Gå till innehåll

Västkustakvarier i kubik - Byggtråd


Slanten

Rekommenderade inlägg

Snyggt! Lite grumligt får man kanske räkna med, är ju säkert det i havet också 30cm över botten. Använder du akryl till dubbelglaset? Funderar på hur jag ska göra. Vill helst kunna ta bort det, för känner jag mej själv kommer jag inte lyckas putsa rutan tillräckligt bra, och så kommer man störa sej på nåt litet dammkorn


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett litet problem med kylningen av småakvarierna. 

Just nu är de kopplade som visas nedan. Det är ett slutet system med sötvatten i en spann längst ner. I spannen ligger en cirkulationspump som pumpar vattnet till kylaren och därifrån till akvarierna. Där sitter en liten slinga med plastklädda aluminiumrör som fungerar som värmeväxlare. Slutligen rinner sötvattnet tillbaka i spannen.

(Det är egentligen fem akvarier kopplade i serie, men jag orkade inte rita alla)

 

WP_20170814_22_17_43_Pro.jpg.27f1a664c22190b114edd491f08d40d4.jpg

 

Akvarierna blir kalla, ca 12 grader, men problemet är att kylaren kör i 40 minuter och pausar i 3 minuter. Känns inte så bra. 

Jag kollade flödet genom systemet och mätte upp till 140 liter/timme. Det ska vara minst 200 liter/timme enligt kylartillverkaren, så jag testade med en kraftigare pump. Men det blev 140 l/h på den med, vilket visar att tryckfallet i alla rörböjar är förskräckligt hög.

Temperaturen i sötvattensspannen ligger på ca 10-11 grader. 

 

Jag har klurat fram några lösningar som jag hoppas få kommentarer på eller andra infallsvinklar.

Högst antagligen gillar inte kylaren det låga flödet, så det hade varit bra att få upp det. Enklaste sättet är väl att sätta en extra pump som cirkulerar vattnet i spannen direkt till kylare utan att sedan passera akvarierna. Den nuvarande pumpen ser till att cirkulera vattnet genom akvarierna. 

 

WP_20170814_22_17_49_Pro.jpg.fa6f45ed42587c2d6f50583c850bb5da.jpg

 

Sen kanske det kan vara bra att öka volymen i sötvattensspannen till kanske 30-40 liter istället för nuvarande 15 liter för att få en långsammare uppvärmning av vattnet.

 

Eller så kommer inte nått av ovanstående hjälpa för att kylaren är för klen... 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra detta med två separata slingor. En slinga med saltvatten mellan det kallaste akvariet (djupaste djuren) och kylaren. En andra slinga mellan de små karen med lägre flöde som man justerar in för att få önskade temperaturskillnader. Det blir i och för sig två pumpar men i stort sett ingen höjdskillnad för pumpen som driver kylaren. Den andra pumpen får höjdskillnad men bara upp. Ned rinner vattnet via ytavrinningsfack och grova rör.

Och man slipper den extra spannen som läcker värme. Inte heller behöver man fundera på när plastisoleringen på kopparrören skall börja spricka upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som ett tufft liv för kylaren helt klart. En större volym vore ju bra. Men det är lite oroväckande att det tar 40 minuter för den att kyla ner 15 liter vatten. Det borde gå på snarare 5-10 minuter. Att det går upp igen på bara 3 minuter låter väldigt illa. Om du seriekopplar pumparna, får du ett vettigare flöde då?

 

Om du ökar tempen till 14 grader istället, hur ter sig tiderna då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med Stigs lösning är ju att akvarierna står på olika nivå och kopplar man ihop två kärl med vätska på en punkt (kylaren) så kommer det snart nog att vara samma nivå i allt, tomt i övre karet alltså. Om man nu inte känner för att lägga till diverse rerglerteknik för att hålla nivåerna. Jag har en annan tanke, se snygga bilden nedan...  Kylslingorna är kvar men uppdelade i två kretsar med varsin pump för att minska motståndet. Vattentanken är borta och flödet är direktkopplat,tillkommit har ett expansionskärl.

