Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

@Lasse


Nya bekymmer.

Gjorde rent ovanför den perforerade plattan för att redoxproben inte skulle mäta fel värde och efter det har det hänt något i akvariet/filtret.

Vattenvärdena i akvariet är Nitrit 0,025-0,05 och Nitrat 50ish (fortsatt, har inte fått den starkare pumpen)

Börvärdet är satt till -200. Hysteris är satt till 10 och kontroll är pulse variable.

Vattnet ut från filtret mäter: Nitrit 1,0 och Nitrat 50ish.

Har höjt doseringen ytterligare så doserar nu 84 x 0,1 eftersom jag tänkte att det var otillräcklig dosering. Har fortsatt inte fått backventil från Deltec så slangarna är väldigt styva och backventilen läcker om man tar bort slangen till pumpen som ger kolkälla.

Kan inte ändra dosering till 0,2 ml/dos för då flippar pumpen så det är fortsatt något med doseringarna som inte är helt 100%.

Har bytt slangar till matarpumpen.

Kan de förändrade värden i nitratfiltret bara vara en stabiliserings-sak efter att jag rensade övre delen av filtret och i så fall hur länge bör det gå innan man ser resultat eller bättring?

Doserar nu nopox i vattnet också för att "hjälpa" till med nedbrytning av fosfat och nitrat.






 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja räknar med att filtrer återigen har börjat arbeta med att göra om nitrat till nitrit och nu skall det bara vidare till kvävgas.. att jag mäter nitrat skyller jag på nitriten.

 

Tror du detsamma eller är det något annat som kan ha skett efter att jag "slammsög" ut det översta lagret av bakterierna.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall väl gå ihop med Programmable logic och kommandot and. General alarm (inverted) and Redox (x) increasing.

 

Men då stannar den på alla alarm.

 

Vill du att den skall stanna på ett värde över (eller under) ett visst ärde så gör du en virtuell prob som du sedan kombinerar ihop med den reella i ett PL kommando.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite mer kontroll nu och tror det blir ännu bättre när de riktiga backventilerna kommer. Nu kör jag med en som läcker tillbaka och jag tror inte pumpen orkar dra in alla doseringar som är på 0,1 ml.

 

Men har bytt alla slangar och rengjort alla inlopp samt "slammsugit" all bakterier som var på ovansidan av den perforerade plattan och runt proben. Så nu ser man proben igjen.

 

Kunde höja doseringen från 60 x 0,1 till 96 x 0,1 ml utan att det svänger för mycket.

 

Så det är extremt noga att hålla en del av tingen under kategorin regelbunden skötsel. Trodde det var en "set and forget" lösning men här är det helt klart att man inte kan glömma vad man skall ha koll på :D

För smutsiga slangar, inkletade prober, smutsiga inlopp osv.. allting ger så stor inverkan att antingen får man in för mycket vatten och det kommer ut skit eller kommer det inte in tillräckligt med mat/flöde och det luktar ruttet ägg för man går för lågt. Får helt enkelt lägga till de sakerna i underhålls-listan för att vara säker på att ting går som det ska. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse


I dag/i kväll uppmärksammade jag någonting som jag inte märkt förr som säkert har haft en negativ inverkan.

Kör just nu pumpen på pulse variabel med puls "on" i 20 min och "off" i 1 sekund. För att filtret skall ha maximalt flöde. Har tänkt att det ska gå bra eftersom pumpens aktiva tid blir reglerad av differansen mellan börvärdet och det aktuella värdet. Skulle redoxvärdet bli för högt (mot det positiva) så startar ju inte pumpen igjen efter pause.

Fail safe kan man tänka..

NOT!!.. 

Jag lyckades precis se på alla värdena i GCC och pumpen stod på pulse. Den pumpade ner till det aktuella värdet var en bit under det satta börvärdet. Tänkte inte på det för det är ju normalt med lite förskjutning.

Men så fick jag ett mail om larm kort tid senare. Tittade igjen och då stod pumpen av trots att den enligt inställningarna skall starta på -205 i redox.

Det är något konstigt med funktionen/enheten och jag börjar fundera på om det kan vara något som bör åtgärdas med powerbaren (PAB).. Kylaren har ju varit lite konstig sista tiden och den sitter också i samma powerbar.

Vad kan man göra för att kontrollera det?

När redoxvärdet har förskjutits har jag ju alltid tänkt att det var på grund av pumpen inte har räckt till men nu när jag har satt den på kontinuerlig drift så har den inga problem att sänka redoxvärdet i filtret till trots för ökad dosering.


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Förklara en gång till - jag förstod inte - du verkar blandat ihop höjning av med sänkning av redoxen

 

 

MVH Lasse


Jag skriver nog lite varierat. Inte meningen bara blir galet ibland.  

 

Menar att när jag såg på pumpens aktivitet så var börvärdet satt på -200 och pumpen pumpade UPP värdet till -195. En kort stund senare fick jag larm. Pumpen skall ju starta igjen när redoxvärdet har gått NER till -205 men den hade stått stilla. Jag observerade pumpen fram tills det att den startade vilket den gjorde igjen på -263. När jag observerar gamla diagram och värdetabeller så kan de se ut som att detta har skett förr. Det vill säga att pumpen går tills redoxvärdet är HÖJT till det satt börvärdet men så startar den inte alltid igjen när redoxvärdet SJUNKER till den satt inställningen. Den tillåter värdet inuti filtret att sjunka olika lågt varje gång ser det ut som.

