Gå till innehåll

Synpunkter på triton-lab-test


redina

Rekommenderade inlägg

Testet indikerar att du är på gränsen att överdosera spårelelemt. Klassisk att vi doserar o ICP-OES testar för lite. Finns ingen chans o veta hur man skall dosera spårelement utan ett test minst en gång i månaden. Jag skulle minska på tillsatserna i en månad o sen testa igen. 

Sb oroar mig. Tror inte det kommer från saltet då jag vet att red sea coral PRO brukar ha bra värden. Isåfall har du fel på din batch. 

Prova o byt vatten ngr gånger o minska på tillsatser o mät igen. 

 

Sen måste du få upp kalcium med kalciumklorid. Kolla med så kh inte är för lågt. 

 

obs: jag har utgått ifrån att du använder RO-vatten. Allt annat är som att spå i kaffesump. Gör du inte det så kan du såklart t få vad om helst närsomhelst, oavsett vad du har för rapporter om hur ditt vatten brukar va i ditt område. Vattenkvalitet kan variera över tid, så du kan aldrig va säker utan en RO.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antimon - https://sv.wikipedia.org/wiki/Antimon

Använder du RO vatten eller direkt från kran?

Giftigheten av antimon för saltvattensarter verkar vara dåligt undersökta. I de fall som finns undersökta så ligger LC 50 i milligramområdet. (mellan 4 200 till 8 300 mikrogram/l -> 4,2 - 8,3 mg/l -  siffrorna tagna härifrån) LC50 är lika med den koncentration där hälften av populationen är död efter ett visst tidsinterval - oftast 48 timmar. Innan du får hicka - kom ihåg att det är en amerikansk sida och i det landet används , som tusentalsavgränsare och vårt komma är det samma som punkt (.)

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tillsatt väldigt lite spårämnen (för lite trodde jag), en av anledningarna jag vill göra en grundlig test. Kan det vara saltet som innehåller tillräckligt med spårämnen för den belastning jag har haft?

Har fått upp kalcium.

Däremot tycker jag att KH minskar fort.

Jag använder RO vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Antimon - https://sv.wikipedia.org/wiki/Antimon

Använder du RO vatten eller direkt från kran?

Giftigheten av antimon för saltvattensarter verkar vara dåligt undersökta. I de fall som finns undersökta så ligger LC 50 i milligramområdet. (mellan 4 200 till 8 300 mikrogram/l -> 4,2 - 8,3 mg/l -  siffrorna tagna härifrån) LC50 är lika med den koncentration där hälften av populationen är död efter ett visst tidsinterval - oftast 48 timmar. Innan du får hicka - kom ihåg att det är en amerikansk sida och i det landet används , som tusentalsavgränsare och vårt komma är det samma som punkt (.)

 

 

MVH Lasse

eftersom det är dåligt undersökt skulle jag inte våga blint lita på det värdet du hittat i enstaka rapporter...hur vet vi att det stämmer när det är dåligt underbyggt?.eller framför allt: man vet ju inte om det kan vara olika känslighet för olika koraller?...studien du refererar till hänvisar väl bara till ngr enstaka arter som jag inte känner igen dessutom. Hur påverkas en känslig sps tex? 

 Värdet indikerar oavsett dess toxicitetsgränser, att ngt i processen kontaminerar vattnet. Nästa gång kan det vara nåt annat ämne osv. Att få en röd flagg på tungmetallssidan skall leda till eftertanke och åtgärd. annars är det ingen större vits att testa sitt vatten. Jag hade vart bekymrad i ditt fall. Du skall ha nolltolerans beträffande vattenkvalitet i den här hobbyn.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, redina sa:

Jag har tillsatt väldigt lite spårämnen (för lite trodde jag), en av anledningarna jag vill göra en grundlig test. Kan det vara saltet som innehåller tillräckligt med spårämnen för den belastning jag har haft?

Har fått upp kalcium.

Däremot tycker jag att KH minskar fort.

Jag använder RO vatten.

KH minskar alltid mer än kalcium för att KH förbrukas av nitrifikationen också då nitrifikationen producerar H-joner. Visserligen "bildas" KH också genom konsumtion av H joner när nitrat denitrifieras till kvävgas, MEN, även om du har exakt lika stor fart på nitrifiaktionen som denitrifikationen kommers KH sjunka ändå FÖR nitrifikationen bildar mer H-joner vid oxidation av en ammoniummolekyl(4 st H) än vad denitrifikationen konsumerar H-joner vid reducering av en nitratmolekyl (2H joner). 

