Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Att du får en nedgång av redoxen när pumpen står stilla beror ju på att inget syrerikt vatten kommer in - när pumpen sedan går igång så stiger redoxen. Redoxen har inte bara med tillgången till kolkälla att göra utan också tillgången av syre påverkar redoxen.

 

När du får den nya pumpen så skulle åtminstone ja ändra i styrningen så att istället för att styra pumpen så skulle jag styra kolkällan. Beräkna hur lång tid din pump behöver för att ge 0,3 ml - den tiden använder du för att ställa pulse variable på. Pausen får du laborera med. Ställ flödet av pumpen på konstant flöde något över där du är nu. Den aktuella doseringspumpen skall styras av en switch/outlet som i sin tur styrs av din redox på normal väg. fyll upp en virtuell behållare, koppla doseringspumpen till det index som motsvarar den switch som styrs av redoxen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Att du får en nedgång av redoxen när pumpen står stilla beror ju på att inget syrerikt vatten kommer in - när pumpen sedan går igång så stiger redoxen. Redoxen har inte bara med tillgången till kolkälla att göra utan också tillgången av syre påverkar redoxen.

Ja det vet jag men är det inte konstigt att filtret/proben ger samma utslag vid dosering som när pumpen står stilla? När pumpen har stått stilla i 10 sekunder så forsvinner redoxvärdet ner lika mycket och lika snabbt som om det hade varit en dosering.
 

2 timmar sedan, Lasse sa:

 

När du får den nya pumpen så skulle åtminstone ja ändra i styrningen så att istället för att styra pumpen så skulle jag styra kolkällan. Beräkna hur lång tid din pump behöver för att ge 0,3 ml - den tiden använder du för att ställa pulse variable på. Pausen får du laborera med. Ställ flödet av pumpen på konstant flöde något över där du är nu. Den aktuella doseringspumpen skall styras av en switch/outlet som i sin tur styrs av din redox på normal väg. fyll upp en virtuell behållare, koppla doseringspumpen till det index som motsvarar den switch som styrs av redoxen.

 

MVH Lasse

 

Förstod inte detta men får ta en ny repa på det när pumpen kommer.

Men i förhållande till redoxvärdet och denitrifikationen.

Har ju upplevt att jag har haft full denitrifikation på både "högre" redoxvärde (-180) och på lägre (-300) men nu när jag har mätt har jag haft ganska dåligt utvatten från filtret. Kan det vara så enkelt att filtret inte får tillräckligt med kolkälla för att kunna driva full denitrifikation?

Kör nu på -300 till -320 och får då ut 0,05-0,1 i nitrit och 2,5-5,0 i nitrat med 18 x 0,2 ml. Har ju fått samma värden tidigare med -220 till -240 i redoxvärde och på samma dosering.

 

Tror du jag kan höja redox (-180) och bara pröva att öka dosen med kolkälla? Eller det är inte möjligt eftersom pumpen kanske inte hinner tillbaka till börvärdet mellan doseringarna?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte börvärdet på -175 vilket gör att pumpen startar på -180.

Ökade kolkällan till 24 x 0,2.
Inledningsvis verkade det som att det fungerade men nu har den trillat ifrån igjen. Har gått från ganska stabilt till att ha hoppat ner på -300.

Så får nog förändra på mängden kolkälla igjen då det inte går att ha den så för redox bara faller neråt.

 

Funderar på om jag skall återgå till 18 doseringar men istället sakt öka mängden som doseras in i varje dos. För det är när filtret "självdoserar" som sänkningarna kommer.

 

 

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med självdoserar menar jag att i mellantiden till när pumpen står still och när pumpen går så sjunker redoxvärdet lika mycket eller mer än vad det gör vid en faktiskt dosering.

 

Jag ser en konstant förändring på cirka 25 mV vid varje dosering. Men doseringarn sker med 80 minuters mellanrum. I den tiden sjunker/stiger redoxvärdet flera gånger. Ibland så mycket som 35 mV men det är "mellan" doseringar. Ibland är det som det bygger sig upp eftersom matarpumpen står stilla men ibland bara sjunker redox till trots för att matarpumpen går.

