Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Samlar det sista, viktigaste på sista sidan så att de som önskar/kan ge råd får det samlat.


PROBLEM.

 

pH sjunker i akvariet trots massiv CO2-scrubber,

 

Mäter nu 7,66 i akvariet,

 

Misstänker nitratreaktorn för att vara boven. Mäter 7,5 direkt i utloppet (när jag fångar vattnet i luften) och 7,1 inuti reaktorn.

 

Är det normalt att det är så lågt? Vad kan/ska man göra med det? @jonasroman @Claes_A @stigigemla


Har mätt kH och det är 9,6 enligt salifert. 

Får hem Kalciumhydroxid i dag som jag tänkte jag kunde ha till att öka pH med men då måste man ju också ändra på inställningarna för balling eftersom det också påverkar kH och Ca (som jag har förstått det). Är det något enkelt sätt/beräkning för att se hur mycket kalkvatten påverkar pH, Ca och kH?

Nitratfiltret stod avstängt under kvällen och pH var 7,75 i akvariet när jag vaknade. Efter dosering av nopox har det gått ner till 7,66.

Hur bör man tänka vidare? Slå av tillförseln av vatten och kolkälla till reaktorn och bara ha intern cirkulation tills semestern tar slut eller finns det något enkelt sätt att buffra upp pH-värdet i utgående vatten? Tidigare "höll CO2-scrubbern emot" och pH låg stabilt på en bra nivå. Men nu verkar det som att vattnet som kommer ut är ännu surare och att CO2-scrubbern inte orkar trycket. Men kanske det också har med utloppet att göra. Leder vattnet ner i nedfallsfacket. Kanske bättre att leda det rakt mot skummarens intag?

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får snart besök av familj så måste avvakta med mätning.

Hade massor med skit i utvattnet 1 ppm nitrit och då visar naturligtvis nitrattestet helt fel.. så ökade kolkällan för jag la mig i går. 48 x 0,6 ml till det kontinuerliga flödet på 9 L/H alltså 216 liter/dygn om allt går in/ut som det ska.

 

Tycker inte det luktar i huset men om man tar en liten skvätt med vatten från nitratfiltret i ett teströr och luktar på det (särskilt om man först håller för med tummen så att det får samla sig) så tycker jag att jag kan känna en svag äggdoft. Finns det något annat sätt än att lukta på det för att slå fast om det är svavelväte?

Om jag mäter nitrit och nitrat i vattnet som går ut från filtret då KAN DET INTE vara svavelväte i vattnet/filtret?

Har jag förstått det riktigt att för att svavelväte skall bildas måste det antingen vara brist på nitrat eller överskott av kolkälla (lite samma sak egentligen).  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-19 at 06:33, Dimorb sa:

Ok där ser man. Tror inte det är kloramin i vattnet. I alla fall inget jag har tillsatt.

@Lasse @jonasroman


Erfarenheter med att redoxproben blir igensatt av bakterier och ger felaktigt värde?

Det sker mig konstant att bakteriemassan växer "över" proben, till trots för att jag har rengjort filtret, och det får den att visa felaktiga värden. Det är ju egentligen bara negativt när man försöker styra med redox och finna en pålitlig kolkälla som skall räcka till för en fullständig denitrifikation men det gör det omöjligt att styra med redox.

Jag är nu på väg bort från redoxstyrning och tänker mer konstantflöde genom filtret istället.

Prövar nu att finna en dosering som när proben är rengjord ger en jämn avläsning av redox, inte luktar ägg i utvattnet och som ger låga värden ut från filtret. Så tänker jag att filtret skall få stå med den doseringen oavsett vilket redoxvärde proben visar.

Från i går kväll till nu har pumpen gått på 86% och vattnet ut är 0,05 nitrit och 2,5 nitrat. Det är på 30 x 0,2 ml. Jag testar nu lite högre för att se om det fortsatt ger stabil avläsning över dagen.

Det jag undrar över nu är den tillväxten av bakterier som blir ovanför perforeringsplattan (där proben sitter). Det är en platta som skiljer bakterierna från proben och där är det ett utrymme med inlopp till rör, utlopp från den interna cirkulationen osv.. just nu är det bara lite vitt slemm som sätter sig på proben och stör avläsningen men jag ser att inom kort kommer det utrymmet också att bli fullt av bakterier. Tror ni att en ökad mängd bakterier i det utrymmet kommer leda till att redoxvärdet sjunker mer på samma dosering eller bara snabbare på samma dosering?

Om sänkningen är snabbare med samma kolkälla så spelar det ju ingen roll men om sänkningen blir kraftigare/mer så finns ju risken att det som nu ger en god balanserad denitrifikation då kommer ge svavelväte.


