Gå till innehåll

Johan's Reefer 350


Johan Svensson

Rekommenderade inlägg

Dom säger ju bättre sent än aldrig, så här kommer en liten introduktion av mitt kar som jag startade upp för 10 månader sen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/b3e6a577dd8d4f38703f861e28643aad.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/0be458bc42c9b23580a3af2e5ae9bced.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/ac1f6adece5b9618d8bfd16ea5257c5d.jpg

Akvarium: Red Sea Reefer 350

Belysning: 2 paneler dSunY led och 2 39w

T5 Ati coral plus

Streamer: Maxspect Gyre XF130

Returpump: Jebao DCT4000

Skummare: Bubble Magus Curve 5

UV: Deltec 20w uv-c

Doserpump: Revdos 41

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I somras fick jag lite problem med cyano som jag kämpade med i ett par månader.

a17bfac6ef74924179ebd1d7adef24f8.jpg

För att hålla intresset uppe impulshandlade jag en Clownkirurg vilket skulle visa sig bli mitt största misstag sen jag började med salt.

d070c68ff6d4793c7ad97868df7311bf.jpg

Den levde tre dagar i mitt kar. 4-5 dagar senare började dom andra fiskarna bli prickiga...

För att rädda dom körde jag igång ett karantänskar.

Fick riva all sten för att lyckas fiska upp dom.

54e71cb18690c39eec9c746cd067ce8e.jpg

Det blev hinkmetoden i två veckor innan dom fick flytta in.

b7bb1a95a396204434f2be630ac886ce.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I slutet av Augusti hade huvudkaret återhämtat sig efter allt rabalder.

I karantänen gick min Clownfisk loss på Frökenfiskarna som en Späckhuggare.

https://vimeo.com/185082655 Jag kände att nu fick jag satsa på korallerna för att hålla modet uppe och det blev två nya Acropora.

e731b45c875e43372d9856d4a6143aed.jpg

cd088fa770196184101a6a76023ec5d7.jpg

Nu sitter jag här med 4 veckor kvar till fiskarna ska få komma tillbaka i huvudkaret.

Skönt att se att huvudkaret mår bra iaf. Korallerna växer på bra och verkar njuta av frånvaron av fiskarna.

c35eca33b9ea85868648695f01cf4fb9.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt snyggt med överskåpet, och fintillväxt på acropororna verkar du fått till. kommer följas, fortsätt uppdatera  

Tack! Av någon mystisk anledning är det Acropororna som trivs bäst. Jag vet inte riktigt vad jag gjort för att få det så men inte mig emot

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte nog sno din lösning med överdel, vad är det för mått täcksidorna? alltså hur höga är de? tänkte på höjden man vill ha på rampen,

 

Det är lådfronter från ikea som är 20cm höga och 60 breda. Tror mitt ljus hamnar på ca 15cm över ytan.

Observera att jag satt en plastlist invändigt som går ner ca 5mm i akvariet för att det inte ska kunna flytta sig. Tänk även på att täcka skruvhuvud och vinklar med silikon så det inte rostar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen, hur är det med gångjärnsmekanisme n, kommer inte den rosta?

Tänkte också på den i början men blir svårt att smeta in den i silikon. Mina gångjärn har klarat sig bra nu i 10 månader så jag hoppas det fortsätter så. Iof borde ju gångjärnen i sumpskåpet vara lika utsatta och dom klarar sig bra.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tidigare i veckan bröt prick ut igen i karantänskaret. Igår strök min elddvärg och en bengai med. Nu är kopparmedicin beställd då elddvärgen har varit enda anledningen som jag inte använt det tidigare. Nu hoppas jag att resten av fiskarna klarar sig så dessa två månader med karantän inte varit helt förgäves

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar, tråkigt med pricken.

Nån tanke bara, växer inte clownkirurgen rätt mycket och vill ha mycket simyta? Förbaskat fin i varje fall. 

