Gå till innehåll

Rena död sten med saltsyra?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Någon som gjort detta och kan dela med sig av to-dos?

Är det någon saltsyra man bör undvika eller funkar alla sorter man kan köpa i färghandeln eller byggvaruhus?

Hur späs det? Hur länge bör stenen ligga för att inte riskera att den luckras upp? Man neutraliserar syran med bikarbonat va? Hur mkt i förhållande till saltsyremängden? Hur pass frätande är den outspädda saltsyran? Vilka skyddskläder behöver man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte tekniskt ren syra på färghandeln (30%).

Spädde ca 1/10.

Lät det ligga i två dygn.

Neutraliserade med kaustiksoda (inte många matskedar behövs). Dubbelkollade med pH-papper innan jag slog ut det.

Outspädd är den elak utav helvete!!

Köpte handskar på Jula för kemikaliehantering (orangea, ganska tjocka). Skyddsglasögon rekommenderas för får du det i ögonen så är det kört på ett par sekunder...

GASMASK!! Snåla för fan inte in på det! Finns oxå på Jula, kolla bara att filtret klarar sura gaser och klorgas (klassificeringen kan du Googla, men Jula har en mask som man kan köpa till filter för klorgas). Kostar typ 200.-

Gör det UTOMHUS pga gaserna som är rikliga och av stridsgaskvalité!

Visst frätte det lite på stenen, men inte så otroligt mycket. En del tunnare utskott ramlade bort vid hanteringen senare, men inte så mycket så jag tyckte set gjorde något.

Skölj ordentligt med sötvatten innan du hanterar dem efter bara (jag tog trädgårdsslangen).

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

 

Jag köpte tekniskt ren syra på färghandeln (30%).

 

Spädde ca 1/10.

 

Lät det ligga i två dygn.

 

Neutraliserade med kaustiksoda (inte många matskedar behövs). Dubbelkollade med pH-papper innan jag slog ut det.

 

Outspädd är den elak utav helvete!!

 

Köpte handskar på Jula för kemikaliehantering (orangea, ganska tjocka). Skyddsglasögon rekommenderas för får du det i ögonen så är det kört på ett par sekunder...

 

GASMASK!! Snåla för fan inte in på det! Finns oxå på Jula, kolla bara att filtret klarar sura gaser och klorgas (klassificeringen kan du Googla, men Jula har en mask som man kan köpa till filter för klorgas). Kostar typ 200.-

 

Gör det UTOMHUS pga gaserna som är rikliga och av stridsgaskvalité!

 

Visst frätte det lite på stenen, men inte så otroligt mycket. En del tunnare utskott ramlade bort vid hanteringen senare, men inte så mycket så jag tyckte set gjorde något.

 

Skölj ordentligt med sötvatten innan du hanterar dem efter bara (jag tog trädgårdsslangen).

 

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Vad är tekniskt ren syra? ÄR det extra fin saltsyra eller någon annan syra? För saltsyra borde väl inte bilda giftiga gaser tänker jag?

Tack för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

'Tekniskt ren' är en renhetsgrad, har dock inte satt min in i exakt vad det innebär. Det var tekniskt ren saltsyra jag använde. Gick in på färghandeln och köpte den de hade hemma och det var en sån.

Saltsyra (HCl, väte och klor). Bildar klorgas i kontakt med vatten!

Då du blandar, häll syran i vattnet och inte tvärtom! Blir en grym värmeutveckling annars!

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, BatmanGefle sa:

'Tekniskt ren' är en renhetsgrad, har dock inte satt min in i exakt vad det innebär. Det var tekniskt ren saltsyra jag använde. Gick in på färghandeln och köpte den de hade hemma och det var en sån.

Saltsyra (HCl, väte och klor). Bildar klorgas i kontakt med vatten!

Då du blandar, häll syran i vattnet och inte tvärtom! Blir en grym värmeutveckling annars!

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Jo, det har man ju lärt sig från kemin iaf :).

Kände du att hela två dygn var nödvändigt? Har en hel del sten att gå igenom och vill helst inte behöva hålla på med detta i flera veckor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa av mina stenar hade ordentliga avlagringar av skit och annat organiskt så jag tog i ordentligt! Vissa stenar fick t o m flera bad med skrubbningar mellan baden!

Det börjar bubbla och flyta upp skit ganska på en gång, så då du ser att det inte fräts bort något mer kan du nog ta ur den. På 6-8 timmar får du bort mycket!

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

 

Saltsyra (HCl, väte och klor). Bildar klorgas i kontakt med vatten!