 

Min probe blev också överväxt som du beskriver men det enda som sker då är en långsam deviation av mätningen så den blir falskt låg...vilket innebär att matarpumpen till slut ger för mkt vatten, och detta kan på sikt leda till att du ej får tillräcklig denitrifikation...MEN det sker långsamt och var i mitt fall inget problem. Har du tillräckligt med bakteriemassa i reaktorn, så är den inte känslig för lite felmätning...du kommer även vid lite "får höga" genomflöden, pgr av falsk redoxmötning, ändå få fullgod denitrifikation när du har tillräckligt med biomassa/bakteriemängd. Ju äldre filtret  blir, desto mer bakterier, o desto lättare får du snabbt tillbaka anareobismen, även om du skulle råka en kortare tid ha lite för höga flöden pgr av icke rengjord elektrod. 

Jag gjorde rent min elektrod varannan vecka, efter bara ngr timmar var den efter rengöringen tillbaka till korrekta värden. 

 

Nu har jag inte läst dina senaste inlägg: Har du gjort rent filtret?...varför det? det skall man i princip aldrig göra med ett denitrifikationsfilter, mer än kanske en gång per år...du tappar ju tid o mognad om du gör det...men jag läste bara ditt senaste inlägg nu så det kanske inte var så. 

 

Jag hade i ditt läge sålt den rektorn o köpt en AM, den vet jag att den fungerar. Kan inte fatta varför din reaktor ej  fungerar efter över ett år, du har ju stenkoll på detta lika bra som oss, så du gör knappast nåt fel, i alla fall inte som vi har hittat. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-03 at 11:28, Dimorb sa:

@Lasse


Nya bekymmer.

Gjorde rent ovanför den perforerade plattan för att redoxproben inte skulle mäta fel värde och efter det har det hänt något i akvariet/filtret.

Vattenvärdena i akvariet är Nitrit 0,025-0,05 och Nitrat 50ish (fortsatt, har inte fått den starkare pumpen)

Börvärdet är satt till -200. Hysteris är satt till 10 och kontroll är pulse variable.

Vattnet ut från filtret mäter: Nitrit 1,0 och Nitrat 50ish.

Har höjt doseringen ytterligare så doserar nu 84 x 0,1 eftersom jag tänkte att det var otillräcklig dosering. Har fortsatt inte fått backventil från Deltec så slangarna är väldigt styva och backventilen läcker om man tar bort slangen till pumpen som ger kolkälla.

Kan inte ändra dosering till 0,2 ml/dos för då flippar pumpen så det är fortsatt något med doseringarna som inte är helt 100%.

Har bytt slangar till matarpumpen.

Kan de förändrade värden i nitratfiltret bara vara en stabiliserings-sak efter att jag rensade övre delen av filtret och i så fall hur länge bör det gå innan man ser resultat eller bättring?

Doserar nu nopox i vattnet också för att "hjälpa" till med nedbrytning av fosfat och nitrat.






 

Jag återkommer till en punkt vi pratade om i början: Du verkar inte ha särskilt mkt bakterier i din reaktor helt enkelt. Dina värden visar att det sker ingen denitrifikation alls nu nästan. Detta har varit ditt återkommande problem, och det tror jag inte beror på tekniska inställningar. När ett sådant här filter är översvämmat med biomassa, är det omöjligt att inte få det till att denitrifiera till 100% i princip. Ditt filter beter sig som om det var i början hela tiden. Jag funderade för länge sen om mediat är dåligt med för lite area.?..det är väl bara en svamp??...AM har biobollar med antagligen mkt mer area än en svamp?.....

Sen är jag tveksam till så låga doser o så ofta...risk för fel..0.1 ml kan bli lika gärna 0 ml nån gång, etc...jag doserade bara 1-2 ggr per dygn!...det är inget dåligt för ett sådant här filter att få en paus på kolkälla....om jag tex doserade kl 08 , 1 ml Nopox, kunde jag på redoxen se hur länge den dosen "varade", redoxen sjönk 10 minuter efter dosering, och sen gick pumpen ganska ihärdigt i 8 timmar...efter 12 timmar en ny dos. Ibland körde jag bara en dos per dygn.

 

När jag inte doserade alls, fick ju reaktorn bara den lilla mängd kolkälla som kommer från karet självt, samt eventuellt bildas i reaktorn självt (lasses självspelande piano). Den mängden "endogen" kolkälla var mkt liten och reaktorn hade då en ganska låg effekt, men helt still stog den inte, utan pumpen startade då o då, o nitrat var även då 0 på utvattnet. 

 

I siffror kunde min reaktor som mest producera 4 liter nitratfritt vatten i timman, och då med en Nopoxdos på 1 ml x2, ibland x3. Utan Nopox dos alls, producerade reaktorn cirka 0.5 liter nitratfritt vatten i timman. 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, jonasroman sa:

Min probe blev också överväxt som du beskriver men det enda som sker då är en långsam deviation av mätningen så den blir falskt låg...vilket innebär att matarpumpen till slut ger för mkt vatten, och detta kan på sikt leda till att du ej får tillräcklig denitrifikation...MEN det sker långsamt och var i mitt fall inget problem. Har du tillräckligt med bakteriemassa i reaktorn, så är den inte känslig för lite felmätning...du kommer även vid lite "får höga" genomflöden, pgr av falsk redoxmötning, ändå få fullgod denitrifikation när du har tillräckligt med biomassa/bakteriemängd. Ju äldre filtret  blir, desto mer bakterier, o desto lättare får du snabbt tillbaka anareobismen, även om du skulle råka en kortare tid ha lite för höga flöden pgr av icke rengjord elektrod. 

