Gå till innehåll

Aqua Decor bakgrunder


mikoto

Rekommenderade inlägg

För ett tag sedan på ett otäckt sötvattensforum så fick jag ett tips om ett företag i Serbien. Aquadecor, de hade en rolig portfölj med akvariebakgrunder på sin hemsida.

 

https://www.aquadecor.rs/en/3d-backgrounds.php

 

Jag har suttit och glottat lite i den till och från och varit sugen på att testa. Nu har jag tänkt göra om mitt ena kar hemma och tog och beställde en. De svara rappt och diskutera lite med mig om vad jag ville ha. Jag var väl lite öppen och skrev mest att jag vill ha en sten som täckte min avrinningskamm. Här kan man nog passa på annars att skriva ut sina drömmar, de verkar inte ha något problem att fixa lösningar.

 

Jag kika mest på de för att de kunde erbjuda lite andra variationer än Back To Nature moduler som finns i väldigt begränsade färger och former(modulerna går dock variera hysteriskt om man har råd med några stycken så färg och mönster är nog största begränsningen snarare).

 

Nu är den här! Värt att notera är att företaget ligger i Serbien och därmed utanför EU så man åker ganska garanterat på svensk moms vid införsel i landet.

 

Nåväl, slut med detaljer, bakgrunden!

 

Bakgrund.JPG

 

Typ såhär kommer den se ut!

 

Bakgrunden i sig är gjord av cellplast och kommer i delar, flera olika moduler. Men dessa är då solida till skillnad från BTN moduler som är lättare att peta in pumpar och pryttlar i. Vilket är klart värt att ta i åtanke. De verkar dock kunna karva ut de i olika sätt, så återigen. Skriv till de om ni vill ha sådant elände, så får ni nog små grottor utkarvade. Men att göra de i efterhand blir nog inte så kul...

 

avrinnings modul.JPG

 

Här är baksidan på modulen som ska fungera till min avrinningsbalkong. Den blev stor dock, se en bild på nätet och verkligheten sedan blev en viss skillnad... Men den blir asschysst ändå tror jag... :-)

 

Jag har studerat instruktionerna lite här och ser att modulerna ska torka några dagar innan de ska i karet och jag kände när jag packa upp de att de kändes lite fuktiga. Så installationen får vänta tills nästa vecka här. Vilket dock passar mitt schema bra... Det kommer nog gå åt ganska redigt med silikon dock för att få fast de, flytkraften i en sådan här frigolitklump är nog inte att leka med!

 

separerade.JPG

 

Här ser ni de sex modulerna separerade, de passar då i varandra. En spännande tanke är ju även att det faktiskt går montera dessa en bit ifrån varandra med, lite som på bilden här. Då får man riktiga grova skrevor för odjur att uppehålla sig inne i.

 

Numrering baksida.JPG

 

Här ser ni baksidan på de, som synes är de numrerade och med ganska bra anvisningar hur de ska monteras. Det ska man nog lyckas med. De röda ringarna är inte från tillverkaren utan Aquadecors guide till vart silikonet ska appliceras. Som synes går det nog åt en del, får kapa en grov tipp på tuben när det är dags...

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får förresten inflika att jag skrev till de att jag skulle ha bakgrunden i saltvatten och då skrev de ett tack tillbaka och skrev att de skulle behandla bakgrunden med ett extra lack lager för att kompensera för detta.

 

Har man mycket sjöborrar kan jag tänka mig docka att de kan tänkas bita hål i bakgrunden ändå. Aqua Decor lämnar 20 års garanti på bakgrunden verkar det som men det gäller inte om man har "praktbotior"(sötvattensfisk), misstänker att de undanber sig även vigorösa tryckarfiskar och sjöborrar som sagt. Men det berör mig inte så mycket, blir det hål så kommer kalkalgerna fylla det illa kvickt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att få se hur det blev. Fräckt att de kunde få in ett urtag för avrinningen. Det är fantastiskt att de skräddarsyr varje bakgrund som de tillverkar. Hur känns själva ytbehandlingen? Är den hård eller gummiaktig?

 

Jag går fortfarande och värker lite på hur min nya bakgrund ska se ut, men det blir definitivt en aquadecor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...