Gå till innehåll

Imperator med vita fläckar


Rekommenderade inlägg

4 timmar sedan, NovemberRain sa:

Slutsatsen verkar vara Oodinium, hur och kan kag behandla fisken eller är det försent? Vart kommer Oodinium från? 

Tråkigt med din imperator. 

Vet inte hur pass det är lönt eller ej men om jag inte har fel så är det över med den i ett karantänskar och behandla med koppar som gäller vid Oodinium. Sök här på forumet så hittar du en hel del.

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

En parasit som sätter sig på fisken. 

Jo, det förstår jag med ;) Om jag formulerar om frågan. Hur får man in det i akvariet, jag tänker att om det är något som alltid finns men som blossar upp vid tillfälle?

Har alltid köpt mina fiskar hos ett etablerat företag i branschen. 

Tänker att kan min imperator blivit smittad av mina två senaste tillskott? Varav leucasternonen gick och dog efter ha blivit sönderstressad utav min hepatus. 

 

Jag har iaf sötvattendoppat fisken igår, skall de göras varje dag eller vad rekommenderar ni fram tills jag lyckats fixa karantän?

@Kimozabe Tack för svar! Ska kika på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, NovemberRain sa:

Jo, det förstår jag med ;) Om jag formulerar om frågan. Hur får man in det i akvariet, jag tänker att om det är något som alltid finns men som blossar upp vid tillfälle?

Har alltid köpt mina fiskar hos ett etablerat företag i branschen. 

Tänker att kan min imperator blivit smittad av mina två senaste tillskott? Varav leucasternonen gick och dog efter ha blivit sönderstressad utav min hepatus. 

 

Jag har iaf sötvattendoppat fisken igår, skall de göras varje dag eller vad rekommenderar ni fram tills jag lyckats fixa karantän?

@Kimozabe Tack för svar! Ska kika på det!

Det kommer med i vatten eller på djur precis som prick. Däremot är det mer ovanligt som tur är. Det är väldigt svårt för handlarna att förebygga el kontrollera sjukdomar på ett bra sätt. Speciellt då man oftast inte ser några symptom förräns djuren är hos kunden. Man kan få med sig det även från dom mest etablerade och välrenommerade butikerna. Så i dagsläget är det upp till oss att karantäna allt vi köper. Eller chansa. Man kan även behandla med Chloroquine Phosphate som jag skriver om i min pricktråd. Jag har pratat med en butik som var intresserad av att prova detta preparat på sina importer. Detta är vanligt i USA och då har man medlet i en karantänburk som rullar 24/7. Det fiffiga är att det inte förbrukas utan man stöddoserar bara för utbytt vatten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att info om prick och alla dessa former hur man behandlar det är mest chansningar då det måste vara jättesvårt att veta vilken sorts prick man fått på fiskarna och nästan omöjligt för amatörer att avgöra. Därför skriver folk vad som funkat/inte funkat för dom för den prick dom tror det är.

Men folk som trott dom fått oodium har ju oftast mist halva till hela fiskbeståndet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@turboadde Ja, tycker det resonemanget låter rimligt. 

@runstenen Tack för länken! Misstänkte nästan att det är behandling på alla fiskar som gäller. Men hur gör man det egentligen rent praktiskt då jag inte kan använda koppar direkt i visningskaret och ett karantänkar lär nästan vara lika stort då fiskarna håller rätt stor storlek ändå. 

Nu har även hepatusen och desjardiniin fått fläckar/prickar på sig och på hepatusen är de även lite ljusbruna i färgen på sina ställen. Desjardiniin har svarta prickar och vita prickar men de äter iaf fortfarande.

Imperatorn har magrat av ordentligt på bara två dagar och fenorna är söndernaggade. Jag har beställt medicin för att behandla det här men tror inte att det kommer hinna komma innan det är försent. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, turboadde sa:

Jag tror att info om prick och alla dessa former hur man behandlar det är mest chansningar då det måste vara jättesvårt att veta vilken sorts prick man fått på fiskarna och nästan omöjligt för amatörer att avgöra. Därför skriver folk vad som funkat/inte funkat för dom för den prick dom tror det är.