Tror att det kanske kan bero på någon software inställning till powerbaren eller liknande. Funderar också på om det kan vara samma sak som har hänt med kylaren då den också styrs genom powerbaren.

Men vad kan man göra för att kontrollera att det fungerar som det ska?

Använder nu two position controller funktionen. Det är ju nästan som att köra en mix utav timer och pulse variable bara det att arbetsområdet alltid är densamma eftersom pumpens gångtid inte beräknas utan enbart styrs av start och stop-punkterna utan att ta hänsyn till hur stor differans det är mellan börvärdet och det aktuella värdet.

Pumpen startar nu på ett fast redoxvärdet (-205, som är börvärdet + halv hysteris) och den pumpar tills börvärdet är nått (-200, så stoppar den). Den gör ingen skillnad på gångtid, pauser eller pulser. Bara av och på vid de värdena. Det vill säga den pumpar UPP redoxvärdet igjen efter sänkningen.

Oftast hinner redoxvärdet sjunka ner mot -220 innan pumpen får processen till att svänga.

Ex. redoxvärdet faller förbi -205 och pumpen startar, redoxvärdet fortsätter sjunkar till trots för att pumpen går, oftast faller redoxvärdet ner mot -213 till -220 innan processen vänder och redoxvärdet STIGER igjen, pumpen står på tills det aktuella redoxvärdet som mäts är -200 då slår den av.

TILLÄGGSINFORMATION:
Även i two position controller-funktionen händer det att redoxvärdet dippar NER en bit under det som är normalt. Ofta när det sker så undersöker jag filtret och finner att det är flere bubblor inuti den övre delen av filtret och även ibland på proben. Det ser inte ut som bakteriemassan (som nästan är orange) utan är mer som bubblor/vitt slem. Kan det vara bakterier som växer till så snabbt eller är det kvävgas som vädras ut? Gjorde rent proben i går och området runtomkring så om det är bakterier så växer de snabbt. Kan bubblor från kvävgas fastna på och störa probens mätvärde?   
 

Ändrat av Dimorb
TILLÄGGSINFORMATION
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag hoppas att du inte har kylaren på pulse varable! Kompressordrivna kylare måste köras på on off och med långa slagtider - annars skadar man kompressorn

 

MVH Lasse

Nej naturligtvis inte.. menade att jag körde den genom PAB'en. Den får sin ström från ett utag i PAB-enheten.

 

Vad tror du om det andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-03 at 11:28, Dimorb sa:

@Lasse


Nya bekymmer.

Gjorde rent ovanför den perforerade plattan för att redoxproben inte skulle mäta fel värde och efter det har det hänt något i akvariet/filtret.

Vattenvärdena i akvariet är Nitrit 0,025-0,05 och Nitrat 50ish (fortsatt, har inte fått den starkare pumpen)

Börvärdet är satt till -200. Hysteris är satt till 10 och kontroll är pulse variable.

Vattnet ut från filtret mäter: Nitrit 1,0 och Nitrat 50ish.

Har höjt doseringen ytterligare så doserar nu 84 x 0,1 eftersom jag tänkte att det var otillräcklig dosering. Har fortsatt inte fått backventil från Deltec så slangarna är väldigt styva och backventilen läcker om man tar bort slangen till pumpen som ger kolkälla.

Kan inte ändra dosering till 0,2 ml/dos för då flippar pumpen så det är fortsatt något med doseringarna som inte är helt 100%.

Har bytt slangar till matarpumpen.

Kan de förändrade värden i nitratfiltret bara vara en stabiliserings-sak efter att jag rensade övre delen av filtret och i så fall hur länge bör det gå innan man ser resultat eller bättring?

Doserar nu nopox i vattnet också för att "hjälpa" till med nedbrytning av fosfat och nitrat.






 

Om du har ett nitratfilter på tex 10 liter, nu tar jag mitt  eget som exempel, och det stått ett tag o mognat, läs fullt med bakterier, så tror jag inte det inte särskilt känsligt för om du stör det lite. Jag tror till o med du skulle kunna ta upp hela biomassan o skölja den lite i saltvatten o sen stoppa ned den igen o få igång filtert på ngr dar istället för månader. Det lilla ingrepp du gjort med ditt filter borde inte påverka så mkt och så länge. Så tror jag i alla fall. Mitt filter tålde en hel del, jag hade det öppet ibland när jag gjorde rent redoxelektroden, spolade ner syrerikt vatten när jag spolade kanalerna mm...men bara efter en timma var det som innan igen. 

