Gå till innehåll

Vilka koraller ska man börja med?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag bör veta om? Discosoma är fina men läste att även de kan förflytta sig och fastna i pumpen? Om jag har filter skydd hjälper det eller är set alltid en risk? Är även intresserad av stjärnplyper och glabrescens :) ricordeor står på önskelistan med! ;) vad hade ni börjat med och varför? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att du kan ha en bta. Ska du ha ett par clowner till den? Min clowner går inte i min röda bta utan de har alltid bott i mina skivanemoner (Rhodactis). Trivs anemonen så har du snart fler. Jag hade 7 eller 8 stycken ett tag och då börjar det bli ett gissel för korallerna. Anemonerna bränner korallerna när de vandrar runt. Jag har bara en kvar nu och den har suttit länge på samma ställe.

 

Jag gillar också Ricordea och då mest Ricordea Florida. Yuma är också fin men Florida är favoriten. De är riktigt fina när de pumpar upp sig.

 

"Knappar" , Zoanthus m.m är fina men giftiga. Du kan läsa lite om dem om du följer länkarna.

https://saltvattensguiden.se/topic/3895-varning-zoanthids-are-they-toxic/

https://saltvattensguiden.se/articles.html/ovrigt/warnings/giftvarning-palytoxin-varningsskylt-och-kort-r69/

 

Lycka till :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft min BTA i två veckor nu och karet har varit igång drygt tre månader. En erfaren akvarist sa till mig att han haft anemon i nystartat flera gånger med gott resultat så jag tänkte testa jag med. Hittills går det bra. Min är riktigt fluorescerande illrosa! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis två clowner. Vet att man kan köra ephellia men jag gillar verkligen bta. De är så häftiga men ja glömde ju fråga om storlek på kar till de? Vet att folk har de i 40l kar men tänker om de skulle trivas och spridas eller hur stora de blir? Karet kommet ca 76l. 

 

Ricordeor ger de ut något gift? Vet att knappar i sig är giftiga men finns ju sånna som är väldigt giftiga men finns det sånna som om tex min hund skulle ha ner huvudet i karet dör han då? Läste om en tråd här om att det hänt men var ju av de giftiga sorten.  

 

Men om jag skulle skaffa bta går det att ha som första inköp? Alltså inte städpatrulle  utan när det är biologiskt stabilt? Eller när skaffa ni era? Tänker ju på det att de vandrar och kan bränna andra koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...