Gå till innehåll

Jonas Elos 120 med floating aquascape


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans!

Planerna på att göra om i vardagsrummet har tagit fart och med det måste mitt nuvarande kar bort. Då har jag tänkt att i samma veva skaffa mig ett mindre kar och samtidigt bygga flytande aquascape (det är tanken iaf). Då det nya kommer stå där det gamla står blir det enklare att sälja allt det gamla och bygga det nya lugnt och metodiskt.
För den som är intresserad av min gamla sten och koraller samt belysning, skummare och kar kan skicka PM :)

Fick tag på ett Elos 120 i bra skick ihop med diverse teknik:
Skummare: Bubble King mini 180
Belysning: 2st Ecotech Marine Radion XR30 G3PRO
och en Tunze BioPelletsreaktor, får väl se om jag kommer starta den,
sedan diverse Jebaopumpar till reaktorn och returen.

Tar med vissa saker från föregående kar såsom:

Doserpump: Aqua Medic Reefdoser EVO 4
Pacific Sun mediareaktor
Returpump: Jebao DCT-4000
och en ozonisator

Hur ska jag då bygga detta flytande rev? Jag har några idéer och ingenting är skrivet i sten, att så här skall jag göra utan jag vill bolla lite idéerna med er!
En tanke är att göra så här: Den undre är där för att stötta den som kommer hänga ut och den övre kommer vara ett stöd så att den som hänger ut inte viker ner sig,
är det helt omöjligt att få det att hålla? En annan tanke är att skivorna ska gå hela vägen från vänstra sidorutan bort till överrinningsboxen för att få ännu mera stöd. Glasmästaren jag var till idag sa att det borde fungera om jag använder mig utav något som stöttar glasskivan som sitter i mitten längst ut i hänget, det vill jag egentligen inte ha för då försvinner effekten med ett "flytande rev".
skiss.jpg

Kommer bygga revet med 27kg marco rocks och ca 10kg LS, men återstår att se hur mycket som får plats på "platån".

Jag är dessutom frustrerad över den BTN som sitter på bakrutan för den sitter som berget! En tanke är att limma fast stenarna på den så att de hänger ut men frågan är om det kommer hålla? En annan aspekt är att jag inte tycker att bakgrunden är snygg, både sten och koraller försvinner lite i den. Om jag bestämmer mig för att ta bort den blir det en blå bakgrund.

Inriktning på det här karet kommer bli koraller, större delen SPS men någon vacker LPS sitter inte helt fel. 

Hoppas att ni orkat läsa alltihop :) Mer bilder kommer under byggandets gång.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Hur tänker du kring en ställning med PVC? :)

 

Plockade isär den medföljande osmosanläggningen (Tunze 8550) och beställde nya filter samt nytt silikatmedia. Filtrena var inte bytta på 3 år och då ser de ut så här:

IMG_9238.JPG

IMG_9241.JPG

IMG_9243.JPG

IMG_9245.JPG

Up and running :) Lite snabbare än min trotjänare Picobello vilket alltid är trevligt.

IMG_9265.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, har kontaktat honom men inväntar svar. 

Idag fick jag ett ryck och tog bort btn-bakgrunden. Den satt hårt men med en lång vass brödkniv gick det riktigt bra, väl borta tog jag bara ett rakblad och skrapade bort resterna från silikonet. 

Längst ner i högra hörnet vid överrinningsboxen hade det samlats sjukt mycket skit och där var det som värst. Både på bakgrundens baksida och vid silikonfogen i akvariet till höger i bild. IMG_9283.JPG

Nu känns det bra att den är borta :)

Ändrat av NovemberRain
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Lasse sa:

Vet inte riktigt varför du tackade mig :) Menade du inte tack Stig ? :) Nu är dock frågan - vilken skall bli mest förolämpad - jag eller Stig ? :)

 

MVH Lasse

 

 

Hehe ojsan, jag ber om ursäkt :) Vet ärligt talat inte varför jag skrev Lasse när det var Stig som skrev, men jag gissar på att jag var väldigt trött och skrev i nattmössan helt enkelt :) Hoppas ingen av er blir förolämpad :) 

Ändrat av NovemberRain
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering är på sin plats. Har i början på veckan varit över till glasmästaren och köpt glas till mina hyllor jag tänkt placera stenen på för att få det se flytande ut. Köpte transparent (tror den bara finns transparent?) Casco akvariesilikon, gjorde rent glaset med rakblad och ren aceton och började silikona. 
Glasskivorna är 30x20cm och som ni ser skurna på snedden. Dels för att vattnet inte skall stå still i hörnet och dels för att minska chansen att se glasskivan framifrån/uppifrån. Stöd för glasskivan är ovan och under som ni ser på bilden, skivan till vänster har inte detta stöd utan den satt där bara under tiden silikonet härdade. Detta är pga att man kommer kunna se karet från vänstra sidan.

IMG_9337.JPG

Skivan till höger har inte vid fototillfället övre lilla glasbiten som den till vänster har.
IMG_9338.JPG

IMG_9369.JPG

IMG_9367.JPG

IMG_9368.JPG

 

Idag påbörjade jag aquascapingen, laddade upp med en kanna vatten och 6kg Aqua Forest Stone Fix, skål och pensel :) Har riktigt bra erfarenhet utav deras StoneFix, det är säkert väldigt likt många andra produkter på marknaden. Den vikt hyllplanen håller upp är ca 13-14 kg vardera, hoppas att det kommer hålla i längden! :) 

 

IMG_9358.JPG
IMG_9359.JPG

102316_2.jpg

102316_1.jpg

102316.jpg

102316_3.jpg

Imorgon kommer karet att fyllas med vatten och jag kommer även dra iväg en sväng och köpa ca 10kg ls, fler bilder kommer :)

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I måndags for jag iväg och köpte 10kg ls för att komplettera upp de saknade kg från marko rocksen, på kvällen fylldes akvariet med vatten och belysningen hängdes upp :) De tre första dagarna har jag doserat FM Bakto Blend och FM Bakto Therapie, sen skall det doseras 1gång/vecka.

Jag ruttnade totalt med överrinningen så jag drog ett till rör till returen. Dels för att få karet helt knäpptyst och för att ha ett överrinningsskydd som jag tog och använde originalreturröret till :) De som inte vet hur ELOS-karet är byggt så boxen till höger har inget glas i botten med borrade hål utan det är öppet hela vägen ner så vid ett stopp i returen ner så skulle hela möbeln och dess väggar översvämmas och att vattnet hamnar på golvet. Nu hamnar allt i sumpen istället.

Än så länge har inte marko rocksen släppt någon fosfat! Kommer även tillsätta levande sand någon dag framöver. Det blir Nature's Ocean Reef Substrate 1-3mm

I dagsläget ser det ut såhär:

102716.jpg
102716_1.jpg
102716_3.jpg
102716_2.jpg
102716_5.jpg

 

Sist men inte minst ormboet :)
102716_4.jpg

  • Gilla 13
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, nike83 sa:

häftigt!

 

tänk på att du inte kommer kunna skrapa rutan till vänster när stenen ligger mot rutan/nära rutan.

Tack! 

Japp, det är jag medveten om. Tyvärr fick jag inte det helt fritt där som jag hade tänkt från början. Jag ville dölja glasskivan så gott det gick. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...