 

Varför har du backventil mellan doserpump och reaktor?(om du nu har det, kan ha fattat dig fel) , doserpumpen är väl en slangpump?   dvs den stoppar häverteffekten då slangen är helt komprimerad på minst ett ställe hela tiden. Jag har aldrig fattat vitsen med backventil i sådana sammanhang.  Backventilen dessutom ändrar motståndet över tid såpass mkt så flödet som din slangpump levererar kommer ändra sig med säkert 20% över rätt kort tid! Vidare är det en bra grundregel att slangdimensionerna på transportslangarna är lika stora som dimensionen inne i pumpen. Jag tror backventilen reducerar detta avsevärt. Jag jobbar med slangpumpar mkt nu som du vet i min KH-maskinstillverkning...

Men jag kan missförstått dig, har inte läst igenom tråden det sista. 

 

Har du möjlighet att kort sammanfatta var du ligger nu? Funkar inte fortfarande förstår jag?? efter 1 år?.... 

 

Får du bara tillräcklig anareobism(dvs rätt flöde kontra kolmängd), bra yta/area, och tillräckligt med kol, så skall det funka.  Nåt av de tre sakerna är fel, där jag tror på otillräcklig anareobism i de fall du fått ofullständig denitrifikation. Jag tyckte du skrev att du hade till om med nitrit på utvatten...det talar för mkt ofullständig denitrifikation dvs inte tillräckligt syrefattigt i reaktorn. Minsta syre så kommer denitrifikationsbakterierna gå över på att andas med syre, och/eller bara reducera nitrat i ett steg, till nitrit. 

 

Sen återigen: redoxelektroder tar tid på sig att ställa in sig, en ny tar 2-3 veckor ibland, o efter rengöring kan det ta ngr dar. Jag har aldrig förstått vitsen med att kalibrera därför eftersom den släpar efter med en tidsfaktor på dagar, veckor(ny elektrod eller helt byte av miljö), till skillnad från en ph elektrod. Kalibrerar du då en redoxelektrod INNAN denna inkörningsfas är klar blir det ju helt fel. Min nya visade runt +150mv i 2 veckor, sen visade den det mer rätt, runt +350mv. Har du kalibrerat dina elektroder för tidigt kanske du har falskt höga värden på elektroden, vilket isåfall förklarar varför du inte får tillräcklig anareobism...din visar tex -200mv men du har i själva verket kanske  -100mv...och  vid -100mv kommer du inte få tillräcklig denitrifikation. För det krävs runt -250mv eller lägre. Därför är det också konstigt med deltecs rekommendation på -170mv om jag minns dig rätt...det låter för högt. Jag fick tydligt först fullständig denitrifiaktion, dvs 0 på nitrit o nästan noll på nitrat på utvatten, vid redox under -250mv. Och dessa siffror stämmer bra med de artiklar jag kommit över rörande denna biologi. 

 

Ett bevisande exempel till på det: Jag har 2 redoxelektroder, en i reaktorn i en i karet. Min nitratreaktor är nu urkopplad då jag har lågt nitrat i karet av sig självt, denna redoxeletrod har jag placerat i karet så nu har jag två...det tog 3 veckor innan den visade samma som den som varit i karet längre, men nu visar dom exakt samma, men först efter 3 veckor!...ingen av dom är kalibrerade och dom är av olika fabrikat. Båda visar nu 390 mv plus minus 10 mv. 

 

Förresten kanske jag kommer sälja min AM reaktor, men skall vänta lite till så jag inte behöver koppla in den igen;-)

 

som sagt, sammanfatta gärna mkt kort om du har tid o lust.

 

Mvh

Jonas 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-05 at 08:47, Dimorb sa:


Jag skriver nog lite varierat. Inte meningen bara blir galet ibland.  

 

Menar att när jag såg på pumpens aktivitet så var börvärdet satt på -200 och pumpen pumpade UPP värdet till -195. En kort stund senare fick jag larm. Pumpen skall ju starta igjen när redoxvärdet har gått NER till -205 men den hade stått stilla. Jag observerade pumpen fram tills det att den startade vilket den gjorde igjen på -263. När jag observerar gamla diagram och värdetabeller så kan de se ut som att detta har skett förr. Det vill säga att pumpen går tills redoxvärdet är HÖJT till det satt börvärdet men så startar den inte alltid igjen när redoxvärdet SJUNKER till den satt inställningen. Den tillåter värdet inuti filtret att sjunka olika lågt varje gång ser det ut som.

Tror att det kanske kan bero på någon software inställning till powerbaren eller liknande. Funderar också på om det kan vara samma sak som har hänt med kylaren då den också styrs genom powerbaren.

Men vad kan man göra för att kontrollera att det fungerar som det ska?

Använder nu two position controller funktionen. Det är ju nästan som att köra en mix utav timer och pulse variable bara det att arbetsområdet alltid är densamma eftersom pumpens gångtid inte beräknas utan enbart styrs av start och stop-punkterna utan att ta hänsyn till hur stor differans det är mellan börvärdet och det aktuella värdet.

Pumpen startar nu på ett fast redoxvärdet (-205, som är börvärdet + halv hysteris) och den pumpar tills börvärdet är nått (-200, så stoppar den). Den gör ingen skillnad på gångtid, pauser eller pulser. Bara av och på vid de värdena. Det vill säga den pumpar UPP redoxvärdet igjen efter sänkningen.