 

Sen blev jag förvånad att hinkmetoden inte fungerade. Jag har nämligen tänk köra allt i ttm och sedan ner i övervakningskar innan jag flyttar över till huvudkaret, drygt jobb om allt skulle vara förgäves. 

 

Lycka till med pricken och hoppas att det löser sig. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar, tråkigt med pricken.

Nån tanke bara, växer inte clownkirurgen rätt mycket och vill ha mycket simyta? Förbaskat fin i varje fall. 

 

Sen blev jag förvånad att hinkmetoden inte fungerade. Jag har nämligen tänk köra allt i ttm och sedan ner i övervakningskar innan jag flyttar över till huvudkaret, drygt jobb om allt skulle vara förgäves. 

 

Lycka till med pricken och hoppas att det löser sig. 

Mvh

Kim

Tack!

Jo dom kan bli ganska stora. Ja den var fin så länge det varade

Det blev jag också. Känns lite som ogjort arbete.

Det får vi hoppas. Cupramine är på väg så jag hoppas det ska funka.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte mirakelmedicinen!

Artemia marinerad i vitlöksmix...... Döden för prick, livet för fisk!!!!!

Ta en liten glasburk, fyll med osmosvatten om du har eller bara kranvatten om du inte har osmos. Låt stå ett dygn, fyll med 5-6 pressade vitlöksklyftor ställ i kylskåpet ett dygn.  sen tar du ett snapsglas eller äggkopp, lägg i två tre bitar frusen artemai, fyll på med vitlöksmix, låt stå 30min till en timme, släng sedan allt i akvariet.... Fiskarna gillar det och även om de matvägrar i vanliga fall, så brukar man få igång dem genom denna mix. Samtidigt hjälper vitlöken mot parasitangreppen. Jag har kört detta i många år och fungerar nästan alltid..... Sen måste du kanske köra UVC om det är prick i huvudburken, så du får död på de frisimmande parasiterna, men de dör om det inte finns några värddjur i burken, så har du karantän bör du sätta alla fiskar i den burken, men inte helt tom som bilden jag såg. Du bör ha levande sten och koraller i den med, men eftersom du inte medicinerar med kopparbaserad medicin i denna, så är det ok... Ta dock inte grejor från huvudburken om du flyttar över allt. Prova detta så ska du se att det går bra!

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, per.w sa:

Glöm inte mirakelmedicinen!

Artemia marinerad i vitlöksmix...... 

 lägg i två tre bitar frusen artemai, 

Mvh Per

hur länge ska den mix stanna i karet? upprepar man detta, med vilken intervall då?

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, per.w sa:

Glöm inte mirakelmedicinen!

Artemia marinerad i vitlöksmix...... Döden för prick, livet för fisk!!!!!

Ta en liten glasburk, fyll med osmosvatten om du har eller bara kranvatten om du inte har osmos. Låt stå ett dygn, fyll med 5-6 pressade vitlöksklyftor ställ i kylskåpet ett dygn.  sen tar du ett snapsglas eller äggkopp, lägg i två tre bitar frusen artemai, fyll på med vitlöksmix, låt stå 30min till en timme, släng sedan allt i akvariet.... Fiskarna gillar det och även om de matvägrar i vanliga fall, så brukar man få igång dem genom denna mix. Samtidigt hjälper vitlöken mot parasitangreppen. Jag har kört detta i många år och fungerar nästan alltid..... Sen måste du kanske köra UVC om det är prick i huvudburken, så du får död på de frisimmande parasiterna, men de dör om det inte finns några värddjur i burken, så har du karantän bör du sätta alla fiskar i den burken, men inte helt tom som bilden jag såg. Du bör ha levande sten och koraller i den med, men eftersom du inte medicinerar med kopparbaserad medicin i denna, så är det ok... Ta dock inte grejor från huvudburken om du flyttar över allt. Prova detta så ska du se att det går bra!

Mvh Per

Uvc tar ju bara dom som just hamnar i uvc:et. Kanske kan uvc lindra men tveksam om det skulle bekämpa prick efter allt jag läst. Verkar som att inte ens 90 dagar fisklöst hjälper.