 

När jag skriver självdosering så tänker jag mig ett scenario där det kanske ligger kolkälla i slangen in till filtret och att det är det som kommer in i filtret.

Det är hur skumt som helst.

 

Vid 18 x 0,2 så rör sig redoxvärdet som ett klockur mellan satt börvärde och + 25/30 mV. Som i nuläget, börvärde: -175, faktiskt redoxvärdet: -180 till -195.

 

Ökar jag till 19 eller 20 eller 24 doseringar så sticker redoxvärdet neråt direkt. Testade 20 doseringar över dagen istället för 18 och när jag kom hem i dag (cirka 8 doseringar) så var redox på -320.

 

I starten trodde jag att jag hade funnit en bra balans mellan dosering och flöde men nu börjar jag fundera på om det är bättre att ha kontinuerligt flöde på pumpen istället för puls variabel. Det verkar som att puls variabel "jämnar ut" så att flödet matchar kolkälledoseringen och att profiluxen då gör det den kan för att redoxen skall ligga stilla vilket i sin tur gör att det inte blir så effektiv denitrikation eftersom flödet minimeras mot kolkälledoseringen.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja.

Om pumpen stannar och står stilla så sjunker värdet efter en stund (oavsett om det är dosering eller ej) och när den startar så brukar redoxvärdet sjunka en stund till (10-15 min) sen vänder det och pumpen arbetar så att redoxvärdet sakta höjer sig mot börvärdet.

Det sker oavsett om det är dosering eller ej. Tycker det borde varit mer effekt på doseringarna eller att den kanske borde stått mer stilla mellan doseringarna för att det skulle vara mer "riktigt". När den står på pulse variable och går som den gör nu blir jag väldigt osäker på hur mycket flöde jag faktiskt får igenom filtret.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar ju ligga rätt i dygnsdosen.

 

Testa det när du är hemma under helgen. Sedan kan du sänka börvärdet något - till -200 kanske och se om du stabiliserar där eller om du behöver öka till mer doseringar av 0,1 ml

 

Får du sänka din alk dosering på ballingen fortfarande!?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar som att jag träffar riktigt med 18 x 0,2 för jag ligger innanför de 25 mV hela tiden.

 

Det spelar ingen roll vad jag sätter börvärdet på.. med 18 x 0,2 så pendlar det alltid mellan 25-30 mV enheter och tillbaka till börvärdet.

 

Det är det jag tycker är konstigt.

 

Med 18 x 0,2 håller jag mig alltid innan för de 25-30 mV men om jag tar mer än 18 doseringar så sticker redox ner lägre och lägre.

 

Exempel:

 

Börvärde -175, redox håller sig innanför -180 till -195

Börvärde -220, redox håller sig innanför -225 till -240

Börvärde -250, redox håller sig innanför -255 till -270

Börvärde -300, redox håller sig innanför -305 till -320

 

På 18 doseringar.

 

Tar jag till flere doseringar så sjunker redox inom loppet av en halv dag. Testade att sätta börvärdet på -175 och 24 doseringar. När jag kom hem igjen var redoxvärdet -317 och det är liten skillnad i tid egentligen för det skiljer bara 20 minuter mellan de doseringarna om man ser på 18 doseringar på dygnet eller 24 doseringar på dygnet.

 

Vet inte om det har att göra med att jag kör redoxstyrt och att filtret jämnar ut. När jag körde in filtret så slutade jag med att köra redoxstyrt och använde bara kontinuerlig drift med pauser (timer som du rekommenderade) och då fick jag sakt ner redox till en nivå bara genom att korrigera doseringar. Funderar på att försöka på samma sätt igjen men då riskerar man ju att få in för mycket vatten och att filtret kan "crasha" om det får för mycket vatten i förhållande till doseringarna.

 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är konstigt.

