Gå till innehåll

Fördelar med SG, nackdelar med FB


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag tillhör numera en del av dom som drabbats av den insikten att på FB späds meningsfullt innehåll ut av tjafs. Det är en salig blandning av ömsom seriösa inslag med hög densitet på kunskap, till trams, skitsnack, och försäljarinblandning. Korta snapshots som "nu byter jag vatten" osv funkar bra på fb, men trådarna blir ofta långa, oöversiktliga, trasiga , yviga. Och emellanåt förstörda av någon som inte kan hålla fingrarna i styr (kanske jag själv ibland;-)...).....

Nåväl...med denna insikt så vet jag att en del av Er här lämnat FB o hänger här. Sökfunktionen här är ju så mkt bättre dessutom.,

Förr i tiden hängde alla här och det blåste på ett uppfriskande sätt kring våras öron.

Jag saknar den tiden, och då jag ser svagheten med FB skulle jag verkligen önska att vi fick upp aktivitetsnivån här en hel del. 

 

Personligen har jag för stunden lämnat samtliga FB-forum, för det drar mer energi än det ger pgr av för mkt icke substantiellt innehåll.  Jag hade besök häromdan, och jag tror personen ifråga tittade på sin telefon o försvann 4 ggr ifrån vår dialog för att telefonen påkallade hans uppmärksamhet. Ingen kritik mot den personen för det är mänskligt, utan kritik mot systemet, som är helt sjukt, och vi kommer snart utveckla en ny folksjukdom orsakat av pushmeddelandestress. 

 

Den korta versionen är: Jag gillar SG.

 

/Jonas

 

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad trevligt att du ser SG som ett bra val @jonasroman. Vi försöker ju hela tiden göra SG bättre för oss alla användare och samtidigt skapa en stor kunskapsbank.

Dina videoguider var ju ett nytt o roligt tillskott.

 

Det finns en tråd som försöker öka aktiviteten här på SG. Den heter Dela med sig av kunskap och erfarenhet  och finns här. Kom gärna med synpunkter. Hjälps vi åt med idéer så kan vi komma långt. En del idéer går att genomföra medan andra kanske inte går.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vanligt folkvett när man träffas fysiskt ingår att inte avbryta den som talar.

I mediasamhället hänger det på mottagaren. Man måste själv ta hand om avbrott - inte avbrott eller viktigt och oviktigt.

Det kommer att ta ett antal år till inte kulturen utvecklats men jag är övertygad om att det kommer mer och mer.

Man får lära ungarna medan de är små som det alltid har varit föräldrarnas roll och acceptera att vi har/är en förlorad generation som inte vuxit upp med det nya.

Somliga verkar fortfarande bli överraskade när det plingar i telefonen men jag har inte sett någon som försöker svara alla som är i en biokö eller på en fotbollsmatch.

 

Facebook har sina fördelar men man skall nog mer se det som ett samtal på distans och inte ett medium för att öka sin eller andras kunskap.

Ett medium för att träffa akvariekompisar på nätet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med dej Jonas. Tyvärr är det  väl så att jag skriver inte så mycket förutom i mina egna trådar. Detta beror nog på att det finns så mycket kunnigt folk här som har bra inlägg så det finns inte så mycket att tillföra. Däremot kan man ju ställa nån korkad fråga emellanåt och även det kan ju föra en diskussion framåt. MEN jag läser mycket här och drar nytta av all bra info. Att det är sökbart gör ju att det blir lättare o hitta svar på specifika frågor.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också man skall våga skriva även om man saknar tusen evidens och artiklar bakom sig. Detta är ett forum, ingen vetenskaplig tidsskrift. Man får ha fel, och man får skriva saker man tror men ej vet säkert, och man får bli motbevisad eller tvärtom. Det finns risk att det läggs sordin på diskussionsklimatet om ett påstående som inte är helt belagt möts med kritik just för att det inte är belagt. Fel att göra så säger jag, för det är obelagda vilda spekulationer, gissningar och även fel som till slut kan leda till sanningen. Jag önskar ett helt öppet klimat, med högt i tak, utan krav på evidens. Så börjar även riktig forskning. Givetvis skall och får man kritisera, och stödja sina argument med vetenskap, men det får inte va så att man inte får skriva eller får "skäll" för att man inte har 100% belägg för ett inlägg. Det är först när det blir en artikel, i en vetenskaplig tidsskrift (som tex AA), som vi kan ställa sådana krav. Sedan är respekt det alla viktigaste, har man det brukar man snabbare komma fram till spännande diskussioner. Dessutom mår vi alla bättre då. 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, krille 55 sa:

