Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vet inte om doserpumpen släpper in så låga doser som 0,4 ml/dos.. Får väldigt lite utslag på allt mellan 0,4-0,6 ml/dos men så fort jag går över 0,6 och prövar på 0,7-1,0 så får jag kraftigt utslag på redox.

0,4 ml/dos, ingen lampa tänds, svagt utslag på redox till trots för 39 doseringar.

0,7-1,0 ml/dos, lampan tänds vid dosering och stort utslag på redox, sjunker säkert -34-60 mV på 15 minuter och håller sig ganska konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Dimorb sa:

Löst:

Lägsta hastighet, kalibrera och omstart..

Nu ger pumpen rätt mängd hela tiden och allt ser bra ut.

Nu ska vi bara finna berghia, fixa anthelia, ta hand om fosfatproblemet och ta ut en och en annan fisk.

 

det tog lite tid.... :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då var det nästa frågerunda.

 

Har nu fullt med bakteriemassa i filtret, ser nästan igensatt ut.

 

- Hur ofta bör man rensa filtret/rengöra det?

- När man rengör skall man då rensa det helt på bakterier och "starta om" eller hur går man tillväga?

 

Mäter lite konstiga värden just nu och undrar också om någon har inspel på det.

 

Matar med maximalt flöde utav matarpumpen. Den ger då 108 liter/dygn och redox pendlar mellan -200 till -300 med hjälp av kolkälledosering på 0,2 ml x 18, alltså totalt 3,6 ml/dygn. Jag får stadigt sänka dosen som jag doserar för redox bara sjunker snabbare och snabbare. Tidigare doserade jag större mängder vid färre tillfällen men då sköt redox ner till långt under -400 så har varit tvungen att jämna ut doseringarna över dygnet för att få det att gå jämnare.

 

Det jag tycker är konstigt och vill ha råd med är:

 

Utvattnet har 0,025-0,05 i nitrit (lite högre än i akvariet) och nitraten är 2,5 ut från filtret men in är det cirka 50.

 

Jag undrar.. om vattnet som går ut från filtret har en högre nitrit än det som går in men nitraten till trots är lägre när den kommer ut än vad den var när den kom in bildas det då inte bara en spiral där nitraten bryts till nitrit och så blir nitriten till nytt nitrat i akvariet igjen.. så sänker jag aldrig värdet utan det bara står stilla. Vad bör jag göra för att få 0 i nitrit ut? Ökar jag kolkällan så sjunker redox och när det kommer under -300 luktar det lite äggigt.

 

What to do??

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med nitrit i vattnet visar nitrattesten för högt nitratvärde så ditt nitratvärde är antagligen lägre än 2,5.

Jag skulle inte bry mig om den lilla nitritmängden. Nitrit bryts ju ner fortare än ett dygn in akvariet och jämfört med akvarievolymen är det en liten mängd vatten som passerar filtret varje dygn. Om nitrit bryts ned på precis 24 timmar (Jag tror det går flera gånger fortare) skulle det ge en höjd nitrathalt av ungefär 0,002 - 0004 ppm i karet. Jämfört med ungefär 50 som du har är det försumbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla så du tänker att i och med att nitratfiltret sänker nitraten (som det skall) och utflödet innehåller så lite nitrit så kommer den nitriten som går tillbaka till akvariet inte ha någon effekt i att höja nitraten igjen. Höjningen hinner inte med sänkningen?

 

Kunde du visar vilken uträkning du använder för att beräkna hur nitrit omvandlas till nitrat så att jag kan räkna på mängder i framtiden?

Vad blir t.ex. 0,1 ml/nitrit i nitrat när det har gått över från nitrit till nitrat?

En annan sak.. tidigare har jag fått för mig att jag har hört att bakteriekulturen i nitratfiltret skall se ut som vitt "ludd" men det jag har i mitt nitratfilter är oranget/gult.. mest åt det Orange hållet.. Är det olika typer av bakterier som ger olika färg? Eller ska det vara den färgen?

Ibland blir det ju ägg-lukt vid för lågt redox. När det har hänt i t.ex. en hink eller under en pump som har stått så har alltid bakteriemassan varit blå/svart som inuti levande sten. Ser man på bilder på Deltec hemsida så är deras bakterier vita och luddiga.. mina är luddiga och Orange..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat väger 62 nitrit väger 46. Det blir alltså 62/46 i vikt när nitrit gått över till nitrat.