Jag gjorde rent min elektrod varannan vecka, efter bara ngr timmar var den efter rengöringen tillbaka till korrekta värden. 

 

Nu har jag inte läst dina senaste inlägg: Har du gjort rent filtret?...varför det? det skall man i princip aldrig göra med ett denitrifikationsfilter, mer än kanske en gång per år...du tappar ju tid o mognad om du gör det...men jag läste bara ditt senaste inlägg nu så det kanske inte var så. 

 

Jag hade i ditt läge sålt den rektorn o köpt en AM, den vet jag att den fungerar. Kan inte fatta varför din reaktor ej  fungerar efter över ett år, du har ju stenkoll på detta lika bra som oss, så du gör knappast nåt fel, i alla fall inte som vi har hittat. 


Jag rengjorde reaktorn på deltecs rekommendationer och instruktioner. Förändrade ingenting mer än att bakterierna fick riktig färg. Men när jag sedan startade doseringen igjen exploderade tillväxten av bakterier. Jag fick helt fullt i kammaren där proben är på 2 dygn. Då menar jag HELT FULLT.. så snabb tillväxt har det aldrig varit förr.

Jag kommer göra en ny utrensning när jag kommer hem, starta med lägre kolkälledosering och lägre flöde och så jobba upp det igjen. Startade denna omgången med allt för hög kolkälledosering till högt flöde. 

Har fått det att fungera i perioder men har alltid blivit fel när jag låter proben styra och jag tror det har hängt i hop med att redoxproben blir helt igenväxt. 

Så som det är nu, om jag tar upp proben så sitter den nästan fast i bakterierna. Jag får med stora klumpar (med proben) om jag tar ut den. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, jonasroman sa:

Jag återkommer till en punkt vi pratade om i början: Du verkar inte ha särskilt mkt bakterier i din reaktor helt enkelt. Dina värden visar att det sker ingen denitrifikation alls nu nästan. Detta har varit ditt återkommande problem, och det tror jag inte beror på tekniska inställningar. När ett sådant här filter är översvämmat med biomassa, är det omöjligt att inte få det till att denitrifiera till 100% i princip. Ditt filter beter sig som om det var i början hela tiden. Jag funderade för länge sen om mediat är dåligt med för lite area.?..det är väl bara en svamp??...AM har biobollar med antagligen mkt mer area än en svamp?.....

Sen är jag tveksam till så låga doser o så ofta...risk för fel..0.1 ml kan bli lika gärna 0 ml nån gång, etc...jag doserade bara 1-2 ggr per dygn!...det är inget dåligt för ett sådant här filter att få en paus på kolkälla....om jag tex doserade kl 08 , 1 ml Nopox, kunde jag på redoxen se hur länge den dosen "varade", redoxen sjönk 10 minuter efter dosering, och sen gick pumpen ganska ihärdigt i 8 timmar...efter 12 timmar en ny dos. Ibland körde jag bara en dos per dygn.

 

När jag inte doserade alls, fick ju reaktorn bara den lilla mängd kolkälla som kommer från karet självt, samt eventuellt bildas i reaktorn självt (lasses självspelande piano). Den mängden "endogen" kolkälla var mkt liten och reaktorn hade då en ganska låg effekt, men helt still stog den inte, utan pumpen startade då o då, o nitrat var även då 0 på utvattnet. 

 

I siffror kunde min reaktor som mest producera 4 liter nitratfritt vatten i timman, och då med en Nopoxdos på 1 ml x2, ibland x3. Utan Nopox dos alls, producerade reaktorn cirka 0.5 liter nitratfritt vatten i timman. 

 

 

 


Det är nog med bakterier i reaktorn nu. Det är jag säker på. Har haft den uppe och tagit ut MASSOR med bakterier och efter sista inkörningen (fick avbrytas p.g.a. ferie) så är det med bakterier än någonsin. 

Men jag har också skruvat upp flödet rejält så därför blir det en "ny" inkörningsfas. Gick från IKS 4,5 liter/timme till PP150 som ger 9 ML/timme. Så både kolkälla, pauser och flöde måste korrigeras. 

Har haft isär filtret.. det ser ut som en filtermatta på utsidan men det är en rulle.. svårt å förklara men det är två tunna tunna filtermattor med nät och något annat media i mellan mattorna. Dessa är sedan ihoprullade hårt och placerade i filtret. Skall ta bilder på det när jag kommer hem.  

