Gå till innehåll

Ricordea som gömt sig


Beldus

Rekommenderade inlägg

Skaffade helgen som var mina första invånare, några mjukkoraller + en bit monti som jag fick för att prova.

 

Ricordean som jag lade på en av stenarna roade sig under natten att krypa ner i ett hål i stenen några centimeter bort, inte speciellt mycket flöde eftersom jag fortfarande har kvar att skaffa en 'riktig' cirkulationspump.

 

Frågan/orna är, ska jag låta den hållas och vänta ut den eller ska jag försöka få ut den igen?

Är det någon annan som haft en 'blyg' Ricordea?

 

De andra två, ett Kenya Tree och en annat träd som jag är lite osäker på art (minnet är bra men kort) verkar trivas hittills i varje fall.

 

Montin vet jag inte hur den trivs eller inte, ska den sticka ut sina polyper märkbart eller? Tror jag har skymtat ett par när jag tittat efter noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De olika arterna från släkter ricordea brukar villa ha en anpassningstid när de har flyttats - de ser inte mycket ut för världen då. Stenen upp i högra hörnet visar hur mina ricordeer såg ut precis efter det de var nya i karet

 

whole.jpg

 

En och en halv månad senare såg det ut så här

 

FTS.jpg

 

Observera att de sitter högt upp under massor av ljus. Det här att skivor och mjukkoraller skulle behöva sämre ljus - det tror jag inte riktigt på. Mina skivor har alltid gått bäst med mycket ljus, nästan SPS nivå. Okey - de klarar sig och överlever i sämre ljus än de mest krävande stenkorallerna men skall de bli riktigt bra - gött om ljus ska de va.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs! Riktigt snyggt akvarium!

 

Min har hittat en håla att sova i på nätterna och kommer fram halvomhalvt på dagarna.

 

Har ställt in rampen på acklimatiserings program som skalar upp belysningen de närmsta två veckorna, misstänker att jag brände på lite väl mycket från början.

 

Lägger in en bild även om det inte ser mycket ut för världen, försöker skynda långsamt.

Den syns i/på stenen nere till höger, har problem med alger som jag hoppas är övergående.

 

ulh1jRxEEs-yl18zm28W_hOP9yR7GzEA4JyDwDTS

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...