Gå till innehåll

Västkustakvarier i kubik - Byggtråd


Slanten

Rekommenderade inlägg

Full fart med smått och stort. Har monterat ett soffbord till gillestugan, tillsammans med min tre och ett halvtåriga dotter. Kul, men går inte riktigt i min takt.

Lite förbättringsmålning på väggarna.

Slipade och målade byrån som 200-liters ska stå på med första strykningen.

Åkte och handlade grundfärg i sista sekund innan affären stängde, men när jag kom hem tittade jag lite mer noggrant och såg att det var "mellanstrykningsfärg. Detta trots att jag bad om grundfärg två gånger. Suck.

 

Satte in slimline! Det blir nog bra med vatten och tång.

 

WP_20170430_17_00_31_Pro.thumb.jpg.9ddbba2577883dab4f7792ca55e4b6c1.jpg

 

WP_20170430_16_51_21_Pro.thumb.jpg.7afad03ec296741afc2d306a120dd7e7.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Små steg i taget.

Målat andra strykningen på byrån, men färgen räckte inte :( Ska ju ändå dit och byta till grundfärg...

Städade verkstaden eller sumprummet som det snart kommer heta. Sågade och skruvade bort hyllan där sumpen ska stå. Kommer återanvända hyllplanet, men ska sätta dit 45x45-regel istället för den lite högre som sitter där nu. Lyckades även att såga på egen hand, med blodvite som följd. Tre-åriga dottern blev grymt avundsjuk på mitt fina plåster och ville väldigt gärna se sågen som var så farlig...

 

WP_20170501_20_24_58_Pro.thumb.jpg.1292454c51c5d42b72fefc7845186bd7.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såga i handen är inte korrekt metod! Det här låter illa, jag tror skyddsombudet måste komma och inspektera. Spännande fall där på botten hyllan :-)

 

Din Aqua Medic kylare ser ut att fått en del slitage när den stod under gamla bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag lite uppgiven. La en beställning på tre BTN slimline hos PWSS för en månad sedan. De sa att jag skulle få det inom en vecka, men tiden har gått och ingen leverans. Nu skriver de på Facebook att de ska lägga ner! (Inget på hemsidan)

Hade de haft lite skam i kroppen kunde de ju sagt till mig att gå till en annan handlare... Nu får jag inte tag på dem och vet inte om de kommer leverera eller inte. Har skickat ett mail och frågat om status.

Tur i oturen är att jag inte betalade via Swish, men vågar ändå inte lägga en beställning hos en annan butik ännu.

Nu står jag här och kan inte limma nått i akvariet. Detta var det enda jag väntade på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående bakgrunden i stora akvariet har jag inte bestämt mig ännu om det ska vara slimline eller om jag ska komplettera med några moduler till. Det blir ju mindre simutrymme med modulerna, men snyggare...

 

Förra veckan och helgen ägnades åt att måla, måla och lite målningsarbete... Nu är jag rätt trött på penslar och färg, men resultatet blev hyffsat. Flyttade in karet på en nymålad byrå. Stativet under stora karet ska kompletteras med skivor för att ge ett lite mer enhetligt intryck.

 

WP_20170513_19_41_01_Pro.thumb.jpg.0028ed88df3bc1799bafa98a6725083b.jpg

 

Stativet för småakvarierna är färdigt. Förstärkte hyllplanen med 45-reglar innan jag målade. Hyllan ska förankras ordentligt i väggen för att få mer stibilitet. Får se om det räcker för att det inte ska svaja för mycket.

 

WP_20170513_21_16_46_Pro.thumb.jpg.d4924b67fa07df498cf19c67008dba37.jpg

 

WP_20170513_21_17_55_Pro.thumb.jpg.2fb9f8fcb9e1ef1195ab3f2f781942c6.jpg

 

Fixade till en ny skiva för sumpen att stå på och förstärkte med en ram under. Sen fick även den ett par lager med färg.

 

WP_20170510_20_16_40_Pro.thumb.jpg.346f34d8e2ce342474cc6f30d942bf6b.jpg

 

WP_20170510_20_20_42_Pro.thumb.jpg.73de63408df3a4cf7c1188d7adafa57d.jpg

 

Sumpens isolering kompletterades och blev vackert blå. Stort tack till frugan som lånade ut sitt liggunderlag. Nu vet du vad jag använde det till...

Här syns även utrustningen som ska användas. Svavelreaktorn ska stå utanför sumpen i värmen och ska kopplas in under vinterhalvåret när tången har vinterdvala. Eventuellt placerar jag den i en vattenfylld behållare med doppvärmare för att få igång bakterierna bättre.

