Gå till innehåll

Levande stenkross på bakrutan vs svart bakgrund


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni om att smeta silikon på bakrutan och strössla med krossad levande sten för att täcka hela med?

Blir ju inte kul om man skulle ångra sig för det går nog inte att ta bort.

 

Skulle man kunna göra det på plexiglas och sen montera dit den med nån klick silikon så kan man ta bort skivan om man ångrar sig eller det är risk att vattnet bakom skivan kommer påverka vattenkvalitén negativt?

Tänker att det kanske ser trevligare och mer levande ut än svart bakgrund täckt med kalkalger och om man skulle vilja kan man fästa nån korall på stenkrossen. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så kör du klassikern, karva till frigolit, limma in, täck med finbetong, lacka. Eller strö sand i lacken. Eller smeta på silikon och tryck in större bitar. Fördelen är att man kan göra en mer levande bakgrund som inte blir platt. Nackdelen är naturligtvis att det tar vattenvolym.
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju att göra som jag gjort i mitt nya. Slimline över hela baksidan och några moduler utplacerade (går att limma med svart silikon direkt på slimline visade det sig). Gör man så - ja då är det lätt att dölja tekniska installationer. Man gör bara så att det går att placera pumparna innuti och lämnar utrymme för vatten att sugas in (dolt) och blåser ut det genom ett hål.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att göra tunna skivor av armerad betong där man gjuter fast bitar av död sten. Man använder Finja vitcement och kalksand 0-1 mm som bas. Armeringen gör man av takfotsnät med glasfiber i t.ex  https://www.byggmax.se/isolering/takfotsnät/takfotsnät-p25942

Jag har sådana i mitt stora kar sedan drygt 10 år. Det är mycket mer naturligt än slimline. Min har till och med ökat i tjocklek bitvis genom kalkalger.

Frigolit och slimline tål inte sjöborrar. Det gör i grunden inte kalkbetongen heller men det tar hundra gånger längre tid att borra sig en håla i betong.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller sjöborrar - så är min erfarenhet med slimline  efter 8 år i mitt Red Sea att de inte alls äter hål på den. Däremot har jag haft några moduler som någon ätit hål på. Efter några år är även Back to Naturbakgrunder överväxta med det mesta.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oskyddad frigolit hoppas jag ingen satsar på. Man kan ha bara frigolit med rätt lack på som skydd (fel lack så blir det sörja av alltihop). Fast det är inte så man brukar ha det och inget jag rekommenderar. Frigolit med ett betonglager och rätt lack på duger till det mesta, även sjöborrar.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade back to nature reef när jag satt och googlade.

Ska kolla upp hur mycket den bygger, kanske är en tjock jäkel :)

Annars kanske det blir en slimline som jag limmar på lite småsten/revkeramik. 

Vågar inte ge mig på att gjuta själv. Men skulle det inte bli exakt samma sak att ta plexiskivor och silikona dit småsten?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Var och pratade med Micke angående revkeramik. 

Finns ju måttbeställda moduler oxå, kostar lite men ska tydligen vara jäkligt snyggt. 

 

Hade ni satt på sidorutorna oxå? Jag kommer ändå inte kunna sitta och titta genom sidorna då akvariet kommer ta upp nästan hela ytan där det placeras. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 hej , i UK används Alfagrog , ett filtermedia till koidammar ,  det är inte dyrt och det finns i olika storlekar men frakten från UK är lite dyrare , http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?425311-4x3x2-starfire-and-i-said-never-again-!-but-cant-help-myself/page5

https://www.google.se/search?q=Alfagrog&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj7jZjh18DQAhXMB8AKHSKmCgkQsAQIJQ&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=Alfagrog+reef+tank&imgrc=daIhXoaJxaEW1M%3A

 om du letar så fins det i lite större storlekar också ,  men ca 200 kr för en 20 l säck , men om det sitter en känt märkes namn på säcken så är det 3 gånger så dyrt

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Stefan molin

detta var ju högst intressant. Hade kunnat blanda olika storlekar och även lite sönderslagen levande sten. Hade fungerat både som hem för smådjur och för bakterier om jag fattat det rätt. 

 

Räknade lite på bakgrunden och det kommer bli en rejäl slant med måttbeställda moduler runt hela karet. 

 

Frågan är hur jag nu ska fästa det på plattor. 

Vill helst undvika att silikona varje bit för sig på glaset. Undviker gärna oxå att gjuta :) 

Måste ju finnas något skivmaterial att köpa som går att silikona på som jag sedan kan limma på rutorna?

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har tänkt köra med slimline som botten. Dels för att slippa sand som flyttar runt och dels för att då kan likna mer en klippavsats. Skyddar även bottenglaset mot LS. 

Sedan funderade jag på att använda BTN hörnmodul som avriningsbox. Blir lite bökigare med kammen, men tror det kan bli snyggt. 

Baksidans glas blir målat blått eller en plansch. 

Vad tror ni om detta upplägget?

/Freppo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...