hade inte tid att syna det så noga, gjorde det idag.. OCH allt ser bra ut FÖRUTOM att hålen är i fel dimensioner.. skulle ha borrat för rör på 25 mm och 32 mm.. men hålen är 25 och 32mm.. Vad är vettigast, att borra upp dom till de pvc jag har eller köpa nytt pvc som passar hålen? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan koppla samma grovlek på rören som diametern på hålen. Man sätter en limmuff på limdelen av genomföringen och sedan passar det grövre röret i limmuffen. På den gängade sidan använder man en muff som är gängad på insidan i ena änden. Den gängade muffen blir inte 100% tät så den sätter man i överriningsfacket. Jag använder ett specialverktyg för att dra åt muttrarna i överrinningsfacket. Det är ett grövre pvcrör som jag värmt och trängt över muttern på kopplingen så att den blivit sexkantig. När den svalnat har man en specialtillverkad hylsnyckel. Det fattas bara två hål i andra änden på röret som man trär en 4 tums spik i för att få mer kraft när man drar åt muttern.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick vägen! fy tuuusan vad skönt att jag inte behöver slipa mer :)  eller beställa nytt kar!

men fan det är ingen barnlek att borra nya hål, men det var nog tyngre att slipa.. 

 

Håller på o drar rör nu, blev dock en liten paus med det då jag hade missat att beställa kulventiler till 32orna.. kommer väl i början på nästa vecka eller om gudarna ler mot mig så får jag dom i morgon. TROR att jag kan börja fylla vatten i mitten på nästa vecka om allt går vägen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver byta ut ett mittstag.. om det behövs?
Nuvarande glas på burken (165x70x50) är 13mm tjockt.. 

 

Om det är så att jag kommer behöva byta ut för att glaset är för tunnt (vill inte att det bångnar) så tar jag gärna emot tips om hur jag ska göra, för det kommer ju ta evighet att såga sig igenom all den silikon som limmats på, har hittills använt en tunn filékniv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...