Gå till innehåll

Fråga Sand-golv


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Nu när jag ska till och bygga min akvariebänk så slår det mig.. 

I min lägenhet, så är det sand under golvet... Altså på betongen ligger ett lager sand för att jämna ut och sedan på det en spånskiva och sen korkmatta.. Man gjorde tydligen så förr i tiden för att jämna ut istället för flytspackel..

Kan detta bli problem med ett 1,2 tons akvarium på? Tänker om sanden kanske sätter sig på vissa ställen och det blir spänningar i karet?

Å andra sidan är byttenytan 200x70 så vikten är ju jämnt fördelat på den ytan, det är ju inte någon jättestor vikt på en centrerad punkt eller så.. Det är som att det står 12 personer som väger 100 kg inne i kläkamaren på sandgolvet :P Så personligen känns det väl inte som att det ska va nå problem, men å andra sidan har jag ingen kunskap alls om sådant så..

 

Är det lungt, eller bör jag bryta upp golvet, skotta bort all sant, flytspackla osv? Vore ju skönt att slippa det men om det krävs så.. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge allt är torrt och fint så ska det inte vara några bekymmer, men om sanden skulle bli våt så kan det hända grejor.

I det fallet skulle du kunna få kraftiga sättningar i golvet.

Eftersom du verkar göra allting så noga skulle jag spackla upp ytan som karet ska stå på.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis som på 70 talet hade ett 640 liters. Golvet var sand, masonit, vinylmatta. Akvariets stativ var en spånskivelåda med ett antal stående innerväggar.

Efter 4 - 5 år tog han bort akvariet för att golvet sjönk. Efteråt var det ungefär 3 mm springa mellan golvlisten och vinylmattan. Men konstigt var att springan var lika stor hela längden där akvariet stått. Och det var ju lodräta spånskivor i ställningen mot golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...