Gå till innehåll

Dosering


Lernbo

Rekommenderade inlägg

För att få stabila värden av Ca, Mg, Kh osv så är det så klart fördel med Automatisk Balling av dessa ämnen., jag som doserar manuellt 1 g /veckan är får såklart inte lika stabila värden.

Men vad kan man anse som stabila värden, alltså hur mycket får Ca, Mg, Kh sjunka utan att det inevånarna tar skada.

Tex. Kh sjunker från 10 till 7 på en vecka, Mg sjunker från 1450 till 1290 och Ca för att sedan buffra upp det.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du har vanliga stenkoraller bör kH inte ändras mer än enhet.

Om jag behöver höja Ca mer än 10 mg/ l eller magnesium mer än 30 delar jag upp det på flera doseringar.

En del stenkoraller, framför allt från djupt vatten är känsligare än så.

Sarcophyton brukar inte gilla när jag höjer Ca eller Mg så de vill nog ha mindre steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lernbo sa:

För att få stabila värden av Ca, Mg, Kh osv så är det så klart fördel med Automatisk Balling av dessa ämnen., jag som doserar manuellt 1 g /veckan är får såklart inte lika stabila värden.

Men vad kan man anse som stabila värden, alltså hur mycket får Ca, Mg, Kh sjunka utan att det inevånarna tar skada.

Tex. Kh sjunker från 10 till 7 på en vecka, Mg sjunker från 1450 till 1290 och Ca för att sedan buffra upp det.

 

1)KH bör inte variera mer än 0.3 enheter hit o dit över en veckas observationstid. Det är inte bara koraller som tar stryk av KH svaj, utan hela karet o dess mikrobiologi. Tex har har jag en egen teori som jag nu kunnat upprepa med bevisande resultat, att en höjning av KH över kort tid, samt ett för högt KH överhuvudtaget, gynnar en del mikroalger som tex dinoflagelater. Teorin kring det är logisk.

2) Mg. Sällan ett problem eftersom det förbrukas väldigt lite MG i ett inkört system. Men om det nu skulle sjunka, variera, så är inte koraller så känsliga för det. Skulle säga att det kan utan problem variera 50 ppm hit eller dit.

3) Ca...Kalcium finns så mkt mer av än karbonater så kalcium är rätt så stabilt så det varierar inre så mkt så man brukar behöva tänka på det. Men skulle man få en variation skulle jag säga att det är inte så kritiskt det heller, bara du ligger över 390 ppm. Kan passa på att säga att man skall ju ligga runt 420 men inget skadligt händer upp till säkert 800 ppm..men givetvis är det inte målsättningen för då får du problem att hålla KH. Försök ligga nånstans mellan 400-440. Finlire inte med kalcium. Det är KH du skall fokusera op att finlira med. Eftersom du justera KH med Balling så kommer kalcium automatiskt med.

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det varierar mellan kar till kar. Kör man med ultralåga näringsvärden så kanske det kan stämma vad Jonas skriver om KH - vet ej för jag har inte kört den linjen. Däremot har jag den erfarenheten att vid lite högre näringsvärde - upp till höga - spelar alkaliniteten inte så stor roll så länge den ligger mellan 7 - 12 mätt som KH. detta verkar också vara i linje med vad exempelvis Red Sea förespråkar i och med deras pro salt (och andra salttillverkare). snabba ändringar är dock aldrig bra - jag pratar om mer stabila värden kring en koncentration.

 

Vad gäller kalcium så delar jag inte alls Jonas åsikt. Enligt mina erfarenheter bör man ligga någonstans mellan 410 till 460 ppm

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som händer om man försöker ligga för högt i Ca x kH jämfört med magnesiumvärdet är att kalk fäller ut. Och med det går kH ned.

Gränsen ligger egentligen vid Ca 400 och kH 7,0 vid Magnesium 1280. Det är därför det är de värdena i världshaven.

I våra akvarier är det varmare och vi har lite högre magnesiumhalt så lösligheten är lite större. Men det första stället kalk fäller ut vid för höga värden är vid magneten i pumparna.

Så de som behöver avkalka sina pumpar ofta kan höja sitt magnesium eller minska Ca eller kH så blir det lugnare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Det som händer om man försöker ligga för högt i Ca x kH jämfört med magnesiumvärdet är att kalk fäller ut. Och med det går kH ned.

Gränsen ligger egentligen vid Ca 400 och kH 7,0 vid Magnesium 1280. Det är därför det är de värdena i världshaven.

I våra akvarier är det varmare och vi har lite högre magnesiumhalt så lösligheten är lite större. Men det första stället kalk fäller ut vid för höga värden är vid magneten i pumparna.

Så de som behöver avkalka sina pumpar ofta kan höja sitt magnesium eller minska Ca eller kH så blir det lugnare.

