Gå till innehåll

Tungsten påstås läcka från en vanlig "kina-pump"


nike83

Rekommenderade inlägg

http://www.reef2rainforest.com/2016/10/21/coral-excerpt-the-high-price-of-being-cheap/

 

Triton verkar ska börja testa för Tungsten nu, då de påstår att billiga pumpar från Kina läcker Tungsten efter en tids användning - vilket dödar koraller.

 

Om det är den pumpen som jag gissar det är, så finns den i många många akvarium (gissar på 50%) och detta innebär att vi kommer vara många som är nervösa!

Triton kommer sälja många tester pga. detta! 

 

Sen kan man börja spekulera i om det är sanning bakom detta. Om de vill sälja tester eller smutskasta billiga pumpar!.... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite terminologi först. Tungsten känns som anglifierat, visserligen har det varit ett äldre namn på det vi pratar om men i nutida svenska syftar det mest på mineralet scheelit. Det ämne som saken gäller heter volfram på svenska.

 

Tydligen finns det vissa arter som använder volfram i stället för molybden i enzymer. Det kan alltså vara livsnödvändigt. Eller ställa till elände. Nån som har mer grepp på det läget?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som har lurats att lyfta en huvudstor krossbit av Volfram förstår varför den kallas tungsten :)

 

Eftersom man bytt ut dem mot andra cirkulationspumpar så är det antagligen någon av de från Jebao producerade cirkulationspumpar som avses. De säljs under olika namn - i detta fall gäller det tydligen en medelvariant. Det finns flera Europeiska och Nordamerikanska producenter som saluför pumpar från denna tillverkare. Jag själv har en pump med ett känt tyskt kvalitetsnamn på sig - men det är inget annat än en OEM produkt från denna kinesiska tillverkare

 

Att det är av kostnadsskäl som den eller den varianten av axel används i dessa pumpar tror jag inte direkt på. Den delen är inte kostnadskritiskt - det rör sig då snarare om att man inte känner till att den blandningen löser upp sig i saltvatten.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Volfram testade dom på de proverna vi skickade in för två veckor sedan. Tror det var ett eller ett par ämnen till som var nya för mig. Lantan är också med nu på analysen sen ett tag tillbaka.

 

Vi fick inget utslag på Volfram i de tre akvarie-systemen där vi har returpumpar eller streampumpar från Jebao. Inga andra konstiga värden heller. Vissa pumpar är ganska nya medan vissa har gått i kanske 1,5 år.

 

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtliga mina pumpar har sitt ursprung från samma tillverkare - Jebao. 3 cirkulationspumpar och 2 st wavemakers. Senaste testen var både W och La noll. Karet hade då gått i denna uppställning i 4 månader. Endast ett vattenbyte på ca 15% gjord någon vecka innan provtagning.

 

Det värdet som var allra rödast var mitt aluminiumvärde. Kan nämnas att jag satte in 150 ml av ett aluminiumbaserat fosfatfällningsmedel en vecka innan. Det var inte vad jag vet tillverkat i Kina :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kinapumpar som går med torr rotor i motorn har ofta en mycket dålig tätning mellan pumpdelen och motordelen. Om det läcker där rostar rotorn upp. Det är vad jag tror hänt i detta fall. Det är denna konstruktionssvaghet som gör att jag inte säljer Jebao och liknande returpumpar. Det har varit en del reklamationer på sådana pumpar i USA och även någon här på guiden. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en gummiring men om den är avsedd som packning eller ljuddämpning vet inte jag. Faktum ät dock att jag inte tror att dessa pumpar är avsedda att köras torra i rotorn - och har heller aldrig sett att någon pump vid isärtagning har en torr rotor. O-ringen har jag alltid sett som en ljuddämpare. I Tritons artikel gällde det axeln - inte rotorn.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka modeller skulle det vara av Jebao? 

Jag kan inte se att dessa har någon torr rotor del skulle vara kul att veta vilka modeller som har det så man kan undvika dessa..

 

 

Jag har

2st wp 40              (1st gått i sönder garanti)

1st wp 25               (död efter två år)

1st wp 10               (funkar som den ska)

2st RW-15              (ej använda)

1st RW-8                (ej använda)

1st RW-4                (Funkar som den ska)

3st Jebao DC1200    (2st sönder gul modell.. 1 svartblå hel)

2st Jebao DC3000     (bara provade)

 

waveline dc 6000   (skummare)

waveline dc 4000   (returpump)

 

 

 

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Stig som påstår att de tekniskt sett skall ha en torr rotor (gäller då cirkulationspumparna i DC och liknande linjer) eftersom de har en O ring mellan axelplattan och motordelen. Min uppfattning är att den O-ringen snarare är där för att minska vibrationsljud eftersom vatten kommer att kunna röra sig mellan axeln och axelplattan.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett en kass skummarpump som såg ut som en Jebao. Den hade montering som såg ut som Jebaos på bild och rotorn var av metall - upprostad och hade fastnat. Liknande den på bilden i länken högst upp.

