Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

@Lasse

Då har jag testat vattnet ut från filtret på nitrat. Tror jag har gjort så som du menade.

Test 1: "Vanligt",

 

1 ml akvarievatten, 4 droppar + pulver till lösning (30 sekunder), låt stå i 3 minuter och direkt avläsning. Det gav nitrat någonstans mellan 25-50 på skalan. Det är inte riktigt 50ish på färgskalan men skulle tippa på att man kan runda av till 40-45.

Test 2: "Utspätt",

1 ml akvarievatten + 9 ml osmosvatten, 4 droppar + pulver till lösning (30 sekunder), låt stå i 3 minuter och direkt avläsning. Det gav inget utslag när man läser uppifrån. Ser man från sidan så skulle jag säga mellan 2-5 på skalan.

 

Jag använder Salifert.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det har gått lång tid utan resultat men 1 månad är kanske inte lång tid i detta sammanhanget?

Ser ingen förändring på redox (mer än när jag slår av flödet för då sjunker redox-värdet relativt fort) och inte heller på utvärdena ifrån filtret.

Funderar på om jag borde sänka flödet genom filtret tills jag träffar på 0 i utvattnet och kan då se vilket redoxvärde det är för mitt filter och så sakta öka flödet därifrån för att se om det hjälper.. eller öka kolkällan? Kör nu med 48 ml/dygn vilket kan ställas vid sidan av Deltec rekommendationer på 40 ml/dygn vid full drift. Jag kör inte på något sätt full drift.

Ser inga bakterier i filtret. Ser nästan nytt ut inuti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse


Jag har använt samma test hela tiden. Alltid Saliferts. Har nog bytt en gång under tiden som jag har arbetat med att köra in filtret för att det tog slut.

Har köpt nya tester men det är också Saliferts och de ligger i Sverige nu.

Menar du nitrit och nitrat eller bara en av dem?

Vad är det som är mest konstigt? Att det tar så lång tid eller de mätvärdena jag fick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är konstigt att du inte kan läsa av något. Jag har förr testat salifert och aldrig fått jag litat på. Testade Red Sea Pro nitrattest och nu använder jag den - även om jag inte tror helt själva storleken på mätresultatet - men den ger en bild. Jag tror det räcker med Nitrat. Om värdet är högre än 4 ppm så spär man provet 16 gånger vilket tar bort mycket av nitritpåverkan om den är kring de värde du säger. Det är konstigt att du inte - enligt testerna - fått igång filtret.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har använt Saliferts nitrat-tester i över fem år och jag tycker dom är helt okej. Bara för att säga emot Lasse lite ;) Nä, skämt åsido, har man "vant" sig vid en typ av test och gör likadant varje gång så tycker jag iaf att man kan ta trender på allvar, dock inte att värdet är exakt. Vi har testat NO3 hos Triton Lab ett par gånger(går inte längre tyvärr) och det stämde ganska bra mot de värdena vi fick från Salifert. Sen kanske Red Seas test för nitrat är bättre, det kan jag inte uttala mig om eftersom det var länge sen jag testade det. 

 

Annars tycker jag som Lasse, att det är märkligt att inte ditt filter kommer igång. Jag har ingen större erfarenhet av nitratfilter med kolkälla, vi har mest kört nitratfilter med svavelkulor. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väldigt konstigt.

Det har ju varit olika perioder med olika typer av inkörning då jag inledningsvis säkert körde på med för högt flöde och så hade jag en period där jag tillät redoxkontrollerna att styra allt och då höll den redox på inställd nivå vilket medförde att det inte blev något ökt flöde.

Men nu har jag ju haft konstant flöde på hela tiden så som Deltec rekommenderar och jag har följt Lasse's råd och likväl får jag det inte att fungera som det ska.

Frågan är om det bara handlar om tid.

Man kan ju säga att filtret nu har haft en "mild" inkörsperiod som gjorde att jag fick lite bakterietillväxt i filtret. Så har jag mixtrat och trixat fram till för en månad sedan och därifrån och utöver har det stått helt i fred för att mogna ordentligt. Kan ju vara så att den månaden helt enkelt är för lite tid och att det behöver mer tid på sig.

När jag körde på redoxkontrollerna så hade jag en redox runt -200 och då fick jag fullständig denitrifikation. Hade noll i utvatten på både nitrit och nitrat men flödet var inte mer än 1,92 liter/dygn. Sista månaden har jag ju satt på kontinuerligt flöde utan styrning av redoxkontroller och flödet är då 10 liter/dygn. Det är ju 500% starkare flöde så det är klart att det bör ta tid innan filtret hinner med på det.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avvakta ett tag till. Du kan ju strypa flödet lite grand så redoxen sjunker något mer - ner mot -170 mV. Men jag vet många som använder salifert i två lägen - se om det finns någon nitrat eller inte. skulle rekommendera att du bekräftar med Red seas Pro test.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igjen @Lasse

Fick inte tag i red sea men har skaffat nyos. Det skall också vara "proffsigare" har jag förstått.