Oftast hinner redoxvärdet sjunka ner mot -220 innan pumpen får processen till att svänga.

Ex. redoxvärdet faller förbi -205 och pumpen startar, redoxvärdet fortsätter sjunkar till trots för att pumpen går, oftast faller redoxvärdet ner mot -213 till -220 innan processen vänder och redoxvärdet STIGER igjen, pumpen står på tills det aktuella redoxvärdet som mäts är -200 då slår den av.

TILLÄGGSINFORMATION:
Även i two position controller-funktionen händer det att redoxvärdet dippar NER en bit under det som är normalt. Ofta när det sker så undersöker jag filtret och finner att det är flere bubblor inuti den övre delen av filtret och även ibland på proben. Det ser inte ut som bakteriemassan (som nästan är orange) utan är mer som bubblor/vitt slem. Kan det vara bakterier som växer till så snabbt eller är det kvävgas som vädras ut? Gjorde rent proben i går och området runtomkring så om det är bakterier så växer de snabbt. Kan bubblor från kvävgas fastna på och störa probens mätvärde?   
 

Det var så på detta raka sätt jag styrde min slangpump också: när redox gick över -190 mv stängdes min pump av. När redox gick under -200mv gick den på, och som du skriver, givetvis släpar värdena efter lite, så den gick ett bra tag innan redox var uppe i -190mv o stängdes av igen. Jag fick med dessa gränsvärden en av o på bild med cirka 30 min av, 30 min på i början etc. Sen med tiden när jag ökade lite på kolkällan, mer bakterier i reaktorn, så sjönk redox enklare, så påtiden blev längre o längre...när på tiden blev alltför lång minskade jag på kolkällan. Tror det är bra att reaktorn får en sådan dos av kolkälla så den släpps upp lite ibland över det övre gränsvärdet ( mitt fall -190mv), så man har lite styrmarginaler kvar. 

 

Du kan alltid, om du inte är helt säker på att din redoxelektrod visar rätt, istället styra mha av nitrit o nitrat på utvattnet. Det är alltid det säkraste, för den biten ljuger aldrig. Redoxen kan som sagt mäta fel...o om din redox tex säger -250mv men du ändå har nitrit på utvattnet, då tror jag inte din redoxelektrod mäter rätt. Som sagt, har du kalibrerat den?, det kan isåfall vara felet, att du borde kanske inte gjort det?

 

Jag lät min stå i karet i 2 veckor innan jag kopplade in den på reaktorn. O sen lät jag den gå i reaktorn också en vecka tror jag innan jag litade på den. Jag gick i början på mätvärdena istället från reaktorn. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, jonasroman sa:

Det var så på detta raka sätt jag styrde min slangpump också: när redox gick över -190 mv stängdes min pump av. När redox gick under -200mv gick den på, och som du skriver, givetvis släpar värdena efter lite, så den gick ett bra tag innan redox var uppe i -190mv o stängdes av igen. Jag fick med dessa gränsvärden en av o på bild med cirka 30 min av, 30 min på i början etc. Sen med tiden när jag ökade lite på kolkällan, mer bakterier i reaktorn, så sjönk redox enklare, så påtiden blev längre o längre...när på tiden blev alltför lång minskade jag på kolkällan. Tror det är bra att reaktorn får en sådan dos av kolkälla så den släpps upp lite ibland över det övre gränsvärdet ( mitt fall -190mv), så man har lite styrmarginaler kvar. 

 

Du kan alltid, om du inte är helt säker på att din redoxelektrod visar rätt, istället styra mha av nitrit o nitrat på utvattnet. Det är alltid det säkraste, för den biten ljuger aldrig. Redoxen kan som sagt mäta fel...o om din redox tex säger -250mv men du ändå har nitrit på utvattnet, då tror jag inte din redoxelektrod mäter rätt. Som sagt, har du kalibrerat den?, det kan isåfall vara felet, att du borde kanske inte gjort det?

 

Jag lät min stå i karet i 2 veckor innan jag kopplade in den på reaktorn. O sen lät jag den gå i reaktorn också en vecka tror jag innan jag litade på den. Jag gick i början på mätvärdena istället från reaktorn. 

 


Hej och tack för svar.

Jag körde in mitt filter med kontinuerligt flöde där jag bara mätte nitrit och nitrat på utvattnet och struntade i redoxvärdet. Det gick fort i slutet när jag väl fick för mig att göra om och göra det enkelt. Då mätte jag 0 i nitrit och 0 i nitrat på som lägst 3,6 ml kolkälla/dygn fördelat på 18 doseringar a' 0,2 ml per dosering.  

Men så av någon anledning ändrade jag till redoxstyrning och det fungerade fint i starten och så efter en period började det strula ordentligt.

 

Min tanke just nu är att det är något fel med doseringarna. Jag får allt för stora svängningar på vart enkelt dosering för att de skall vara korrekt. Det ger också väldigt olika utslag på probens mätningar. Tror att probens kalibrering är ok. I alla fall är den det enligt referensvätskan.