Men folk som trott dom fått oodium har ju oftast mist halva till hela fiskbeståndet.

Exakt. Precis som jag skrev så behöver man titta i mikroskop för att veta säkert. Däremot så är behandlingen av Prick och Oodinium likvärdig så det är ju bra iaf.

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, NovemberRain sa:

@turboadde Ja, tycker det resonemanget låter rimligt. 

@runstenen Tack för länken! Misstänkte nästan att det är behandling på alla fiskar som gäller. Men hur gör man det egentligen rent praktiskt då jag inte kan använda koppar direkt i visningskaret och ett karantänkar lär nästan vara lika stort då fiskarna håller rätt stor storlek ändå. 

Nu har även hepatusen och desjardiniin fått fläckar/prickar på sig och på hepatusen är de även lite ljusbruna i färgen på sina ställen. Desjardiniin har svarta prickar och vita prickar men de äter iaf fortfarande.

Imperatorn har magrat av ordentligt på bara två dagar och fenorna är söndernaggade. Jag har beställt medicin för att behandla det här men tror inte att det kommer hinna komma innan det är försent. 


Om det är oodinium så är det tydligaste tecknet att dom andas väldigt häftigt tydligen, så det kan du titta efter.
Som sagt så är behandlingen för både oodinium och prick likvärdig:
 

Behandling i karantänkar, med täta vattenbyten i ca en månad.
Man kan använda sig av tex koppar eller C Phosphate ( min favorit då dom inte förlorar aptiten )
Sen måste visningskaret vara utan fisk i totalt 72 dagar för prick, för Oodinium vet jag inte, det får du kolla.
Detta medför att den totala tiden i karantän ( Ca 1 månad med kemikalier, sen utan ), och där visningskaret är fisklöst är 72 dagar

Om du nu inte har en till stor burk där fiskarna kan flytta in efter behandlingen är klar, vilket jag antog att du inte har.

Tyvärr finns det ingen revsäker medicin vad man vet idag som botar dessa parasiter.
Det är ett helvete att hålla på med karantän, som du ser. Hoppas du blev lite klokare, och lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, NovemberRain sa:

Jo egentligen. Har "bara" tre stycken 65 liters, sen var det ju det här med plats. Har varken pumpar eller doppvärmare så det räcker till flera "kar". 

Om du använder så små behållare till stora fiskar så kommer du behöva byta vatten jäkligt ofta för att inte få ammoniumförgiftning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt att en del av parasiterna på fisken dör. Men det som de som tror på metoden inte talar om att fisken blir försvagad av sötvattendoppet och därmed snabbt blir smittad på nytt.

Sök på Amyloodinium cure i stället så får du upp andra resultat. T.ex http://www.aquariumadvice.com/marine-velvet-amyloodiniosis/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:


Om det är oodinium så är det tydligaste tecknet att dom andas väldigt häftigt tydligen, så det kan du titta efter.
Som sagt så är behandlingen för både oodinium och prick likvärdig:
 

Behandling i karantänkar, med täta vattenbyten i ca en månad.
Man kan använda sig av tex koppar eller C Phosphate ( min favorit då dom inte förlorar aptiten )
Sen måste visningskaret vara utan fisk i totalt 72 dagar för prick, för Oodinium vet jag inte, det får du kolla.
Detta medför att den totala tiden i karantän ( Ca 1 månad med kemikalier, sen utan ), och där visningskaret är fisklöst är 72 dagar

Om du nu inte har en till stor burk där fiskarna kan flytta in efter behandlingen är klar, vilket jag antog att du inte har.

Tyvärr finns det ingen revsäker medicin vad man vet idag som botar dessa parasiter.
Det är ett helvete att hålla på med karantän, som du ser. Hoppas du blev lite klokare, och lycka till !