 

Fördel är att det säkert går bättre att få flöde när det är uppdelat på fler slingor och att den kylkrävande tanken försvunnit. Nackdel är om kylslingorna inte får ifrån sig värme nog effektivt, då blir det snabbt iskallt i kylkretsen och kylarens termostat bryter. I viss mån går det att hantera det med att ställa kylarens termostat på lägsta rimliga nivå och sen köra den över extern termostat med avkännare i ett akvarium. 

 

Skyl.jpg.9de8a66c1f2bf5a76b602fc3d3c55210.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎08‎-‎15 at 00:04, stigigemla sa:

Jag skulle göra detta med två separata slingor. En slinga med saltvatten mellan det kallaste akvariet (djupaste djuren) och kylaren. En andra slinga mellan de små karen med lägre flöde som man justerar in för att få önskade temperaturskillnader. Det blir i och för sig två pumpar men i stort sett ingen höjdskillnad för pumpen som driver kylaren. Den andra pumpen får höjdskillnad men bara upp. Ned rinner vattnet via ytavrinningsfack och grova rör.

Och man slipper den extra spannen som läcker värme. Inte heller behöver man fundera på när plastisoleringen på kopparrören skall börja spricka upp.

 

Tyvärr kan jag inte ha ett gemensamt saltvattenssystem på grund av att akvarierna är alldeles för olika. Det översta har fin lera som helst inte ska in i en kylare eller ner i de andra akvarierna. Ett par andra har kraftig matning och vattenbytena är frekventa. De andra två är för tillfället lågintensiv matning i. 

Värmeväxlarrören är av plastklädd aluminium. Den enda koppar som kommer i närheten av akvarierna är de med kaffe i. 

Det är nog en bra idé att bygga bort hålltanken. Jag hade trott att den skulle jämna ut temperatursvängningarna, men det funkar nog inte så i detta fallet. 

 

 

On ‎2017‎-‎08‎-‎15 at 00:09, mikoto sa:

Det låter som ett tufft liv för kylaren helt klart. En större volym vore ju bra. Men det är lite oroväckande att det tar 40 minuter för den att kyla ner 15 liter vatten. Det borde gå på snarare 5-10 minuter. Att det går upp igen på bara 3 minuter låter väldigt illa. Om du seriekopplar pumparna, får du ett vettigare flöde då?

 

Om du ökar tempen till 14 grader istället, hur ter sig tiderna då?

 

Jag tror inte att det hjälper att seriekoppla pumparna. När jag startade häverten fick jag suga rätt ordentligt, även när vattnet började "falla" över kanten så att säga. Så motståndet är radikalt stort. Dimensionen är bara 12mm och nästan bara böjar. 

 

Jag vill inte testa att höja temperaturen pga djuren i akvarierna. 

 

On ‎2017‎-‎08‎-‎15 at 17:01, Bygert sa:

Problemet med Stigs lösning är ju att akvarierna står på olika nivå och kopplar man ihop två kärl med vätska på en punkt (kylaren) så kommer det snart nog att vara samma nivå i allt, tomt i övre karet alltså. Om man nu inte känner för att lägga till diverse rerglerteknik för att hålla nivåerna. Jag har en annan tanke, se snygga bilden nedan...  Kylslingorna är kvar men uppdelade i två kretsar med varsin pump för att minska motståndet. Vattentanken är borta och flödet är direktkopplat,tillkommit har ett expansionskärl.

 

Fördel är att det säkert går bättre att få flöde när det är uppdelat på fler slingor och att den kylkrävande tanken försvunnit. Nackdel är om kylslingorna inte får ifrån sig värme nog effektivt, då blir det snabbt iskallt i kylkretsen och kylarens termostat bryter. I viss mån går det att hantera det med att ställa kylarens termostat på lägsta rimliga nivå och sen köra den över extern termostat med avkännare i ett akvarium. 