Jag är enig med dig i doseringen. 

Det står i tråden också någonstans att jag misstänkte dosering för att ibland vara otillräcklig och att allt inte gick in i filtret. Det stämmer helt.. första felet var backventilen. Den läckte tillbaka så pumpen fick inte in alla doser som var på 0,1 ml. Så den byttes ut och doseringarna blev höjd till minimum 0,2 ml. 

När jag doserar 0,2 får jag en "drifttid" på cirka 20 minuter mellan doseringar och jag doserar 48 gånger/dygn. Det ger ju 10 minuter då pumpen står stilla mellan varje dosering.

Doserar jag 0,3 eller 0,4 blir drifttiden lite längre och pausetiden mindre.

Det funkade fint i starten med redoxstyrning men så när proben börjar glida åt fel håll så fick filtret för mycket vatten och jag prövade att ändra på kolkälla.. både stänga av och öka eftersom jag förlitade mig på redoxvärdet. Det blev bara fel. När jag styr på utvattnet så fungerar det mycket bättre. Så nästa inkörning blir baserat på utvärdet och så får redox visa det den visar. 

Skall göra detta en gång till men inte stressa upp flödet och absolut mäta på utvatten istället för proben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@dimor, ok, ja du kanske får göra så så, att du struntar i redoxstyrningen. Även om jag inte förstår varför det inte fungerar hos dig. 

 

Varför tog du upp filtret o avlägsnade bakterier/biomassa?...det har du säkert skrivit, men tråden börjar bli en smula lång och oöverskådlig;-)..

 

Kämpa på, du har en obeskrivlig energi., Jag hade slängt ut den för länge sen...;_)

 

Jag kan nog inte göra så mkt mer nu för dig, men det hade vart intressant att göra endera av två test: Jag får testa din reaktor och/eller du min...tänk om du med min AM får det som jag fick det, till att funka klockrent 24/7 efter 3 veckor o thats it....jag gjorde inget annorlunda. Denna reaktor är enklare, finns bara en parameter, flöde av o på, ingen andra flöden. Blev en mkt stor mängd bakterier o gegga efter bara 4 veckor, o redox damp som en sten o låg kvar där extremt stabilt hela det året som jag körde den. 

 

men en hel del saker har du löst, som att kolkällan ej kom in osv...du har en imponerande energi. Hatten av för det:-)

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, jonasroman sa:

@dimor, ok, ja du kanske får göra så så, att du struntar i redoxstyrningen. Även om jag inte förstår varför det inte fungerar hos dig. 

Ja planen är i alla fall att köra in filtret på nytt på det sättet. Det är också i en kombination med kontinuerligt flöde och redoxstyrt flöde som deltec beskriver sin automatic solution. Enligt dem skall ju filtret ha ett väldigt lågt men konstant flöde samtidigt som redoxproben styr en annan vattentillförsel som skall "hjälpa till" med redoxvärdet.
 

53 minuter sedan, jonasroman sa:

 

Varför tog du upp filtret o avlägsnade bakterier/biomassa?...det har du säkert skrivit, men tråden börjar bli en smula lång och oöverskådlig;-)..


Ja tråden är helt hiskeligt rörig nu. :)

Jag tog det upp och avlägsnade bakterier för att när jag frågade deltec om deras teori runt redoxproben och det faktum att kanske bakterierna fick proben att visa "fel" värde då den var/är helt inklädd i bakterier så rekommenderade de rengöring. Det står också i deras instruktionsmanual att det skall göras och hur det skall göras. Vet inte om det är byggt liknande som AM med i deltecfiltret är det en del av filtret som är till rören för den interna cirkulationen och proben. Den delen avgränsas av en perforerad platta och skall egentligen inte innehålla bakterier. Det är ingen bakteriemedia där så tanken är nog i utgångspunkt att den skall vara fri från bakterier. Men när jag matade med mycket kolkälla blev ju hela filtret smockfullt. 
 

53 minuter sedan, jonasroman sa:

 

Kämpa på, du har en obeskrivlig energi., Jag hade slängt ut den för länge sen...;_)

Jag har varit på väg många gånger. Men så har jag kommit att tänka på att det ska ju inte vara så förbannat svårt. Så då ger jag det en chans till. :) (plus att den står bakom all annan utrustning så det är svårt att kasta ut den). 
 

53 minuter sedan, jonasroman sa:

 

Jag kan nog inte göra så mkt mer nu för dig, men det hade vart intressant att göra endera av två test: Jag får testa din reaktor och/eller du min...tänk om du med min AM får det som jag fick det, till att funka klockrent 24/7 efter 3 veckor o thats it....jag gjorde inget annorlunda. Denna reaktor är enklare, finns bara en parameter, flöde av o på, ingen andra flöden. Blev en mkt stor mängd bakterier o gegga efter bara 4 veckor, o redox damp som en sten o låg kvar där extremt stabilt hela det året som jag körde den.