 

WP_20170514_17_24_04_Pro.thumb.jpg.4a96b457727aece35db04995f73e1929.jpg

 

WP_20170514_20_53_43_Pro.thumb.jpg.c700cd060cbfa737c40f4dcc4da01ccb.jpg

 

Började dra lite rör igår. Verkar som att sumpen står lite för högt, så jag tar nog bort 20mm-frigoliten i botten.

Fick även hjälp av en liten rörmokare.... Hennes omdöme var att: "Det är inte riktigt bra gjort"

 

WP_20170514_19_42_44_Pro.thumb.jpg.5c87beea6050f2e848454a9b8d29f0a2.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill experimentera med fler moduler finns det ju lite kul trix. Då du ska ha ganska lite ljus över karet så kan du måla baksidan av karet svart. Sedan placerar du modulerna  så att kanterna mot bakrutan har lite yta mellan sig, någon cm eller så. Skuggorna som blir från ljuset bör dölja skarvarna mot bakrutan och få karet att se ännu djupare ut, för små fiskar och din trollhumrar och sjöstjärnor borde det bli en ganska idealisk yta att klättra på med. Men det är klart, din flock med blågyltor vill nog har så mycket volym de får begära :-)

 

Jag hade för övrigt lyssnat på rörmockaren. Hon ser ut att ha ett bra grepp om läget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just blågyltan jag är lite orolig för. Men de tunnaste modulerna bygger runt 10 cm, så det kanske går ändå. En hane färgar ju ut runt 20-25 cm.

Att ha svart bakgrund bakom modulerna var smart. Tycker för övrigt att det är svårt att få ett grepp om hur modulerna är skurna och hur de ser ut i verkligheten på BTN:s hemsida. Jag har skrivit ut alla moduler på papper och sitter och pusslar för att få bästa lösningen innan jag lägger en beställning. De är ju rätt dyra...

 

Ja, hon hade faktiskt rätt. Jag hade kopplat ihop fel :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gårdagens viktigaste händelse var snigeljakt med tre-och-ett-halvåringen, men lite rördragning hann jag med ändå. Det är inte limmat ännu, så om ni ser nått konstigt får ni hojta till. Försöker ha lite fall på retur och nödledningarna. Ska även komplettera med fler unioner på väl valda ställen. Var tvungen att märka upp rören, annars blev det för krångligt att hålla koll på alla rörändar.

Dagen avslutades med att lägga en beställning på lite mer PVC och ett par BTN moduler. Hoppas de hinner levereras innan Kristi Himmelsfärdshelgen.

 

WP_20170517_20_14_54_Pro.thumb.jpg.d50e58fbd0bf3f6ed77fca78724c9f96.jpgWP_20170517_20_14_12_Pro.thumb.jpg.37a7981671438989f93dc44afc7251ec.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Väntar fortfarande på leverans, men det ska komma i slutet på veckan. Får vi hoppas.

Långhelgen har mest spenderats på att vårrusta båten, men lite akvariearbete blev det också.

 

En skiva med reglar under fick utgöra grunden till sumpen. Tyvärr blev det lite för högt och avloppsrören rann uppåt.

 

WP_20170524_15_35_09_Pro.thumb.jpg.d47f86f4be9cad3f8aedba4f4e4276c6.jpg

 

Så kan man ju inte ha det, så jag byggde om. Satte reglarna runt sumpen istället och hoppas att det blir tillräckligt stabilt.

 

WP_20170524_18_18_48_Pro.thumb.jpg.b01d1b4711e05fb9e03aab72f942785d.jpg

 

Så kul att äntligen kunna packa upp returpumparna ur kartongerna som de legat i sen i vintras...

Puts är inhandlat. Nu ska jag bara få tag på lite vatten :)

 

WP_20170524_19_56_55_Pro.thumb.jpg.8cbecc82ba1fe47a262d56208cadb645.jpg

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick äntligen min kompletterande beställning med några extra BTN-moduler och lite PVC från Tyskland. Det som tog tid var liggtiden på Postnord på över en vecka innan de ens bemödade sig att skicka en avi...

 

All PVC är kapad i rätt längder, men mitt yrke som rörkonstruktör till trots blev rördragningen inte som planerat. Det är nått annat när man väl står på plats och ser allt i ett sammanhang. Men jag är nöjd. Nu ska det bara limmas och läcktestas.