 

Skyl.jpg.9de8a66c1f2bf5a76b602fc3d3c55210.jpg

 

Detta är nog den bästa lösningen, men jag gissar att kylaren kommer kyla vattnet i slingan för fort med resultatet att den stoppar och startar alldeles för frekvent. Så då måste det till en separat termostat.

 

 

Jag ska testa en hybrid mellan era förslag:

I ett av 25 liters akvarierna sätts en pump som pumpar upp akvarievatten till kylaren och sedan tillbaka till samma akvarium. (Tyvärr kan jag inte ta 50 liters akvariet pga all lera)

En annan pump i samma akvarium pumpar akvarievattnet runt i befintlig kylslinga för att kyla de andra akvarierna. Det kommer att vara en liten anliggningsyta med metallren aluminium i varje skarv mellan kylslinga och slang, men vattenbytena är rätt stora ungefär varannan vecka. 

Om inte detta fungerar köper jag en termostat. 

Vad tror ni?

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En viss trötthet infann sig när jag glad i hågen skulle koppla in mitt svavelfilter, som jag beställt på eBay för över ett år sedan. Det ser väldigt gediget ut, men när vattnet var påkopplat läckte det i de flesta skarvarna. Stor suck! (Varför provtryckte jag inte vid leverans??)

På nått sätt borde det gå att få det tätt med tangit. Helst vill jag ha kvar de genomskinliga rören, men hur ska det gå till? Nån som har en ide?

Annars får jag såga bort dem och värma ur de gamla och limma dit nya, gråa rör... 

 

Mer jobb än planerat...

 

20171011_200836.jpg.b9e2cc9742ab41176b05db0f0e327fa2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Fick några timmar att såga rör och limma på ett nytt vattenbytarsystem. Det ska gå till sumpen och alla småakvarierna. Just nu är allt färdiglimmat i sumprummet och alla rör kapade men olimmade i gillestugan. Kul att börja få ordning på detta, jag är otroligt odisciplinerad när det kommer till vattenbyten. 

Hoppas bara att den lilla pumpen orkar med :)

 

5a63a8c4a0247_20180120_201808(2).jpg.5dc9b0f0e7324eb01521e2cfb3c3bfee.jpg20180120_201842.jpg.dd2ddef75264356df61ec4aaaf7579e8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst, vattenbyten är nog min svagste punkt med. Det är märkligt att det ska vara så svårt. Jag sitter själv och funderar ut ingenjörslösningar för att omvandla mina vattenbyten... Fast ja, mitt kalla kar är inte så besvärande egentligen. Jag byter ju bara 10 liter åt gången nu. Det blir få hinkar att bära. Men i ditt "kar" känns det ju rätt meningslöst att byta 10 liter :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hela källaren luktar Tangit och jag är så nöjd. Äntligen är alla rörstumpar limmade i det nya vattenbytarsystemet. Imorgon ska jag göra ett test och förhoppningsvis även en liten video. Om ni inget hör, har det gått åt pipsvängen och jag gömt mig under skämskudden.

Här kommer lite bilder i alla fall.

 

Det tunna PVC-röret (16mm) i vänstra hörnet kommer från en pump inne i akvariet som tömmer gammalt vatten i avloppet. 

Det grövre röret (20mm) från ventilen kommer från en pump i vattenbytarbehållaren i sumprummet. 

(De vita rören är kylslingan)

20180129_195901.jpg.946d0632490b85fb71059220337c231f.jpg

 

Avloppsvattnet går ner i ett grövre rör för att bryta häverten. 

20180129_195936.jpg.f9a665263a6c0bea2530ab7bef341541.jpg

 

 

Samma funktion på dessa rör, fast en våning ner. Jag hoppas att funktionen är bättre än utseendet. 

20180129_195818.jpg.ba9b1073010d44702aa7591e76057303.jpg

 

Både trycksidan och avloppet samlas upp i två ledningar som sedan löper längs väggen...