Kort sagt: Akvariet drar mer KH än Kalcium i dom flesta fall.

Sen är det så att Kalciummätningen är mer trubbig, så när du tex som resultat av kalkbildningen konsumerar 1 dKH så konsumeras 7 ppm Kalcium. 1dKH märks direkt på ett test, MEN 7 ppm Calcium kan du knappt mäta skillnaden på pgr av kalciumtestets lägre upplösning än KH testet, samt dess lägre noggrannhet.

 

Bra att du använder RO.

 

Spårelement o en del makroelement med (som tex kalium) förbrukas mkt mkt långsamt eller inte alls. Så om du inte har massiv korallväxt kommer det ur spårelementssynpunkt sannolikt inte behövas ngr tillsatser om du byter vatten då o då med red sea cora pro som är ett utmärkt salt avseende halterna på olika element. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har överhuvudtaget inte blandat in något tyckande eller åsikt. Det enda jag redovisar är de fakta som jag hittat. Sedan får läsaren själv dra sin egna slutsatser. I detta speciella fall skulle jag personligen avvakta med åtgärder och vänta och se om det blev samma värde nästa gång. Siffrorna visar dock att där det är undersökt så ligger LC 50 ca 250 - 600 gånger högre än hans mätvärde

 

Det är svårt att hitta vad källan skulle vara nämligen. Det finns också en anledning till att jag frågade vilket vatten han använde - RO eller kranvatten.

 

Den här tabellen kan vara bra att ha i framtiden. Normal koncentration av Antimon i saltvatten är under 1 mikrogram per liter ->0,33 mikrogram per liter

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nickel och zink är alldeles för låga och de reglerar hur grovt ett stenkorallskelett blir och hur det grenas. Jag skulle absolut tillsätta spårämnen och efter Red Seas recept i minst två månader och sedan utvärdera. Enligt min mening är en brist av ett ämne lika allvarlig som ett överskott.  Jag förutsätter att något är mindre bra eftersom du gjort Tritontesten. Vad är det som inte var riktigt bra?

En skillnad i hur brist och överskott verkar är att vid en brist reagerar djuren på ett 10% vattenbyte men ett överskott är mycket segare att bli av med.

Jag håller till 100% med Lasse när det gäller antimonvärdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, stigigemla sa:

Nickel och zink är alldeles för låga och de reglerar hur grovt ett stenkorallskelett blir och hur det grenas. Jag skulle absolut tillsätta spårämnen och efter Red Seas recept i minst två månader och sedan utvärdera. Enligt min mening är en brist av ett ämne lika allvarlig som ett överskott.  Jag förutsätter att något är mindre bra eftersom du gjort Tritontesten. Vad är det som inte var riktigt bra?

En skillnad i hur brist och överskott verkar är att vid en brist reagerar djuren på ett 10% vattenbyte men ett överskott är mycket segare att bli av med.

Jag håller till 100% med Lasse när det gäller antimonvärdet.

 

Anledningen att jag gjorde ett Tritontest är att jag är nybörjare. Startade min RSM250 i september. Och vill få lite koll på värdena. Har även köpt lite sps-fraggar och vill hålla värdena mera stabila. Har jag gjort rätt eller fel hittills? Det enda jag synligt (enligt mina nybörjarögon) har problem med är "cyano".

 

Jag har köpt Red Sea Reef Energy A & B. Som jag tänkt använda, men inte börjat med än. Blev lite skraj av Jonas synpunkt. Jag hittar inget var Reef Energy innehåller? 

 

På Tritons sida så rekommenderar dom att jag tillsätter: 

Viktigt:  strontiumboroniodine

Inte så viktigt:  lithium

Fintuning basic:  manganese

Fintuning advanced:  nickel zinc

 

Ni: Warning, dangerous element for the aquarium. Dosage for professional, experienced aquarists only!
A nickel dose may have the following advantages for your aquarium:
- Can improve the color image of coral
- Can improve the overall health of LPS and SPS corals
Attention, the concentration of nickel in natural seawater is so low that it can not be detected. If a dose is desired, begin with the recommended dosage listed below and test the value regularly in our laboratory. If nickel are detected, they have overdosed and should adjust the dose immediately. You can increase the dosage of nickel slowly until they see a positive effect.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min åsikt är det första du skall göra höja kalciumvärdet. Det kan du göra med Red Sea Foundation (Om du inte vill handla av mig).

