Gå till innehåll

Jebao strem fråga?


Sador20

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, Kimozabe sa:

 

Det är ju sannerligen ett gott omdöme. 

Men 3-4*1000kr eller 3-4*4000kr.... :) 

Mvh

Kim

Nada - jag har för första gången blivit tvingad till att ha en värmare i karet - annars så går det ner till 23 grader nästan. Jag har två RW/PP8, en DCT 4000, en Deltec styrbar till skummare (Jebao med Deltecs logga) En 1200 DC Jebao för mit skumgummifilter och en liten Altman för mitt fosfatfilter. En PS 3*145 W är belysning

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy på dig Mats , du får inte visa sånt som dessa bilder..usch..

 

Kimo: jag har 180x75x55 med två mp40wES , funkade utmärkt länge, sen la jag till två tunze 6055 i bakkant på gavlarna när karet började växa igen såpass att korallerna hindrade flödet.. så vad du väljer så börja med två pumpar..

 

Med vänlig hälsning, Manne 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

Fick sett Jebao rw8 i arbete på Håkanstorps zoo i söndags. 

Dom hade 2 på var kortsida i ett ca 190*70*40cm kar. 

Det rörde ordentligt på sig. 

 

Börjar själv överväga att köra dessa istället för Vortech mp40.....minst sagt en drastisk prisskillnad. 

Hittade något om att dom håller på att testa styrning till Apex och att en kabel till Ghl är på g? 

http://m.fish-street.com/apex_to_ghl_profilux_cable

Något man vågar hoppas på?

 

Ni som kört med rw8.....hur upplever ni ljud, hållbarhet, värmeöverföring etc? ...plus och minus på tänkbara punkter?

rw8 har tex motor/kabel i karet. Ingen styrning genom Profilux (vet inte om det egentligen är ett minus som påverkar nämnvärt). 

Mvh

Kim

 

 

Vad jag vet ska det inte var några problem att styra jebao med akvarium dator..

Pumpar styr med 0-5 volt 24volt så har man akvarium dator så har man ingen nytta av kontrollerna alls..

 

Jag styr mina med min ReefAngel.      (Beställt en GHL Profilux 4 så det ska styra samma som reef:en)

Har tagit bort alla kontroller och köpt 2st 24v transformator och gjort en lådan med 5st 24v utgångar för varje trafo.. Har det i två kretsar om ett av trafo skulle gå i sönder så funkar det minst en streamar i akvarium.

(Slipper en jävla massa trafo och sladdar m.m med den uppsättningen .)

 

Ghl.

Med Gdl kan man styra volten så man får 0-5 volt på utgångarna alt montera en kabel med motstånd så man får  5volt på 10v utgången.

 

APex. montera en kabel med motstånd så man får 5volt på 10v utgången. (finns nog att köpa färdig)

 

 

http://www.reef2reef.com/threads/jabeo-controlled-by-apex-without-a-reef-angel-cable.144040/

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2299019

 

/maxium

 

 

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tycker du inte om att styra dem med ProfiLux ?? (Lasse)

 

Så som jag har det nu på reefangel så är det ingen skillnad mellan deras kontroll och reefangel man styr var pump för sig eller kopplade ihop dem i olika uppsättningar.

Det är lite det som är meningen när man har en dator är allt ska gå att styra från en enhet?

 

 

/maxium

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Har inte kollat - men det antar jag. Jag programmerar ju in det här.

 

MVH Lasse

Tack @Lasse

Anledningen att jag frågar är att tex Philips CoralCare tappar inställningar efter x antal timmar strömlöst och måste programmeras om. Vet inte hur det är när man kör genom Profilux. 

Tanken är då att om Jebao skulle fungera liknande så kan det skita sig rejält. Vortech tappar inte inställningar. Jag ska ställa frågan till fish street. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, _Manne_ sa:

 

Kimo: jag har 180x75x55 med två mp40wES , funkade utmärkt länge, sen la jag till två tunze 6055 i bakkant på gavlarna när karet började växa igen såpass att korallerna hindrade flödet.. så vad du väljer så börja med två pumpar..

 

Tack för rådet @_Manne_

Jag är inne på att täcka alla sidor med revkeramik, levande sten eller alfagrog/alfacoral. 

Därför måste jag så gott det går planera pumpar nu.

Det borde i och för sig gå att limma dessa (precis som med fraggar) under vatten så jag kan bara lämna en yta öppen som klarar lite olika pumpar och sen täta till med material vid senare tillfälle. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, _Manne_ sa:

Fy på dig Mats , du får inte visa sånt som dessa bilder..usch..