Håller helt med dej Jonas. Tyvärr är det  väl så att jag skriver inte så mycket förutom i mina egna trådar. Detta beror nog på att det finns så mycket kunnigt folk här som har bra inlägg så det finns inte så mycket att tillföra. Däremot kan man ju ställa nån korkad fråga emellanåt och även det kan ju föra en diskussion framåt. MEN jag läser mycket här och drar nytta av all bra info. Att det är sökbart gör ju att det blir lättare o hitta svar på specifika frågor.

Jag kan bara hålla med jag är ofta inloggad här och jag har även tagit bort allt som rör salt på FB då det inte ger mig något över huvud taget här finner jag svaren jag behöver och får den hjälp jag behöver, sedan är jag väl som krille tycker det är många som ger mycket bättre svar än jag om det inte gäller hur man dödar sig själv med karet för där kan jag mycket ;)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den absolut största fördelen med SG är att man kan följa olika ämnestrådar, där alla mer eller mindre just håller sig till tråden. På Fb är trådkapning tyvärr mer eller mindre ett faktum och någon vidare sökfunktion existerar inte.  För en nybörjare inom salt som jag själv är, är den här typen av forum en guldgruva. Jag har hängt här i kulisserna sen i början på året och söker fakta, följer era mycket givande diskussioner om intressanta företeelser inom saltvattenakvaristiken som Fb inte tillnärmelsevis kommer i närheten av.

Fb är snabbt men också mycket yta och lite kontext.  Jag upplever själv att den här typen av forum, jag tänker främst på liknande forumsajter inom andra intresseområden har tappat styrfart efter att allt fler håller till på Fb. Funderar själv varför många inklusive jag själv "fångas" av Fb trots allt för mycket brus och brist på kvalitativt innehåll?

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak är att föra en diskussion med ett öppet sinne och säga att det kan vara så och så eller under dessa förutsättningar så fungerar det så i mitt akvarium och att föra en diskussion med att påstå att så här är det - oavsett övriga förutsättningar och där man drar sina egna erfarenheter som allmängiltiga och gällande för alla situationer. Påstår man något 100 % så får man nog också vara beredd att leda det i bevis annars får vi en diskussionssituation som liknar det övriga samhället just nu.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Twix sa:

Diskussion och projekttrådar är bättre här men responsen på snabba frågor är 10x bättre på facebook.

Det beror nog för det mesta att vi inte sitter uppkopplade 7/24 här och fördrar att svara (i alla fall jag) från datorn och inte telefonen. Sedan är frågan - är det samma kvalite på svaren?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Lasse sa:

Det beror nog för det mesta att vi inte sitter uppkopplade 7/24 här och fördrar att svara (i alla fall jag) från datorn och inte telefonen. Sedan är frågan - är det samma kvalite på svaren?

 

MVH Lasse


Själv tog jag nyss bort facebook för jag tycker det är så mycket skit där och jag tycker absolut att forum är bättre men just snabba frågor såsom "finns det någon bra butik i staden x" eller "vilket foder bör jag ge till detta djur", där kan jag faktiskt se en fördel hos facebook. Kanske man kan göra en ny tråd här i stil med  "snabba frågor och svar"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan inte annat än att hålla med!

dock sitter jag på FB, men är väldigt passiv där. tyvärr så är det många nybörjare som hjälper andra nybörjare där, så tror tyvärr en del får en dålig start...! 

"Problemet" här på SG är väl att nybörjarna sällan får svar eller får vänta länge på att få det. Tror vi måste bli bättre att svara på dem snabbare även om frågeställningarna är liknande från flera nybörjare. Får de inte svar på sin fråga så tycker de nog att detta forum är mossigt i jämförelse med FB (flasback eller Facebook...).

