Gå till innehåll

Gröna trådalger på sandbotten


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat få gröna trådalger på bottensanden, ca 0,5cm tjocka tofsar. Botten består av ett 1-2cm tjockt lager finkorning levande sand i ett 300-liters kar.

Hur hindrar man gröna trådalger att börja växa på sand? Algtrådarna binder detritus som då inte går att suga upp och troligen skapar ännu mer algväxt.

Hur tar man bort befintliga alger, måste man kasta sanden de växer på? Algtrådarna binder ganska stora mängder sand. Jag funderar på om man kan begrava algerna och låta dem brytas ner, men det kanske bara ger näring till ny algväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall definitivt skaffa fler algätare!

 

Annars är jag fullständig nybörjare vad gäller sandbotten (tidigare har jag kört utan sand) så jag misstänker att jag sköter den helt felaktigt. Exempelvis verkar det viktigt att ytan är helt slät, annars samlas det detritus i varenda liten ojämnhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu täcks stora delar av botten av ett 1cm tjockt lager trådalger. :-( På själva stenen växer det inga nya grönalger. Kanske algätarna betar där, sedan blir deras exkrementer till gödning för algerna på sanden? Jag har inga koraller som skulle kunna konkurrera om näringen (men jag kanske borde? Har avvaktat just pga algproblemen), däremot har jag en ATS med dålig tillväxt.

 

Kanske lika bra att suga upp all sand, vet inte vilka algätare som skulle kunna hålla efter efter den här tillväxten. Jag har nu en Zebrasoma, en Blenniella, ca 15 eremiter och 10 snäckor. Har även skaffat en sandvändare i förhoppningen att den skall begrava algerna innan de hinner växa till sig (sedan skulle min sandsjöstjärna teoretiskt kunna äta upp de begravda algerna), även om det kanske är lite sent påtänkt.

 

Äter sjöborrar alger från sandbotten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Ingen förbättring hittills. Enligt http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm#15 kan fosfat som bundits i sand frigöras igen:

"If the calcium carbonate crystal is static (not growing), then this process is reversible, and the aragonite can act as a reservoir for phosphate. This reservoir can inhibit the complete removal of excess phosphate from a reef aquarium that has experienced very high phosphate levels, and may permit algae to continue to thrive despite having cut off all external phosphate sources. In such extreme cases, removal of the substrate may even be required."

Kanske detta är just vad som hänt mig. Jag hade hög fosfat i början, och tillsatte dessutom alldeles för mycket kalkvatten. Dessutom tror jag att algväxten tog fart ungefär när jag började minska mängden kalkvatten.

 

Som ett experiment la jag i lite ny sand (från samma påse som den ursprungliga sanden) i en skål på botten, efter 1-2 månader har jag inte sett någon algväxt på denna nya sand, men däremot på den gamla sanden. Jag kanske måste kasta all gammal sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att bunden fosfat skall frigöras så måste olika förutsättningar finnas

 

Ettdera

1) pH sjunker i övre sanden till under ca 7,8 - kalciumfosfat löses upp då

eller

2) syrefria områden i sanden, ingen eller väldig lågt nitrat så att svavelväte bildas i sandens syrefria områden

eller

3) en kombination av ovanstående

 

Visst kan du föra in koraller nu - inte bara kan - jag skulle inte väntat en minut med det. Dock inte fancy-fancy SPS utan mer mjukkoraller och LPS.

 

Jag hade inte kastad all sand - bara låta tiden gå med rensning och sandvändare samt sjöborrar. Visst äter de på sand om det finns mat där.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Under sommaren bildade de gröna trådalgerna i sanden ett upp till 5cm tjockt lager på en del platser.  Samtidigt fastnade detritus bland algerna, följt av kiselalger och/eller dino senaste månaden (först på algerna, sedan på resten av sanden, sist på stenen). Jag har sedan dess kastat trådalgbevuxen sand allteftersom, så att bara ca 30-50% av den ursprungliga sanden är kvar, och det verkar faktiskt som tillväxten av nya gröna trådalger i sanden upphört nu. Kisel/dino-växten är dock oförminskad.

Tillväxt av rosa kalkalger har avstannat, däremot har en 7cm stor Halimeda-koloni vuxit upp senaste månaden, samtidigt som jag matat fiskarna mer. Mätvärdena för NO3 och PO4 har varit noll hela sommaren, vilket kanske beror på utgångna Salifert-tester (jag hade mer NO3 i våras, trots att jag matade mindre).

 

Har även köpt ett par sjöborrar Echinometra mathaei(?), men dessa har enbart intresserat sig för rosa kalkalger på stenen.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Uppdatering: tröttnade till slut på algerna och slängde all sanden, därefter har jag kört med bar botten ett år.

 

För en månad sedan provade jag att lägga i en liten mängd ny sand, denna gång lite tyngre sandkorn av ett annat fabrikat. Men efter bara en månad har även denna sand täckts av ett centimetertjockt lager gröna trådalger, så nu fick jag kasta den också.

 

Min teori är att algfragment från den levande stenen hamnar i sanden där de lämnas ifred av mina algätande djur. Man kanske bör vänta med sand tills alla trådalger är borta från stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...