Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag skulle kanske testa att ställa den pumpen (IKS pumpen) på absolut lägsta och låta den gå kontinuerligt - detta ger ca 10 liter dygnet, köra 40 ml kolkälla per dygn och kolla upp vad du har för värde in och ut. Om du skulle få nitrit ut (inom rimliga prop) - inget problem eftersom det rör sig om ett kar på 1900 liter och ett flöde på 10 l/dag. Se till att ditt flöde ut blir närma skummarintaget.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. så då låter jag flödet gå på lägsta och så ser jag vad proben visar för värden när pumpen har stått så ett tag (några dagar).. mäter nitrit och nitrat ut från filtret när jag ser vad redoxen stannar.

Måste nog vänta tills efter helgen med att testa det eftersom jag har en del saker på gång i helgen. Behöver nästan följa med på det känns det som.

 

Tack för all hjälp Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Jag startade med detta i går kväll för att se hur det skulle gå. Verkar som om det har stabiliserat sig på -141 i redox.

Tänkte inte på det du skrev så har kört genom filtret och in i akvariet. Kan köra ut i en hink under dagen men sen måste jag göra ett val då jag skall bort någon dag. Borde jag då ändra tillbaka till så som det var eller tror du det är ok att köra ut i akvariet?

Varför skulle det finnas kolkälla kvar? Redox har ju alltid gått upp/ner före/efter dosering och för det krävs det väl bakteriell aktivitet och förbrukning av kolkälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du redan kört igenom så behöver du inte köra igenom i en hink. Eventuell (läs eventuell) skada är redan skedd om det var en fara. Vet inte varför det skulle finnas kolkälla kvar - var mer en försiktighetsåtgärd. Kontrollera utvattnet - är det ok så tror jag inte det är någon fara med det utan att du kan köra. Men kör ut vattnet i närheten av skummarens intag som vanligt. Är du väldigt osäker - stäng av dosering och inflöde mens du är borta - behåll den interna cirkuleringen. Sedan startar du när du kommer hem - men kör då ut det första till en hink för säkerhets skull. Tror (tror) inte du behöver göra så men det får du själv bestämma.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört igenom under kvällen så nästan 8 timmars genomströmning.

Tror bara jag låter det vara så som det står nu. 

Skall checka utvattnet nu och när jag kommer hem från jobb i dag så att jag har något att jämföra med tills dess att jag kommer hem igjen. När jag vaknade pendlade redox mellan -140 till -141. Nu är det på -142. Så det jag är lite osäker på är om det kan komma att sjunka för långt ner tills dess att jag kommer hem igjen. Men det bör nog inte vara någon vara i och med att jag tidigare har kört det så lågt ner som -215.

 

Jag prövar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag testat vattnet. :(

Fick någonstans mellan 0,25-0,50 i nitrit och samma ut som in på nitrat alltså cirka 50 ut från filtret. Vet inte om jag har spolat ut det jag hade av bakterier men jag vågar nog inte låta det stå på och så spottar det ut mer nitrit i vattnet än vad det kommer in från akvariet. Inte under perioden som jag är iväg i alla fall.

Kan ju pröva att köra in det på den hastigheten när jag kommer hem igjen men då köra ut vattnet i en hink?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte vad som sker..

Det måste ju finnas bakteriell aktivitet i filtret. Jag stoppade genomflödet genom att sätta på kontrollerna igjen (-165) och redox startar genast att sjunka. På några minuter är den nere från -142 till -147. Om bakteriernas aktivitet drar ner redoxen för de förbrukar syre borde då inte nitraten också förbrukas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ca 1600 liter vatten i akvariet. Dit filter ger vad jag förstår ca 10 liter om dygnet. Om vi säger att dessa tio liter håller 1 mg NO3/liter som värst så blir det 10 mg nitrit som tillförs dit akvarium under ett dygn. 10 mg delat med 1600 blir då en höjning med 0,006 mg/l på dygnet. Klarar inte din nitrifikation det så vet i tusan :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min webläsare krånglar och tar bort text när jag trycker på radbryt

 