Jo det gör dem, andas häftigt. 
När du skriver täta vattenbyten, hur tätt och hur många procent av totala vattenvolymen i karantänkaret skall bytas på ett ungefär? C Phosphate, vet du vart jag kan få tag på det?
Det jag beställde heter "Trimarin medicin"

Ändrat av NovemberRain
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 11 september 2016 at 12:17, NovemberRain sa:

Har en imperator på ca 15cm som har börjat få ordentligt med vita fläckar (ibland betydligt mer och ibland mindre av dessa) som ni kan se på bilderna. De är aldrig på samma plats och varierar från dag till dag. Den har haft det här i ca 6månader men nu senaste dagarna har det blossat upp ordentligt. Skall också tilläggas att den har prick. 

Hade en leucasternon som dog av stress från min hepatus nyligen och efter det har det här blossat upp, ett samband eller ren tillfällighet vågar jag inte svara på.

Den äter pellets, nyfiken på sjögräset från Ocean Nutrition men inte alls glupsk som den brukar vara. När lampan tänds föredrar den att gömma sig bakom stenarna.

Mina andra fiskar har också lite lite prick men inte mycket alls.

Nitrat 25

Nitrit 0

Fosfat på 0.1

KH 6,4, jag vet för lågt

Mg 1320

Ca 430

image.jpeg

image.jpeg

Detta är vanligt på kejsare och det är hypopigmenterade områden som en efterföljd av en parasit. Det är alltså inte fläckarna i sig som är parasiten, utan det är friska områden men som pgr av tidigare angrepp med tex cryptocarion, mister förmågan att bilda pigment. Den förmågan kommer tillbaka om fisken blir helt frisk. Samma fenomen sker förresten hos människor, där vi tex vid svampinfektioner och eksem på huden sedan på dess ställen tappar förmågan att bilda melanin(det bruna). Huden får då ljusa fläckar på vintern, och röda på sommaren o hösten. 

Varför kejsare är extra känsliga vet jag ej, men deras pigmentceller är tydligen mer lättstörda.

Grundinfektionen kan vara cryptocarion eftersom du haft det så länge, utan att fisken dött. 

Ibland kan interna sjukdomar, såsom bakterier i blodet, bakteriemi, ge samma hypopigmenteringar. Särskilt den typen av bakterier som drabbar en etablerad fisk är lågvirulent(ej så aggressiv) och ej så farlig, och fisken kan därför klara sig länge. Förr eller senare tror jag dock inte denna kejsare kommer klara sig om du inte får ordning på det. 

Om du skall ge den en ärlig chans tror jag du måste fånga upp den och behandla den med bredspektrumantibiotika, samt kanske också kopparsulfat. DU fångar den lätt med fiskfälla. Har du inte möjlighet att fixa ett medicineringskar kanske ngn butik kan hjälpa dig eller kompis. Gör du inget tror jag fisken är förlorad. Skynda dig innan den blir så förvagad så det är försent. Då kan den dö av själva behandlingen.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman Tack för ett utförligt svar! Hade jag bara haft plats och förutsättningar för karantän hade det inte varit några problem, men jag lär behandla alla fiskar och då tar det stopp. Var får man tag i bredspektrumantibiotika och kopparsulfat om jag mot förmodan skulle kunna lösa karantänproblemet.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, NovemberRain sa:

@jonasroman Tack för ett utförligt svar! Hade jag bara haft plats och förutsättningar för karantän hade det inte varit några problem, men jag lär behandla alla fiskar och då tar det stopp. Var får man tag i bredspektrumantibiotika och kopparsulfat om jag mot förmodan skulle kunna lösa karantänproblemet.