Kunde varit intressant å se men nu måste jag få till denna innan jag gör något nytt. 

 

53 minuter sedan, jonasroman sa:

men en hel del saker har du löst, som att kolkällan ej kom in osv...du har en imponerande energi. Hatten av för det:-)

 

/Jonas

 


Det är egentligen ganska mycket som är konstaterat och löst genom tråden. (tack vare dig och Lasse).

Jag har fått bekräftat att det går att köra filtret utanför deltec rekommendationer. De rekommenderar 2 flöden in i filtret men det kan jag inte ge så jag kör bara ett flöde. Det har fungerat i perioder men blivit en del tokigheter.

Tokigheterna har kommit av en felaktig backventil som släppte tillbaka vätska ut från filtret och som inte tillät full dosering in i filtret vid låga doseringar, felaktigt flöde in i filtret p.g.a. konstigheter med redoxproben, ventiler och slangar, felaktigt flöde ut från filtret p.g.a. igensatta rörsystem, dålig uppstart p.g.a. en kombination av foregående plus deltecs väldigt svaga egna kolkälla.

Det har varit många nedturer men nu när dessa sakerna är bekräftade så känner jag mig motiverad.

Kör med nopox istället för deltecs nitrate fluid och märker skillnaden,

Har ett lager med backventiler och checkar regelbundet så det inte rinner bakvägen,

Kontrollerar slangar och ventiler för smuts och smådjur regelbundet så att flödet in skall vara korrekt,

Ser till att interncirkulationen är "fri" från bakterier så att den fungerar på bästa sätt,

Så har jag bytt pump till en PP150ML så nu kan jag styra flödet från mini till maximalt rekommenderat flöde på filtret och jag vet att vid rengöring så kan jag bara spara vattnet och så är filtret fullt av bakterier på några dagar. 

Ska starta med en rengöring och så en försiktigare inkörning än vad jag gjorde den sista veckan. I veckan som var startade på en för hög dog kolkälla och flöde på över 100 liter/dygn. Det gav en massiv bakterietillväxt i de utrymmena där det INTE skulle vara bakterier.

 

Jag tänker mig att en försiktigare inkörnign ger följande scenario.

 

Starta med en låg dos kolkälla och ett medels flöde genom filtret styrt av timer, mäter utvattnet, när jag får de resultaten jag vill ha i utvattnet på ett specifikt flöde ökar jag flödet lite, när jag ser att värdet försämras ökar jag kolkällan, så arbetar jag sakt upp flödet på det sättet tills jag får de utvärdena jag vill ha.

Några saker som är konstiga och som jag inte har kunnat finna förklaring på.


Innan rengöringen var bakterierna i filtret röda/Orange och de såg "hårda" ut. Efter rengöring tog det 2 dagar så var filtret fullt med vitt slem/gegga. Helt annat utseende på bakteriemassan... vad beror det på? Annan bakteriesort?

 

Sista dagarna innan ferie prövade jag att snabbköra in filtret. Får då en svag lukt från filtret till trots för att utvattnet visar att det finns både nitrit och nitrat. Hur är det möjligt? Svavelväte skall väl inte kunna bildas om inte nitraten är slut?

Dagen innan semester minskade jag flödet genom filtret, mätte då nitrit ut från filtret men nitratvärdet blev 0. Borde inte nitriten störa mätningen av nitrat och gör att jag får felaktigt värde utav nitraten?  
 

Har också haft en period där jag fick högre redoxvärde när jag minskade flödet på pumpen. Alltså mindre flöde in i filtret = mer positivt redoxvärde.. helt avigt. 

Vad tror du om de 4 sista "oförklarliga" tingen :D

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

@Lasse@jonasroman


Lasse, varför är interncirkulationen viktig till ett nitratfilter? Kan det bli för mycket i interncirkulation?

Har ju startat om inkörningen efter en totalrengöring och det har gått så`här.

22-25 juli - inget flöde,
25-7 aug - ökar flödet systematiskt tills jag maxade IKSpumpen.

När IKS'en var på max hade jag (om man skall tro att IKS ger det angivna maxflödet) 102 L/H med ett utvatten på 0,02 nitrit och 5 nitrat.

När jag mätte det bytte jag pump till deltecs 150PP (som har möjlighet att ge större flöde om man vill det). Ingående flödet stod då av en kort period och redoxvärdet sjönk till -240 för en kort period. Ökade flödet in för att "återställa" redoxvärdet och sen satte jag ner flödet lite för att det inte skulle bli för stor övergång. Så istället för 102 L/H sänkte jag till 90 L/H. 

Väntade några dagar och mätte sedan utvatten. Fick då chockerande 1.0 ml i nitrit. 

Har nu låtit filtret gå med samma inställningar och mätte återigen 1.0 ml i nitrit på det nedsatt flödet. 