Det är klart du har bakteriell aktivitet men denitrifierarna kan ju inte växa till om det inte finns nitrat i vattnet. Populationen måste ha möjlighet att växa. De behöver förutom nitrat även en snabb kolkälla. Kolkällan används både för uppbygge av biomassa och direkt i denitrifikationsprocessen. Jag tror att du helt enkelt har kört för lite vatten igenom och kommit för lågt i redox och därmed gynnat andra bakterier. Kom ihåg att jag tidigt skrev att erfarenhetsmässigt fungerar det bäst i redox kring -50 till -150. När du kommer hem - sätt då igång filtret på lägsta fart - använd 40 ml kolkälla per dag. Låt gå och mät nitrit och nitrat ut. Som du såg så måste du upp i väldigt höga koncentrationer av nitrit i utvattnet för att påverka hela ditt akvarium på 1600 liter vatten (min uppskattning) 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Du har ca 1600 liter vatten i akvariet. Dit filter ger vad jag förstår ca 10 liter om dygnet. Om vi säger att dessa tio liter håller 1 mg NO3/liter som värst så blir det 10 mg nitrit som tillförs dit akvarium under ett dygn. 10 mg delat med 1600 blir då en höjning med 0,006 mg/l på dygnet. Klarar inte din nitrifikation det så vet i tusan :)

 

MVH Lasse

 

Du menar NO2/Nitrit ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Så planen är så här:

 

Återställa filtret till det värdet som var "ok" tills dess att jag kommer tillbaka.

 

När jag kommer tillbaka starta jag cirkulationen genom filtret på lägsta flödet som är möjligt för IKS'en. Det ger mig cirka 10 liter/dygn ut från filtret. Jag låter utgående vatten rinna ut i en hink/dunk och mäter kontinuerligt värdet på det utgående vattnet. Om bakteriekulturen i filtret växer till sig så bör det ju gå snabbt att få ner nitrit och nitratvärdet till bra nivåer och så kan jag öka genomflödet med tiden.

Jag tänkte också över varför filtret inte har "kommit igång" och hade också en misstanke om att anledningen till att det inte blev ökt cirkulation är för att bakteriekulturen inuti filtret inte har haft behov för att växa till sig. Det har funnits tillräckligt med kolkälla hela tiden men inte tillräckligt med nitrat för att det skall bli större mängd bakterier för å sänka redoxen. Mängden kolkälla, antal bakterier och flödet har varit perfekt balanserat för att mängden bakterier skall klara av att sänka redox/förbruka nitraten och styrdatorn kör inte in mer vatten för då hamnar jag utanför hysteris.

 

I mitt huvud betyder det att jag måste forcera flödet genom filtret till en nivå som jag tycker passar och så kan jag därefter sätta på redoxkontrollern igjen. Tror du det stämmer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter du som nitrit eller nitritkväve. Mäter du som nitri

2 timmar sedan, Dimorb sa:

 

Du menar NO2/Nitrit ??

Nu hände det igen - börjar bli en vana. Fel skrivit - jag mena NO2 - nitrit givetvis. Jag antar du mäter i nitrit och inte nitritkväve.

 

När du kör igång filtret - låt bara motsvarande filtrets volym gå ut i hink. Sedan låter du det gå ut i akvariet. Ten totala nitrithalten du få i akvariet är försumbar även om du ligger kring 10 ppm ut från filtret. Du kommer i det extremfallet att höja totala koncentrationen nitrit till 0,06 ungefär på ett dygn. Det tar din nitrifikation hand om.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tror du att anledningen till att filtret inte kommer upp i högre flöde beror på det jag beskrev i inlägget tidigare?

Om mitt resonemang stämmer kommer jag då någonsin kunna styra via redoxen eller kommer filtret alltid att stabilisera sig med en bakteriemängd som motsvarar det intervallet som kontrollern önskar att hålla filtret i?

Egentligen hade jag förväntat mig att redoxen i filtret skulle blivit lägre och lägre hela tiden i och med matningen av kolkälla och att flödet kunde stått på max på IKS'en och på så sätt skulle profiluxen styrt hela inkörningsprocessen och flödesökningen. Men redoxen blir inte lägre för pumpen reglerar hela tiden insläppet och bakterierna växer inte till sig utan mer tillgång till (jämn tillförsel/överskott) nitrat. Det behovs alltså ett "lite för högt" flöde för att bakterierna skall få allt de behöver. 

I mitt huvud så borde jag bygga upp flödet manuellt genom att öka flödet in i filtret, avvakta tills det mäter 0 ut och så höja flödet igjen. Så står det beskrivet i manualen där de förespråkar 2 inlopp.