 

Om man ska vara petig så bildas inget om man häller saltsyra i vatten, förutom utspädd syra och värme. Däremot kan det bildas klorgas i kontakt med metall och andra föroreningar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att "teknisk" betyder teknisk ren och att denna produkt borde fungera?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/saltsyra-nitor-kem-30-procent-teknisk-1l

 

Om jag då fyller upp en 60 liters kärl med vatten så behöver jag alltså 6 liter av denna vara? Hur länge kan jag återanvända saltsyran? Har gjort rent med ättika innan och efter man kört stenen en gång så blir syran ganska ineffektiv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag syrade ca 50-60kg sten, vissa flera gånger, och jag använde 2 liter syra totalt. Ha inte mer vatten än nödvändigt i behållarna, det räcker att de precis täcker stenarna.

Tror inte den går att återanvända speciellt bra, men jag provade inte...

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Vidofner sa:

Antar att "teknisk" betyder teknisk ren och att denna produkt borde fungera?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/saltsyra-nitor-kem-30-procent-teknisk-1l

 

Om jag då fyller upp en 60 liters kärl med vatten så behöver jag alltså 6 liter av denna vara? Hur länge kan jag återanvända saltsyran? Har gjort rent med ättika innan och efter man kört stenen en gång så blir syran ganska ineffektiv

 

Den använde jag. Var dock inte lika noga som BatmanGefle. La allt i en plastback med vatten och hällde på saltsyra tills det börja fräsa och bubbla rejält. Vågade dock bara låta det ligga kvar i ca 20 min. På den tiden blev vattnet brunt och skummade över rejält med äckligt skum. Hur man gör det "rätt" har jag ingen aning om men något rensades iaf bort=) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hällde bara i kaustiksoda (försiktigt) och rörde om (träpinne tror jag att jag hade). Sedan mätte jag med ett pH-papper/remsa och vid behov hällde i lite mer soda tills pH var runt 7 (lät det nog stå typ en halvtimme), sedan slog jag ut det och spolade stenarna noga och länge med trädgårdsslangen.

Hade runt 20l vatten i mina byttor (dvs cirka 2dl 30% syra). Det mängden soda som gick åt för att neutralisera det mäts i halvdecilitrar, så det är inte jättemycket... Det går garanterat att räkna ut mängden, men pH-papper var lättare

Du kan använda bikarbonat oxå, men jag gissar att det går åt ganska mycket mer...

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen neutraliserar stenen i stort sett. På något dygn går pH upp till 6,7 ungefär och då är det lugnt att doppa händerna även utan handskar.

Saltsyran (HCl) driver ut Koldioxid (CO2) ur stenen (CaCO3) så blir det kalciumklorid (CaCl2) kvar i lösning. (CaCO3 + 2HCl = CaCl2 + H2O)

Obs! Inga småsår på fingrarna för det kan vara gott om bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, stigigemla sa:

Stenen neutraliserar stenen i stort sett. På något dygn går pH upp till 6,7 ungefär och då är det lugnt att doppa händerna även utan handskar.

Saltsyran (HCl) driver ut Koldioxid (CO2) ur stenen (CaCO3) så blir det kalciumklorid (CaCl2) kvar i lösning. (CaCO3 + 2HCl = CaCl2 + H2O)

Obs! Inga småsår på fingrarna för det kan vara gott om bakterier.

Förenkla gärna det där? stenen neutraliserar stenen? ska den ligga i flera dygn?  :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
On 2016-09-05 at 08:23, Vidofner sa:

Jag bestämde mig för att strunta i saltsyran. Tar ett ättiksbad på de värsta stenarna och låter de andra vara. Regeringen gillade inte idé med giftiga gaser och frätande syra i kombination med katter och småbarn märkligt nog

Hur gick det? Hur mycket ättika använde du? Ättika eller ättiksprit? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det? Hur mycket ättika använde du? Ättika eller ättiksprit? 

Svårt att säga nån exakt dosering. Kanske en tiondel 24%ig ättika. Hade ju självklart varit att föredra att köra ren ättiksyra men det är mig veterligen omöjligt att få tag på som privatperson. När du doserar så tänk bara på hur länge du tänkt ha i stenen och hur skitig den ser ut. Ättika är en syra precis som saltsyra så den kommer luckra upp kaklet i stenen om den står för länge i för hög koncentration. Kom även ihåg att efter du renat stenen så är ättikan förbrukad, den kommer inte kunna fungera lika bra om du skulle vilja rena mer sten i samma bad. Visst, den kommer göra skillnad men inte lika mkt som de första stenarna du tvättat.
Kör gärna högtrycksprut på stenarna efter badet så släpper saker som mjukas upp
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-08 at 16:31, mandarinen sa:

Tack för svar. Jag har idag levande sten som går i mitt kar men den är så oerhört full med alger och jag skulle vilja ta upp den, göra rent den och starta om. 

Hade nog varit bättre att sälja av den och köpa död sten. Om du kör ättika på levande sten så kommer du nog få för mkt saker som fortfarande finns kvar och som skapar hög fosfat 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...