Gå till innehåll

För högt PH


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Behöver hjälp med ett bra sätt att permanent sänka PH. Det ligger på 8,55 i dagsläget och har gjort det en längre tid. Jag antar att det är anledningen till att min Caulastrea furcata inte öppnar upp sig på länge.

Tacksam för alla tips jag kan få.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har även jag högt ph i min tank. För tillfället ligger det på 8,65 enligt min Seneye och jag har testat med med en annan testar som även den visar att ph ligger på mellan 8,4-8,6. Litar i det hör fallet på min seneye som visat lågt ph i min andra tank som bestod av levande sten. Nya baljan är uppstartad på död sten men har cyklat klart och har mjukisar och fisk som trivs och växer. 

 

Hur göra för att sänka ph? Kan köra in CO2 i skummaren men ser inte att det är ett hållbart alternativ i längden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog avvakta och se om det sjunker av sig självt. Jag har svårt att se hur pH skulle kunna hålla sig så högt utan någon form av tillsats som höjer. Är det så högt kommer det inte bestå utan det är bara njuta så länge det varar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tills motsatsen är bevisad inte tro på den pH-mätningen. Om du inte har massiv algväxt med massor av ljus, eller tillsätter calciumhydroxid, eller tvättar skummarluften o har en monsterskummare, eller byggt ett hus med luft ifrån förhistorisk tid...så är det inte möjligt att komma över 8.2 i princip. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste få fråga, med risk att verka korkad, jag har aldrig hört talas om denna Seneye...googlade fram en produkt jag ej förstår ett dugg av. Vad är det för slides? Jag är grymt skeptisk, och bara denna tråd indikerar ju starkt att en sk Seneye´s pH-mätning är likvärdigt med att spå i kaffesump.  

Vill nån förklara hur den är tänkt att fungerar och vilken princip den arbetar med för att "mäta" pH?

 

men till trådskaparen, agera för Guds skull inte på värden från denna mojäng. Ta reda på med en riktig pH-probe vad du har i pH. Det är en bra investering  inte särskilt dyrt. 

Det går också ganska enkelt bygga en egen pH mätare med en noggrannhet på 0.05 för cirka 500 kr, o då är den riktigt riktigt bra o stabil. Jag har byggt en själv som utgör basen för min KH-maskin;-)

En hyfsas pH probe kostar 600-700 kr o räcker i 1.5 år eller ibland 2.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasromanHär är länken Den mäter med ljus och är samma teknik som används i mindstreams hypade grej. den utvecklades för ca 10 år sedan i Sverige - gick i konkurs och flyttade utomlands. På de parametrar den mäter anses den som ganska tillförlitlig men ett så högt pH värde måste dubbelkollas oavsett mätmetod. Här har du en beskrivning på en liknande metod - med det inte sagt att just Seneye använder den. Men det är ett bevis att det finns alternativa metoder till elektrodmätning.

 

PS - Senye´s och mindstream´s metoder bygger på fluorescens

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Jag skulle tills motsatsen är bevisad inte tro på den pH-mätningen. Om du inte har massiv algväxt med massor av ljus, eller tillsätter calciumhydroxid, eller tvättar skummarluften o har en monsterskummare, eller byggt ett hus med luft ifrån förhistorisk tid...så är det inte möjligt att komma över 8.2 i princip. 

 

Jag har varit uppe i 8,55 under max ljus med nykalibrerad elektrod.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Lasse sa:

@jonasromanHär är länken Den mäter med ljus och är samma teknik som används i mindstreams hypade grej. den utvecklades för ca 10 år sedan i Sverige - gick i konkurs och flyttade utomlands. På de parametrar den mäter anses den som ganska tillförlitlig men ett så högt pH värde måste dubbelkollas oavsett mätmetod. Här har du en beskrivning på en liknande metod - med det inte sagt att just Seneye använder den. Men det är ett bevis att det finns alternativa metoder till elektrodmätning.

 

PS - Senye´s och mindstream´s metoder bygger på fluorescens

 

MVH Lasse

Men Lasse de där är ju bara en vanlig fotoindikator, likt BTB osv, det enda "nya" är att man inte läser av den mot en färgskala med ögat utan med en fotometer(alltså den sista länken du visar). Det är ju inget nytt. Mindtstream arbetar väl inte med en metod som använder reagenser som ändrar färg? Då skulle ju varje testbricka vara en engångs...

Den första länken har jag redan läst och ur den får man inte direkt nån information. Mindstream har ju inte kunnat föra i bevis att deras metod fungerar. Den jobbar väl med att ett ljus av en viss våglängd absorberas av vissa atomer?? eller Jag har faktiskt inte en aning om vilken princip mindstream arbetar med men skulle väldigt gärna vilja veta. Och detta märke gick i konkurs. Och nu i denna tråd ett mätresultat jag är rätt  säker på är rätt så ordentligt fel. Jag undrar fortfarande vad det är för metod, för om det handlar om färgomslag av vanlig pH reagens är  det ju inget nytt. hmm...sen är det konstigt att det finns så extremt lite info om hur det fungerar...kanske för att det inte fungerar?..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs hela inlägget -

 

Citat

Här har du en beskrivning på en liknande metod - med det inte sagt att just Seneye använder den. Men det är ett bevis att det finns alternativa metoder till elektrodmätning.