Läste imorse på ett forum om en som svär att karet stått utan fisk och gjort ttm och ändå fått prick. Vet inte huruvida han hade satt dit några koraller under denna 90 dagars period.

Kanske ttm inte är så effektivt eller bara för lätt att misslyckas med?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag lärt mig om prick är att det är en parasit som alltid finns hos fiskarna latent, men att den bara blommar upp om värddjuret är i obalans som vid flytt från ett kar till ett annat, dåliga vattenvärden, eller stress rent allmänt. Då blommar den ut.... Det innebär att det inte går att utrota den ur karet med medicin. Men man kan behandla sjuka fiskar med kopparsulfat och mörkläggning. Själv har jag drabbats emellanåt av prick. Som ung nybörjare dog alltid fisken. Nu har jag mer erfarenhet och även om sötvattensdopp är bra, så är jag mer en anhängare av vitlöksmarinerad artemia... Det är mirakelkuren..... 

Man blandar som jag skrev tidigare pressad vitlök med osmosvatten i en burk som man alltid har stående i kylskåpet. 

Sen tar man frusen artemia så det räcker till all fisk, lägg dem i snapsglas eller medicinmått, fyll på vitlöksmix och låt det stå ca 40 min... Häll sedan allt i akvariet, mixen, vattnet och artemian. De äter upp allt. Detta upprepar man varje dag tills prickarna är borta. kanske en vecka eller två. Sedan kan man som jag, köra det preventivt två/tre ggr per vecka. Det är bra för välmåendet och speciellt vid nyinköpt stressad fisk som matvägrar... 

Jag har aldrig sjuka eller döda fiskar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte mirakelmedicinen!

Artemia marinerad i vitlöksmix...... Döden för prick, livet för fisk!!!!!

Ta en liten glasburk, fyll med osmosvatten om du har eller bara kranvatten om du inte har osmos. Låt stå ett dygn, fyll med 5-6 pressade vitlöksklyftor ställ i kylskåpet ett dygn.  sen tar du ett snapsglas eller äggkopp, lägg i två tre bitar frusen artemai, fyll på med vitlöksmix, låt stå 30min till en timme, släng sedan allt i akvariet.... Fiskarna gillar det och även om de matvägrar i vanliga fall, så brukar man få igång dem genom denna mix. Samtidigt hjälper vitlöken mot parasitangreppen. Jag har kört detta i många år och fungerar nästan alltid..... Sen måste du kanske köra UVC om det är prick i huvudburken, så du får död på de frisimmande parasiterna, men de dör om det inte finns några värddjur i burken, så har du karantän bör du sätta alla fiskar i den burken, men inte helt tom som bilden jag såg. Du bör ha levande sten och koraller i den med, men eftersom du inte medicinerar med kopparbaserad medicin i denna, så är det ok... Ta dock inte grejor från huvudburken om du flyttar över allt. Prova detta så ska du se att det går bra!

Mvh Per

All fisk går redan i karantänen. Huvudkaret har varit fisklöst i två månader nu. Har kört uvc i huvudkaret hela tiden. Borde kanske testa vitlöksartemia så fiskarna får lite extra energi. Kommer ändå köra en omgång med kopparmedicin när jag får hem det.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uvc tar ju bara dom som just hamnar i uvc:et. Kanske kan uvc lindra men tveksam om det skulle bekämpa prick efter allt jag läst. Verkar som att inte ens 90 dagar fisklöst hjälper.

Läste imorse på ett forum om en som svär att karet stått utan fisk och gjort ttm och ändå fått prick. Vet inte huruvida han hade satt dit några koraller under denna 90 dagars period.

Kanske ttm inte är så effektivt eller bara för lätt att misslyckas med?

 

Mvh

Kim

Nä ttm funkade inte i mitt fall iaf. Tyckte ändå jag var noga med rengöring av spannar och pumpar mellan bytena.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...