Gå till innehåll

Hur du testar din pH-elektrod med mv-meter


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Här kommer ett tips hur man kan kontrollera sin pH elektrod, hur mkt fel den visar, om den är meningslös att kalibrera dvs behöver bytas eller i alla fall rengöras i syra!

En idealisk pH elektrod sänder ut en spänning som är helt linjärt proportionell mot pH värdet där den ideala elektroden ger 0mv vid pH 7.00. Sedan ändras spänningen med 59.16mv per hel pH-enhet hos en ideal elektrod. 

Stoppa nu ner elektroden i en kalibreringsvätska med pH 7. Avläs spänningen med voltmätare. Den mängd den avviker från 0mv kallas offsetvärdet och är det värde som pH datorn justerar för vid kalibrering. En splitt ny elektrod har ett offsetvärde mellan +-15 mv runt det ideala värdet 0mv. Det är acceptabelt och motsvarar sedan en större noggrannhet än +-0.1 pH vid mätning. Men detta är ändå skälet till att en ny elektrod också måste kalibreras då man ej kan utgå ifrån att den visar 0mv vid pH 7. Skälet till variationen på även ny elektrod är att glaset bla handblåses(enligt uppgift från Hanna instruments ). 

Sen placerar man elektroden i kal.vätska 10.00(eller 4). Avläs nu mv-värdet igen med voltmätare. Ta nu skillnaden mellan detta värde och det första värdet som du fick vid placering i kalvätska 7.00 och dela med 3. I idealfallet blir det nu 59.16. Avvikelser från det värdet räknar du ut i procent. Om du tex får värdet 61 så blir avvikelsen 61/59.16. Denna avvikelse är ett mått på "slopen" alltså lutningen på kurvan. Värden mellan 95-105% är acceptabla och en ny elektrod ligger där. 

Vid avvikelse på offset upp till +-15mv: kalibrera som vanligt
Vid avvikelser på offset mer än 15 mv: rengör i syra
Vid avvikelse på offset mer än 35mv:byt elektrod!

Vid avvikelse på slopen 95-102%: kalibrera som vanligt 
Vid avvikelse på slopen 90-105%: rengör i syra
Vid avvikelse på slopen utanför 90-105%: byt elektroden!

Sen en sak till: kanske ni erfarit att hur ni än bär er åt visar elektroden förvånande lågt efter kalibrering när man återplacerar den i saltvatten/akvariet!? Det är ett känt fenomen och problem med pH elektroder i saltvatten! Natriumjonen konkurrerar med vätejonen och elektroden mäter för lågt! I alla fall teoretiskt. Vissa elektrodtillverkare, i alla fall om man köper en dyrare, säger att dom löst detta problem i princip helt så länge vi mäter pH värden under 13. Dock kan den nog kvarstå med våra billiga elektroder för 7-800kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart får du 59.16 mV för en ideal elektrod ifrån? Jag har alltid räknat med -56 mV som slope - det lärde jag mig en gång för länge sedan. Det finns givetvis elektroder med olika konstruktion och slope men jag är ganska säker på att lutningen är - 56 mV för den allmänna elektroden

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sorgliga är att pH elektroder lämnar så lite ström. En vanlig voltmeter med 10 megaohm resistans drar ned spänningen så du får ett för lågt värde.

KH värdet i vattnet är avgörande för hur mycket ström elektroden kan lämna. En dålig elektrod kan kalibrera rätt då kalibrervätskan har hög jonstyrka men vattnet man mäter har svagare och så får man ett värde närmare 7.

För vatten med kH under 1 eller 2 köper man speciella elektroder för jonsvaga lösningar. Och ändå har pH metern en ingångsresistans i storleksordningen gigaohm.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Vart får du 59.16 mV för en ideal elektrod ifrån? Jag har alltid räknat med -56 mV som slope - det lärde jag mig en gång för länge sedan. Det finns givetvis elektroder med olika konstruktion och slope men jag är ganska säker på att lutningen är - 56 mV för den allmänna elektroden

 

MVH Lasse

Från bla Hanna instruments samt även från tex denna sida

 

men jag vet inte, jag bara refererar till det jag liksom du läst. Vem har rätt? Det måste vi ta reda på för det är ju viktigt:-)

 

Länkar nedan. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

och här

http://www.mt.com/be/en/home/library/tips-and-tricks/lab-analytical-instruments/Guide_pH_meas/jcr:content/download/file/file.res/51300047_pH-Guide_E.pdf

 

59.16mv

 

jag har hittat samma siffra på 4 ställen och då har det varit seriösa sidor från elektrodtillverkare etc. 