 

PS - Senye´s och mindstream´s metoder bygger på fluorescens

 

Va inte så j-la snabb med att döma ut metoder som värdelösa när du inte vet funktionen ens. Det har jag gjort några gånger och fått ångra ordentligt. Ett sådant fall var när jag såg Oxydatorn första gången. någon gång i mitten på 70 talet. Den gjorde jag mig ordentligt lustig över - idag använder jag den själv i saltvatten och den teknik den använder har räddat mig många gånger vid strömavbrott.

 

I princip är det en ljuskälla som läser av fluorescensen i ett specifikt ämne. I industriellt bruk finns det syrgasmätare som använder denna metod som kallas Optod när det gäller syrgasmätning.

 

Beskrivning här - börjar i mitten på sidan 55

 

Vad gäller pH och andra ämnen - gör en google sökning med orden luminescent optical technology  som bas och lägg sedan till pH, ammoniak och vad du vill - typ "luminescent optical technology pH"

 

Min åsikt är att detta är framtiden - men när det blir överkomligt och stadigt - det vet jag inte.

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps - jag kör inte kalkvatten - då hade det legat på 8,8 stundtals. Jag kan inte heller inte köra skummaren hela tiden (med CO2 scrubber) - då sticker det under fotosyntesen. Och jag har inga alger till att tala om i karet, mesta fotosyntesen ståt korallerna för. Mitt refugium är sämre på fotosyntes än min display - och där finns det mycket makroalger. Tar ut en tvålitershink Chaeto var tionde dag. Det är därför jag börjar att experimentera med styrning av var jag tar skummarluften.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-18 at 21:27, Lasse sa:

Läs hela inlägget -

 

 

Va inte så j-la snabb med att döma ut metoder som värdelösa när du inte vet funktionen ens. Det har jag gjort några gånger och fått ångra ordentligt. Ett sådant fall var när jag såg Oxydatorn första gången. någon gång i mitten på 70 talet. Den gjorde jag mig ordentligt lustig över - idag använder jag den själv i saltvatten och den teknik den använder har räddat mig många gånger vid strömavbrott.

 

I princip är det en ljuskälla som läser av fluorescensen i ett specifikt ämne. I industriellt bruk finns det syrgasmätare som använder denna metod som kallas Optod när det gäller syrgasmätning.

 

Beskrivning här - börjar i mitten på sidan 55

 

Vad gäller pH och andra ämnen - gör en google sökning med orden luminescent optical technology  som bas och lägg sedan till pH, ammoniak och vad du vill - typ "luminescent optical technology pH"

 

Min åsikt är att detta är framtiden - men när det blir överkomligt och stadigt - det vet jag inte.

 

MVH Lasse

 

 

jaja, @Lasse, du vet väl om nån, som är en av de mest kritiska här, att det är bättre att vara skeptisk o bli överbevisad än tro på allt;)...jag ångrar inte min skepticism över mindstream osv, men skall läsa på dina länkar sen när jag har tid. Jag tror fortfarande att produkten som tråden inleddes med inte håller måttet då pH värdet känns osannolikt.  Beträffande pH så var väl min reflektion ändå korrekt?, att det är vanlig pH reagens dom pratar om??...det sista du skriver om att mäta pH med luminescent technology etc...de får jag läsa på...jag återkommer om jag behöver fråga nåt. Det där fattar jag inte utan att djupdyka i det. 

Sen beträffande grundtekniken, den kan jag lära mig mer om, det var i första hand inte den jag dömde ut;-)

Men, du har väckt min nyfikenhet. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-18 at 21:27, Lasse sa:

Läs hela inlägget -

 

 

Va inte så j-la snabb med att döma ut metoder som värdelösa när du inte vet funktionen ens. Det har jag gjort några gånger och fått ångra ordentligt. Ett sådant fall var när jag såg Oxydatorn första gången. någon gång i mitten på 70 talet. Den gjorde jag mig ordentligt lustig över - idag använder jag den själv i saltvatten och den teknik den använder har räddat mig många gånger vid strömavbrott.

 

I princip är det en ljuskälla som läser av fluorescensen i ett specifikt ämne. I industriellt bruk finns det syrgasmätare som använder denna metod som kallas Optod när det gäller syrgasmätning.

 

Beskrivning här - börjar i mitten på sidan 55

 

Vad gäller pH och andra ämnen - gör en google sökning med orden luminescent optical technology  som bas och lägg sedan till pH, ammoniak och vad du vill - typ "luminescent optical technology pH"

 

Min åsikt är att detta är framtiden - men när det blir överkomligt och stadigt - det vet jag inte.

 

MVH Lasse

 

 

---skrev dubbelt

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående detta med att som du skrev @Lasse "ha fel" i en kritisk ståndpunkt. 

För min del är det inte viktigt att ha rätt eller fel på vägen bara man i slutändan har lärt sig nåt. Dvs jag har gärna fel för oftast brukar det snabbare leda till att lära sig nåt...kritiskt tänkande leder till nyfikenhet. 