Så just nu har jag gått tillbaka till den mängden doseringar som jag har haft 0 nitrit och 0 nitrat med på utvattnet förr och jag doserar i samma intervaller som då jag fick de värdena ut från filtret. Då vet jag att jag inte skall få svavelväte och att den mängden kolkälla bör ge 0 i utvattnet. Redoxstyrningen blir dock negativt påverkad av att vara kontrollerad av proben om den mäter fel p.g.a. doseringarna.

Men jag har det så för tillfället och när jag får nya ventiler och slangar till kolkällan skall jag byta allt det och så får vi se vad jag går för.

Det viktigaste för mig är att få 0 i utvattnet igjen och så kan jag börja se på lösningar för högre flöde efter det men innan jag vet att alla ting som påverkar är hela och fungerar som de ska så är det svårt att ställa in någonting.

 

Nu kör jag i alla fall på samma mängd kolkälla som jag har lyckats med förr så det är ett plus. Kör fortsatt med two position controller eftersom då stoppar pumpen om redox gör för högt. Vågar inte sätta den på kontinuerlig drift nu om doseringarna inte fungerar som de ska.

 

Tidigare erfarenhet (när backventilen var smutsig och lite igensatt) var att om jag körde på kontinuerlig drift så var jag tvungen att höja kolkällan eftersom alla doseringar inte "gick igenom" och när jag gjorde det och allting helt plötsligt fungerade som det skulle så fick jag allt för mycket kolkälla in i filtret.

 

@jonasroman Styr du fortsatt din reaktor med two position controll? Eller har du kontinuerlig drift?

 

Om man kör med kontinuerlig drift (pumpen på hela tiden på max flöde) så måste man ju dosera så pass mycket kolkälla att pumpen alltid håller sig på det värdet som man anser optimalt eller lite över (om man ser på redoxen) eller så måste man ju strunta i redoxvärdet och bara gå på utvattnet och doseringarna. Finner man en dosering som gör att man får noll i utvattnet på ett visst flöde och samtidigt inte får svavelväte så vet man ju att man har träffat riktigt oavsett vad proben säger att det är i filtret.

Jag körde in filtret på det sättet men så gick jag över till styrning för jag var rädd att om det blev något fel på antingen matarpumpen, att den stannade, eller kolkällan, för lite/mycket dosering så hade man ingen fail safe.

 

Men det är kanske onödigt att tänka på det sättet.. finner man en dosering som ger 0 i utvattnet på ett önskat flöde så är väl egentligen det enda som kan förstöra någonting om matarpumpen stannar eller kolkällan slutar att fungera och de båda riskerna finns väl nästan oavsett? Klart om man har styrning så stoppar ju pumpen om kolkällan slutar att dosera och redox höjs så man kan kanske oavsett förhindra en crash i filtret av att ha på styrning.

 

 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-06 at 22:10, Dimorb sa:


Hej och tack för svar.

Jag körde in mitt filter med kontinuerligt flöde där jag bara mätte nitrit och nitrat på utvattnet och struntade i redoxvärdet. Det gick fort i slutet när jag väl fick för mig att göra om och göra det enkelt. Då mätte jag 0 i nitrit och 0 i nitrat på som lägst 3,6 ml kolkälla/dygn fördelat på 18 doseringar a' 0,2 ml per dosering.  

Men så av någon anledning ändrade jag till redoxstyrning och det fungerade fint i starten och så efter en period började det strula ordentligt.

 

Min tanke just nu är att det är något fel med doseringarna. Jag får allt för stora svängningar på vart enkelt dosering för att de skall vara korrekt. Det ger också väldigt olika utslag på probens mätningar. Tror att probens kalibrering är ok. I alla fall är den det enligt referensvätskan.

Så just nu har jag gått tillbaka till den mängden doseringar som jag har haft 0 nitrit och 0 nitrat med på utvattnet förr och jag doserar i samma intervaller som då jag fick de värdena ut från filtret. Då vet jag att jag inte skall få svavelväte och att den mängden kolkälla bör ge 0 i utvattnet. Redoxstyrningen blir dock negativt påverkad av att vara kontrollerad av proben om den mäter fel p.g.a. doseringarna.

Men jag har det så för tillfället och när jag får nya ventiler och slangar till kolkällan skall jag byta allt det och så får vi se vad jag går för.

Det viktigaste för mig är att få 0 i utvattnet igjen och så kan jag börja se på lösningar för högre flöde efter det men innan jag vet att alla ting som påverkar är hela och fungerar som de ska så är det svårt att ställa in någonting.

 

Nu kör jag i alla fall på samma mängd kolkälla som jag har lyckats med förr så det är ett plus. Kör fortsatt med two position controller eftersom då stoppar pumpen om redox gör för högt. Vågar inte sätta den på kontinuerlig drift nu om doseringarna inte fungerar som de ska.

 

Tidigare erfarenhet (när backventilen var smutsig och lite igensatt) var att om jag körde på kontinuerlig drift så var jag tvungen att höja kolkällan eftersom alla doseringar inte "gick igenom" och när jag gjorde det och allting helt plötsligt fungerade som det skulle så fick jag allt för mycket kolkälla in i filtret.

 

@jonasroman Styr du fortsatt din reaktor med two position controll? Eller har du kontinuerlig drift?

