Gå till innehåll

Vad har hänt "AKUT"


buffe78

Rekommenderade inlägg

Vad har hänt i mitt kar? Varit i gång i ett par år och nu kom någon jävla alg som är brun och gör vattnet mjölkigt, någon som vet vad som kan göras? Jag har bytt 70 L vatten med några dagars mellan rum och det har varit släckt i två dagar ... snälla hjälp..

IMG_1284.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å fan, fyllde ju på för ett par dagar sen. Men jag har ju kört med det i två år. Någon som vet vad det är för alg? Viner änna med i vattnet oxå, tar fiskar å koraller skada? Syrebrist? Har ökat cirkulationen å riktat pumpen mot ytan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som bakterieblomning - kan vara en blomning av dino också men om du lagt i ny biopellets de sista dagarna så skulle jag tro att du har en ren bakterieblomning. Försök åtgärda det först och ta sedan itu med algen

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte stressar bara fiskarna och avhjälper inte eventuell syrebrist, men att sluta mata kanske kan vara en bra idé. Håll koll på djuren för att se om de beter sig annorlunda, fiskarna andas fortare, sniglar sitter i vattenytan osv. Om du har en extra streamer eller pump på hyllan kan det vara bra att koppla in den också för att få så mycket rörelse på vattenytan som möjligt. Se bara till att inte virvla upp skräp från sanden, vilket matar bakterierna än mer.

Se till att pallra dig hem... :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... hemma å har gjort ovanstående, fiskarna andas snabbare helt klart, men annars beter dem sig som vanligt, pumparna får nog ställas ner då, ca30000l/h på 400L:), skummaren rengjord igen å skummare blött, får bara hoppas det ser bättre ut imorgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu syns ett litet grönt sken i vattnet - vet inte om det är en synvilla eller inte. har du tillgång till ett UVC? Kan du låna? Oavsett nu om det är en alg eller bakterieblomning så hjälper UVC till att döda celler.

 

Försök få klart om du har syrebrist eller inte. Är det alger så har du snarare en stor syreproduktion när ljuset är tänt, men en stor konsumtion när det är släkt. Är det bakterier så har du en konsumtion under hela dygnet. Kraftiga vågrörelser och mycket luft i skummaren. Hur ser skummargegget ut - är det mer än vanligt, luktar det mer än vanligt?

 

Vattenbyte kommer nog att tillfälligt förbättra läget men det räcker nog inte.

 

Har du stängt av och tagit bort all biopellets?4

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...