Gå till innehåll

Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 26 november 2016


Rekommenderade inlägg

KORALLTRÄFF

PÅ SJÖFARTSMUSEET AKVARIET

Välkomna till höstens korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 26 november.

Vi bjuder på föredrag, korallquiz, fika och en tur bakom kulisserna.

Det finns även tid till korallbyte efter föredragen.

I samarbete med Föreningen Saltvattensguiden.se

 

Program i Hörsalen

12:00 – 15:15

 

JONAS MELANDER

MITT VÄSTKUSTAKVARIUM

Kallvattensakvarier ställer lite andra krav än vad de tropiska kusinerna gör. Det är en härlig utmaning att få en svensk biotop att fungera i sitt hem. Detta föredrag kommer att handla om Jonas tidigare och nuvarande kallvattensakvarium, där det bland annat bor trollhummer, tejstefisk och tångsnärta.

Jonas är en kallvattensentusiast som gärna stoppar ner bägge armarna ner till armhål- orna i sitt inhemska akvarium. Till vardags jobbar Jonas som rörkonstruktör på en konsultfirma.

 

 

JONAS ROMAN

ALKANITET OCH KH - TEORI OCH MÄTMETODER

kH är en av de parametrar vars stabilitet är särskilt viktig för koraller. Med inspiration från diskussioner kring automatisk mätning av kar-bonathårdhet har Jonas laborerat med olika metoder för att mäta kH. Här får vi en kort presentation av resultaten samt en förklaring till begreppet kH.

 

Jonas jobbar som kirurg. En stor del av sin fritid ägnar han åt att experimentera med sitt välskötta korallrevsakvarium samt förkovra sig inom marin kemi och biologi. Jonas akvarium var månadens akvarium i Advanced Aquarist juni 2015.

 

FIKAPAUS med kaffe, te & macka. I sam- arbete med Föreningen Saltvattensguiden.se

Under pausen kan man även ta en tur i vår utställning Bläckfisken – Havsmonster och superhjälte.

 

DAVID SÄLLSTRÖM

AKVARIETS STÖRSTA KORALLREVSAKVARIUM

Våren 2014 städades ett av Akvariets stora gamla akvarier ur för att starta upp ett nytt och större korallrevsakvarium. Vi tar hjälp av bilder för att följa akvariets utveckling sedan dess och får en genomgång i hur man kan sköta om ett saltvattensakvarium på över 10 000 liter.

 

David jobbar som marinbiolog på Sjöfarts- museet Akvariet.

 

KORALLQUIZ!

Vem blir 2016 års korallquiz-mästare?

Vi testar våra kunskaper om marina djurgrupper och andra spännande fenomen i havet.

 

I AKVARIET

15:15 – 16:15

 

KORALLBYTE, MINGEL & BAKOM KULISSERNA I AKVARIET

Byt koraller, titta in bakom kulisserna, ta en tur i utställningen och mingla med akvarister och föredragshållare. Akvariets personal finns på plats för att visa er runt och svara på frågor.

 

 

Plats till föredragen måste förbokas på 031-3683550 under museets öppettider.

Korallbyte, mingel och bakom kulisserna behöver inte bokas.

ENTRÉ: Årsbiljett 40 kr. Fri entré för dig som är under 25 år.

FÖR MER INFORMATION: david.sallstrom@kultur.goteborg.se

Korallträff 26 nov 2016, Sjöfartsmuseet Akvariet.pdf

Korallträff-26-nov-2016,-Sjöfartsmuseet-Akvariet.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hade jag så mycket att säga om det här egentligen? Annat än att det är synd om ämnet sjunker undan, det här är väl värt att lyfta upp. Jo, kanske att Jonas är väl värd att lyssna till. Risken är ju bara att det leder till flera kalla akvarier men det är väl inte fel i så fall? Fast det där med att stoppa ner bägge armarna till armhålorna i en kallburk? Hmmm...  Stoppar jag ner handen kommer det upp en avdomnad degklump, typ. Kallburkar avstår man gärna från att rota onödigtvis i.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack alla härliga akvarievänner och inte minst David Sällström, Lasse Forsberg, med flera som arrangerade ännu en gång en sån trevlig träff på sjöfartsmuseet:-) Jag fick äran att prata om alkalinitet och visa min protyp till maskin som skall mäta KH automatiskt. David satte mig och maskinen på prov och vi gjorde en skarp test inför publik som utfall fint;-)...puh..Jätteintressant föreläsning av min namne om kallsaltvatten, och grymt bra frågor i quizet ihopsatta av vår kunnige Lasse Forsberg, samt en väldigt fin föreläsning och spännande pres. av David Sällström, rörande deras imponerande arbete med deras nya korallkar. Hatten av för det:-). När jag kom hem körde jag igång min maskin direkt, tre mätningar ikväll på akvariet: 8.29, 8.29, 8.34.(salifert visade 8.3)...ser lovande ut beträffande stabilitet och noggrannhet  i mätningarna:-). Nu följer en period med test där jag skall låta maskinen mäta varannan timma på automatik i ngr dar. Sen samma sak med vatten vars KH ej ändras. Därefter kan jag nog sammanställa o fastställa dess noggrannhet. Mitt mål är en precision på 0.1 och en accuracy på 0.05. Då slår den det som hittills finns på marknaden(en prototyp i öst o en i väst), såväl i prestanda som pris faktiskt om jag skall va helt ärlig.