 

När jag kör med redoxstyrning så har jag pulse på 3 min 58 sek och pause på 2 sek. Kör med pulse variabel. Redoxvärdet reagerar kraftigt på om jag doserar mer än 0,2 åt gången och pumpen stoppar ju med inställningarna på det satta börvärdet men startar raskt igen.

 

Alltså, i mina ögon, borde ju pumpen då gå ganska kontinuerligt och jag borde få ett ganska högt flöde genom filtret på den redoxen som jag vill.

 

Men när jag kör med kontinuerligt flöde på pumpen så sjunker redox kraftigt.

Det är helt tydligt att den mängden kolkälla som behovs när man kör redoxstyrt är och blir lägre och lägre för pumpen klarar av att hålla börvärdet på plats med mindre kolkälla tack vare pulse/pause funktionen än om matarpumpen står på kontinuerligt flöde.

 

Alltså är det inte så effektivt som jag tror att det är/ser ut med redoxstyrning eftersom kontrollern "fixerar" värdet och minimerar bruken av kolkälla på bekostnad av flödet.

Testar nu en annan sak..

Kör pumpen kontinuerligt på maximalt flöde. Har satt upp doserna till 0,3 ml/dos och satt den på 36 doser (40 minuter mellan doserna). Vid första doseringstillfälle som var 22:00 har redoxvärdet gått från -145 till -168 och det sjunker fortsatt.

 

Jag tänker se om (hur långt tillbaka det klarar av att gå) innan nästa dosering som är 22:40.. om det går helt tillbaka så vet jag att det är lagom mängd kolkälla till det flödet.. om den inte kommer tillbaka till utgångsvärdet så måste jag minska på antalet doseringar så att det blir längre tid mellan doseringarna.

 

När jag har funnit "riktigt" antal doseringar på 0,3 ml för att hålla värdet innanför ett fast intervall kan jag "dosera upp" till det redoxvärdet som jag vill ha och så köra på det fasta antalet doseringar.   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Dimorb sa:

Ja det vet jag men är det inte konstigt att filtret/proben ger samma utslag vid dosering som när pumpen står stilla? När pumpen har stått stilla i 10 sekunder så forsvinner redoxvärdet ner lika mycket och lika snabbt som om det hade varit en dosering.
 

 

Förstod inte detta men får ta en ny repa på det när pumpen kommer.

Men i förhållande till redoxvärdet och denitrifikationen.

Har ju upplevt att jag har haft full denitrifikation på både "högre" redoxvärde (-180) och på lägre (-300) men nu när jag har mätt har jag haft ganska dåligt utvatten från filtret. Kan det vara så enkelt att filtret inte får tillräckligt med kolkälla för att kunna driva full denitrifikation?

Kör nu på -300 till -320 och får då ut 0,05-0,1 i nitrit och 2,5-5,0 i nitrat med 18 x 0,2 ml. Har ju fått samma värden tidigare med -220 till -240 i redoxvärde och på samma dosering.

 

Tror du jag kan höja redox (-180) och bara pröva att öka dosen med kolkälla? Eller det är inte möjligt eftersom pumpen kanske inte hinner tillbaka till börvärdet mellan doseringarna?

 

 

Redox problem behöver regelbundet göras rent , dvs den kan visa falskt lågt värde.

Det vill säga , du kanske i själva verket ligger på -200 och då får du inte riktigt full  denitrifikation.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är enklast att bara laborera med EN variabel. I mitt fall så var det flödet genom reaktorn:  slangpumpen stängdes av o på av apexdatorn , bestämt av redox där om  Redox låg över -190 mV stängdes pumpen av och om Redox gick under -200 mV sattes pumpen på. 

Kolkällan gick utanför datorns kontroll , doserades via en annan enklare enkanalig slangpump, i mitt fall oftast runt 1 ml x 3. 

Den dosen justerade jag manuellt genom att på loggen se hur ofta slangpumpen var PÅ. Målsättningen är förstås att slangpumpen går så mkt som möjligt så om off perioderna blev för långa höjde jag dosen kolkälla. 

