Gå till innehåll

För högt Mg är heller inte bra


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vi talar ofta om för lågt Mg, vi vet att om det är för lågt kan man få svårt att hålla Kh o Ca med de supersaturerade värden som vi har i ett NSW. Övermättnaden av Ca o KH är ungefär med en faktor på 3. 

Men för högt Mg är heller inte bra. Samma orsak som att Mg håller kvar Ca o Kh i lösning, samma orsak är det varför för högt Mg ej är bra. Mg binder till bildade CaCO3-ytor(kalk) och förhindrar eller försvårar därmed bildning av nytt/ytterligare CaCO3(kalk). Det gör att vi slipper spontan fällning/konsumption av Ca och KH. MEN, korallerna vill ju bilda kalk, så även där kommer Mg rent teoretiskt försvåra påbyggnaden av nytt kalkskelett på redan bildat. Men korallen har aktiva energikrävande processer så den klarar det i alla fall, till skillnad från den spontana kalkfällning(på tex doppvärmare osv) som hämmas betydligt av Mg. MEN, om mg blir för högt så kommer det även för korallen bli svårt att bilda nytt skelett, och man har visat i studier att vid ett Mg på redan 1500 ppm, så minskar koralltillväxten tydligt, tror det var med 30 procent. 

 

Så mina vänner, inte för lågt Mg, men absolut inte över 1450 ppm skulle jag säga. 

Återigen, alltid bäst att härma naturen. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer ngr grafer. Kunskapen verkar inte vara helt spridd(eller accepterad..?). Studierna är dock från 1992 så det är ju inget nytt. Även för lågt Mg sänker tillvhastigheten(det man mest pratat om), genom att man då indirekt ej kan hålla Kh o Ca. Det Finns således troligen en brytpunkt. 

 

http://www.advancedaquarist.com/2015/10/corals

IMG_1582.JPG

IMG_1583.JPG

IMG_1584.JPG

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Graferna visar ju ett ganska ordentligt tillväxtbortfall vid +100ppm Mg. +100ppm är i grova drag 7% höjning av "perfekt" värde. Klarar våra tester (Salifert) att hålla sån nogrannhet? Gjorde en snabb sökning men hittade inte dess felmarginal.

bra synpunkt. Jag har testat salifert mot icp-oes ett otal(15-17) antal ggr o fått överraskande liknande utfall, så jag skulle säga att salifert i rätt händer o ett icke utgånget test, mäter Mg med tillräcklig noggrannhet, i alla fall +- 25 ppm. Mitt salifertresultat har aldrig avvikit med mer än 20 ppm nång ifrån icp-oes, och oftast legat runt +-10 ppm.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 27 augusti 2016 at 17:47, BatmanGefle sa:

Det var ju faktiskt över förväntan!

Lite OT, men är det värdet då provet börjar skifta över till blått eller då det fått sin "slutgiltiga" blåa färgmättnad?

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

tror man skall avläsa när det är knallblått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
6 timmar sedan, tropheus sa:

vad gör man om det är för högt? 1460!

Det brukar räcka med att sluta tillsätta. Kolla också salthalten så du inte ligger högt där också, då är ju högt Mg normalt. 

Till sist kan det va bra o va vaksam på saltet så du inte har fel på din batch om det är riktigt högt det vill säga. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...