Min tanke är att en sådan pump kanske inte läcker volfram om den är hel men om det kommer in vatten till rotorn. Vanligt rostfritt stål (A2 och A4) är omagnetiskt och det behövs en magnetisk legering till rotorn.

Jag öppnade nu min Jebao 3000 = ATI skummarpump och den har våt rotor med keramisk magnet som inte rostar.

Det är returpumparna som varit problem i USA. Och tydligen även för Maxium.

Jag får tydligen lägga till Jebaopumpar med våt rotor i min fördåliglista.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har och haft ca 15 olika Jebao cirkulationspumpar de senaste 3 åren - samtliga med keramisk rotor och som jag bedömer det med våt rotor.

Länken i första inlägget visar monteringen av abyzz kvalietspumpar och inte några kina pumpar :)

 

10 av pumparna har jag på jobbet. Under 2 år med verkligen hård belastning på dem har vi kört sönder 3 st DC 12000.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 av 10 under 2 år tycker jag är för dåligt.

Jag har sålt  New jet pumpar nu några år - 1700 till 3000 och de elektronisk styrda 4500, 6000 och 8000.

Jag har 2 st 8000 själv i drift sedan gissningsvis 7 år med ungefär 2,5 m mottryck. Kanske runt 100 st sålda. Ingen reklamation.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du såg under vilka omständigheter de går skulle du inte uttala dig så. De går i system där det matas upp mot 3 kg foder per dag och pumpar i bland en blandning av slam och vatten. För mig är det ett under att de håller över ett halvår.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvaliteten har inte varit den bästa men det har man varit beredd  på ...

En pump för 700:- eller en för 4000:- . Man kan byta pumpen nästan 6 gånger för att komma upp i samma pris.

 Så håller dem 2-10 år så är det okej..

 

De returpumpar som är svarta eller blå med gula sidor är inte de bästa men de har blivit uppdaterade och de nya funkar mycket bättre nu.

De nya som ska ersätta de äldre är nu svart/gråa vad jag har förstått. och de ska var mycket bättre.

 

Felet som jag har haft är att de tappar kraft och till sist inte vill start...  Men jag är rätt nöjd överlag.. Vill inte ha något som har 220volt i akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den största New Jet pumpen kostar under 2000:-

Men för att pumpa slam är de inte gjorda. Och de går på 230 volt. Men jag har som sagt inte haft någon reklamation.

De som läckt ström hos mig är ett par Sicce Syncra 1,5 och Tunzes stora skummarpump. 

Det finns en del trädgårdspumpar som är gjorda för att klara slam. De är i och för sig gjorda för sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett elektroniskt överbelastningsskydd i dem. Jag upplever att det är det som börjar krångla ibland. I saltvattensakvarier vill jag inte ha 230 V. Har för närvarande bara en pump som går på 230 V. Den skall bort.

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i vilket fall så tycker jag det är lite intressanta att ett företag som tjänar pengar på folks oro "hittar" att pumpar från kina kan läcka skadligt grundämne till vattnet.

samtidigt gör reklam för ett annat tyskt företag som tillverkar premium-pumpar... 

 

slump? kanske!:)

 

jag kommer i vilket fall fortsätta prova mitt vatten med Triton-Lab.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, nike83 sa:

i vilket fall så tycker jag det är lite intressanta att ett företag som tjänar pengar på folks oro "hittar" att pumpar från kina kan läcka skadligt grundämne till vattnet.

samtidigt gör reklam för ett annat tyskt företag som tillverkar premium-pumpar... 

 

slump? kanske!:)

 

jag kommer i vilket fall fortsätta prova mitt vatten med Triton-Lab.

 

Ehsan brukar ha fakta bakom sig när han gör uttalande som dessa. Sedan är det en fråga om det här gäller alla Kinatillverkade pumpar eller till och med alla av det märke han hade i referenskaret. Han säger själv att det var inte en av de billigaste utan en i medelklassen - men tillverkad i Kina. OEM tillverkning är vanligt - kinatillverkade pumpar säljs sedan under existerande varumärken - som kan vara från andra länder. Vi drar slutsatsen att det gäller de som säljs under namnet Jebao/Jetcod men så behöver inte vara fallet. Eftersom jag kommer att fortsätta testa mitt kar på Triton så vet vi svaret om några år eftersom jag inte har några planer på att ändra märke.

 

Däremot stämmer inte Stigs bedömning om torra rotorer på Jebaos cirkulationspumpar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, maxium sa:

Det är kanske dessa pumpar.. Har haft den ett par år använde den kanske 6 månader.. har legat i låda sen dess..  Ser inte ut som den tål saltvatten :)

 

Boyu WM-25 DC Wave Maker

Köpte den  24 Mar 2014, 11:13 PM

 

Order Date:

 

 

2016-10-23 17.30.56.jpg2016-10-23 17.27.51.jpg2016-10-23 17.38.00.jpg

 

 

rengjorde du inte pumpen innan du la den torrt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sköljde den i lite kranvatten efter jag tog upp den och la den i lådan..

Har ingen annan pump som har blivit så som denna, kollade på alla andra "kina"pumpar och de se så okej ut. Och dem har jag bara sköljt i lite vatten innan de åkte i en lådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...