 
Checkade runt för fel och såg att rören till den interna cirkulationen var helt igjen geggade av bakteriemassa. Tog bort pumpen och rengjorde den samt rören till pumpen. Ser nu en mycket kraftigare interncirkulatione.

Filtret har gått igenom lite olika stadier med bakteriemassa. Vet inte om det är vanligt eller om ni har samma erfarenhet.
 
I starten var det som genomskinlig gele inuti filtret. I gele'n såg det ut som det satt luftbubblor. Jag tog för givet att det var kvävgas som fastnade i bakteriemassa. 
 
Efter inkoppling av den andra pumpen förändrade sig bakteriemassan.
 
Nu är den mer vit och ser ut som vit slemmig svamp i botten på filtret men på ovansidan är det fortsatt som gele med bubblor. 

Det är väldigt svårt att se "gele'n" när det inte sitter bubblor i den eftersom den nästan är genomskinlig men den andra "massan" är vit så den är enkel att se. Tankar om det? 

 





 

bak.jpg

slemm utan bubblor.jpg

slemm.jpg

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du slippa bakterie-slem kan du byta till svavelkulor och skippa dosering av kolkälla. Kanske tar lite längre att få igång nedbrytningen av nitrat men verkar vara mer lättskött annars. 

Vi har kört några olika hemmagjorda filter med svavelkulor. Kan vara väldigt effektivt. Bäst är antingen ett brett filter eller interncirkulation(för att få samma redox/syre/nedbrytning i hela filtret). 

Nu kör vi två seriekopplade små filter(platsbrist/nödlösning) där flödet på ingående vatten styrts av redox. Det rullar på bra. 

 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Feltestade i går. 

 

IKS pumpen som skall ge 4,5 liter i timmen på maximalt flöde gav inte mer än 2,8 liter/timme vid fullt påslag. 

 

Så min höjning har varit lite väl stor (30 liter/dygn i ökning).. 

Så har nu skruvat ner deltec pumpen. 
 

Men det är konstigt att IKS'en är så långt bort från de specifikationerna som de menar att den besitter. Det bör ju inte tappa så mycket i flöde p.g.a. 45 cm slang när slangen ligger helt löst och fint utan böj.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse kan man få svavelväte i ett nitratfilter som likväl ger nitrit och nitrat på utvattnet?

Har sänkt flödet genom filtret eftersom IKS'en gav fel flöde (mindre än angivet) och ser en lite bättring men får fortsatt inte noll ut från filtret (flöde 76L/H vilket är en stigning från 67L/H som IKS'en gav när filtret visade 0 i utvattnet) men jag mäter fortsatt en del nitrit på utvattnet men tycker att vattnet luktar lite "mög".

Är det möjligt att få svavelväte/ägglukt ut från filtret till trots för att det är nitrat kvar i filtret?

Mäter redox men går helt uteslutande på värdet i utvattnet.

Se bilder för jämförelse på bakterietillväxt..  

nitratfil1.jpg

nitratfil2.jpg

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman ser bakteriamassan ok ut? 

Eller ser den "död" ut? 

Tycker det luktar lite om det som kommer ut men läser likväl av nitrit/nitrat i utvattnet. Det är kanske bara bakterielukt? För svavelväte går väl inte att få när man har nitrat i vattnet?

Det är en vit beläggning inuti slangen som vattnet kommer ut ifrån på filtret.. ser ut som bakteriemassa. Kan det vara så att bakterier i röret dör och smutsar ner vattnet när man spolar ur filtret? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎12‎.‎08‎.‎2017 at 10:45, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Vill du slippa bakterie-slem kan du byta till svavelkulor och skippa dosering av kolkälla. Kanske tar lite längre att få igång nedbrytningen av nitrat men verkar vara mer lättskött annars. 

Vi har kört några olika hemmagjorda filter med svavelkulor. Kan vara väldigt effektivt. Bäst är antingen ett brett filter eller interncirkulation(för att få samma redox/syre/nedbrytning i hela filtret). 

Nu kör vi två seriekopplade små filter(platsbrist/nödlösning) där flödet på ingående vatten styrts av redox. Det rullar på bra. 

 

 

/ David 

Riskerar man svavelväte med svavelkulor också? Hur reglerar man flödet genom filtret? 


Enligt deltec skall deras nitratfilter nästan vara automatiska när de kommer igång men jag får aldrig igång mitt. :/ Det går väldigt fort att få upp bakteriemassa.. (se bilder) om det nu är det som är bakteriemassan.. men det stoppar upp i denitrifikationen och så luktar det likväl lite unket till trots för att man inte får 0 i utvattnet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök runt på svavelfilter eller sulphur filter. Det är samma idé som ditt nuvarande fast byt kolkälla mot små kulor av svavel. Går att styra doserpump via redox i filtret. Ger ingen direkt stor höjning av svavel i akvariet(enl icp-testerna vi gjort sen 2014). 

