Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Det kan ha varit så att om din backventil var igensatt så har inte din dospump 2.1 lyckats med att trycka igenom vid varje 0,2 sek matning utan det byggt upp ett tryck som sedan släppt då och då. Jag tror dock inte att du fått ett för stort mottryck inne i systemet om den interna cirkulationen varit fullt öppet. Rengöring av slangar och backventil samt kanske en ny sådan) bör nog göras på rutin.  Fungerar det nu så skall du inte öka mängden utan antalet doseringar per dygn. Har du fått en ny pump än?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse 

Nej har fått fel pump sänt till mig. Skulle haft en PP150ML från Deltec men de sände en PP1ML när jag beställde från DJ. :(

Har försökt reda i det men de har inte svarat ännu.

Doserar 72 x 0,1 ml och redoxvärdet håller sig inom hyfsade ramar. Utvatten är 0 nitrit och 0,2-0,5 nitrat. Ser en förändring på korallerna i akvariet. De är lite ljusare och det är väl lite indikationer på att nitrat-testet från salifert säger någonstans mellan 25-50 i vattnet istället för 50+.

 

En annan sak i förhållande till proberna.

 

Har checkat både pH och redoxproben mot referensvätskan som kom med proberna men vet inte riktigt hur man skall förlita sig på dem och i vilken utsträckning.

 

T.ex. pH-proben.

Normalt har jag pH mellan 8,2-8,4 över dygnet men sista tiden har den visat ner mot 8,1 till trots för ny sofnolime i systemet. Trodde det var proben så tog den upp för att checka den mot vätskan som skall ha pH 7,0 i 25 grader.

Får 7,09 men vet inte exakt vilken grad det är i referensvätskan. Enligt sprittermometer/akvarietermometer är det 24 grader. Stämmer det att det bör bli lite högre pH när tempen är lägre än förväntat? Bör man kalibrerar om mot vätskan även om det är svårt att få exakt värde då den egentligen skall hålla en konstant temperatur?

När det gäller nitratfiltret, backventil och mottryck så tror jag det stämmer som du skriver. Backventilen blir påverkad av trycket men det stora "felet" var säkert skit i systemet som gjorde att allting inte kom igenom. Ser bättre ut nu på alla sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

7,09 - är ingen katastrof men du kanske skall göra en omkalibrering av mätaren. pH mätning med hundradelar är som raggarkrom på gamla amerikanska bilar - flashigt men av mindre betydelse

 

MVH Lasse

 

:D

Men blir det högre pH av lägre temp? Eller det har ingen betydelse?

Vet inte om jag orkar gå igenom en ny kalibrering. Det är sånt meck med alla prober och sladdar :/

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var inte så jag menade :)

Jag menade.. Referensvätskan höll inte 25 grader som den skulle göra (när jag mätte var den 24 grader) innebär det att proben då kommer visa lägre eller högre pH-värde?

 

För enligt texten på referensvätskan så är den 7,0 i pH vid 25 grader. Men när jag mätte vätskans temp visade termometern 24 grader (och proben 7,09 i pH).. är det en rimlig antagelse att de 0,09 beror på temperaturen i vätskan eller tror du likväl det är värt å kalibrera om?

Det är svårt för vätskan håller aldrig den "riktiga" temperaturen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt burken med referensvätskan flyta i en bunke med 25 gradigt vatten för en halv timma. Men du vet inte om din termometer visar rätt ändå......

 

Betydelsen är liten. Om jag tittar på min buffer för 7.01 från Hanna så visar den 7.01 vid 25 grader och pH 7,03 vid 20 grader. Det är försumbart skillnad mellan 25 och 24 grader med andra ord

 

Kan du leva med ett mindre fel så behöver du inte kalibrera om.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får den inte till att fungera..

Har flippat på något sätt.

 

Kalibrerade om med samma temp som akvarievattnet. Då får jag en felvisning på 0,04 enheter på proben. Så 7.0 visar 6,96 och 9,0 visar 8,94. Men efter kalibreringen så vill inte proben visa samma pH som tidigare.. har legat konstant mellan 8,2-8,4 med hjälp av sofnolime som skummaren suger in luften genom men nu visar proben 8,01 med felvisning skulle det innebära 8,05.

 

Vad kan störa? Ingenting runt proben är ändrat. Ingen ny utrustning och ingenting har varit av/på.

 

Lurar också på: Vad kan ske om sofnolime hamnar i akvariet eller löses upp i vatten och hamnar i akvariet? Vet du vad det är @Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid - pH går upp

 

Denna digitala dåraktiga tid. I våra tillämpningar så KAN DU INTE LITA PÅ HUNDRADELEN. Du har 7 och 9. punkt det ligger inom felmarginalen för vår utrustning. Har du nytt media i reaktorn och samma luftmängd som tidigare? Det är bra om det finns en vattenrörelse kring proben - ha den så det strömmar vatten förbi den.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är samma som kalkvatten?

Mediat är nytt men det kommer från en behållare på 30 liter som jag har tagit media ifrån och var gång har det ju så klart kommit in luft i den behållaren. Det har säkert försämrat effekten till viss del. Men tror inte det ska påverka så mycket utan räknar med att det är för att pH-proben mäter annorlunda. Det är vattenströmmar i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker nog inte med att det är vattenströmmar - det bör rinna vatten rakt på proben. Jag hade oerhörda problem med min konduktivitetsprob (mäter salthalten) Värdena varierade ordentligt och det var klart att något hände när jag tog på den. sedan började den ge ett stadigt värde helt plötsligen - för att gå tillbaka till att variera när jag flyttade den lite. Gjorde om utströmningen från karet (när det kommer ner i sumpen) så att 2500 liter i timmen strömmar emot proberna - de fungerar bra nu - samtliga,

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte vad som kan ha gjort att det har blivit en ändring i mätningarna (eller om det är en faktiskt ändring i akvarievattnets värden).