 

Nitrat var alltid  noll på utvattnet eftersom pumpen styrdes av redox, dvs det  blev därför aldrig något Redox över -190 mV och oftast låg det runt -200--400. 

 Enda gångerna jag fick problem med nitrat på utvattnet , det var om Redoxproben  visade fel , det vill säga behövde rengöras. Då visar den ju falskt lågt och pumpen går då för mycket varvid Redox stiger i reaktorn och du får inte full denitrifikation. 

 I mitt fall hade det nog inte fungerat att även styra kolkällan med dator då min reaktor hela tiden krävde extremt lite kolkälla men ändå fungerade bra. Därför valde  jag att "bara" styra med en variabel.  Det var enklast och det har fungerat utmärkt. 

 

 Dimorb: en fråga. Jag vet att du kan all teori och allt om nitratreaktorer vid det här laget. Har inte du hållt på snart ett år med den här reaktorn utan att få ordning på det helt? Med ordning på det helt menar jag full denitrifikation 24/7. Rektorn ska ju sköta sig själv väldigt mycket med hjälp av datorn. Du skall inte behöva mixtra så mycket med den. Jag kan inte förstå hur det har kunnat bli så här komplicerat i ditt fall,  ligger det något grundläggande fel i Deltec  konstruktion? 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, jonasroman sa:

Jag tycker det är enklast att bara laborera med EN variabel. I mitt fall så var det flödet genom reaktorn:  slangpumpen stängdes av o på av apexdatorn , bestämt av redox där om  Redox låg över -190 mV stängdes pumpen av och om Redox gick under -200 mV sattes pumpen på. 

Kolkällan gick utanför datorns kontroll , doserades via en annan enklare enkanalig slangpump, i mitt fall oftast runt 1 ml x 3. 

Den dosen justerade jag manuellt genom att på loggen se hur ofta slangpumpen var PÅ. Målsättningen är förstås att slangpumpen går så mkt som möjligt så om off perioderna blev för långa höjde jag dosen kolkälla. 

 

Jag tycker också att det är enklast med en variabel men får det inte att fungera likaväl.

 

Jag kör ju också med redoxstyrning. Pumpen går på och av vid ett satt börvärde. Kolkällan doseras med hjälp av doser. När jag körde in filtret ökade jag dosen med kolkälla efter redoxvärdet och värdet på vattnet ut från filtret. När jag sedan gick över till att låta styrdatorn styra flödet genom filtret så blev/blir hela tiden kraven på doseringen av kolkälla mindre. Precis som att styrdatorn arbetar för att minimera effekterna av både dosering och pumpens aktivitet. Den vill att värdet skall ligga stilla mellan de satta värdena. Om jag doserar mer kolkälla sjunker redox allt för snabbt. Doserar jag mindre så ligger den bara still och studsar.

Så som det har varit nu har jag ju kört på redoxstyrning och redoxvärdet har alltid legat innanför de gränserna jag har satt och det ser ut som att pumpen går mer eller mindre konstant.. men när jag slår på kontinuerlig drift på matarpumpen så höjer sig redox massor. Alltså är ju kolkällan inte tillräcklig för flödet eller tidsramarna.

 

5 minuter sedan, jonasroman sa:

Nitrat var alltid  noll på utvattnet eftersom pumpen styrdes av redox, dvs det  blev därför aldrig något Redox över -190 mV och oftast låg det runt -200--400. 

 Enda gångerna jag fick problem med nitrat på utvattnet , det var om Redoxproben  visade fel , det vill säga behövde rengöras. Då visar den ju falskt lågt och pumpen går då för mycket varvid Redox stiger i reaktorn och du får inte full denitrifikation. 

 I mitt fall hade det nog inte fungerat att även styra kolkällan med dator då min reaktor hela tiden krävde extremt lite kolkälla men ändå fungerade bra. Därför valde  jag att "bara" styra med en variabel.  Det var enklast och det har fungerat utmärkt. 