100 liter är 1/20 av 2000 liter. Jag dividerade utvattnets värde med 20 och tog 62/46 av resultatet. Och sedan förkortade jag resultatet till 1 siffras noggrannhet då mätvärdena inte ens har den noggrannheten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse


Har du några tankar om färgen på bakterierna i filtret och eventuell rengöring/underhåll och hur det bör gå tillväga?

Tar också gärna emot förslag på kraftigare matarpump. Tror att filtret klarar av bra mycket högre flöde än de 4,5 literna/timme som jag ger det nu men det är max av vad IKS'en klarar av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej - jag måste skriva som Stig - ingen aning.

 

Däremot skall du nog passa dig för rengöring - låt det bara arbeta på.

 

Någon annan pump än IKs har jag inte på förslag - slagpumpar brukar inte ha så stort flöde. Membranpumpar har större flöde men oväsendet från dem är för mycket för ett hus skulle jag tro.

 

Hur vore det med någon DC pump som du stryper ner tror du?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎11‎.‎04‎.‎2017 at 22:55, Lasse sa:

nej - jag måste skriva som Stig - ingen aning.

 

Däremot skall du nog passa dig för rengöring - låt det bara arbeta på.

 

Någon annan pump än IKs har jag inte på förslag - slagpumpar brukar inte ha så stort flöde. Membranpumpar har större flöde men oväsendet från dem är för mycket för ett hus skulle jag tro.

 

Hur vore det med någon DC pump som du stryper ner tror du?

 

MVH Lasse

 

Ok då får det bara vara sådan färg :D
 

Rengör man aldrig nitratfilter?

Deltec rekommenderar att filtret skall klara av 7,5 liter/timme när det är fullt inkört. Mitt tar nu 4,5 ganska enkelt så hade velat ha en pump som går upp till 10 liter/timme som man kan ställa. Får bara leta vidare.

 

DC pump? Hur stryper du dem utan att det blir konstigt tryck inuti pumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

@stigigemla


Konstigheter... 

Rengjorde proben till nitratfiltret i dag.


Vet att jag inte bör bry mig om redoxvärdet på ett dygn innan den stabiliserar sig igjen men mätt utvattnet för att se så att allting gick som det skulle.

Det gjorde det inte..

Nitrit 0,25-0,5 och Nitrat 25.

Vad är det som kan ha hänt?

Tidigare hade jag ganska lågt i både nitrit och nitrat (0,025/2,5) och jag har egentligen inte gjort så mycket mer än att jag har korrigerat kolkällan efter behov (när proben har visat för låg redox-värde) så har jag sänkt kolkällan. Har gått från 48 ml ner till 4,8 ml och hade helt ok utvatten. Men nu är det alltså mycket sämre.

Kan det vara att jag har för lite kolkälla till det aktuella flödet och att flödet har dragit upp utvärdena eftersom redox-proben har visat fel redox och pumpen har gått på fullt flöde?

Kan lösningen vara mer kolkälla eller bör jag bara vänta och se om det stabiliserar sig?

Det stör mig att Deltec rekommenderar -170 och jag försöker köra på mellan -170 till -220 men får likväl inte någon fullständig denitrifikation.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt det gå ner till -220 ett tag och se. läser du 0,25-0,5 i nitrit så kan du inte lita på nitratvärdet - inte alls. det kan vara 0. Din probe kan ha läst fel också. Låt det gå ner lite i redox och avvakta.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Det är det jag håller på med nu. Fick en rejäl dopp då jag råkade dosera 0,3 ml istället för 0,2. Kom ner på -370. Tog tester då för att se.

 

Nitrit 0,5

Nitrat 2,5

 

Det är en sak jag funderar på.. (utöver allt annat)

Är inte processen nitrat --> nitrit --> kvävgas ??

Borde  det då inte vara så att när man har 0 i nitrit så har man alltid 0 i nitrat ??

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Proben hade mätt fel..

Det var gegga på den. När jag rengjorde den hoppade värdet en stund men verkar nu ha stabiliserat sig.

 

Som det ser ut nu gör en dosering på 0,2 ml att redoxvärdet sänks cirka 100 enheter i mV. När jag har den på -200 i börvärde så hoppar den efter dosering till -305 innan den vänder tillbaka igjen för att så småningom stanna på -205.

 

Det jag funderar på är om den förändringen kan komma att ändra sig om filtret blir ännu mer effektivt. Kan t.ex. redoxvärdet bli ännu lägre på samma dosering av kolkälla och flöde genom filtret för att bakterierna växer till sig eller stoppas det genom att kolkällan bara räcker till en viss mängd bakterier?

 

Om det är så som jag tänker..