 

Och spontanfällning innebär för mig att korallerna får lite hjälp på traven för sin kalkbildning - slipper lägga lika mycket energi som de hade behövt göra vid lägre koncentrationer av C och högre alkalinitet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte otroligt att det finns ett samband mellan energiåtgång för kalcifiering (som kräver energi från koralldjuret) och tillväxt av själva biomassan (levande vävnad) Minskar kravet av energiinsats för kalkbildningen så blir överskottet tillgängligt för att bygga biomassa (mjukvävnad). Så det borde hjälpa bägge grejerna.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10 september 2016 at 08:38, Lasse sa:

Jag tror det varierar mellan kar till kar. Kör man med ultralåga näringsvärden så kanske det kan stämma vad Jonas skriver om KH - vet ej för jag har inte kört den linjen. Däremot har jag den erfarenheten att vid lite högre näringsvärde - upp till höga - spelar alkaliniteten inte så stor roll så länge den ligger mellan 7 - 12 mätt som KH. detta verkar också vara i linje med vad exempelvis Red Sea förespråkar i och med deras pro salt (och andra salttillverkare). snabba ändringar är dock aldrig bra - jag pratar om mer stabila värden kring en koncentration.

 

Vad gäller kalcium så delar jag inte alls Jonas åsikt. Enligt mina erfarenheter bör man ligga någonstans mellan 410 till 460 ppm

 

MVH Lasse

vill bara förtydliga att jag tycker också man skall ligga rätt på kalcium...ville bara förklara att det är inte "toxiskt" om det av ngt skäl skulle höjas...och först vid 390 har man visat experimentelt minskad korallväxt. Det finns faktiskt en del studier som visat dessutom att vid förhöjt kalcium får man INTE en ökad korallskelettbildning, däremot får man det vid förhöjt KH. KH är överhuvudtaget mkt viktigare...kalcium är oftast en ickefråga. Dock menar jag såklart liksom du att man skall sträva efter att ligga runt nsw där med. Sen att man får spontanfällning om Kalcium höjs, det menar jag uppstår först vid kanske ett kalciumvärde närmare 600 ppm, dvs det är också en ickefråga. Däremot kommer en pH-höjning mer signifikant påverka spontan kalkfällning. Om vi tex höjer pH med 0.3 enheter...skall vi åstadkomma samma ökade kalkbildningstendens med en solitär kalciumförhöjning måste vi höja kalcium till 800 ppm...således är det helt likgiltigt om kalcium ligger på 420 eller 450...det kommer inte(knappt) märkas på kalkbildningen. Höjer vi däremot KH från tex 7 till 9...det är en signifikant höjning det med som motsvarar ungefär en ökning av kalkbildningstendensen med 30%.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10 september 2016 at 17:53, Lasse sa:

 

Och spontanfällning innebär för mig att korallerna får lite hjälp på traven för sin kalkbildning - slipper lägga lika mycket energi som de hade behövt göra vid lägre koncentrationer av C och högre alkalinitet.

 

MVH Lasse

 

On 10 september 2016 at 16:34, stigigemla sa:

Det som händer om man försöker ligga för högt i Ca x kH jämfört med magnesiumvärdet är att kalk fäller ut. Och med det går kH ned.

Gränsen ligger egentligen vid Ca 400 och kH 7,0 vid Magnesium 1280. Det är därför det är de värdena i världshaven.

I våra akvarier är det varmare och vi har lite högre magnesiumhalt så lösligheten är lite större. Men det första stället kalk fäller ut vid för höga värden är vid magneten i pumparna.

Så de som behöver avkalka sina pumpar ofta kan höja sitt magnesium eller minska Ca eller kH så blir det lugnare.

Stig, det är ju tvärtom, med ökad värme minskar lösligheten för CaCO3. Fast det kanske du menade, men din första mening andra stycket  går att misstolka.

 

Mättnadsgraden för Ca och KH i nsw är 3 för aragonit och 5 för calcit. Spontanbildning av kalk, där är det calcit som bildas, och korallers bildning av skelett (sps alltså) där är det aragonit som bildas. Det är alltså lite svårare att bilda aragonit än calcit då calcit ligger högre i mättnadsgrad. Därför har korallerna ingen nytta av spontanutfällning, det tror jag inte sker i en korall överhuvudtaget, utan den processen är alltid aktiv, MEN den underlättas såklart dvs kräver mindre energi som Lasse säger, ju högre mättnadsgrad vi har för aragonit. Mättnadsgraden stiger med pH, Kalcium och KH helt linjärt(dock är ju pH exponentiellt som vi alla vet), då endast en konstant (Ks, löslighetskonstanten) är ytterligare inblandad i formeln. Ks varierar så Ks sjunker med stigande temp, på det sättet minskar lösligheten för CaCO3 med stigande temp. Effekten är mkt liten i tempområdet 22-28 grader, hittade en tabell som jag kanske har nånstans, så den effekten är försumbar, dvs att vi har varmare i våra kar Stig än havet, har ingen mätbar effekt på spontanutfällning av kalk. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det kan vara en mättnadsgrad på 3 - 5 i havet beror på att magnesiumkloriden motverkar utfällning av kalk. 

När jag hade en doserpump som läckte in bikarbonat (En av  anledningarna till att jag började bygga doserpumpar) hade jag kH 16 Och Ca 380 när jag började byta vatten.

Nu vet jag inte hur långt det hade fortsatt att fälla ut men lite till hade det nog minskat. Sikten var ungefär en dm och grumlingen var med i testerna. Inget dog och efter 3 dagar såg korallerna ganska bra ut. Men först var de vita av all kalk som fällt ut på dem.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag funderar på att börja tillsätta bikarbonat för att stabilisera ph och kh, men känner mig osäker på hur jag ska blanda det och tillsätta det. Ska det blandas i någon typ av behållare och droppas in litet varje dag, eller hur gör ni?

Hälsningar//Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...