Gå till innehåll

Vad förbrukar ca, mg, Kh...


Scuba

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett nystartat 720l kar med marco rocks samt lite levande sten, varit igång ca 1månad mörklagt, och sen ca 2-3v med belysning på 2-3tim/dag.

 

Nu till min fråga, mitt Kh, Ca och mg sjunker stadigt, vad är det som förbrukar dessa, har ju inga koraller eller kalkalger i karet?

Har förstått att Kh förbrukas i nitrifikationsprocessen på nåt sätt men är det samma med mg och ca?

Mg 1350   nu 1200

Ca 420    nu 320

Kh 8.9      nu 6.8

Ändrat av Scuba
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det förbrukas en massa Mg den första tiden med ny sten är helt normalt.

Vart Ca tagit vägen är jag osäker på men antagligen har den också fällt ut på stenytan.

Att kH sjunkit kan bero på avdunstning av CO2 till luften. Så det är bara att kolla salthalten (kalibrera refaktometern) och ev tillsätta för att justera värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..tackar!

Jodå, har osmolator och refraktometer och salthalten håller sig på 1.025...

Sen har jag börjat få lite kiselalger, var nu kiseln kommer ifrån då jag kör dubbla kiselfilter i osmosen, kanske smiter förbi nåt ändå?

Kanske kiseln förbrukar en del Kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalcium borde inte förbrukas så mkt än. Det förbrukas bara pgr av kalkbildning som du inte har så mkt av(fast lite säkert som du ej ser). 

Kh sjunker pgr av nitrifikation. Kan va intressant att veta att kh stiger med denitrifikation MEN sjunker mer av nitrifikation än vad samma mängd kväve som denitrifieras ger en ökning. Så i princip slltid en liten nettosänkning om inte nitrat pgr av denitrifikation är i sjunkande vilket du isåfall bara skall va glad för för då har du anaeroba zooner. 

Mg förbrukas i början då CaCO3-ytor mättas. 

 

Sen vill jag vända mig emot att de Stig skrev att utvädring av CO2 gör att alkaliniteten sjunker är ej korrekt. Stig har oftast rätt så kanske han menade den sanna karbonathårdheten, för då stämmer hans uttalande. Men det du mäter är aldrig det utan den totala alkaliniteten och den ändras INTE med CO2 förändringar. Dvs om du vädrar ut CO2  eller tillför CO2  så är alkaliniteten trots det helt oförändrad!

 

Det beror i sin tur på att när du tex vädrar ut CO2 som Stig skrev, så minskar mängden HCO3, MEN även H jonerna sjunker i exakt samma mängd varav alkaliniteten blir oförändrad. Däremot förändras de olika jonernas bidrag där det relativa bidraget av HCO3 till den totala alkaliniteten sjunker medans andra joners bidrag såsom Borat, OH, stiger. Men på en "KH" test kan du inte se denna skiftning i relation utan enbart den totala Alk som är samma. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...