Svårt å läsa av den gula skalan men skulle säga att vattnet i akvariet håller 25-40 i nitrat.

Har inte testat ut från filtret ännu men skall göra i morgon hade jag tänkt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får fortsatt inte till någon denitrifikation i filtret.

 

Mätte nu ikväll. Nitrit 0,1 och Nitrat 50ish. Redox på -142 så det har sänkts marginellt.

 

Kör 48 ml kolkälla/dygn fördelat på 24 doseringar. Deltec rekommenderar 40 ml till ett inkört filter (deras egna kolkälla). Får inte denitrifikation till trots för -142 i redox. Vad gör man?

Stryper flödet och sänker redox tills man träffar på 0 värden?

Låter det stå som det gör (goa saker tar tid)?

Öka kolkälla?
Byter kolkälla?

 

Jag trodde att när filtret blev lite mognare skulle redox sjunka. I starten, då filtret stod utan flöde, stod redoxvärdet nästan stilla tills det började att sänka sig och så sjönk det snabbt på 1-2 dagar. Jag förväntade mig något liknande nu men det har alltså inte hänt.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, om jag vill ha pumpen på i intervaller ställer jag den då bara på pulse/pause fixed?? Så sköter den sig själv utan hänsyn till hysteris osv??

Tänkte om jag skulle satt den på 1 min on och 1 min off.. då bör jag väl på halva det flödet som jag har i dag.. alltså 5l.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då gjorde jag rätt i går kväll.

 

Men jag satte timern på "on" - 5 min och "off" - 1 min för att få se om filtret klarade av det flödet eller om redox sjönk över kvällen. Fick ingen förändring alls.

 

Ändrade nu tiderna till "on" - 4 min och "off" - 2 min för å se om det ger någon skillnad.

 

Vet inte riktigt hur jag skall ta det vidare från här. Om jag finner ett flöde som filtret klarar av vad är då nästa steg?

Om jag registrerar att flödet den klarar av nu är högre än det den gjorde tidigare så vet jag ju att det kontinuerliga flödet in har gjort att filtret har ökt i genomflöde. Borde jag då bara ställa den tillbaka till det höga flödet och vänta eller borde jag ta det från det flödet den klarar av just nu?

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse


Då gjorde jag så att jag satte en cyklisk tajmer. Satte den på 2 min on och 2 min off. Redox sjönk till -160/-170 och jag har nu 0 på både nitrit och nitrat på utvattnet.

Det är ju en ökning utav flödet till det dubbla gentemot vad jag fick tidigare när jag körde med redox-kontroll. Men vad gör jag nu? Hur skall jag väga av hur mycket flödet skall öka? I hur stora intervaller?

Ska jag se på redoxen så att den alltid håller sig runt -160 eller är det ingen poäng utan enklare å bara höja flödet lite var 2-3 dag och så mäta igjen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sakta öka flödet och hålla koll på värdena. Nu tror jag att din nitrit har stört din nitratläsning innan och nu får du ingen störning. Vad jag fattar nu kör 24 liter dygnet igenom filtret? Eller? Om 2 dagar sätt påtid till 130 sek, avtid till 110 sek - osv dag 3, 4 .......

 

Hur många intervaller har du på din kolkälleinsättning? Jag skulle försöka att ta 2 ml varje timme. Sätt din doser till att dosera 2 ml varje timme

 

Screen Shot 01-14-17 at 11.51 PM.PNG

 

MVH Lasse

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Jag skulle sakta öka flödet och hålla koll på värdena. Nu tror jag att din nitrit har stört din nitratläsning innan och nu får du ingen störning. Vad jag fattar nu kör 24 liter dygnet igenom filtret? Eller? Om 2 dagar sätt påtid till 130 sek, avtid till 110 sek - osv dag 3, 4 .......

 

Hur många intervaller har du på din kolkälleinsättning? Jag skulle försöka att ta 2 ml varje timme. Sätt din doser till att dosera 2 ml varje timme

 

Screen Shot 01-14-17 at 11.51 PM.PNG

 

MVH Lasse

 

 

 

 

Hej igjen och tack för snabbt svar.

 

Jag kör på lägsta flödet 0,4 liter/timme i intervaller om 2 min på och 2 min av. Det ger i mina beräkningar cirka 5 liter/dygn. Eller stämmer inte det?