Tillsätt för att höja Ca- värdet 10 mg åt gången tills du är uppe i 420 mg/liter. Testa helst med Saliferts Ca- test så att du ser när det är klart. Red Sea har också en bra Ca- test men den kostar mycket mer. Stenkorallerna är mycket beroende av kH, Ca och Mg.

 

Spårämnena får du upp med Red Sea Coral colours A, C och D. Följ doseringen i bruksanvisningen i kartongen.

Red Seas beskrivningar hittar du här: http://www.redseafish.com/coral-coloration-program/

Jag tycker som Triton att man skall vara försiktig med att tillsätta spårelement. Men de leverantörer som säljer spårelement har blandat sina lösningar efter beprövade recept.

Min blandning tungmetaller innehåller t. ex 10 mg nickel per halvliter flaska. Och den räcker till 125 liter Ballinglösning eller ungefär 6 kg Kalciumklorid. 

Jag ser inget problem med att tillsätta spårämnen. Men blanda inte olika preparat. Då kan man få tillsatt samma spårämne från olika källor och därmed för mycket.

 

Reef Energy A innehåller mest det som blir kvar från fiskmaten så den lär du inte behöva. Kanske, kanske om något år när korallerna börjar bli stora om du har lite fisk.

Reef Energy B har ett liknande innehåll + vitaminer. Vitaminer bör du inte behöva tillsätta om du använder färskt torrfoder eller fryst.

Räkna med att öppnade torrfoderburkar håller vitaminhalten 3 månader ungefär.

 

Vissa korallnäringspreparat innehåller mycket spårämnen förutom aminosyror och proteiner. Jag skulle rekommendera att du inte använder något sådant åtminstone under det första året.

De är ofta en grundanledning till cyanoplågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8 september 2016 at 13:51, stigigemla sa:

Enligt min åsikt är det första du skall göra höja kalciumvärdet. Det kan du göra med Red Sea Foundation (Om du inte vill handla av mig).

Tillsätt för att höja Ca- värdet 10 mg åt gången tills du är uppe i 420 mg/liter. Testa helst med Saliferts Ca- test så att du ser när det är klart. Red Sea har också en bra Ca- test men den kostar mycket mer. Stenkorallerna är mycket beroende av kH, Ca och Mg.

 

Spårämnena får du upp med Red Sea Coral colours A, C och D. Följ doseringen i bruksanvisningen i kartongen.

Red Seas beskrivningar hittar du här: http://www.redseafish.com/coral-coloration-program/

Jag tycker som Triton att man skall vara försiktig med att tillsätta spårelement. Men de leverantörer som säljer spårelement har blandat sina lösningar efter beprövade recept.

Min blandning tungmetaller innehåller t. ex 10 mg nickel per halvliter flaska. Och den räcker till 125 liter Ballinglösning eller ungefär 6 kg Kalciumklorid. 

Jag ser inget problem med att tillsätta spårämnen. Men blanda inte olika preparat. Då kan man få tillsatt samma spårämne från olika källor och därmed för mycket.

 

Reef Energy A innehåller mest det som blir kvar från fiskmaten så den lär du inte behöva. Kanske, kanske om något år när korallerna börjar bli stora om du har lite fisk.

Reef Energy B har ett liknande innehåll + vitaminer. Vitaminer bör du inte behöva tillsätta om du använder färskt torrfoder eller fryst.

Räkna med att öppnade torrfoderburkar håller vitaminhalten 3 månader ungefär.

 

Vissa korallnäringspreparat innehåller mycket spårämnen förutom aminosyror och proteiner. Jag skulle rekommendera att du inte använder något sådant åtminstone under det första året.

De är ofta en grundanledning till cyanoplågan.

 

On 8 september 2016 at 00:26, stigigemla sa:

Nickel och zink är alldeles för låga och de reglerar hur grovt ett stenkorallskelett blir och hur det grenas. Jag skulle absolut tillsätta spårämnen och efter Red Seas recept i minst två månader och sedan utvärdera. Enligt min mening är en brist av ett ämne lika allvarlig som ett överskott.  Jag förutsätter att något är mindre bra eftersom du gjort Tritontesten. Vad är det som inte var riktigt bra?

En skillnad i hur brist och överskott verkar är att vid en brist reagerar djuren på ett 10% vattenbyte men ett överskott är mycket segare att bli av med.

Jag håller till 100% med Lasse när det gäller antimonvärdet.