 

Jo, blir det slut på nitrat så kan det lukta lite illa. Men styrs det med redox går det ju att ställa in så det inte blir så. Man kan droppa utvattnet över en kalkbädd för att höja pH mm. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Till och ifrån sliter jag fortsatt med detta fortsatt..

 

Ibland har jag fått noll i utvattnet på både nitrit och nitrat vid högt flöde (160 liter/dygn+) men då ofta vid höga doseringar (0,8 ml/dos x 24) och efter ett tag på den doseringen sjunker redox kraftigt och framförallt blir det en extrem tillväxt av bakteriemassa i filtret. Den är så stor att filtret växer igjen på en halv vecka. Pumpen klarar inte av att höja redoxvärdet och filtret bara växer igjen.. så må jag tömma filtret och starta om.  :( 

 

Vad är anledningen till det? Är det att kolkällan är allt för stor så att jag får en för kraftig bakterietillväxt som sedan ser till att redoxvärdet blir för lågt så att denitrifikationen inte fungerar? Eller vad kan det annars vara?

 

Vid flera tillfällen har jag rengjort filtret. Tagit ut all filtermassa, sparat vattnet och bara rensat filtermassan med en borste.. startat om och någon dag senare är det 0 i utvattnet.. men det håller sig inte.. värdet i akvariet förbli dåligt och utvattnet från filtret andrar sig och blir ganska fort "smutsigt" igjen. 

Har prövat att köra med cyklisk timer för att se om jag kan finna en rytm och jag har prövat med redoxstyrning. 

 

Om jag styr med cyklisk timer så fungerar det oftast i korta perioder. Gick bra i flera veckors tid men så fick jag helt plötsligt smutsigt utvatten igjen och fick då aldrig ordning på det.

Om jag styr med redox och matar med mycket kolkälla så går pumpen ofta och med stora svängningar (mellan -170 till -270 på en dos) men det slutar alltid med att redoxvärdet sjunker så lågt (-300) och bakterietillväxten är så stor att jag må rengöra igjen.

 

Om jag styr med redox och matar med mindre kolkälla så går pumpen nästan aldrig och redoxvärdet blir nästan inte påverkat av kolkälledoseringarna. Utvattnet blir mer smutsigt i den bemärkelsen att det blir mer nitrit i utvattnet. 

 

Jag har tänkt på det på detta sätter..

 

Om jag matar med för mycket kolkälla så får jag en så stor bakterietillväxt att pumpen inte klarar av att hantera reaktionen och redox bara sjunker. Det sjunker till ett så lågt värde att denitrifikationen avstannar och inom loppet av några dagar måste jag rengöra filtret för det har vuxit igjen.

 

Därför har jag valt att mata med mindre kolkälla.. men jag får likväl smutsigt utvatten. 

 

Den sista tiden har jag fått högre och högre nitrit i utvattnet.. är det bara negativt eller kan jag se det som en positiv sak. Till exempel att bakterierna i filtret arbetar på att göra om nitrat till nitrit och att jag bara inte har tillräckligt med bakterier som gör om nitriten till kvävgas? Eller är jag helt ute och kör?

 

Matar nu med 0,3 ml/dos och får svag reaktion vid varje dosering.. doserar jag 0,5 vilket jag testade förra gången innan jag rensade filtret så växer det igjen på dagar och reaktionen på redoxproben är stor. 

 

Kör med redoxstyrning så flödet anpassar sig till satt redoxvärde och dosering av kolkälla. 

 

Vad rekommenderar du vidare? Omstart igjen? Avvakta på den låga kolkälledoseringen? Öka kolkällan? 

Är det normalt att man ser bubblor efter kvävgasen som bildas?

Filtret har helt olika utseende i olika perioder och vid olika doseringar.

 

Ibland (som nu) vid låg kolkälledosering ser det nästan brunt ut, ibland är det genomskinligt slemm med massor med bubblor i och ibland är det kritvitt torrt slemm (se tidigare bilder).. Kan man identifiera "rätt" bakterier på massans utseende?

 

Tacksam för hjälp @Lasse




 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 8.4.2017 at 23:53, stigigemla sa:

Nitrat väger 62 nitrit väger 46. Det blir alltså 62/46 i vikt när nitrit gått över till nitrat.

100 liter är 1/20 av 2000 liter. Jag dividerade utvattnets värde med 20 och tog 62/46 av resultatet. Och sedan förkortade jag resultatet till 1 siffras noggrannhet då mätvärdena inte ens har den noggrannheten. 

 

Hej igen Stig,

 

När du skriver att 100 liter är 1/20 del av 2000 liter och så använder det i formeln ger det då ökningen i nitrat/liter eller per 100 liter? 

 

När jag mäter t.ex. 0,2 ppm nitrit så ger det.


Betyder det att den ökningen: 0,2/20 * 62/46 = 0,0135 i nitratökning, stämmer det? Och är det värdet per lite i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Filtret har nu gått i snart 2,5 månader med utvatten 0,01-0,025 i nitrit och 1,0-5,0 i nitrat på cirka 60% av flödet under den perioden.

