Gå till innehåll

Hanna checker eller Salifert


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Alla kalcium, magnesium och kH jag sett använder titreringsteknik - att man droppar i till ett färgomslag och sedan kollar hur mycket man lagt i och slår upp värdet i en tabell.

Där tycker jag det bara är småsaker som skiljer. Men det beror på hur man uppfattar färger och det är olika från individ till individ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10 september 2016 at 17:47, Kimozabe sa:

Köpte Saliferts nitrat test och tyckte det fungerade bra. Jag var redan Hanna checker fosfor.

Vad rekommenderar ni för dom andra testerna, Hanna eller Salifert?

Mvh

Kim

Beträffande Hanna så menar jag att endast deras fosfor ULR är vettig för vårat ändamål. Kh funkar också men onödigt så det tar 30 sekunder att göra samma sak med salifert med samma noggrannhet (=bra noggrannhet). Övriga tester med Hanna är inte tillräckligt noggranna för korallakvarium, och tex calcium, det är rena skämtet från Hanna.

Så: Kör salifert på rubbet utom fosfor där du kör Hanna ULR. Vill du komma en nivå till rörande nitattest menar jag att red seas PRO-test är en nivå högre än saliner...så:

 

Nitrat: red sea PRO

Mg, Ca, KH: salifert

Fosfat. Hanna ULR

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Väcker liv i denna igen. 

Har provat Salifert och tycker det är svårt att se/veta när dom slår över. 

 

Någon som kan svara på om Hanna för magnesium, calcium och KH är något att ha? Kanske prova Red Sea, har dom Red Sea Pro i alla tester eller bara nitrat?

Även där har jag svårt att se testresultat på Salifert, kan se att det ligger mellan 2-10 men tycker det är svårt att säga om det ligger på 5, strax under eller över :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du dåligt färgseende så finns det väl incitament nog för att köpa Hannacheckers.

Är det så att du tycker det är svårt att veta "hur mycket" färgomslag man ska förvänta sig för rätt avläsning så finns det referensvätska (från t.ex FaunaMarin) att köpa där du s a s har facit på etiketten - dvs du använder referensvätskan istället för akvarievattnet och gör ett test.

Som exempel calcium ska vara 420 i referensvätskan - då vet du vilket färgomslag du ska titta efter.

Sedan rekommenderar jag alltid att kolla tester på samma ställe och samma ljus (helst dagsljus)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis @greger, det är hur mycket färgomslag som gör mig osäker.  

Tänkte om där var någon annan som hade input gällande Hanna checkers då Jonas menade på att dom diffar för mycket. 

 

Men tack för tipset om referensvätskor, det ska jag prova. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-09-10 at 17:47, Kimozabe sa:

Köpte Saliferts nitrat test och tyckte det fungerade bra. Jag var redan Hanna checker fosfor.

Vad rekommenderar ni för dom andra testerna, Hanna eller Salifert?

Mvh

Kim

Mina rekommendationer:

Nitrat: red sea pro test

Ca och KH: Salifert

(KH-mätning sen: Alkatronic...hehe;-))

Mg: salifert (i den mån man ens mäter det)

Fosfat: Hanna ULR

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-02 at 15:42, Kimozabe sa:

Väcker liv i denna igen. 

Har provat Salifert och tycker det är svårt att se/veta när dom slår över. 

 

Någon som kan svara på om Hanna för magnesium, calcium och KH är något att ha? Kanske prova Red Sea, har dom Red Sea Pro i alla tester eller bara nitrat?

Även där har jag svårt att se testresultat på Salifert, kan se att det ligger mellan 2-10 men tycker det är svårt att säga om det ligger på 5, strax under eller över :) 

 

Mvh

Kim

Ang Hanna:

Hanna KH: mäter med en icke särskilt vedertagen metod, är ingen titrering utan man gör en approximering o den mäter egentligen pH värdet vid konstant mängd tillförd syra. Risk för rätt stora fel, dvs den har låg accuracy men hyffsad precision(som samma fel varje gång). I princip man man nog räkna med att den mäter 0.2-0.3 för högt som regel. Dessutom inte särskilt tidsbesparande. Salifert är överlägsen på alla plan här och extremt lättavlöst. Vid första tecken på färgomslag( dvs när det blir lila) så är det framme. 