20180129_195913.jpg.bf15cc80b6be004259628202e6db9dea.jpg

 

.... och bakom soffan, vidare under stora akvariet. Övre röret är nytt vatten och nedre avlopp....

20180129_200025.jpg.4e8ffdf0dc8d3663c62ed3b494956caf.jpg

 

Minnesanteckning till mig själv: Dra alla unioner :) 

20180129_200037.jpg.ce6bf3df00d9a920da014dc23a3021dc.jpg

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, rör bakom soffan alltså! Och allt detta som ett resultat av fobi för att ta en hink och slang :-) Ser väldigt spännande ut. Vilket pill. Det är många rör och slangar nu som går ibak på den ställningen. Men det blir ju så, man vet aldrig vad man behöver från början. Nästa gång misstänker jag att du planerar rör och vattenledningarna från start och bygger hyllan efteråt formad efter ledningarna? :-)

 

Ser fram emot film på det! Det är fortfarande lite klurigt att greppa hur det fungerar exakt. Får försöka boka undan någon tid då man kan åka och titta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en plan från början: Lös det sen :)

Eller mer korrekt är att planen har ändrat sig under resans gång. Fast vattenbytarsystemet har varit planerat från start, har bara inte hunnit få klart det. Hålen i betongväggen borrades för länge sen. (Men jag måste få försvara min starka aversion mot vattenbyten. Det är faktiskt lite bökigt att byta vatten i 7 akvarier varje vecka)

När jag sett att allt fungerar ska jag koppla in motorer på ventilerna och nivåkännare i akvarierna för att kunna byta vatten nästan helt automatiskt... Bara tanken gör mig varm.

 

Ett besök hade varit väldigt trevligt! Ska försöka hitta lite godare kakor denna gången...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, några dagar försent fick jag tid att knåpa ihop en video för att beskriva mitt vattenbytarsystem helt utan spänner. Den håller kanske inte Spielberg-kvalitet, men nästan :)

Håll till godo och njut av otvättade frontrutor, saltiga täckglas och en hel massa rör. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det ser ju bra ut. Vilka summor du måste ha lagt ut på pvc vid det här laget? Det är mycket kranar i ditt system :-) Separat pump med till varje kar dedikerad för vattenbyte, det är lyxigt.

 

Akvarierna ser ju fortfarande väldigt rena och fina ut, din omsorgsfulla skötsel visar sin fina sida.

 

Vattenbytena i mitt kar är mest till för att suga ut grejer dock, jag hävertar ut döda alger och avslitna från pumparnas insug. Därför kommer jag nog aldrig ha nytt av ett automatiskt vattenbyte på samma sätt :-)

 

Jag antar att det är ganska svalt vid havet nu? Vädret får bli lite mildare innan jag vågar komma bort :-) Här borta är det ganska välfruset iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inte en enda kran i mitt system, bara ventiler :) En kran används för att lyfta saker... hehe. (Alltid lika kul skämt för en enkel rörkonstruktör) Kostnaderna är dolda djupt i övrig hushållsekonomi. "Vad dyr mjölken blivit, älskling!"

Jag kommer nog slabba lite med spänner ändå av samma anledning som du. Att suga ut skit. Men sen är det ju lätt att bara vrida på ventilen så fylls det på nytt vatten...

 

Visst är småakvarierna rena, men det beror endast på att det inte är nån belysning, förutom vid matning och beskådan. 

 

Jo du, det är nog lite väl kallt vid strandkanten just nu. Även för oss halvgalningar.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe. Från Wikipedia: 

Vattenkran - en anordning som används för att tappa vatten.

Ventil - gemenligen kallat kran, är anordning som används för att reglera öppningsarean i ett fluidsystem (gas eller vätska) för att vid en avgränsad punkt i exempelvis ett rörsystem kunna öppna helt, stänga helt eller reglera ett tryckfall och därmed flödet i den strömmande fluiden.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...