Men den 12 december startade en del lustigheter.

Filtret har udner hela perioden gått på redoxstyrning och proben har gjort ett gott jobb från den goda perioden fram till nu. 

Men efter att ha sett på loggarna ser jag att den sakta men säkert har ökt flöde till trots för att mängden mat har varit konstant. Jag räknar med att det är felmätning och att proben egentligen behöver kalibreras om. 


För bara 1-2 dagar sedan gick filtret på 60% av pumpens kapacitet, i går var den uppe i nästan 80% av maximal kapacitet och när jag ser tillbaka på loggarna så ser jag att ökningen har skett väldigt snabbt de sista timmarna i de sista dygnen. Jag kan se på mätningarna att ju högre flöde det har blivit ju sämre har utvattnet varit.

För att inte flödet skulle bli för mycket stoppade jag igår redoxstyrning och istället startade jag cyklisk timer med samma värden som när filtret gick bra. Har nu 60% drifttid utav pumpens kapacitet och 40% pausetid. Detta är fördelat på 4 perioder varje timme. Så egentligen 9 min på och 6 min av.

Redoxvärdet har enligt proben sänkt sig väldigt. När den gick på redoxstyrning var den mellan -280 till -330 men nu är den mellan -330 till -380. Tar inte någon hänsyn till det eftersom jag räknar med att den visar fel och känner ingen dålig lukt från filtret.

Men jag mätte utvatten tidigt i dag på morgonen och fick nitrit 0,1 och nitrat 5-10.

Alltså till trots för sänkt flöde och mer kontroll så har värdena inte blivit bättre än vad de var när proben styrde "fel". 

Är det för att det behövs mer tid för bakterierna att ställa in sig eller är det något annat som kan påverka som jag bör göra något med?

Tycker att efter att jag ändrade till cyklisk timer har färgen på bakterierna i filtret börjat att ändra på sig. De var lite brun/gula tidigare men börjar nu bli vitare längst ut mot rutan. Kan det vara en indikation på att de dör? 

Tycker du jag skall fortsätta ytterligare några dagar för att se om det blir bättre utvatten/sämre utvatten eller bör jag åtgärda något nu?

Om värdena håller sig nu så är de ju inte sämre än när det är redoxstyrt med "fel" redoxvärde men jag är rädd för att filtret skall dö eftersom bakterierna ändrar färg så pass snabbt. 

Ser en tydlig skillnad på bakeriemassan längst ner i filtret på bara 10 timmar. 

Tacksam för råd.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som händer när du kör intermittent är att du får djupa perioder av syrefrihet och då kan du gynna andra bakteriegrupper. När du hade en snabbare gång på pumpen - vad var din värde då?. Kan du prova med 90 sekunder på och 60 sekunder av istället

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Lasse sa:

Vad som händer när du kör intermittent är att du får djupa perioder av syrefrihet och då kan du gynna andra bakteriegrupper. När du hade en snabbare gång på pumpen - vad var din värde då?. Kan du prova med 90 sekunder på och 60 sekunder av istället

 

MVH Lasse 


Tack för svar.


Vad menar du med intermittent? 

När jag körde redoxstyrt arbetade pumpen väldigt olika. Ibland sjönk ju redox före det kom någon dosering (mellan doseringar) och då kunde den stå på i några få minuter för att stabilisera redoxvärdet. Andra gånger startade den någon minut efter dosering och då var den oftast på i 12-14 min i sträck. Pausen var också väldigt varierandes i tid. Tror jag såg allt ifrån 1-2 minuters pause till 12 minuters pause i loggarna lite beroende på när pumpen startade. Sista tiden (december) har pumpen stått på tätare och gett mer flöde. Jag räknar med att det är på grund av felmätning utav proben.


Jag har kört redoxstyrt från 20 oktober och därifrån fram till 3 december har värdena varit 0,01-0,025 nitrit och 1-2,5 nitrat ut från filtret. Mäter då 1-2 gånger/vecka. 

 

Från den 3 december hände något och jag såg en ökning i värdena ut från filtre. Värdena har i princip varit nitrit på 0,1 och nitrat visar då 5,0 (vet att det är opålitligt). Men i de allra sista dagarna har värdena ökt ytterligare. 

 

Den 16 december mätte jag 0,1-0,2 nitrit och 5-10 nitrat. Det var då jag kollade loggarna och såg att pumpen hade ökt flödet. Det var därför jag stoppade redoxstyrningen och gick över på cyklisk timer. Gjorde ändringen i går så filtret har inte kört med det länge. Men ser en förändring på bakteriemassan och är orolig för att jag dödar den.

 

Kan ju enkelt ändra på timern när jag kommer hem igen eller från myghl. Men tror du det skulle ge ett bättre värde med 90 sek/60 sek? Varför? 

 

@Lasse

 






 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...