Gå till innehåll

Igelkottfisk vägrag äta


Nelli

Rekommenderade inlägg

Hej, har provat i en gamla tema om blåsfisk... men nu får jag lite panik eftersom Puffen är hos oss i 5 dagar nu och inte ätit något alls: 3 olika frysfoder, räcka med skall och utan hängdes vid ytan, pellets, flingor... ingenting. han simmar iväg om jag försöker matta honom från hand. tacksam för hjälp!

 

 

puffen_27092016.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev innan i den tidigare tråden - försök handmata även om den simmar iväg. Testa musslor också. En fisk klarar sig mer än 5 dagar utan mat om den inte är för mager. Hör med försäljningsstället vad den åt där. Försök bara handmata några gånger per dag så att den inte stressas till döds.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funkar inget. imorgon ringer Triton, de är ju stängda mån-tis:( vuxna fiskar kan banta längre men om en yngel inte matas på flera dar riskerar han betydligt mer. samt brukar sjuka fiskar vägra äta... därigenom mina bekymmer.

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta vanliga frysta räkor utan skal och visa upp maten framför denne innan du handmatar (använd en gripklo om du är rädd för fingrarna :-) )

en diodon brukar bete sig som en hund och är väldigt social, visar man maten ska den bli ivrig och ev spruta vatten på dig för att påkalla uppmärksamhet.

Tänk på att de inte har samma goda syn som många andra fiskar. Min fd Emil (finns på fjärillshuset i Haga) matade jag med 1 räka / dag tills han växt till ca 12cm och därefter 2st per dag. Maten varierades med snäckor med skal dom han fick kämpa lite med och krill mm.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det hade jag gjort varje dag - fäst en rack på en grill spets och bjudit på. sen hängde spetsen med räckan (skalad/oskalad), nära ytan... sen på botten... plockat bort dagen därpå orört. Igår provade samma sak med musslan. Andra fiskar, särskilt kirurger nafsar lite rå räckor men ganska snabbt tappar intresse. Ingen konkurrens iaf. Har pratat med Triton och efter lång diskussion kom till slutsatsen att något stressar Puffen, trots jag aldrig sett nån interagera med honom överhuvudtaget. Rent logisk - den kan inte va så otrolig gourmé... allt jag läst och hört är rena motsatsen. Förmodligen stressen är problem, även jag kan inte lista ut vem/vad utlöser det. Sjuk... jag tror han fått lite vita prickar på svansen och fen idag...  försöker lägga upp videon. Flyttat honom till ett mindre kar, där bara han och koraller finns för att utesluta stressen. Försöker mata ikväll.

puffen_idag.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, kocknick sa:

jag matade min med bläckfisk och det var det ända den ville ha,

köper man den på ICA eller på saltvattenbutiker? jag har medicin men tänker avvakta tills imorgon... han blev ju flyttat igen alldeles nyss... får vara i fred lite o acklimatisera sig lite... tillsatt antistress iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, blackfisk sitter bra:) han har simmat med den biten i 15 minuter nu:) jag har försökt att underlätta procrssrn och skurit i små bitar lite senare men han vägrar släppa den större biten, hungrig stackars:). gillar tydligen inte kokta räckor, roa fick jag inte tag än. Men jag undrar hur det blir när han flyttass tillbaka... vilket normalt kar klarar såna svinerier? vatten kvalité idag och igår...

puffe_2909.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det tog mig en stund för att förstå i vilken form bitarna skulle serveras... men till slut fick stackaren lite käk, efter ha bantat nästan en vecka:redface-new: köpte skaldjur åt honom, så det blir lite variation:) sitter nu i en isolator tills alla prickar är borta.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...