 

 Dimorb: en fråga. Jag vet att du kan all teori och allt om nitratreaktorer vid det här laget. Har inte du hållt på snart ett år med den här reaktorn utan att få ordning på det helt? Med ordning på det helt menar jag full denitrifikation 24/7. Rektorn ska ju sköta sig själv väldigt mycket med hjälp av datorn. Du skall inte behöva mixtra så mycket med den. Jag kan inte förstå hur det har kunnat bli så här komplicerat i ditt fall,  ligger det något grundläggande fel i Deltec  konstruktion? 

 

Jag har hållt på länge.. :(

Vet inte vad som är galet men som det är nu så får jag känslan av att när jag kör med redoxstyrning så sker något utav följande:

1). Jag får inte in tillräckligt med kolkälla för redoxproben går amok och matarpumpen stannar/proben visar allt för högt värde.

2). Jag matar in tillräckligt med kolkälla för att redoxvärdet skall stabiliserar (enligt proben) men styrdatorn arbetar för att stabilisera värdet med minsta möjliga förändring och jag blir då ståendes med ett filter utan aktivitet alltså ingen full denitrifikation.

 

Min nästa tanke är att köra på kontinuerligt inmatning av vattnet, finna en dos med kolkälla som ger mig 0 i utvattnet och ett hyfsat värde på redoxproben när den är rengjord och så ge blanka fan i redoxstyrning och vad redoxproben säger.. mer ha den som en indiaktion på när jag behöver rengöra proben.

Då kan jag inte använda redoxvärdet som en indikation på när jag får "rent" utvatten från filtret utan måste helt enkelt mäta utvattnet och bara korrigera så att doseringarna motsvarar det som behovs för att hålla redoxvärdet innanför vissa områden. De områdena får inte tillåtelse att styra matarpumpen utan ger bara en indikation på arbetsintervallet.

 

5 minuter sedan, jonasroman sa:

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ditt nitratvärde gått ner i huvudkaret?

 

Citat

Men när jag kör med kontinuerligt flöde på pumpen så sjunker redox kraftigt.

 

Stämmer detta - att redox sjunker när pumpen går. Det brukar vara tvärtom. Har du satt att uttaget till pumpen skall gå på Redox - increase

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska vi se.

 

Kan inte mäta någon direkt nedgång i huvudakvariet men det var någon vecka sedan jag mätte så skall ta igjen i dag. (EDIT: Nitrit 0,1 och nitrat 50ish fortsatt, men matar nog lite mer nu än förr)

 

I går kväll gjorde jag följande förändringar.

 

Satte pumpen på kontinuerlig drift på 4,5 liter/timme, alltså 108 liter/dygn. Ändrade doseringen till 0,3 ml/dos och testade 1 dosering. Det tog cirka 1 timme och 10 minuter för den doseringen att nå sin "topp" och gå tillbaka till utgångsläget igjen.

 

Tänkte att jag därför skulle se vad som skedde om jag satte samma dosering över ett längre tidsförlopp.

 

Satte på 24 x 0,3 alltså en ökning från 18 x 0,2 - istället för 3,6 doserades det in 7,2 över natten.

 

Den första perioden (timmen) såg det ok ut, då var jag vaken och observerade, men så i period 2 skedde det någonting som fick redoxvärdet att helt rakna ner i botten).. gick från -161 till -305. Så även om de påföljande perioderna var mer jämna så låg redoxvärdet väldigt lågt över kvällen.

 

Det som oroar mig med lågt redoxvärde är risken för svavelväte och att det kan fälla ut fosfor från inredningen och att det kan vara farligt och jag tycker att var gång jag har kört på ett lågt redox så får jag högre fosfat/fosforvärde i akvariet.

 

Så i dag på morgonen när jag vaknade upp till -367 mV så tog jag nitrit, nitrat och fosfor ut från reaktorn.

 

Nitrit 0,1 ppm

Nitrat 2,5 ppm

Fosfor 16 ppb, alltså 0,05 ppm fosfat

 

Det är värden som jag får vid -367. Ingen lukt från utloppet.

 

Jag korrigerar nu så att redoxvärdet går ner mot -160/-180 igjen genom att låta doseringarna stå med lite större mellanrum. Men vad är vidare rekommendationer?