 

Har mätt pH mellan 8,2-8,4 när jag har ny sofnolime i luftintaget till skummaren hela tiden tidigare.

Har testat att kalibrera om pH-proben flera gånger och nu visar den 6,99 på referensvätska 7,00 vid 25 grader och 8,99 på referensvätska 9,00 vid 25 grader. Alltså precis så som det skall vara. Den är också rengjord.

 

Likväl visar den 8,0 i pH i akvariet. Ibland även 7,8. Har testat att mäta "i" akvariet och även i en platsbehållare utanför och jag får samma värden.

 

Kan inte tänka mig att det är någonting med probens placering för de har alltid stått på samma ställe och tidigare visat "riktigt" värde.

 

Kan inte heller komma på att jag har gjort några ändringar. Vattnet är bättre (lägre nitrat och fosfat) men annars ingen skillnad. Jag har höjt skummnivån i skummaren för att få ut mer skit och jag har startat att dosera lite nopox i sumpens returfack (mätarna står i första facket). Kan inte se på akvariets invånare att de ser sämre ut på något sätt. Någon fisk har varit liet snål med maten de sista dagarna men ingenting annat.

 

Är det rimligt att tänka att det är ett mätfel eller kan det vara något annat som påverkar pH så att det blir lägre?

Nitratfiltret går och slår, fosfatfilter med remophos(järn), högre nivå på skummet i skummaren och nopox i returfacket. Det är det "nya" som jag kan tänka på. Förslag på vad det kan vara eller hur man kan checka proben? Den visar ju korrekt i referensvätskorna men bananas i akvariet :(  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

dosera lite nopox i sumpens returfack (mätarna står i första facket). Kan inte se på akvariets invånare att de ser sämre ut på något sätt. Någon fisk har varit liet snål med maten de sista dagarna men ingenting annat.

 

Kom ändringen mestadels efter du börjat dosera nopox i vattenvolymen?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det startade lite innan dess men ändringen har nog ökt efterhand. Ser på loggen att jag hade 8,27 i pH 7 dagar innan jag startade med nopox.

Startade med nopox 14/4 och då var pH 8,13. Kan ju varit nedgång i effektiviteten på sofnolimen. Men från den 14/4 doserade jag nopox och pH har då gått lägre och lägre.

Som mest har det "toppat" på 8,25 vilket är ett värde som jag normalt hade under kvällstid. I skrivande stund säger proben 8,04

 

Inga stora skillnader i mätvärde över kväll/dag (enligt proben). Tidigare hade jag ofta ett utslag på 0,1 enheter mellan natt och dag.

 

Vad tror du?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara en bidragande orsak. Mer snabbt organiskt kol i akvariet - mer bakteriell nedbrytning - mer produktion av koldioxid - lägre pH.

 

En kanske onödig fråga - slangen mellan skummare och CO2 scrubbern är hel och ingen tjyvluft kommer in?

 

Jag skulle utgå från att värdet är rätt. eller åtminstone nära det verkliga värdet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir helt klart mer bakterie.

Sedan jag startade att dosera nopox i akvariet har jag fått tömma skummarkoppen var 3dje dag. Innan 1-2 gånger varannan vecka.

 

Jag märker inte av någon tjuvluft mellan filter och skummare men jag märker att det ena filtret drar lite mindre luft. Om man håller för luftintaget så "suger" det till kraftigare på den ena än den andra. Vet inte varför eftersom jag har gjort rent alla in/utgångar mellan de olika filtren och skummaren. Kanske är pumpen på den ena som är slö?

Om jag utgår från att värdet är korrekt (8,0) så tycker jag det är för lågt. Vad bör då bli åtgärder (inga drastiska för koraller/fisk ser ok ut) för att få det upp igjen?

Sluta dosera nopox? Hur snabbt bör man då se en effekt? 24 timmar, en vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

 
Då har jag checkat vidare.

pH i sumpen (samma ställe som jag alltid har mätt) var 8,06 nu på morgonen.
pH i utvattnet från nitratfiltret (går ut i sumpen i samma fack, det har det alltid gjort) var 7,9
pH i akvariet (tog ett litermått och mätt i det) var 8,03

Det är ju stor skillnad på utvattnet och det cirkulerande vattnet. Har det med just cirkulation, temperatur osv att göra eller är det surare p.g.a. processerna i filtret?


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren suger in vatten i mitten på sumpen och skjuter det tillbaka genom en lång slang/rör som går tillbaka till starten på sumpen. Vattnet rinner sedan tillbaka mot skummaren igjen så en del vatten går säkert igenom skummaren både en och två gånger. Proberna sitter på samma sida som utblåset från skummaren bara på motsatt sida. Utblås till höger och prober till vänster i den högra delen av sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nya frågor och "problem".

 

Nitratreactorn fungerar nu så fruktansvärt bra att det har blivit fullt med bakterier.
 

Filtret är uppbyggt på ett sådant sätt att 2 st perforerade plattor sitter i botten/toppen. Dessa skall göra så att bakteriemassan inte kommer "på" proben. Såg i dag att det är helt fullt med bakterier och de har vuxit över allting inuti filtret.

Vad gör man då? Öppnar man för rengöring?

Man vill ju inte starta om filtret då det tog så lång tid att få igång det men det går inte att ha redoxproben nedstucken i bakteriemassan för då blir ju värdet aldrig rättvisandes.

@Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...