Gå till innehåll

Liatölpens nya 400-liters


krille 55

Rekommenderade inlägg

Jaha, smyger igång en tråd om mitt nya projekt. inga kort ännu men har hela huset fullt av grejer som förhoppningsvis ska bli ett fungerande system så småningom. karet är 120x55x60 och sumpen 100x40x50. har aldrig haft nåt kar med sump så kommer säkert en del frågor efterhand. har pratat med stig o fått dom rör o kopplingar som ska behövas. nu ska det "bara" ihop och bli tätt. har en stor hemmabyggd hybridramp på 324+324 w men den är för bred så måste ta bort dom yttre rören och flytta in leden. nog det som tar emot mest för jag är verkligen ingen elektriker. nån i mitt närområde som är duktig på el och vill komma på ett besök. kaffe o fraggar utlovas.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren rengjord och testkörd i badkaret. Va och hämtade glas till mellanväggarna i sumpen hos glasmästaren nu. Blev dyrare och tog betydligt längre tid än beräknat för jag körde punktering på vägen dit. Fick stanna o lägga på reserven och sen köra till däckfirman. visade sej att däcket va kass så fick lägga på nytt däck. Går det under kontot diverse oförutsedda kostnader. Har skruvat dit genomföringarna och limmat rören inne i karet. Hoppas det blir tätt

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då fick jag tummen ur och kapade PVC. Så här blev det. längst till vänster  nödrör, kapat kort för att jag ska kunna få ut sumpen vid behov. Sen avrinning med kulventil för justering. Skummaren i det facket. Mellanvägg 27 cm hög. I andra facket två reaktorer för kol och fosfatremover samt returpump 4500 liter. Synpunkter på detta innan jag limmar ihop det. Har ju aldrig haft sump innan

DSC_0231.JPG

Ändrat av krille 55
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nödröret kan nog komma att plaska lite då det är ovanför ytan...även om det bara kommer strila ner lite vatten i det vid normal användning så kan det nog bli irriterande. Har du justerbar returpump så kan du ju finjustera den så minimalt med vatten rinner i nöden vid daglig användning, men att justera så fint med kulventil är inget jag lyckats med iaf....hyperkänslig för minsta lilla!

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är det snart dax att provfylla. PVC limmat o alla pumpar på plats. Hyllor inlagda där doserpumpar o styrningar till pumpar ska stå. Visade sej att det bara va 16 cm kvar i skåpet så ballingdunkarna får inte plats. Löste detta med ett samtal till glasmästaren. Nu blir det platsanpassade behållare på 18 liter i stället för tioliters dunkar. Har även ställt karet på sin rätta plats 

DSC_0251.JPG

DSC_0249.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Så då har jag börjat scapa med den sten jag har. Tanken är att bygga högt i höger bakre hörn så man döljer returen, sluttande snett utåt mot mitten. I högra delen kommer jag bygga upp med sten från mitt rsm. Väggarna till avrinningen kommer att befolkas av diverse flakväxande saker. Planerar även för en euphylliaskog nu när jag har större plats. 

DSC_0288.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I kväll har jag provkört hela systemet. Allt fungerar som det ska o det verkar va tätt överallt. Enda problemet är att kammen på överrinningsboxen inte hinner svälja vattnet som returpumpen skickar upp så vattennivån blir för hög i karet. Funderar på att bryta bort varannan tagg på kammen så det rinner snabbare in i boxen. Vill inte strypa returpumpen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...