 

Om man kör med kontinuerlig drift (pumpen på hela tiden på max flöde) så måste man ju dosera så pass mycket kolkälla att pumpen alltid håller sig på det värdet som man anser optimalt eller lite över (om man ser på redoxen) eller så måste man ju strunta i redoxvärdet och bara gå på utvattnet och doseringarna. Finner man en dosering som gör att man får noll i utvattnet på ett visst flöde och samtidigt inte får svavelväte så vet man ju att man har träffat riktigt oavsett vad proben säger att det är i filtret.

Jag körde in filtret på det sättet men så gick jag över till styrning för jag var rädd att om det blev något fel på antingen matarpumpen, att den stannade, eller kolkällan, för lite/mycket dosering så hade man ingen fail safe.

 

Men det är kanske onödigt att tänka på det sättet.. finner man en dosering som ger 0 i utvattnet på ett önskat flöde så är väl egentligen det enda som kan förstöra någonting om matarpumpen stannar eller kolkällan slutar att fungera och de båda riskerna finns väl nästan oavsett? Klart om man har styrning så stoppar ju pumpen om kolkällan slutar att dosera och redox höjs så man kan kanske oavsett förhindra en crash i filtret av att ha på styrning.

 

 



 

Jag körde aldrig på kontinuerligt flöde. det låter vanskligt, då måste man ju styra med kolkällan istället o det är mer svårstyrt, och dessutom kan ju det kontinuerliga flödet bli så högt så det inte hjälper vad du doserar i kolkälla. 

Jag kan inte se ngn nackdel med att alltid köra på two position, o sen en hyffsat konstant mängd kolkällla. Då har man bara en variabel, tiden för av o på på flödespumpen, o den styrs av redoxen. men såklart, allt detta hänger på att din redox,mätning är korrekt, och som sagt, att du kalibrerat den oroar mig, för det skall man ju inte göra enligt neptunus med flera. Kalibrerar du den innan den är helt stabil är jag rädd att din redoxelektrod visar konstant för högt...o det förklarar isåfall varför allt blev fel när du körde på redoxstyrning. 

 

Kan du inte testa o placera elektroden i ditt kar o låta den stå där i 2 veckor o notera redoxkurvan under denna tid. Om den mäter rätt borde den ju efter ett tag kanske mäta runt 300-400 mv...men om du mäter högre än 400mv misstänker jag att den är felkalibrerad.

 

Finns nåt läge i din redoxdator där du kan gå tillbaka till fabriksinställning på redoxingången?...det skulle jag också testat o sen sett vad redoxeproben mätt efter 1-2 veckor i karet, o om det värdet verkar rimligt (mellan 300-400) skull jag sen satt tillbaka den i filtret o ej kalibrerat nåt, men ej kopplat in styrningen med den förrän  efter ytterligare 1-2 veckor. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse@jonasroman


I går var det helt kaos med värdena ut från filtret och både matarpump och kolkälledosering gjorde precis som de ville.

Tröttnade på det och kopplade bort backventil och den svarta mjuka slangen (silikon/gummi?) och satte dosern rakt in mot nitratfiltret istället. Tog lite tid och var väldigt svårt att få fast slangen men nu sitter den någon cm över röret till inloppet och om jag drar i den så flyttar den sig inte. Ser också en liten ficka med luft mellan vätskan och doserpumpens utgång så trycket ut från filtret kan ju inte vara allt för högt eftersom det är luft i mellan. Tror jag kommer ha det så en tid så får vi se vad jag gör när jag får nya backventiler.

Oavsett vilket.. det jag nu funderar på rör redoxvärdet och följande.

Över natten har jag haft noll doseringar för att få det låga redoxvärdet att höjas upp igjen (kom mycket kolkälla in i filtret när jag pressade och bytte slang).

Likväl så får jag svängningar i mätningarna.

Pumpen startar på -205 och pumpar till -200 men filtret rör sig mellan -220 till -195. Det är inga engångsförteelser utan det gör det systematiskt. Hela natten har den stått utan doseringar men den har en väldigt jämn kurva när man läser av värdena.

Vad är det som gör att redoxvärdet sjunker inuti filtret till trots för att jag inte doserar? Intern dosering av något slag?


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Dimorb sa:

@Lasse@jonasroman


I går var det helt kaos med värdena ut från filtret och både matarpump och kolkälledosering gjorde precis som de ville.

Tröttnade på det och kopplade bort backventil och den svarta mjuka slangen (silikon/gummi?) och satte dosern rakt in mot nitratfiltret istället. Tog lite tid och var väldigt svårt att få fast slangen men nu sitter den någon cm över röret till inloppet och om jag drar i den så flyttar den sig inte. Ser också en liten ficka med luft mellan vätskan och doserpumpens utgång så trycket ut från filtret kan ju inte vara allt för högt eftersom det är luft i mellan. Tror jag kommer ha det så en tid så får vi se vad jag gör när jag får nya backventiler.

Oavsett vilket.. det jag nu funderar på rör redoxvärdet och följande.

Över natten har jag haft noll doseringar för att få det låga redoxvärdet att höjas upp igjen (kom mycket kolkälla in i filtret när jag pressade och bytte slang).

