Gå till innehåll

Ok värden?


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Totalhårdhet är inget som mäts i saltvatten. Det är en variabel som i princip talar om hur mycket kalcium och magnesium du har. Eftersom det är så höga koncentrationer av dessa ämnen i saltvatten är det meningslöst att mäta totalhådheter (GdH)

 

MCVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då går det att lita på värdena. Du har egen brun väl? Du bör (eller rättare sagt skall) använd RO i detta fall. Samt ett efterföljande silikatfilter. Kisel i normalt naturligt saltvatten är ca 150 - 200 mikrogram/l  Bor ligger också i mikrogramsområdet - lågt.

 

Nu är det många som blir förvånade eftersom jag ofta argumenterar för att det går att använda kranvatten - men det finns solklara undantag.

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag kör kommunalt vatten. Mitt kar är ca 1,5 år gammalt men det har varit en riktig berg och dalbana då okunskap och lite märkliga råd gjorde att jag fick alldeles för höga Ca & Mg halter bla i början. Ingen bra start helt enkelt.

Nu är de flesta värden ok men jag brottas med trådalger & cyano.

I starten körde jag Red Sea ABC+, nu kör jag balling light men då jag inte har så många koraller kvar är det bara KH som förbrukas. Använder också Red Sea Coral Pro salt.

Vill bara komma på banan igen och få ett snyggt algfritt akvarium att njuta av.

Tips på hur jag går vidre?

/Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 25 augusti 2016 at 06:21, Mazzi sa:

Ok, tack. Vad är en ok kiselhalt?

Finns det något typ mindre än värde att sträva efter? Borde jag titta efter en osmos?

/Mats

du har skyhöga kiselhalter, ej ok, du skall ligga runt(anser jag) 100 ppb=0.1ppm. Jag delar uppfattningen av många att toleransen uppåt är stor och att kiselalger beror sällan på för mkt kisel, utan på annat, men om du kommer upp i dina halter, så kan du säkert få problem med kiselalger oavsett hur balanserat akvariet är i övrigt. 

Dina värden stärker en av mina käpphästar, att man ALLTID, skall köra med RO-vatten för säkerhets skull, då du aldrig kan veta vad som kommer ur din kran, samt att en RO-anläggning kostar nästan ingenting och har lång livslängd sen.

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 25 augusti 2016 at 08:04, Mazzi sa:

Det är akvarievattnet jag har mätt på.

Ca ligger på 410 och Mg 1500.

/Mats

Mg för högt!, för högt magnesium försvårar för koraller att bilda kalk o växa. Visat i studier att vid halter på 1500 ppm får man en signifikant sänkning av tillväxthastigheten. Ca är perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 25 augusti 2016 at 21:15, Lasse sa:

Då går det att lita på värdena. Du har egen brun väl? Du bör (eller rättare sagt skall) använd RO i detta fall. Samt ett efterföljande silikatfilter. Kisel i normalt naturligt saltvatten är ca 150 - 200 mikrogram/l  Bor ligger också i mikrogramsområdet - lågt.

 

Nu är det många som blir förvånade eftersom jag ofta argumenterar för att det går att använda kranvatten - men det finns solklara undantag.

 

 

MVH Lasse

Lasse du kommer ihåg fel rörande Bor, B. Bor ligger i nsw på 4.5 mg/l

Kisel varierar kraftigt, men 100 ppb anser tex Triton lab är optimalt. I ytvattnet i oceanen är det ofta lägre(under 60 ppb) på av god växt av diatomer. Men det kan också av samma skäl vara betydligt högre här o var, sett siffror som varierar mellan 100-1000 ppb. Men i ett akvarium anser jag man bör hålla sig i de lägre intervallen, (dvs mellan 60-100 ppb), då de flesta kiselkrävande organismer begränsas ej av kisel om man ligger över 60ppb. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man skall akta sig att gå för lågt i kiselhalten, dessutom kommer det att lösas ut från stenen.

 

Jag tror inte dina problem beror på hög kiselhalt i första hand

 

Apropå källa - är det ditt kranvatten?

 

De fakta jag kollat visar att det kan vara både och men att detta är troligtvis inte fallet om du får ditt vatten från Vättern. Totalhalt av kisel i Vättern (inklusive bundet kisel i provens innehåll av kiselalger) var 2006 < än 0,2 mg/l och har haft en vikande trend. Löst kisel i ditt kranvatten bör ligga lägre. För centralorten Motala redovisas inga kiselhalter men övriga värden är ok tycker jag.

 

Motala kommun har dock flera vattenverk - se här - så det kan vara skillnad om du får från Borensbergs, Gordegårds, Karlsbys, eller Tjällmos vattenverk . De tre sista har grusfiltrering - så de kan avvika. Kontrollera ditt inkommande vatten om du kan. Be dem titta på kopparhalten också (i kranvattnet efter du spolat kallt en liten stund)

 

Vad anbelangar Bor så hade jag inte glasögonen på - värdet är ok

 

@stigigemlaTar inte de flesta järnbaserade (GFO) fosfatmedia även silikat (kisel)

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar gå bra att skriva < 0,2 mg. Det funkar också med att skriva > 0,2 mg.

 

Men - vad gäller koppar så behöver du analysera med en metod som går lägre - redan värden > 0,010 mg/l (10 mikrogram per liter) kan vara toxiska för känsliga organismer.

 

Ni har nog den utrustningen på labbet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...