 

Bilden visar min maskins mätning precis. Salifert 8.3.

IMG_2231 2.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för idag. Precis vad min återuppväckta akvaristglädje behövde.

Nu ska jag bli mer aktiv här igen och bidra till en mer levande akvariemiljö i sverige.

Hatten av för det fantastiska arrangemanget där inte en föredragshållare höll tiden som vanligt, alla älskar sin hobby lite för mycket för det ;)

Superspännande på alla plan.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Manks sa:

Tusen tack för idag. Precis vad min återuppväckta akvaristglädje behövde.

Nu ska jag bli mer aktiv här igen och bidra till en mer levande akvariemiljö i sverige.

Hatten av för det fantastiska arrangemanget där inte en föredragshållare höll tiden som vanligt, alla älskar sin hobby lite för mycket för det ;)

Superspännande på alla plan.

En viss blyghet hos Torsten har konstigt nog infunnit sig. Han nämnde inte att han det närmaste halvåret kan beteckna sig Svensk Mästare i frågor från Sjöfartsmuseet Akvariet. Han vann nämligen äran att förvara vandringspriset under ett halvår. 10 rätt och bara 299 996 000 romkorn från rätta svaret på utslagsfrågan. Jonas Roman hade också 10 rätt men eftersom han trodde sig förstå vem som gjort frågan anade han argan list och svarade han 299 999 999 romkorn fel. Frågan var - Hur många romkorn släpper en klumpfisk ifrån sig på en gång.

 

Med tanke på att Jonas trodde att det var undertecknad som skrivit frågan så svarade han 1 st. Nu var det David som skrivit frågan och han är inte så elak så då var svaret 300 000 000. :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack till alla på Sjöfartsmuseet Akvariet som gjorde ett grymt jobb att ordna träffen och för förtroendet jag fick att hålla mitt föredrag. Det var väldigt kul att få visa upp mitt akvarie för en så kunnig och intresserad publik! Hoppas att någon blev inspirerad att sparka igång ett västkustakvarium.

 

Väldigt spännande med Jonas Romans visning av Maskinen! Kul att det blev så överensstämmande mätvärden.

 

Föredraget med det stora korallrevet av David var imponerande. Häftigt att se den enorma tillväxten som varit. För en tropisk analfabet som jag, var det förvånande att korallerna växer så fort.

Ändrat av Slanten
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack till föredragshållare och deltagare som gjorde detta till ännu en supertrevlig korallträff! 

 

Även stort tack till föreningen Saltvattensguiden.se som bjöd på fika och macka i pausen! 

 

Och tack Lasse för att du värmde upp publiken och att vi fick en kanon-quiz! 

 

Det här gör vi om snart igen :triumphant:

 

Vi håller tummarna för att något bra fastnade på film också, jag hojtar till när det läggs ut på Youtube. 

 

Tack igen allihop! 

 

Mvh 

David och alla andra på Sjöfartsmuseet Akvariet

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Intressanta föredrag, blir en del tankar och inspiration. Kul att Jonas fick visa fram möjligheterna med kalla kar, jag gissar att båten blir full vid nästa fångsttur! Enda plumpen var att sjöfart tappat när det gäller kalla kar. Fast det gör ni väl snart nog nåt åt? Det går väl inte an att nån jäkla värmlänning ska ha mer att visa fram av västkustens djurliv än ett respektabelt akvarium i självaste kusthuvudstaden? :unconscious:

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja helt rätt Bygert. Som ett av Europas äldre kallvattensakvarier så ser det lite dåligt ut just nu!  :shame: Ambitionerna finns dock fortfarande kvar och vi är just nu i perioden då vi väntar på klartecken om ombyggnad. Så därför blir det nog endast "mindre" och färre västkustakvarium här hos oss fram till nyöppningen om några år. Anledningen är att vår stora värmeväxlare brakat ihop efter lång tjänst och att köpa en ny som sedan ändå rivs när vi bygger om blir en för dyr historia. Men när vi skissar på vilka nya akvarium vi ska ha i det nya Akvariet så finns det självklart med en hel del kalla akvarier, tex tångskog och djuphavskoraller från kalla hav! 

 

Mvh

David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...