Gå till innehåll

Grön cyano


rickard81

Rekommenderade inlägg

Vad ska göra åt min gröna cyano. Nitrat och fosfat är noll.

Starta ju upp burken för nån månad sen dock ingen nystart då jag flytta över allt levande från förra burken. Tillsatte dock några kilo levande sten.

Är de bara avvakta och och försöka suga upp så mycket cyano vid vattenbyten.

01fdc65b0a1b0fd059fed1af97b8c5a9.jpg3ff5e42a8c53dbbf7cf164380c80ac17.jpg174a9d5b645d5bf972f521c6d4bcc99c.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle försöka störa mattorna så mycket som möjligt. det vill säga - suga upp varje kväll när det är som värst. Om enstaka stenar är angripna - ta upp och skrubba om det går.

 

MVH Lasse

Okej ska försöka med att suga upp så mycket jag kan. Ökade upp flödet på streamern igår och de lossna en del som jag håva upp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat och fosfat bör inte vara nollat, försök få en bättre balans där. Cyano brukar ofta komma vid obalans eller svajande värden. Hur har du det med det? Grön cyano har jag hört ska vara jobbigare än röd tyvärr

Har du nått tips om hur jag ska göra för att få en bättre balans? Iof så blev de väl lite av en nystart när jag starta denna burk.

Körde ju även ny sand .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/26/2016 at 09:07, rickard81 sa:

Har du nått tips om hur jag ska göra för att få en bättre balans? Iof så blev de väl lite av en nystart när jag starta denna burk.

Körde ju även ny sand .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om obalansen bara handlar om fosfat och nitrat så ös på med mer mat helt enkelt. Om du trots matning inte får upp dessa värden så kan du dosera kaliumnitrat för att få upp nitratet och sen finns det sätt att höja fosfat med vätskor också men det har jag aldrig kollat upp själv så du får söka fram den informationen. Kaliumnitrat (KNO3) kan du köpa här http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=27

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano är verkligen något som kommer o tgår utan påverkan av vad vi gör. Så i det första skedet skulle jag avvakta. Endast vid aggressiva utbrott skulle jag agera o då köra en kur med ultralifes preparat. 

Men just nu skulle jag gjort som Lasse skriver samt även som övriga talare, matat på lite mer. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano är verkligen något som kommer o tgår utan påverkan av vad vi gör. Så i det första skedet skulle jag avvakta. Endast vid aggressiva utbrott skulle jag agera o då köra en kur med ultralifes preparat. 

Men just nu skulle jag gjort som Lasse skriver samt även som övriga talare, matat på lite mer. 

 

Ja jag vill helst undvika preparat så jag har rensat ur lite varje dag och den har minskat lite vilket är positivt.

Så de är bara att ha tålamod och fortsätta bekämpa den

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano är verkligen något som kommer o tgår utan påverkan av vad vi gör. Så i det första skedet skulle jag avvakta. Endast vid aggressiva utbrott skulle jag agera o då köra en kur med ultralifes preparat. 

Men just nu skulle jag gjort som Lasse skriver samt även som övriga talare, matat på lite mer. 

 

Men Jonas, du brukar ju oftast ha ganska djupa analyser. Jag är övertygad om att det vi gör påverkar cyanoangreppen, men vi har väl inte riktigt förstått hur allt hänger ihop än.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft cyano två gånger - båda gånger i relativt nystartade kar.

Jag har blivit av med cyanon båda gångerna genom att dosera kaliumnitrat (KNO3).

 

Vart får man tag i kaliumnitrat?

Fast idag har cyanon minskat rejält min dagliga kamp har gett med sig

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart får man tag i kaliumnitrat?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Vanlig salpeter (NaNO3, natriumnitrat) finns på t ex ICA. Blanda 40g NaNO3 i 460ml osmosvatten. 1ml av detta höjer NO3 0,7ppm/100 liter (Lasses femtielva-recept). Jag kör med detta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig salpeter (NaNO3, natriumnitrat) finns på t ex ICA. Blanda 40g NaNO3 i 460ml osmosvatten. 1ml av detta höjer NO3 0,7ppm/100 liter (Lasses femtielva-recept). Jag kör med detta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack för tipset kommer testa det om jag inte får bukt med cyanon men nu börjar de vända iof

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salpeter brukar vara väldigt svårt att få tag på från matbutikerna. De kör oftast med santa maria eller kockens i sitt kryddutbud och både dem har slutat med salpeter. Om de inte börjat med det på nytt dvs

Jag köpte Santa Maria på mitt lokala ICA för ett par månader sedan. Jag kanske bara hade tur..?

Nu var ju 35:- (plus frakt då) för 250g KNO3 från Lasses länk inte mycket, och det borde räcka ordentligt länge!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...