 

Att bakterierna i filtret inte kan bli flera eftersom jag nu ställer mängden kolkälla utifrån redoxvärdet och flödet genom filtret och på så vis stryper tillgången på mat så att bakteriemassan skall bibehålla sin storlek och inte växa till sig för mycket och sänka redox vidare så bör ju det innebära att:

Jag kan leta efter ett "passande" redoxvärde där mängden kolkälla kontra flödet genom filtret ger 0 i utvattnet. Vad som står på redoxvärdet just i den kombinationen spelar egentligen ingen roll eftersom det bör vara en stabil påverkan på filtrets redoxvärde vid varje dosering. Jag riskerar alltså inte att få svavelväte eftersom denitrifikationen/redoxvärdet inte bör bli lägre än vad kolkällan tillåter.. om värdet som proben mäter är lägre än det som den normalt mäter så beror det troligtvis på smuts på proben.

 

Har nu provat -170 (ingen denitrifikation), -200 (lite mer denitrifikation) och testar just nu -220 (har inte mätt ännu)..

Om jag finner en kombination där jag får 0 i utvattnet bör jag bara köra på det värdet på redox som visas vid fullständig denitrifikation även om det egentligen är långt utanför det rekommenderade redoxvärdet från deltec?

 

Deltec rekommenderar -170 men jag får ingen denitrifikation alls vid det redoxvärdet (när min prob mäter det).. bör jag då bara fortsätta å höja kolkällan med 0,2 ml/dos tills jag "träffar" riktigt med utvattnet och så får redoxvärdet bara vara det som visas?

 

ELLER...

 

Som det ser ut nu så ändrar sig mV med 100 enheter så om jag t.ex. inte får någon denitrifikation mellan -220 till -320 så kan jag bara sätta börvärdet på -240 och så får jag ett intervall mellan -240 till -340 istället. Så kan jag göra så tills jag finner fram till en startpunkt som ger mig 0 i utvattnet.

 

Vad tror du är bäst? @Lasse

Jag funderar också på om värdet reagerar lika om jag använder ännu mindre doseringar. Vad tror du om 18*0,2 eller 26*0,1 ??

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar på sista inlägget. Ja. Nitrifikation sänker alkaliniteten medans denitrifikationen höjer den. Normalt när nitrat är lågt och denitrifikationen är total så är nitrifikationens sänkande effekt dominerande. I sådana fall som ditt när du har upplagrad nitrat och denitrifikationen är större än producerad nitrat så kan du få denna effekt med ökad alkalinitet. Din observation stärker uppfattningen att din nuvarande denitrifikationstakt inte bara motsvarar produktionen utan dessutom minskar din upplagrade nitrat

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎04‎-‎07 at 22:32, Dimorb sa:

Då var det nästa frågerunda.

 

Har nu fullt med bakteriemassa i filtret, ser nästan igensatt ut.

 

- Hur ofta bör man rensa filtret/rengöra det?

- När man rengör skall man då rensa det helt på bakterier och "starta om" eller hur går man tillväga?

 

Mäter lite konstiga värden just nu och undrar också om någon har inspel på det.

 

Matar med maximalt flöde utav matarpumpen. Den ger då 108 liter/dygn och redox pendlar mellan -200 till -300 med hjälp av kolkälledosering på 0,2 ml x 18, alltså totalt 3,6 ml/dygn. Jag får stadigt sänka dosen som jag doserar för redox bara sjunker snabbare och snabbare. Tidigare doserade jag större mängder vid färre tillfällen men då sköt redox ner till långt under -400 så har varit tvungen att jämna ut doseringarna över dygnet för att få det att gå jämnare.

 

Det jag tycker är konstigt och vill ha råd med är:

 

Utvattnet har 0,025-0,05 i nitrit (lite högre än i akvariet) och nitraten är 2,5 ut från filtret men in är det cirka 50.

 

Jag undrar.. om vattnet som går ut från filtret har en högre nitrit än det som går in men nitraten till trots är lägre när den kommer ut än vad den var när den kom in bildas det då inte bara en spiral där nitraten bryts till nitrit och så blir nitriten till nytt nitrat i akvariet igjen.. så sänker jag aldrig värdet utan det bara står stilla. Vad bör jag göra för att få 0 i nitrit ut? Ökar jag kolkällan så sjunker redox och när det kommer under -300 luktar det lite äggigt.

 

What to do??