Tror din kunskap om det värdet inte stämmer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla sa:

Lasse är gammal och kall.

Jonas är ung och het. (Nåja 25 grader).

Förklaringen finns här: http://www2.emersonprocess.com/siteadmincenter/PM Rosemount Analytical Documents/Liq_ADS_43-002.pdf

Ha ha underbart svar Stig:-)

samma länk ser jag. Är "Lasses" uppgift om slope om vattnet är kallare och den jag refererar till vid 25gr?

Då är det väl alltså 59.16 mv vi skall hålla oss till?:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att jag arbetat med rätt många elektroder som i sin bruksanvisning uppgav -56 mV som slope. I de gamla pH mätarna fanns alltid en möjlighet att avläsa värdet i mV om man ville och när jag jobbade på Stensunds Vattenbruk så ingick det i rutinen att kontrollera både offsett och slope någon gång i månaden och med de Hach elektroder jag då använde var det vad jag mins -56 mV som gällde. En annan sak som du inte nämner är att man lätt kan kontrollera om det är elektroden eller mätaren som bråkar (om man har möjlighet att se mV på mätaren - vilket knappast går idag) så kortsluter man bara BNC utgången med ett gem - då skall den visa 0 mV -> pH = 7

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att när jag lärde mig hur pH mätare fungerade räknade man med 20 grader och 56 mV.

Men i en pH mätare finns en temperaturkompensering som justerar detta automatiskt. Och eftersom man ändå mäter temperaturen har nästan alla billiga pH mätare temperatur med på displayen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag tror att när jag lärde mig hur pH mätare fungerade räknade man med 20 grader och 56 mV.

Men i en pH mätare finns en temperaturkompensering som justerar detta automatiskt. Och eftersom man ändå mäter temperaturen har nästan alla billiga pH mätare temperatur med på displayen.

Stämmer med mitt minne, men även då fick man läsa manualen - fanns de som avvek

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On 2016-10-01 at 18:04, jonasroman sa:

 Sen en sak till: kanske ni erfarit att hur ni än bär er åt visar elektroden förvånande lågt efter kalibrering när man återplacerar den i saltvatten/akvariet!? Det är ett känt fenomen och problem med pH elektroder i saltvatten! 

Gammal tråd...men då de medverkande ff är aktiva, så känns det ok att fortsätta...

Jag har råkat ut för exakt det problemet de sista dagarna...en billig elektrod som visade precis som den förväntades göra vid inköp (efter kalibrering naturligtvis) och sedan varit väldigt stabil tills för två dagar sedan. Då kalibrerade jag om som vanligt och den mäter 0,2 för lågt i karet.

Men i kalibreringsvätska mäter den som den bör (med en diff på två-tre enheter på den andra decimalen, men det tror jag man kan säga är ok ändå?). 

Så trots att den var ok efter den initiala kalibreringen så ballar den ur vid den andra, och det där egentligen inget att göra åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag plockade faktiskt fram voltmetern och kollade vilka värden jag fick (en modell bättre voltmeter, inget Biltema-skräp för 99:-)...
pH7.03=3,9mV
pH9.22=105,4mV
Det ger ju att 'nollan' är bra, men slopen är kass (diffar 22% OM det är 59.16mV som gäller för min elektrod, jag hittar ingen säker uppgift om det...).
OBS att jag kalibrerar med 7 och 10, flaskan med 9,22 som jag använde här var bara för den var närmst just då...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du så så är potentialen 0 mv. DVS pH 7 enligt definition. Din offset är 0,03 men din slope gör att du visar 0,2 fel nära 7. Du behöver nog byta elektrod :)

 

Men jag har använt den mätaren - var inte imponerad över den faktiskt. Slö och darrig.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du så så är potentialen 0 mv. DVS pH 7 enligt definition. Din offset är 0,03 men din slope gör att du visar 0,2 fel nära 7. Du behöver nog byta elektrod
 
Men jag har använt den mätaren - var inte imponerad över den faktiskt. Slö och darrig.
 
MVH Lasse

Det är en eBay-elektrod från Hong King som var näst intill gratis, så det var väl inte direkt otippat att den skulle duka under rätt fort!

Jag har inte direkt nåt att jämföra med, men jag tycker inte att jag skulle kalla den darrig... Visst tar den nån sekund på sig att stabilisera sig, men då den väl gjort det så tycker jag att den håller sig inom en-två tiondelar...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...