 

Varför visar testet lite nitrat men mycket nitrit?

Stämmer det som jag tror att låg redox kan ge upphov till fosfat i utvattnet eller är det enbart om det kommer med svavelväte?

 

Vilka anledningar finns det till att redoxvärdet sjunker så olika kraftigt när jag använder mig av kontinuerlig drift vs pulse variabel?

 

När jag körde på pulse variabel på 18 x 0,2 och ändrade till 19 x 0.2 så sjönk redox ner mot -350 väldigt hastigt. Nu har jag nästan dubblat kolkällan och först då får jag samma effekt. Är det en omställningsperiod för filtret eller varför så stor skillnad? Procentuellt sett borde ju inte en ökning av kolkälla på 0,2 ml ge något utslag jämfört med en ökning på 50% över hela dygnet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman

Hur ser du hur aktiv din matarpump har varit?

En av anledningarna till att jag inte förlitar mig på styrdatorn/redoxstyrning är för att jag upplever att mycket mindre vatten går igenom reaktorn när den har kontrollen. Hade varit bra att se hur ofta den är aktiv.

Är det möjligt tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar fundera på om det är helt enkelt så att din redoxprobe mäter fel(mäter falskt lågt). med redox på -360mv borde du ha 0.00 i nitrat på utvattnet. Mina nitratvärden var alltid absolut 0 så fort redox sjönk under -250mv....isåfall har du ju hela tiden kört reaktorn för klent, dvs för högt flöde och/eller för lite kolkälla.

 

med 50 i nitrat på invattnet så borde din reaktor vilja ha mkt kol, men det finns ju en gräns för flödet när det inte spelar nån roll hur mkt kol du doserar för du förlorar anareobismen. Så fort det finns syre avstannar denitrifikationen, bakterierna tar syre hellre om det finns...du har ju helt enkelt inte tillräcklig denitrifikation. Det måste va det, annars hade du haft 0 i nitrat på utvattnat efter så här lång tid. 

 

Tänk också på att när du rengör elektroden kan det ta flera dar inna den visar rätt...i början visar den falskt högt, i alla all i mitt fall. Då kommer förvisso reaktorn stå still mer än nödvändigt så noll i nitrat borde det bli, o kanske lite svavelväte. 

 

Jag hade dubbelkollar redoxproben, kanske rent av bytt den....

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

Jag börjar fundera på om det är helt enkelt så att din redoxprobe mäter fel(mäter falskt lågt). med redox på -360mv borde du ha 0.00 i nitrat på utvattnet. Mina nitratvärden var alltid absolut 0 så fort redox sjönk under -250mv....isåfall har du ju hela tiden kört reaktorn för klent, dvs för högt flöde och/eller för lite kolkälla.

 

med 50 i nitrat på invattnet så borde din reaktor vilja ha mkt kol, men det finns ju en gräns för flödet när det inte spelar nån roll hur mkt kol du doserar för du förlorar anareobismen. Så fort det finns syre avstannar denitrifikationen, bakterierna tar syre hellre om det finns...du har ju helt enkelt inte tillräcklig denitrifikation. Det måste va det, annars hade du haft 0 i nitrat på utvattnat efter så här lång tid. 

 

Tänk också på att när du rengör elektroden kan det ta flera dar inna den visar rätt...i början visar den falskt högt, i alla all i mitt fall. Då kommer förvisso reaktorn stå still mer än nödvändigt så noll i nitrat borde det bli, o kanske lite svavelväte. 

 

Jag hade dubbelkollar redoxproben, kanske rent av bytt den....

 

 

 

 

 

I det resonemanget borde jag kanske bara starta med en fast dosering och så göra som vid inkörning av filtret.

 

Bara öka kolkällan lite bit för bit tills jag får full denitrifikation. Men då har jag ju ingen aning om vad redoxvärdet egentligen är.

 

Har forresten en kylare ståendes rakt framför nitratfiltret i sumpen. Kan det ha något med ett eventuellt felvärde å göra?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...