Stig, var har du läst att Nickel o zink har denna funktion? Säger inte emot dig men visste inte detta o vill gärna ha källan. 

Beträffande vad som är sämst, för mkt eller för lite spårelement, håller jag inte alls med dig, jag menar att det är mkt värre med för mkt än för lite. Det tycker jag man får bekräftat när man läser allas ICP-oes-tester, o sätter detta i paritet till vad som sker i karet. 

Håller med dig om det sista du skriver, vattenbytesbiten.

Man kan, o bör menar jag, göra tritontest även när karet ser bra ut.För att lära sig samt förfina o se i förväg om ngt håller på att hända.

 

/J

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 7 september 2016 at 14:07, Lasse sa:

Jag har överhuvudtaget inte blandat in något tyckande eller åsikt. Det enda jag redovisar är de fakta som jag hittat. Sedan får läsaren själv dra sin egna slutsatser. I detta speciella fall skulle jag personligen avvakta med åtgärder och vänta och se om det blev samma värde nästa gång. Siffrorna visar dock att där det är undersökt så ligger LC 50 ca 250 - 600 gånger högre än hans mätvärde

 

Det är svårt att hitta vad källan skulle vara nämligen. Det finns också en anledning till att jag frågade vilket vatten han använde - RO eller kranvatten.

 

Den här tabellen kan vara bra att ha i framtiden. Normal koncentration av Antimon i saltvatten är under 1 mikrogram per liter ->0,33 mikrogram per liter

 

MVH Lasse

Jag har i alla fall inte påstått det heller, att det var din personliga åsikt! Jag kommenterade din källas svaga evidens, samt att även om det referensintervallet är rätt, så bör en röd flagga på tungmetallssidan leda till eftertanke. För du vet inte på vilken sida av kurvan du befinner dig!...om 3 veckor kanske du har ännu högre o fler flaggor som är röda! Det är bla detta man labvärden till för...att se det som varningsflaggor. Jag jobbar med att tänka kring avvikande prover även om dom ser bra ut för stunden. i Mitt jobba ser jag kanske 200 prover om dagen på motsvarande sätt. Om jag tar ett prov på en patient o ser att crp(sänka) är 35, så är det inom säkerhetsområdet, men ändå 30 enheter förhöjt. Då skall detta leda till diagnostik(ibland) samt åtminstone nytt prov dagen därpå...för antingen så är crp då 5 o vi var på rätt sida puckeln o faran är över, eller så är crp 200 o patienten var på andra sidan puckeln vid provtagningstillfället. Provtagning, icp-oes, är inte bara till för att hitta ett pågående akut fel, utan också till för att se i förväg om ngt håller på att hända. 

Det värdet är dessutom ovanligt, aldrig sett förhöjt på det..så det borde ge ytterligare anledning till eftertanke. Jag tror att de referensintervall du hittat stämmer förvisso (letat också o funnit samma värden men annan källa), men jag hade inte varit nöjd med ett sådant prov.   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om Nickel och Zink har jag bland annat läst en artikel av H W Balling i Koralle. Om Nickel står det ju också lite i svaret från Triton i denna tråd.

Det mesta jag sett i svaren från Triton är att han är förtjust i att sälja. På något annat sätt kan jag inte tolka rödmärkningen i provsvar när det gäller t.ex Barium och Litium. Och i denna tråd Antimon. Jag ser inget sammanhang mellan antimonhalten i denna tråd och tillsatta spårelement. Vad jag vet har ingen seriös spårelementleverantör antimon i sina lösningar.

Att reagera på ämnen i testsvar som ligger i storleksordningen 100 gånger under LD50 tycker jag är hypokondri.

 

Jag har ett antal kunder som jag sålt spårelement till med framgång. Oftast har det gällt jod  och blå eller purpur färg på koraller men det har också hjälpt mot bleka och dåligt växande refugiealger. När det gäller jod är finns ju tester så där är det lätt att övertyga. Det har till och med övertygat Jonas Roman.

Metaller har jag också sålt i något fall med framgång men där är tydlig brist mer ovanligt. Synd att vi inte har bra tester där. Tritonlabs är ju rätt trubbiga där.

 

Nu ser detta ut som att jag är kritisk mot Tritonlabs tester. Det är jag inte. Jag tycker de är en god hjälp och ger en extra säkerhet.

