Gå till innehåll

nike83

Rekommenderade inlägg

Fick mitt vatten analyserat av Triton-Lab denna vecka.

 

Allt verkar se ok ut, men Barium verkar skyhögt!

Jag har kämpat mot cyano på senaste tiden (och verkar ha vunnit kampen), men har doserat mycket KZ Coral Snow + A-balance samt Bac.

 

Är dessa värden katastrof? Dödligt? Ska jag göra någon åtgärd? Låta det vara? 

Jag har vilket fall ett 20%igt vattenbyte på G.

 

kommentarer tack!

 

//Fredrik

 

 

Tritontest.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som barium läcker ut från järnbaserad fosfatremover. Det syns ganska tydligt hos oss där vi använder mycket i vissa kar och inget i andra. Aluminium-baserad fosfatremover ska ta upp barium(men kan släppa ut Al). Så man kanske kan variera med Fe- och Al-baserad remover. 

Sen så har jag sett att Ba ligger över rekommenderad nivå(från Triton lab) i nyblandat saltvatten. Så saltet kan det säkert också komma ifrån. 

 

Vi har som mest runt 200 i barium och det verkar inte påverka negativt, men det är ju svårt att veta eftersom vi inte kan se akvariet samtidigt med lägre värde :) 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Det verkar som barium läcker ut från järnbaserad fosfatremover. Det syns ganska tydligt hos oss där vi använder mycket i vissa kar och inget i andra. Aluminium-baserad fosfatremover ska ta upp barium(men kan släppa ut Al). Så man kanske kan variera med Fe- och Al-baserad remover. 

Sen så har jag sett att Ba ligger över rekommenderad nivå(från Triton lab) i nyblandat saltvatten. Så saltet kan det säkert också komma ifrån. 

 

Vi har som mest runt 200 i barium och det verkar inte påverka negativt, men det är ju svårt att veta eftersom vi inte kan se akvariet samtidigt med lägre värde :) 

 

/ David 

 

tack för info!

 

jag har inte använt något fosfatremover, så de höga värdet kan inte komma ifrån detta. 

 

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, m0jjen sa:

Har också högt barium o cyano. Vinner dock inte kampen :/ hade runt 500 på barium om jag inte minns fel

 vad doserar du ?

 

jag har sett på FB att en som slängde i ett blad från Mangrove blev av med cyano på 3 dagar. dock inga SPS:er i karet, så oklart om det pajar något. 

Vore sjukt bra för denna hobby om det fanns en "quick-fix" mot cyano. återstår bara att se vad/om dessa Mangroveblad har några "bivärkningar".  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, m0jjen sa:

Aquaforest rakt igenom.

 

Såg det. Han har dock en del spser men det är ju ett mixrev han testade det i :)

 

nu kan jag inte deras sortiment, men kör du något mot Cyano?

 

ahaaa, okey. återstår att se hur det går :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 sa:

 

 

då kan man kanske anta att det är produkten som likna Coral Snnow som orsakar högt Barium hos dig och mig!

Mycket möjligt. Jag gjorde dock en rad ändringar inte så långt innan mitt test vilket va lite dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...