 

http://www.seachem.com/sulfaplex.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, NovemberRain sa:

Intressant läsning! Man skulle alltså, rent krasst dosera i visningskaret om man plockar bort ryggradslösa djur, eller har jag missuppfattat det hela?

tror aldrig man skall dosera i ett visningskar...du måste ha ett speciellt kar...du förstör för mkt av bakteriefloran o akvariets hälsa. Kan man inte ta upp fisken menar jag personligen att man inte kan göra nåt:-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jonasroman sa:

tror aldrig man skall dosera i ett visningskar...du måste ha ett speciellt kar...du förstör för mkt av bakteriefloran o akvariets hälsa. Kan man inte ta upp fisken menar jag personligen att man inte kan göra nåt:-(

Jag förstår. 

Det är inga problem att få upp fisken :) Brukar göra sånt på nätterna och det underlättar väldigt mycket. 

Problemet kvarstår, platsbrist :( Det skulle kunna gå att lösa med plastbalja. IKEA har 135 liters baljor men de känns alldeles för litet ändå. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Det är riktigt att en del av parasiterna på fisken dör. Men det som de som tror på metoden inte talar om att fisken blir försvagad av sötvattendoppet och därmed snabbt blir smittad på nytt.

Sök på Amyloodinium cure i stället så får du upp andra resultat. T.ex http://www.aquariumadvice.com/marine-velvet-amyloodiniosis/

@stigigemla Precis, men du skrev att det inte påverkar oodinium vilket det gör. Bara så vi inte blandar ihop det redan röriga ;)
Återigen sötvattensdopp är ingen bot, utan snarare en lindring. Om fisken kan bli av med en del av parasiterna har iaf jag upplevt att det lindrar.
Jag har bara doppat mot prick iofs, men eftersom vi inte vet vad fisken har så får vi göra ngn sorts allmänbedömning.

 

@NovemberRain 

Men att den skulle behöva karantänföras och medicineras på ngt vis är alla överrens om iaf. Och det har du inte möjlighet till vad jag förstår ?
Då återstår att mata på om dom äter, hålla god vattenkvailtet och be en bön om man skall vara krass.

Du frågade om vattenbytesintervall i karantän. Hade det varit jag i din situation och med samma fiskbestånd och karantänvolym du beskriver hade jag bytt 50% med samma salthalt, temp, ph varannan dag, samt kört med Seachem Prime och Seachem Ammonia Alert ( Google ) samt luftat med 3 syrestenar. Vattenbytesintervallen beror på antal/strlk på fisk kontra karantänbehållarens vattenvolym. Detta pga ammoniumuppbyggnad som man exporterar på div sätt. Man brukar använda pvc rör och andra lättrengjorda giftfria material som gömställen. Inte levande sten överlag i kar som skall medicineras. När jag behandlade med C Phosphate ( Import från USA, säljs ej i Sverige men kan beställas ) körde jag även droppfilter och skummare. 

Du skall absolut INTE medicinera i visningskaret / huvudkaret om du har levande sten, koraller och lägre djur ! Det finns preparat som man kan göra det med, men dom fungerar inte tyvärr ;)

 

Ta dig en funderare, och framförallt, ta det lugnt. Många gånger gör man/jag förhastade åtgärder i dessa lägen. En annan aspekt jag tänkt på ang karantän är ju risken att fisken dör av stress eller undernäring / tynar bort av andra orsaker under den långa perioden man måste vänta på huvudkaret ( 72 dagar plus minus ) Man får helt enkelt väga för och nackdelar med allt. Hoppas du blev lite klokare och lycka till igen !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@runstenen Tack för ditt utförliga svar, jag blev klokare :) 

Tyvärr vaknade jag upp imorse utav att imperatorn stod i ett hörn och knappt andades. Några timmar senare helt död :( 

Det som återstår nu tänker jag är att hålla koll på resterande fiskar och försöka hålla godare kvalité på vattnet. Jag köpte ny flaska Ultra Bak i hopp om att nitraten skall sjunka då den andra tagit slut. Fortsätter med mina vattenbyten en gång i veckan (eller ska jag kanske göra tätare och mindre byten?). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...