Det är de ofta onödiga röda flaggorna jag reagerar mot.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9 september 2016 at 22:37, stigigemla sa:

Om Nickel och Zink har jag bland annat läst en artikel av H W Balling i Koralle. Om Nickel står det ju också lite i svaret från Triton i denna tråd.

Det mesta jag sett i svaren från Triton är att han är förtjust i att sälja. På något annat sätt kan jag inte tolka rödmärkningen i provsvar när det gäller t.ex Barium och Litium. Och i denna tråd Antimon. Jag ser inget sammanhang mellan antimonhalten i denna tråd och tillsatta spårelement. Vad jag vet har ingen seriös spårelementleverantör antimon i sina lösningar.

Att reagera på ämnen i testsvar som ligger i storleksordningen 100 gånger under LD50 tycker jag är hypokondri.

 

Jag har ett antal kunder som jag sålt spårelement till med framgång. Oftast har det gällt jod  och blå eller purpur färg på koraller men det har också hjälpt mot bleka och dåligt växande refugiealger. När det gäller jod är finns ju tester så där är det lätt att övertyga. Det har till och med övertygat Jonas Roman.

Metaller har jag också sålt i något fall med framgång men där är tydlig brist mer ovanligt. Synd att vi inte har bra tester där. Tritonlabs är ju rätt trubbiga där.

 

Nu ser detta ut som att jag är kritisk mot Tritonlabs tester. Det är jag inte. Jag tycker de är en god hjälp och ger en extra säkerhet.

Det är de ofta onödiga röda flaggorna jag reagerar mot.

 

 

Intressant, då lärde jag mig nåt nytt om Zink o nickel. Tack:-)!

 

Beträffande metodiken att reagera på provtrender innan dom är patologiska för individen;Det  har räddat livet på många människor genom åren. Koraller är  nog ännu känsligare, så jag fortsätter och tro att det inte är hypokondri att tänka till när man får röda flaggor, trots att värdet ej är toxiskt. Antinomiun skall ej finnas nånstans som du själv skriver, så hur vet du att inte värdet bara är en varningsflagga för ett underliggare fel och om 2 månader har man ett kliniskt märkbart problem? Det handlar inte om att motverka en förgiftning, det handlar om att motverka ett problem längre fram. I detta läget kan det kanske räcka med att ta om provet om 4 veckor. Det är ett vanligt arbetssätt vi själva tillämpar inom humanlab, där vi får avvikelser som i sig ej är farliga.

 

Ja, Jod gillar jag att tillsätta, för det ser jag ju i test på test att det sjunker ordentligt under nsw. Jag har aldrig förespråkat att man skall ligga för lågt på elementen, så så svårt var det faktiskt inte att övertyga mig;-)

 

Jag håller helt med dig om Triton labs tveksamma åtgärdsrekommendationer...dom vill sälja...jag läser dom aldrig. Tycker tex deras Kalciumrekommendationer är helt i hästväg fel, där man får till o med RÖD flagg för att man har Kalcium som faktiskt ligger på nsw-nivåer. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Triton säger i help sektionen om Antimony

 

Citat

High levels of Antimony have been found in your system. 
As Antimony can be very dangerous to you aquarium you should first try to find the contamination source. To assist you in finding the source of error, we have listed the most common sources of antimony (sorted in descending order of frequency):
1. Plastic parts (no silicone) in contact with the water, for example, green tubes
2. Trace Element overdose / contamination
3. Contaminated salts
4. Food

 

Jag köpte akvariet begagnat. Dessa gröna slangar går till en UV-lampa. Det otroliga är att ingen har frågat om detta förut?

 

Matar i prinicip bara med frysfoder Ocean Nutrition super shrimp.

grönslang.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On Tuesday, September 13, 2016 at 19:58, redina sa:

På Triton säger i help sektionen om Antimony

 

 

Jag köpte akvariet begagnat. Dessa gröna slangar går till en UV-lampa. Det otroliga är att ingen har frågat om detta förut?

 

Matar i prinicip bara med frysfoder Ocean Nutrition super shrimp.

grönslang.jpg

 

Alltså det här låter ju skrämmande, kör ju oxå uvc med gröna slangar, och även siporax i ett ytterfilter.

Nån som vet vad antimony kan ställa till med i ett kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tritons rekommendationer på tillsatser fungerar klockrent. Har man bara angett rätt vattenvolym så blir det rätt. Har sett test före och efter och det har aldrig blivit för högt. Nickel, lithium Vanadium, mollybyden, strontium, kalium för o nämna några. Men det förutsätter att man använder samma salt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...