Likväl så får jag svängningar i mätningarna.

Pumpen startar på -205 och pumpar till -200 men filtret rör sig mellan -220 till -195. Det är inga engångsförteelser utan det gör det systematiskt. Hela natten har den stått utan doseringar men den har en väldigt jämn kurva när man läser av värdena.

Vad är det som gör att redoxvärdet sjunker inuti filtret till trots för att jag inte doserar? Intern dosering av något slag?


 

Det släpar alltid efter en smula. Om jag tex doserade kolkälla kl 10 så gick redox ner kanske 10 minuter efter det o pumpen startar. Pumpen jobbar ju sen olika länge beroende på hur mkt kolkälla du doserade. Du åker ju förbi börsvärdet en hel del. Kan ju ta flera timmar innan du är tillbaka till det värde som får pumpen att stänga av. Det går nog i allmänhet mkt fortare att få ner redox vid dosering än sen få upp den igen när pumpen går. Det är processer du ej kan styra helt över. Det blir som det blir. Det är ju grejen med redoxstyrning: bakterierna bestämmer. När kolet börjar ta slut så avtar deras aktiviter o syrehalten stiger lite igen dvs redox stiger o till slut stängs pumpen av. 

Allt börjar om igen vid kolkälledosering. 

Så länge din redoxelektrod mäter rätt som sagt i du doserar kolkälla jämnt över dygnet (jag doserade 1 mlx2) så blir ju redoxkurvan rätt så symmetrisk över ett dygn. Åker den hit o dit helt oregelbundet trots jämn dosering av kolkälla tror jag fortfarande du har felmätning från elektrod. 

 

Intern kolkälla: nej det är inte mkt tror jag. Mitt filter var nästan helt beroende av extern dosering. Utan det var filtrets avstängningstider mkt långa. 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, jonasroman sa:

Det släpar alltid efter en smula. Om jag tex doserade kolkälla kl 10 så gick redox ner kanske 10 minuter efter det o pumpen startar. Pumpen jobbar ju sen olika länge beroende på hur mkt kolkälla du doserade. Du åker ju förbi börsvärdet en hel del. Kan ju ta flera timmar innan du är tillbaka till det värde som får pumpen att stänga av. Det går nog i allmänhet mkt fortare att få ner redox vid dosering än sen få upp den igen när pumpen går. Det är processer du ej kan styra helt över. Det blir som det blir. Det är ju grejen med redoxstyrning: bakterierna bestämmer. När kolet börjar ta slut så avtar deras aktiviter o syrehalten stiger lite igen dvs redox stiger o till slut stängs pumpen av. 

Allt börjar om igen vid kolkälledosering. 

Så länge din redoxelektrod mäter rätt som sagt i du doserar kolkälla jämnt över dygnet (jag doserade 1 mlx2) så blir ju redoxkurvan rätt så symmetrisk över ett dygn. Åker den hit o dit helt oregelbundet trots jämn dosering av kolkälla tror jag fortfarande du har felmätning från elektrod. 

 

Intern kolkälla: nej det är inte mkt tror jag. Mitt filter var nästan helt beroende av extern dosering. Utan det var filtrets avstängningstider mkt långa. 

 

 

 

Du missförstår mig.

 

Filtret svänger mellan de redoxvärden UTAN dosering.

Om jag stänger av all dosering så svänger filtret trots det regelbundet mellan de värdena jag skrev. Det sjunker till cirka -220 och pumpen går på och pumpar tills värdet är -195. Detta återupprepar sig hela dygnet runt UTAN doseringar.

Doserar jag så sjunker redox lite lägre ner och pumpen jobbar lite längre men jag undrar hur det kan komma sig att filtret och redoxvärdet reagerar/förändrar sig utan kolkälledoseringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Dimorb sa:

Du missförstår mig.

 

Filtret svänger mellan de redoxvärden UTAN dosering.

Om jag stänger av all dosering så svänger filtret trots det regelbundet mellan de värdena jag skrev. Det sjunker till cirka -220 och pumpen går på och pumpar tills värdet är -195. Detta återupprepar sig hela dygnet runt UTAN doseringar.

Doserar jag så sjunker redox lite lägre ner och pumpen jobbar lite längre men jag undrar hur det kan komma sig att filtret och redoxvärdet reagerar/förändrar sig utan kolkälledoseringar.

okej då fattar jag. Ja men det är också ett helt naturligt beteende för givetvis är inte vattnet helt fritt från kol. När jag körde min reaktor på det viset, helt utan externt kol(jag testade det med) så förekommer såklart nån aktivitet , om än liten. Inget konstigt alls med det. men givetvis blir det som du säger mkt snabbare högre redox igen o avstängningsperioderna blir längre utan kolkälla...då tar den lilla mängd kol som finns i invattnet snabbt slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, jonasroman sa:

okej då fattar jag. Ja men det är också ett helt naturligt beteende för givetvis är inte vattnet helt fritt från kol. När jag körde min reaktor på det viset, helt utan externt kol(jag testade det med) så förekommer såklart nån aktivitet , om än liten. Inget konstigt alls med det. men givetvis blir det som du säger mkt snabbare högre redox igen o avstängningsperioderna blir längre utan kolkälla...då tar den lilla mängd kol som finns i invattnet snabbt slut.

