Gå till innehåll

Är Pictichromis verkligen aggressiva?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Läser till min förvåning på olika forum att Pictichromis (tidigare Pseudochromis) anses vara rena mördarfiskarna. Är detta verkligen sant, eller gäller det bara enstaka individer? Det som får mig att tvivla:

- Jag hade en P. paccagnellae i 3,5 år i ett 300-literskar utan några problem alls.

- De har importerats regelbundet under många år, vilket tyder på att de trots allt är populära bland akvarister. De med goda erfarenheter kanske inte skriver något? Jag har iofs inte undersökt om ägarna försöker sälja vidare dem privat i högre grad än andra arter...

- Jag har inte sett någon aggression mot andra fiskarter i akvariebutiker.

(Ovanstående gäller för kar med ett exemplar. Att de är aggressiva mot artfränder tvivlar jag inte på, men det är väl snarast regel bland korallrevsfiskar. Inte heller att lekpar är aggressiva även mot andra arter.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en pictichromis diadema som är ondskan personifierad, men som stig säger så är de individer så man kan nog få en relativt lugn och snäll fisk med. Mitt exemplar är skogstokigt dock och har plågat ihjäl fiskar på de mest horribla sätt, en fisk bet den av stjärtfenan på och sedan anföll den offret som nu inte längre kunde simma ordentligt tills den utmattades och dog kort därefter. Den har även jagat flera räkor så att de panikflytt ut ur akvariet så de hoppat ut på golvet.

 

Jag har övervägt att ha ihjäl den men den är omöjlig att fånga, numera är det nog min äldsta fisk men så jag kommer nog snarare försöka fånga in den och hitta något lämpligt litet akvarium åt den istället.

 

Det är kanonbra akvariefiskar annars på de flesta vis, vilket troligtvis är största anledningen till att de importerats så mycket under många år som du själv noterat. De är otroligt resistenta mot sjukdomar. De fungerar bra i mycket små akvarier då de inte har något behov av stora simytor utan hellre vaktar en mindre yta och håller sig där, de håller sig även ganska små. Till detta så har de fina starka färger och är i princip problemfria att utfodra och äter nästan allt.

 

Så länge man inte får en som får spader så är de mao idealiska fiskar för akvariet :-) Men jag har stött på många även i verkligheten som blivit väldigt aggressiva så jag skulle inte rekommendera någon att slänga i en i ett SPS kar med fina stenformationer och snälla fredliga fiskar. För det är en stor chans att du har en väldigt besvärlig infångning av ett monster i miniatyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 hours ago, mikoto said:

en fisk bet den av stjärtfenan på och sedan anföll den offret som nu inte längre kunde simma ordentligt tills den utmattades och dog kort därefter. Den har även jagat flera räkor så att de panikflytt ut ur akvariet så de hoppat ut på golvet.

Något sådant har jag aldrig varit med om med något art (har dock inte testat så många ciklider). Liknade offret din diadema utseendemässigt på något sätt? Hur är din diadema mot övriga fiskar i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Offret med stjärtfenan var en Dischistodus Perspicillatus(ej fullvuxen, då hade nog det blivit tvärt om...). Som då är vit, till övriga offer listan hör Chrysiptera hemicyanea, pomacentrus alleni samt en läppfisk, kommer inte ihåg arten nu... Men inga fiskar i samma färg mao. Jag har ett flertal fiskar som ska in i akvariet som går på andra ställen just nu. Jag slänger inte i något mer förräns han är borta dock :-) Frågan är vart jag ska ha han, tyvärr är pictichromis väldigt duktiga på att äta småkryp och lägre djur(inte koraller dock, de rör han inte) så jag vill inte lägga ner han i min sump där jag vill att de djuren ska frodas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...