Hanna Ca: Extremt dåligt test med både låg accuracy o precision pgr av en metod som implementerar mkt lätt handhavandefel. Dessutom tidsödande.

mg: vet ej

 

Enligt mig finns bara ett test hos Hanna som är gjort för saltvatten med den precision vi vill ha samt tillför ngt till redan befintliga mätmetoder, nämligen deras fosfatmätare, ULR. Resten är helt bortkastade pengar. 

 

beträffande nitrat är det inte så noga om du inte kan skilja på 5 eller 10, det duger så att säga, men där är som sagt red sea pro lite tydligare färgomslag, så gällande nitrat tycker jag red sea är bäst.

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Kimozabe sa:

Ska testa red sea nitrat @jonasroman

Absolut sugen på Alkatronic, ska bli kul att få se vad testkörarna tycker om den.

 

Mvh

Kim

Lovar att göra allt som står i min makt för att min alkatronic skall falla till belåtenhet:-) Vi är på g med en prototyp mkt snart, plasthöljet klart osv, alla komponenter testade, nu skall vi bara testa denna under sommaren, o finslipa. Inte förrän jag är helt 100% nöjd, bygger vi en slutprodukt med design osv:-)

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Hanna:
Risk för rätt stora fel, dvs den har låg accuracy men hyffsad precision(som samma fel varje gång).

Nu är det väl (gällande KH) att precisionen är viktigare än noggrannheten?
Om KH ligger stabilt på 7,6 eller stabilt på 8,5 har inte speciellt stor betydelse för genomsnittsrevaren, det är stabiliteten som är viktigast?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, BatmanGefle sa:


Nu är det väl (gällande KH) att precisionen är viktigare än noggrannheten?
Om KH ligger stabilt på 7,6 eller stabilt på 8,5 har inte speciellt stor betydelse för genomsnittsrevaren, det är stabiliteten som är viktigast?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Håller med dig om att precisionen är viktigare än accuracy, MEN nån måtta får det allt va, en accuracy på 0.3 dKH är inte ok tycker jag. Jag vill nog veta om jag har 8.0 eller 8.3. Det har betydelse när man närmar sig gränsvärdena...då är 0.3 för stort fel. Sen är det dessutom så med Hanna att deras fel är större om KH är högre, vilket gör värdet helt omöjligt att lita på helt enkelt. I ett visst intervall, kanske KH runt 9, visar den kanske 0.4 fel(har sett sådana siffror ibland), o i ett lägre runt 7, kanske bara 0.2 fel osv. Metoden bygger på ett logiskt antagande som aldrig är helt sant: att ph skulle vara linjärt proportionellt mot KH. 

Tekniken bygger på att titreringskurvan under pH 4.0 ungefär är lite mer åt det linjära hållet, och man tillför hela tiden så mkt syra så man alltid kommer under 4.0 oavsett KH värdet. Var pH då sen stannar under 4.0, dvs allt mellan 2-4 ungefär, blir ett grovt mått på KH värdet, men som sagt, mkt grovt, och ju högre upp på denna kurva desto mer fel blir det. Sen har vi ju till detta dessutom svagheten med fotometermetoden överhuvudtaget, med risk för även fel på precisionen, där ett fingeravtryck eller partiklar i vattnet kan ändra värdet...detta vet vi ju från deras fosfatmätare...men den biten går ju oftast med noggrannhet nästan helt eliminera. Salifert, dvs syratitrering, är mer eller mindre rock solid, så länge du inte kontaminerar syran. Du behöver bara klara dra upp en pipett till 4ml, o vem kan inte det..o sen inte vara blind utan avläsa en siffra, samt inte vara helt färgblind utan se skillnad på mörkblått o ljust rödviolett. Överlägset, o priset dessutom, 90 kr. 

Enda problemet med just KH är ju att det är väl den enda parameter som vi likt temp o pH vill se en mer eller mindre kontinuerlig mätning på...men det kommer ju som du vet;-)...hehe....håll ut...

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett tycker jag salifert KH,Calcium Magnesium och nitrat funkar hur bra som helst - Fosfattest väljer jag Faunamarin eller D&D , andra föredrar hanna.

Men köp en flaska Faunamarin multi reference, så har du facit på vilken färg omslaget på dina tester har vid rätt värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...