Skickat via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara börja och svara då Per :) 

 

Men vi har en skatt här på SG som vi inte utnyttjar helt och det är alla projekttrådar. I dessa finns det ofta bra beskrivningar, frågeställningar, lösningar och även svar under tid. Vi kanske skulle ta och försöka att göra någon värdering bland oss om vilka trådar som betytt mest för vår kunskap. Det behöver inte vara trådar från experterna utan trådar där vi personligen fått mest hjälp i vår egen utveckling på grund av frågeställningarna och de svar som kommit

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev "vi" vilket även inkluderar mig själv;-) .

Nybörjare och FB-generationen vill nog ha svar på sina frågor direkt och inte genom att bli hänvisde till andra trådar. Man kan tycka vad man vill ju om det men tror att om fler nybörjare får svar så kommer förhoppningsvis aktiviteten på forumet öka. Det tror jag är bra för alla.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tillhör väl inte jag på något sätt någon av de kategorier du pratar om Per men jag tror ändå att det kan vara mycket värdefullt att när man besvarar en fråga att kunna hänvisa till en byggtråd där ämnet berörs för vidare studier om personen så vill. Sedan skall man nog inte underskatta kunskapstörsten hos ungdomar som börjar med den här hobbyn.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fb är utmärkt till snabba frågor och allmänna postningar för att söka likes. Problemet med fb är att många seriösa svar blandas med ren trams vilket får många nyare akvarister svårt att selektera informationen. Här kommer SG's roll in där fakta förankras med erfarenheter.

Några negativa saker på SG:

Tidigare var det ganska hög grad av moderering på SG vilket ledde till att få vågade svara men det har tyvärr i många fall gått över till att likna fb, i synnerhet köp och sälj där en hel del skickar totalt oseriösa bud, dåliga kommentarer i säljarens tråd mm. Jag står själv i valet och kvalet om jag gillar gamla SG mer än nya.

Stora frågan är nu om SG eller fb är ett val eller kompletterande val av information.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tillhör väl inte jag på något sätt någon av de kategorier du pratar om Per men jag tror ändå att det kan vara mycket värdefullt att när man besvarar en fråga att kunna hänvisa till en byggtråd där ämnet berörs för vidare studier om personen så vill. Sedan skall man nog inte underskatta kunskapstörsten hos ungdomar som börjar med den här hobbyn.

 

MVH Lasse

Håller med om att det kan vara bra att hänvisa till en byggtråd vilket kan ge inspiration. Det stora problemet tror jag är att "vi" inte svarar tillräckligt snabbt. Sen kan man ju förstå att rävarna här kanske inte prioriterar att svara på frågor om hur många kg sten man ska ha när det finns spännande zooxantelldiskussioner att grotta ner sig i. Men ju fler aktiva man får här desto större chans att få fler intressanta diskussioner. Det händer tyvärr inte så mycket här på en dag nuförtiden. För ett antal år sedan fanns det många intressanta inlägg på en dag. Det var tider det...

Skickat via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fb är utmärkt till snabba frågor och allmänna postningar för att söka likes. Problemet med fb är att många seriösa svar blandas med ren trams vilket får många nyare akvarister svårt att selektera informationen. Här kommer SG's roll in där fakta förankras med erfarenheter.

Några negativa saker på SG:

Tidigare var det ganska hög grad av moderering på SG vilket ledde till att få vågade svara men det har tyvärr i många fall gått över till att likna fb, i synnerhet köp och sälj där en hel del skickar totalt oseriösa bud, dåliga kommentarer i säljarens tråd mm. Jag står själv i valet och kvalet om jag gillar gamla SG mer än nya.

Stora frågan är nu om SG eller fb är ett val eller kompletterande val av information.

Det är ju färre som svarar nuförtiden även med lägre grad moderering. Sen blir det kanske inte så många nya inlägg när så mycket redan är skrivet.

Det behövs något nytt tekniskt genombrott för att få igång diskussionerna :-).

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SG är ju en skatt som hjälp oss "veteraner" långt innan FB blev populärt och sökfunktionen här är himmelskt. Plus att man kan/kunde skaffa nya akvarievänner på SG. Saknar dock det gamla SG, men tiderna förändras och vissa "rävar" hänger i alla fall kvar. SG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...