Tack då förstår jag :D

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse@jonasroman


Vad foreslår ni för förändringar?

Detta är mina värden minut för minut över en natt. Jag har nu bytt alla slangar, rengjort filtret på överskott av bakterier, rengjort alla ventiler och rör samt bytt till helt ny backventil som håller tätt.

Kurvan ser bra ut MEN jag tycker pumpen står stilla allt för länge. Om man ser på värdena i txt-filen så står ju pumpen stilla i 8-10 minuter i varje cykel och är pumpar bara på i cirka samma tid. Jag vill ju att pumpen skall stå på mest möjligt och inte ha så långa pauser då det minska det totala flödet.

Har testat att öka antalet doseringar från 60 till allt mellan 65-72 men då får jag helt flipp på redoxmätningarna och det slutar alltid med att jag är långt under det satta börvärdet (oftast under -350) och det luktar lite fis i rummet.


Om man ser på värden i dokumentet så ser det fortsatt inte ut som att filtret reagerar på doseringarna. Ibland har redoxvärdet ändrats före en dosering och ibland efter.. många gånger som du inte ser att det har varit en dosering för det är ingen uppenbar reaktion. Variationen på värdena i filtret är likadana oavsett.


 

60 x 0,1 ML, 17 JUNI, 1 MIN.bmp

60 x 0,1 ML, 17 JUNI, 1 MIN.txt

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redoxen svarar ju helt klart på din dosering. Tycker kurvan ser ut som en normal on - off reglering.  Vill du utnyttja pumpen fullt ut och låta den gå hela tiden så måste du nog ändra ditt sätt att styra. Då skall du styra tillsättning av kolkälla i stället och låta pumpen gå på konstant flöde. Det blir lite besvärligare inställningar men det fungerar. Om du ändrar så gör det när du är hemma ett tag så att du kan övervaka. Då sätter du också ett larmläge som avbryter doseringen vid för låg redox.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-09 at 22:21, Dimorb sa:

Du missförstår mig.

 

Filtret svänger mellan de redoxvärden UTAN dosering.

Om jag stänger av all dosering så svänger filtret trots det regelbundet mellan de värdena jag skrev. Det sjunker till cirka -220 och pumpen går på och pumpar tills värdet är -195. Detta återupprepar sig hela dygnet runt UTAN doseringar.

Doserar jag så sjunker redox lite lägre ner och pumpen jobbar lite längre men jag undrar hur det kan komma sig att filtret och redoxvärdet reagerar/förändrar sig utan kolkälledoseringar.

Går inte pumpen så kommer inget nytt syre in och redoxen kommer att sjunka på grund av den bakterieaktivitet som är naturlig och som konsumerar det snabba organiska kolet. Lite sådant produceras också av processen. Det är inget konstigt alls.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Redoxen svarar ju helt klart på din dosering. Tycker kurvan ser ut som en normal on - off reglering.  Vill du utnyttja pumpen fullt ut och låta den gå hela tiden så måste du nog ändra ditt sätt att styra. Då skall du styra tillsättning av kolkälla i stället och låta pumpen gå på konstant flöde. Det blir lite besvärligare inställningar men det fungerar. Om du ändrar så gör det när du är hemma ett tag så att du kan övervaka. Då sätter du också ett larmläge som avbryter doseringen vid för låg redox.

 

MVH Lasse


Ja nu efter att jag har rengjort och tömt allt så gör filtret det.

Man ser att kolkällan drar ner redox men pumpen står stilla lika länge som den arbetar och jag vill utnyttja pumpen maximalt.

Om jag ställer pumpen på konstant flöde ska jag då bara leta mig fram till den mängden kolkälla som gör att redoxvärdet ligger stilla? Eller är det fortsatt så att varje dosering kommer göra så att redoxvärdet flyttar på sig mellan två yttervärden?

Hur ställer man in ett larm som avbryter dosering av kolkälla?

Filtret har flippat igjen och jag undrar om det inte är proben som det är något galet med. Inte att det är något fel på proben men att det blir bakterietillväxt på den och att den därför ger fel värde. Har rensat ut all bakteriamassa som låg i rör, pumpar osv så det är inte längre något som är så uppenbart men ser ju när jag tittar noga på proben och insidan av röret att det är en vit hinna av bakterier över allt inuti filtret.

 

Doserade 60 x 0,1 ml och fick ut bra vatten men pumpen stod stilla halva tiden. Testade att ändra till 48 x 0,2 ml och det gick helt fint i några dagar, pumpen fick mycket längre "på" tid,  men så slutade det av någon anledning att fungera och redoxproben visar att värdet är allt för lågt (-350).

Jag vågade inte dosera mer kolkälla och minskade på kolkälla för att inte skapa svavelväte och nu har jag likväl lågt redox men samtidigt skitigt vatten eftersom det inte går in så mycket kolkälla att det räcker till att ta hand om nitraten i vattnet.

 

Har du någon erfarenhet med att det blir fel på nitratfiltret/redoxmätningen vid vattenbyte?

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...