 

Men då borde jag, när flödet är uppe i större mängder, kunna slå över igjen och låta kontrollern sköta inmatningen av vattnet i filtret. Då bör ju bakteriemängden vara så stor att kontrollern behöver slå på pumpen oftare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med hjälp av programering och profilux så kan du både äta och ha kakan kvar - i princip gör bägge grejerna. Säg att du vill ha 30 liter per dag igenom filtret. Du ställer din pump på att ge 60 liter om dagen. Nu programerar du en timer på profilux tilla att gå cykliskt. 60 sek på - 60 sek av. Då kommer du att ha ett grundflöde på ca 30 liter om dygnet. Säg nu att du vill ha - 150 mV i redox. Programera då redoxproben att den har börvärde -150 mV. Sedan går du in på något som kallas programable logic och väljer en sådan. Där sätter du som första den timer du programerat cykliskt och sedan väljer du OR och den aktuella redoxen och increase. Denna logik knyter du sedan till det uttag som styr pumpen.

 

Då kommer följande att hända. Du får en stadig försörjning av vatten varannan minut och skulle redoxen sedan gå ner (det vill säga du kan ha ett högre flöde) så kommer redoxproben se till att pumpen även kommer att gå när timern inte är på. Den cykliska tiden (på och från kan du ju leka med)

 

Vill du sedan ha lite kontroll på hur mycket du pumpar så finns en liten workaround där man kan få en doseringspumpfunktion att registrera flödet. Du tar helt enkelt en ledig pumpfunktion - knyter den till det index som styr din matningspump. Kallibrerar pumpen (om det inte går automatiskt så klockar du den 1 minut. ) skriv in den kalibreringsmängden. Fyll på den virtuella resorvaren med max 30 liter. Sedan kommer du kunna se förbrukningen efter ett tag. Det går att leka med kalibreringen i detta fall. Säg att du får 60 ml i minuten. Skriver du då in 15 ml så kommer maxresorvaren täxcka upp mot 120 liter. Multiplicera bara visad siffra 4.

 

Ta nu först och se om du kan få igång ett bra flöde med bara pumpen - så skall jag hjälpa dig med finliret sedan

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Vi får se på det andra senare. Just nu fokuserar jag på att få upp flödet genom att bara köra med pumpen rakt in i filtret.

 

När jag kör på lägsta flödet på pumpen rakt in i filtret så ligger jag stilla på cirka -140 i redox men mäter nitrit och nitrat ut. Jag har förstått det som att jag egentligen bara skall fortsätta med flödet tills jag får 0 i utvattnet. Vad sker när jag mäter 0 i utvattnet vid en fast redox och kontinuerligt flöde?

Kommer det då vara så att bakteriemassan har ökt och redox ligga kvar på -140 även när jag har 0 i utvattnet eller kommer det per automatik att ha sänkt sig till ett lägre värde? Om redox måste lägga sig på ett lägre värde för att jag skall få 0 ut från filtret är det då det "optimala" värdet på redox för filtret vid den genomströmningen?

 

Och om redox fortsätter att sjunka så skall jag bara öka flödet igen så att redoxen återigen hamnar ner på cirka -140, alltså samma redoxvärde.

Jag tror att detta kommer hända:

Filtret och pumpen "möts" på en redox där genomströmningen och bakteriemassan inte klarar av att flytta på redox åt något håll (i nuläget -140),
Filtret ger i det läget inte nödvändigtvis 0 i utvattnet men bakteriemassan kommer växa till sig och öka i effektivitet så att den slutligen ger 0 ut genom filtret,
Vid 0 i utvattnet på filtret kommer redox att fortsätta sänka sig och jag måste öka flödet genom filtret för att höja redox,

När jag höjer redox med mer flöde kommer inte bakterierna att hinna med och jag får inte längre 0 i utvattnet,

Processen startar om,

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag tillbaka med lite mer..
 

Har nu haft konstant flöde genom filtret i snart 6 dygn. Flödet har varit 0,4 L/H så cirka 10 liter/dygn. Redox har legat fast på ett genomsnitt utav -140 men rört sig lite mellan intervallerna -138 till -144.