 

WP_20170614_20_58_42_Pro.thumb.jpg.97f10b1e13bd9db42213e4d17490c50d.jpg

 

WP_20170614_20_59_12_Pro.thumb.jpg.db5d8b3d8162833d604bd6de7832b62d.jpg 

 

 

Har även satt upp en vägg mellan sumpen och kylarna för att hålla borta värmen från vattnet. En lucka ska också monteras och allt ska isoleras.

 

WP_20170614_20_55_31_Pro.thumb.jpg.fa9959b1d663e5f6f6358ac572301ce1.jpg

 

Montaget av bakgrunden var ett riktigt pilljobb. Modulerna fick anpassas till varandra och en morakniv och fogsvans var mina bästa vänner. Även om det tog tid är modulerna förvånansvärt lättarbetade.

Tror att det kan bli bra med sand och några kompletterande naturstenar för att dölja en del skarvar. Jag ska lägga några stenar framför grottan för jag gillar inte riktigt modulens raka del. Här ska det förhoppningsvis bo en hummer eller havskatt

Den blå bakgrunden ska bytas ut till en annan nyans, eventuellt en frostad akrylskiva som belyses med ett svagt grönt ljus. Får testa mig fram.

 

WP_20170614_20_57_21_Pro.thumb.jpg.fdea9916455175e7cb2a85b8924be995.jpg

WP_20170614_20_57_30_Pro.thumb.jpg.d5a8462331c476fea3a1d6a32123cd26.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut! Riktigt grova moduler till vänster. De är kul att arbeta med, speciellt då man ofta kan kapa de någonstans på hälften och få två mindre och tuffa moduler istället. Så kan man få ganska unik bakgrunder trots att grunddelarna inte är så många.

 

Underliga perspektiv på bilden där :-) Modulen som sitter i mitten på vänster sida antar jag sitter mot bakrutan men bilden gör att det nästan ser ut som att den i princip ligger mot framrutan. 

 

Spännande rördragning också, det måste klämmas och kännas lite på tror jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack du!

Modulerna är jättelätta att kapa upp och få precis de vinklar man vill ha. Det som är svårt är att planera hur man vill ha det innan man börjar kapa. Jag skrev ut bilder på modulerna från BTN:s hemsida och klippte ut. Sen kunda man vrida och vända tills man fick det som man ville.

 

Jo, du ser rätt. Modulen till vänster sitter nästan framme vid framrutan. Den ska täcka en streamer är tanken.

 

Hoppas verkligen att rördragningen kommer att fungera utan större problem eller störande ljud. Lite nervöst blir det att hälla på vatten första gången...

Du är mer än välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert väder? - Då går jag ner i källaren och fixar lite med akvariet...

Varför är du så blek? Är du sjuk?  -  Nej, jag gillar bara mina akvarium...

 

Hämtade vatten i fredags för vattenbyte av de två småakvarier som jag redan har igång. De har stått på olika ställen i huset, men nu passade jag på att ställa dem i hyllan. Det var lite bökigt att få till när de var i drift. Men jag tycker det blev bra. Kylarna fick inte riktigt plats, så det behövs lite mer handpåläggning.

 

Jag har satt en förtärkning under hyllplanet, men glömde djupledet. Så hyllorna buktar, men får se till att sätta in nått på det hållet också.

 

 

WP_20170617_12_28_36_Pro.thumb.jpg.7a6e6d469f1eac961a49380e2740a1e8.jpg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isoleringen mellan akvarierna skulle ju bättras en del med den enkla åtgärden att tejpa spalten så det inte blir luftcirkulation där. Samma tejp på utsidornas isolering så börjar det bli att det hållet att det kanske kunde passera till och med estetikdelegationen i det här huset.

 

Stora projektet ser riktigt lovande ut. Blev en ny variant med när jag handlade lite jox. Tänker mig att den skulle gå att skrapa längs klippsidor med, får se om det ger nåt till våra projekt.

 

 

20170620_132212[2].gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blev inte riktigt bra med den tunna isoleringen. Räknade inte med att dubbelglasen skulle slå i varandra. Ska nog trycka dit en extra 10mm skiva istället vid nästa vattenbyte.

 

Den skrapen såg ju rätt kraftig och tålig ut. Är den röda lådan nån typ av sil?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattensåll kallas den röda lådan. Ska väl kunna användas för att sålla ut typ sån där härlig lera som vi fick upp i fjol. Tänker kanske att det skulle varit lite större maskor men det är väl bara att pröva. Tanken med skrapan är ju att kasta ut den och hala in den med repet, alternativt tråla efter båt. Borde fungera att dra efter en klippkant, risken är ju att den fastnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...