Gå till innehåll

Kontinuerlig alkalinitetsmätare


Lasse

Rekommenderade inlägg

Kolla detta klipp som visar en prototyp för kontinuerlig alkalinitetsmätning samt ett trick att koppla in den till de vanligaste akvariedatorerna utan specialkort. En invändning är att troligtvis kan den inte visa alkalinitet över 10,5 på datorn eftersom åtminstone på GHL ProfiLux så klarar inte kortet pH över 10,5. Tror det är samma på de andra datorerna.

 

Men metodiken talar också om att det här går att tillämpa på all provtagning som utnyttjar titrering - dvs både kalcium och magnesium men det kan behöva specialkort

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så säker på den gör en fullständig titrering. 

Det finns två tänkbara metoder. Det ena är en fullständig titrering med lysdioder + fotosensor som avkänning.

Men det blir ingen kontinuerlig avkänning. Och man ser i filmen att det är någon timme mellan mätningarna.

 

Den andra är är att man mäter pH på akvarievatten, tillsätter en liten mängd syra (till exempel citronsyra) och mäter pH på nytt.

Med pH ändringen jämfört med mängd tillsats syra kan man räkna ut kH.

Värdet blir inte exakt då det beror på såväl karbonathårdhet som borathårdhet men för akvariebruk borde det vara bättre genom att boratet får ett mindre genomslag.

Dessutom kan man släppa spillet av citronsyra i akvariet då det är en så liten mängd + att den är biologisk nedbrytbar.

Det behövs väldigt lite syra för att sänka pH med en enhet i t.ex 20 ml vatten så i 200 l akvarium sänker det pH ungefär 1/10 000.

Så skulle jag gjort. Men det går åt 2 doserpumpar + ev magnetomrörning i de 20 ml.

Men med 2 pH- prober kan man göra en äkta realtidsmätning om nu det skulle spela någon roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Lasse sa:

Det rör sig nog om titrering eftersom han nämner att han även funderat på calcium i sin tråd på reef2reef

 

MVH Lasse

Kan va så. En annan detalj talandes för titrering är att nånstans svarar han att åtgången av reagens är MELLAN X-Y. Alltså inte en konstant mängd. Men det är isåfall bara bra om han dessutom titrerar. Ännu mer exakt som jag förstår det än "Hannametoden"...även om den är anser jag tillräckligt exakt o enklare. 

 

Fint jobb av honom oavsett. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-09-17 at 17:54, stigigemla sa:

Jag är inte så säker på den gör en fullständig titrering. 

Det finns två tänkbara metoder. Det ena är en fullständig titrering med lysdioder + fotosensor som avkänning.

Men det blir ingen kontinuerlig avkänning. Och man ser i filmen att det är någon timme mellan mätningarna.

 

Den andra är är att man mäter pH på akvarievatten, tillsätter en liten mängd syra (till exempel citronsyra) och mäter pH på nytt.

Med pH ändringen jämfört med mängd tillsats syra kan man räkna ut kH.

Värdet blir inte exakt då det beror på såväl karbonathårdhet som borathårdhet men för akvariebruk borde det vara bättre genom att boratet får ett mindre genomslag.

Dessutom kan man släppa spillet av citronsyra i akvariet då det är en så liten mängd + att den är biologisk nedbrytbar.

Det behövs väldigt lite syra för att sänka pH med en enhet i t.ex 20 ml vatten så i 200 l akvarium sänker det pH ungefär 1/10 000.

Så skulle jag gjort. Men det går åt 2 doserpumpar + ev magnetomrörning i de 20 ml.

Men med 2 pH- prober kan man göra en äkta realtidsmätning om nu det skulle spela någon roll.

Du beskriver den metod jag också skulle tillämpar om jag skulle försöka bygga en sådan här: den metod Hanna tillämpar, konstant mängd syra o konstant mängd akvarievatten o sen avläsa det pH som blir med hjälp av färgreagens (eller pH elektrod om man såvill). Metoden kommer även ge utslag på borat o annat som bidrar till alkalinitet men svagheten med metoden är att vid mkt höga kh så kommer slutph landa i reagensens övre nivå(runt pH 5 om man som Hanna kör med creolgrönt). Då närmar vi oss pka värdet för kolsyra och då kan mängden co2 i vattnet påverka slutph viljet vi ej vill eftersom CO2 ej påverkar alkaliniteten. 

Men det är försumbart för vi jobbar ju inom kh 7-9 oftast o där finns redan en färdig reagens med rätt mängd syra som gör att slutph landar perfekt inom reagensen arbetsområde 3.5-5 dvs på betryggande avstånd ifrån kolsyrans pka-värde. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag försöker säga, o även reda ut för mig själv, är att om man skall välja en metod där man inte titrerar ner till ändläget pH 4.5, så kommer CO2 påverkar pH-värdet, vilket det ju inte får om man skall kunna översätta det till KH. Därför menar(tror) jag att man valt en reagensvätska med arbetsområdet under kolsyrans pka o valt att ha såpass mkt syra i denna från början så man alltid kommer ligga under ph kanske 5, även vid höga KH värden på det akvarievatten man blandar ner i reagensen. Ett annat sätt är ju det Stig nämner att mäta två pH värden, ett före o ett efter, efter en konstant mängd tillförd syra o se sänkningen. Då eliminerar man ju CO2-effekten på det sättet. Men då får man ju kruxet med två pH-mätninar dvs ökad komplexitet o mer risk för fel. Jag tror fortfarande därför att Hannas metod är genial för våra ändamål, om man kan tänka sig att nöja sig med en lite lägre noggrannhet än med titrering. 

Ser man på titreringskurvan för saltvatten o tillsättande av syra, så är den ganska linjär/rak, särskilt inom intervaller just 3-5 där indikatorn som sagt jobbar...dvs det borde gå att rätt o slätt översätta pH värdet inom dessa intervall helt linjärt till ett KH värde(med givetvis en del matematik). 

Det som imponerar på mig är att färgreagensen också arbetar så "linjärt" inom detta område, så det funkar med att läsa av färgen med en fotometer. Det kan inte ha varit enkelt att framställa denna indikator som Hanna använder, som verkar fungera så bra. Jag har mätaren själv o mätt med den massor av gånger o jämfört med salifert, dvs titreringsmetod, och det blir ruggigt lika inom de intervall vi rör oss inom. Jag har även provat att "injicera" koldioxid i vattnet som skall mätas, men ändå fått rätt resultat från Hannamätaren, tagandes för att den arbetar med ett slutprov som har ett pH värde(så lågt) sådant att CO2 halten blir ointressant.

 

Om nån tycker jag tänker fel är jag öppen för input, jag är definitivt inte tvärsäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...