Som i denna tråd, jag är kritisk, o nu måste jag bara därför läsa på om fluoroscens;-)

dina länkar verkar mkt intressanta men misstänker att det finns skäl att mindstream aldrig verkar bli nåt. Jag är sån att jag måste förstå tekniken på djupet för att kunna förstå den alls så jag skall läsa på:-)

 

teknik är fantastiskt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎01‎-‎18 at 21:27, Lasse sa:

Läs hela inlägget -

 

 

Va inte så j-la snabb med att döma ut metoder som värdelösa när du inte vet funktionen ens. Det har jag gjort några gånger och fått ångra ordentligt. Ett sådant fall var när jag såg Oxydatorn första gången. någon gång i mitten på 70 talet. Den gjorde jag mig ordentligt lustig över - idag använder jag den själv i saltvatten och den teknik den använder har räddat mig många gånger vid strömavbrott.

 

I princip är det en ljuskälla som läser av fluorescensen i ett specifikt ämne. I industriellt bruk finns det syrgasmätare som använder denna metod som kallas Optod när det gäller syrgasmätning.

 

Beskrivning här - börjar i mitten på sidan 55

 

Vad gäller pH och andra ämnen - gör en google sökning med orden luminescent optical technology  som bas och lägg sedan till pH, ammoniak och vad du vill - typ "luminescent optical technology pH"

 

Min åsikt är att detta är framtiden - men när det blir överkomligt och stadigt - det vet jag inte.

 

MVH Lasse

 

 

Läste länken...är ju det jag sa, vanlig ph reagens som ändrar färg, o färgändringen läses av av en fotometer. det är inget nytt. Här används ju inte ngn fluoroscensmetod. Men jag kollar vidare på de andra länkarna, men gällande huvudfrågan vilken teknik som SENYE använder så verkar det ju vara denna kända basaltekniken, vanlig pH reagens. Eller?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs inlägget efter dina två första. det går inte att missförstå vad jag menar

 

Citat

Här är länken Den mäter med ljus och är samma teknik som används i mindstreams hypade grej.

och

Citat

PS - Senye´s och mindstream´s metoder bygger på fluorescens

Den andra länken tog jag med bara för att visa att det finns fler noggranna metoder än elektrod - den har inget med Seney eller Mindstream att gör - ursäkta om det blev förvillande

Ps - I min lilla värld är det skillnad på att vara skeptisk och att hyvla något jämns med skosulorna :)

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Läs inlägget efter dina två första. det går inte att missförstå vad jag menar

 

och

Den andra länken tog jag med bara för att visa att det finns fler noggranna metoder än elektrod - den har inget med Seney eller Mindstream att gör - ursäkta om det blev förvillande

Ps - I min lilla värld är det skillnad på att vara skeptisk och att hyvla något jämns med skosulorna :)

MVH Lasse

Hej igen. Jo jag tror mig ha förstått länkarna, o läst det du skrivit, och läste om hur syre blockerar eller fördröjer ett fluoroscenssvar. Jag gissar att det går att göra liknande mätningar med andra molekyler som du tipsade mig om att söka på, men vad står vi idag da rörande att med denna teknik mäta NO3, PO4, H..osv? Sökte där med men där blev resultaten mer spretiga..., korsinteraktioner måste ju kunna förekomma osv? pris? noggranhet? etc. Kan du berätta det du vet? 

Beträffande min kritik så var det faktiskt enbart gällandes maskinen, som tråden handlar om, då den levererade väldigt konstiga pH-värden(det tyckte du med) samt verkar bygga på vanlig ph reagens som mäts av med fotometer, dvs inget nytt rent mättekniskt.

 

Men detta med fluoroscens är ju spännande, o nåt helt annat(förstår att det är denna teknik mindstream jobbar med) och vet du om det finns ngn reviewartikel om vilka ämnen vi idag kan mäta på det sättet? Jag hittade inte så mkt om pH men alltså en del om syre.

 

Det är ju inte svårt att skicka ut ljus o mäta reflektion...jag har faktiskt  köpt en sådan sensor som både skickar ut ljus o mäter "returen" o ger ett svar i form av R G B med ett värde på varje kanal mellan 0-255...(jag hade denna ifall jag trots allt skulle välja fotometrisk metod att mäta pH med i min KH-maskin), så den tekniken är billig. Dt svåra måste väl vara att tolka resultaten, veta vilka våglängder man skall jobba med för respektive atomer etc??...för pH är det ju enkelt för där har vi ett standardiserat färgomslag där tex bromocresolgrönt har sin största varians i absorption vid ljus på 610nm. Dt är därför lysdiodn i en Hanna-checker som mäter alk(det är egentligen en pH-mätare) är orange. Dock har jag kommit fram till att det är mkt osäkrare att mäta pH med fotometrisk metod pgr av att det finns fler artefakter. Dock kan det vara mer praktiskt kanske o slippa en pH elektrod i vissa applikationer så båda metoderna har ju sin plats o sina indikationer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...