Flödet ut visar nitrit på 2 ppm och nitrat är lika högt som i akvarie (50+ ppm). Vad rekommenderas? Bara fortsätta köra in med konstant flöde och vänta på att nitrit och nitrat skall komma ut med 0-värden? Jag har matat lite över den rekommenderade mängden med kolkälla men likaväl mycket mindre än tidigare. Totalt 48 ml/dygn fördelat på 2 ml/timme. 

 

Hur kan det komma sig att jag får nitrit och nitrat ut på denna redoxen/flödet när det skall vara mer "innanför" de värdena som är rekommenderade för bästa denitrifikation?

När jag körde på -205 i redox fick jag 0 i utvattnet och redox pendlade upp och ned tydligt så att man såg att det fanns en bakteriell aktivitet som reagerade på kolkällan men nu ligger ju redox still och rör sig bara några enstaka enheter. Innebär det att det som kommer ut som smutsigt vatten (nitrit/nitrat) är döda bakterier som har dött i och med den högre redoxen?

Redox kan pendla oavsett vilken typ av bakterier som finns i filtret? Så att t.ex. för låg redox har gynnat "fel" bakterier som kan tänkas ha sänkt redox men inte förbrukat nitrat?

@Lasse @jonasroman

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Dimorb sa:

Då är jag tillbaka med lite mer..
 

Har nu haft konstant flöde genom filtret i snart 6 dygn. Flödet har varit 0,4 L/H så cirka 10 liter/dygn. Redox har legat fast på ett genomsnitt utav -140 men rört sig lite mellan intervallerna -138 till -144.

Flödet ut visar nitrit på 2 ppm och nitrat är lika högt som i akvarie (50+ ppm). Vad rekommenderas? Bara fortsätta köra in med konstant flöde och vänta på att nitrit och nitrat skall komma ut med 0-värden? Jag har matat lite över den rekommenderade mängden med kolkälla men likaväl mycket mindre än tidigare. Totalt 48 ml/dygn fördelat på 2 ml/timme. 

 

Hur kan det komma sig att jag får nitrit och nitrat ut på denna redoxen/flödet när det skall vara mer "innanför" de värdena som är rekommenderade för bästa denitrifikation?

När jag körde på -205 i redox fick jag 0 i utvattnet och redox pendlade upp och ned tydligt så att man såg att det fanns en bakteriell aktivitet som reagerade på kolkällan men nu ligger ju redox still och rör sig bara några enstaka enheter. Innebär det att det som kommer ut som smutsigt vatten (nitrit/nitrat) är döda bakterier som har dött i och med den högre redoxen?

Redox kan pendla oavsett vilken typ av bakterier som finns i filtret? Så att t.ex. för låg redox har gynnat "fel" bakterier som kan tänkas ha sänkt redox men inte förbrukat nitrat?

@Lasse @jonasroman

 

Jag anser att redoxen för god denitrifikation skall vara  lägre än -150mv. Vid -250mv börjar du få en ordentlig denitrifiering(enligt min rätt så begränsade erfarenhet). Jag vet att Lasse har andra erfarenheter, men mitt filter beter sig precis som ditt, först vid redox under -200mv för jag full denitrifiaktion. Det stämmer med en del litteratur jag läst också. Mitt filter ligger nu aldrig över -200mv utan pendlar mellan -400mv och -300mv i princip med fullständig denitrifikation. Vid -400mv börjar det bildas lite svavelväte, ganska exakt vid -400mv faktiskt känner jag lukten av ägg...jag reglerar det numera med att sänka kolkälllan. Jag doserar endast 1 ml 2 ggr om dagen i filtert för att erhålla detta låga redox, och då kör jag så mkt som 3.5 liter i timman genom filtert i princip nonstop. 

 

Nitrat i karet har gått från initial 25, till 1-2ppm, o där har det stannat sedan länge. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ca 1600 liter vatten i akvariet. Dit filter ger vad jag förstår ca 10 liter om dygnet. Om vi säger att dessa tio liter håller 2 mg NO3/liter så blir det 20 mg nitrit som tillförs dit akvarium. 10 mg delat med 1600 blir då en höjning med 0,012 mg/l. Den nitritnivån bör din nitrifikation ta hand om så det är ingen fara. Du använder 48 ml kolkälla per dygn. Det blir ca 20 ml om man skulle översätta till Jonas kar. Jonas kör ca 2 ml. Vilken kolkälla använder ni @Dimorbrespektive @jonasroman och vilken koncentration?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...