 

Jag doserar exakt så som du beskriver. Doserpump ger 2 ml/timme totalt 48 ml/dygn.

 

Men bör jag se på redoxen när jag höjer/sänker tiden som pumpen står på eller enbart gå ut ifrån mätvärdena?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör se på redoxen men du måste bekräfta med mätning. Tror du kan använda nitrit som indikation. Jag trodde det var 4 liter i timmen.

 

Du skulle kunna testa med NOPOX också som Jonas föreslog - men du kan inte då använda 48 ml per dygn utan lägre. Du skall inte se någon bakteriefilm i akvariet. Du skulle också kunna öka (sakta) deltecs kolkälla men ingen bakteriefilm i karet. Så länge du inte får bakteriefilm så är det ok

 

5 liter per dygn innebär att det motsvarar ett vattenbyte på nitratfritt vatten på 5 liter per dygn (vid 50 mg/l tar du ut 250 mg NO3 per dygn) Svår dock att veta vad du tillför.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt hem nopox för att se hur det fungerar i förhållande till deltecs egna kolkälla. Frågan är bara var jag skall starta i doseringen.

 

Vad menar du med bakteriefilm? Vit hinna och liknande (som jag fått tidigare av biopellets) finns det ingenting utav i akvariet. Kan inte se någon extra bakteriebelägg någonstans utan bara helt vanliga alger. Kanske lite cyano imellanåt.

Jag matar med 3 ark med nori varje dag. Går det att räkna ut ifrån det om jag uppger näringsvärde och vikt?

 


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle starta med 1 ml per timma till reaktorn. Hålla noga utsikt på redox och så att det inte uppstår någon vit hinna i akvariet. Den vita hinnan är bakteriefilm. sjunker Redox under 170 så kan du öka genomströmningen till en början. Skulle du få en vit hinna - stoppa kolkällan.

 

Om du har kväveinnehållet i det du matar med eller åtminstone % proteiner så skriv ut det samt hur nycket du matar med varje dag. Jag behöver också hur många liter vatten systemet har Inklusive rör och sumpar

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎16‎.‎01‎.‎2017 at 15:26, Lasse sa:

Jag skulle starta med 1 ml per timma till reaktorn. Hålla noga utsikt på redox och så att det inte uppstår någon vit hinna i akvariet. Den vita hinnan är bakteriefilm. sjunker Redox under 170 så kan du öka genomströmningen till en början. Skulle du få en vit hinna - stoppa kolkällan.

 

Om du har kväveinnehållet i det du matar med eller åtminstone % proteiner så skriv ut det samt hur nycket du matar med varje dag. Jag behöver också hur många liter vatten systemet har Inklusive rör och sumpar

 

MVH Lasse

Hej igjen @Lasse


Jag har inte hunnit se över innehållet i algerna men skall göra det under morgondagen.

Men jag undrar lite över följande.

Har ännu inte fått no pox så använder fortsatt Deltecs egna kolkälla. När jag körde på 120 sek on och 120 sek off fick jag cirka -160 och helt tydligt noll ut från filtret i både nitrat och nitrit.

Så ändrade jag timern till 130 sek on och 110 sek off för att tvinga upp flödet. Trodde det skulle gå några dagar med högre redox innan den sjönk igjen men den fortsätte rbara att stiga.. från -160 till -149 i dag.

Är det rimligt att tro att det är förändringen på 20 sekunder som gör denna skillnaden på redoxvärdet eller det kan vara precis vad som helst?

Bör jag öka Deltec kolkälla.. kör nu 48 ml/dygn vilket är 8 ml mer än Deltecs rekommenderade Maxdos till ett inkört filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte exakt vad jag har i utflöde på filtret.

Jag körde ju 120 sekunder på/av på lägsta flödet på matarpumpen och det ger då 0,4 liter/timme. Alltså totalt 4,8 liter/dygn men så ändrade jag tiderna till 130 sekunder på och 110 sekunder av så flödet har ökt lite. Tror flödet är på cirka 5,2 liter/dygn nu. En ökning med 4-5%.

Jag ser inte tillstymmelse till några bakterier i filter eller i akvariet. Det enda som jag ser är lite brunt belägg på stenarna men det kan ju komma ifrån lite vad som helst.

 

Prövade att se vad som skedde när jag boostade filtret i går (pumpade in 10 ml kolkälla för att se om jag fick någon förändring) och då gick redoxen upp i filtret. Kan kolkällan innehålla så mycket vanligt vatten med syre i att det påverkar redox så den går upp? Kan det vara möjligt med en felkoppling av kolkällan? Skall undersöka slangarna när jag kommer hem i dag så ingen av dem har satt igjen eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...