 

Kimo: jag har 180x75x55 med två mp40wES , funkade utmärkt länge, sen la jag till två tunze 6055 i bakkant på gavlarna när karet började växa igen såpass att korallerna hindrade flödet.. så vad du väljer så börja med två pumpar..

 

Med vänlig hälsning, Manne 

 

 

Ha! ;)

 

@Kimozabe 2 x MP40w ES funkade bra för Manne i ett kar med ungefär samma mått. Ha då i åtanke att den nya MP40 QD flyttar upp till 40% mer vatten än sin föregångare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade den normala kontrollern till Jebao styrde jag över profilux. Med dena WiFi så finns det betydligt bättre stöd för olika körsätt - jag kan köra stadig ström på en pump, denandre går på våg, 20 minuter senare går 1:an på våg 2:an stadigt. Jag får olika strömningar i karet under olika tidpunkter. Det är svårt med att få det gjort med de inbyggda programmen hos Profilux - även om det kanske går

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Ha! ;)

 

@Kimozabe 2 x MP40w ES funkade bra för Manne i ett kar med ungefär samma mått. Ha då i åtanke att den nya MP40 QD flyttar upp till 40% mer vatten än sin föregångare.

Tur att jag varken har vectra eller 4 radion ramper..så jag inte blir avis på något sätt.. budgeten hade varit körd förevigt med dom leksakerna.. men kan absolut förstå intresset av att styra pumpar med olika funktioner över dygnet.. högst intressant faktiskt.. 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, _Manne_ sa:

Tur att jag varken har vectra eller 4 radion ramper..så jag inte blir avis på något sätt.. budgeten hade varit körd förevigt med dom leksakerna.. men kan absolut förstå intresset av att styra pumpar med olika funktioner över dygnet.. högst intressant faktiskt.. 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Se mitt foto av min app för Jebaos pumpar. Går att göra precis det. På det sättet får jag strömmarna gå olika och håller bra rent i sanden.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se mitt foto av min app för Jebaos pumpar. Går att göra precis det. På det sättet får jag strömmarna gå olika och håller bra rent i sanden.
 
MVH Lasse


Såg det , riktigt bra funktion kan jag tänka mig över tiden.. hade gärna rört om rejält i baljan någon kortare gång per dygn o sen lugnare någon gång.

Där du har pulse, finns det flera olika pulse mode eller pulse är samma alltid ? , tänker våggång i karet på rätt intervall o sen mer sporadiskt..

Med vänlig hälsning, Manne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Lasse sa:

Test i kväll (kortare) - verkade hålla inställningarna

 

MVH Lasse

Tack så mycket @Lasse

 

Även kul att höra att du är nöjd med hur inställningar via wi-fi fungerar. 

Skall slänga iväg ett mejl till fish street nu för att se om dom har info hur länge den behåller inställningarna. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

@Kimozabe 2 x MP40w ES funkade bra för Manne i ett kar med ungefär samma mått. Ha då i åtanke att den nya MP40 QD flyttar upp till 40% mer vatten än sin föregångare.

Är helt med på att 2 räcker men beroende på hur man bygger med sten och koraller så behövs det en till. 

Jag vill inte anpassa min reefscape efter pumparna utan tänkte lite tvärtom. 

 

Hade tänkt bygga så fiskarna kan simma runt hela scapen och på det sättet ge kirurger (och Moorish om jag vågar prova :) ) etc mer simyta.  

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, _Manne_ sa:

 


Såg det , riktigt bra funktion kan jag tänka mig över tiden.. hade gärna rört om rejält i baljan någon kortare gång per dygn o sen lugnare någon gång.

Där du har pulse, finns det flera olika pulse mode eller pulse är samma alltid ? , tänker våggång i karet på rätt intervall o sen mer sporadiskt..

Med vänlig hälsning, Manne

 

Nä - man kan ge en puls i tid - min sitter på 0,7 sek både på och av. Du kan sätta olika tider vad gäller på och av men när du sedan schemalägger kan du inte ändra det men du kan ändra intensiteten - du ser att mina pulser går från 55 till 120 %

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer svaret från fish street angående hur länge pumparna behåller inställningar vid strömlöst läge:

"The rw8 is now using stronger magnet and using EU plug

 
The setting is store memory for 1 month
 
Eric"
 
Så nu gäller det bara för mig att bli klar över vilken jag personligen skall välja. 
Tackar alla för inlägg gällande både Jebao och Vortech. 
Mvh
Kim
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...