 

 

 

 

Ser väl bra ut, ditt filter bryter ner nästan all nitrat. Du har ju bara 2.5 ppm kvar av 50. Att inte exakt all nitrit bryts ner är inget du behöver bry dig om. Detta sker i ditt filter: 50 ppm nitrat in. Först reduceras allt detta till nitrit, dvs 50 ppm nitrit(detta ser du inte), sedan reduceras cirka 49.5 ppm av denna nitrit vidare till nitrat och cirka 47 ppm av denna nitrat vidare till kvävgas. Lite lite nitrit(o nitrat)  blir kvar pgr av att du inte har tillräckligt lågt redox. Med lite lägre redox (tex genom att höja dosen kolkälla ELLER sänka flödet genom reaktorn) kommer du få 0 i både nitrit o nitrat på utvattnet. Personligen tycker jag 2.5 ppm i nitrat är lite för mkt, du borde kunna enkelt köra reaktorn mer effektivt. Jag har 0 ppm i nitrat från min reaktor, o det har jag haft nästan ända sen start. Det är ju bara att låta datorn styra flödet genom reaktorn så redox aldrig gör över cirka -250mv(kanske -200mv), så torde du inte ha nån nitrat alls på utvattnet. OM det då innebär att pumpen tvingas stängas av för ofta (läs lägre effekt på filtret) så höj bara kolkällan.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så jag har gjort nu i slutet.

Jag sänker bara börvärdet på styrdatorn till lägre redox tills jag hittar en kombination som fungerar med den doseringen av kolkälla jag kör.

Redoxen sjunker hela tiden så jag har inget problem att bestämma vilket intervall jag skall köra i. Har bara försökt att köra i lite högre redoxvärde eftersom det rekommenderas av Deltec.

Just nu prövar jag med börvärdet -250. Det gör att jag ligger ganska exakt mellan -255 till -270. Skall mäta igjen.

 

Men har också beställt en peristaltic feeder pump på 150 ml. Den klarar av att ge det dubbla flödet genom filtret som den IKS'en som jag har nu. Så räknar jag med att jag kan köra den och styra med hjälp av doseringarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igjen.

Undrar bara vad du tänker om detta.

Mäter nu 0,1 nitrit och 5 nitrat under redoxvärdet -245

 

Tidigare har jag mätt lägre utvärden på både lägre och högre redoxvärde. Har haft så lågt som 0,2/0,2 på redoxvärdet -273 och även haft 0,01/2,5 på redoxvärdet -213.

 

Först..

 

Är det rimligt att tänka att jag har funnit rätt mängd kolkälla till flödet när värdet bara pendlar 20 mV enheter som är satt som börvärde och det faktiska maxvärdet? T.ex. jag sätter -240 som bör värde, doseringen gör att jag vid varje dos får ett redox på cirka -260 och så jobbar pumpen tillbaka till börvärdet. Eller borde svängningarna vara större? Jag doserar var 80 minut och efter dosering är pumpen "tillbaka" till börvärdet på 15-20 minuter men likväl så kommer det "fall" i redoxvärdet.


Förklaring: pumpen doserar när redoxvärdet står på -245, redoxvärdet faller till cirka -265 (20 mV enheter), efter cirka 20 minuter är redoxvärdet tillbaka på -245 så det verkar som att doseringen är förbrukad, MEN det kommer små "burst" neråt i redox när pumpen står stilla, pumpen stoppar alltså när den når börvärdet men när den har stått stilla i 5 minuter så faller redox återigen till -265 och så pumpar den upp igjen och så gör den så kontinuerligt tills nästa dosering. Den gör det MELLAN doseringar.. varför?

I starten trodde jag att så lite dosering skulle innebära att pumpen stod stilla i perioder och jag försökt med lite mer kolkälla men det gör att om en dosering träffar samtidigt som en "burst" så sjunker redox för mycket och pumpen klarar inte av att jobba tillbaka till börvärdet.


I vilket fall som helst. Så som jag doserar kolkälla nu ligger redoxvärdet stabilt mellan börvärde och maximalt värde och pumpen går i princip kontinuerligt men jag får inte fullständig denitrifikation och en del överbliven nitrit i utvattnet.
 

Jag kan sätta börvärdet till ett lägre redoxvärde utan risk att det sjunker för lågt eftersom det håller sig inom intervallet som är satt men det innebär att jag utgår från att jag får mer denitrifikation om jag kör filtret på en lägre redox och att jag då tänker att den doserade kolkällan är tillräcklig för fullständig denitrifikation bara det att jag behöver ha ännu mer syrefritt i filtret.

Eller så kan jag ju tänka att jag behöver mer kolkälla och att "hoppen" mellan börvärde och maximalt värde kan vara större utan att det orsakar bekymmer.

Vad tror ni?

Kör filtret på lägre redox eller öka kolkällan men köra på en högre redox?

 

mvh Andre

 

@Lasse


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...